Vyplatí se pustit si nejnovější science fiction na Netflixu o vraždících robotech snažících se vyhubit lidstvo?
Mazaní roboti s důmyslnou taktikou a plánem, jak vyhubit lidstvo. Pokud je nerozsekáš nožem nebo jim nestřelíš pistolí mezi oči, nerozeznáš je od člověka. Umí imitovat lidské emoce, mazaně manipulovat, lhát a mají síly za sto lidí. Dá se je vůbec porazit?
Tím se zabývá nejnovější, na Slovensku momentálně nejsledovanější hit Netflixu s názvem Mother/Android. Hlavní roli v něm ztvárnila talentovaná čtyřiadvacetiletá herečka Chloë Grace Moretz (pamatovat si ji můžeš například jako Mindy z povedené komiksovky Kick-Ass, z remaku Carry nebo akčního thrilleru Equalizer).
Naivní snaha přijít s něčím novým
Postapokalyptických filmů o zániku světa se už natočilo habaděj. Za zmínku nepochybně stojí snímky jako I Am Legend (2007), 28 Weeks Later (2007), A Quiet Place (2018), Mad Max: Fury Road (2015) či klasiky jako Stalker (1979), Twelve Monkeys (1995), Blade Runner (1982) nebo Terminátor (1984).
Právě poslední dva jmenované filmy patří k vůbec nejkultovnějším dílům rozebírajícím to, jak by mohla vypadat invaze strojů, robotů či replikantů snažících se ovládnout svět a nastolit nový řád. Zásadní díla zkušených režisérů Ridleyho Scotta a Jamese Camerona nepřekonala později ani výborná sci-fi jako I, Robot (2004), Matrix (1999) ani seriálový Westworld (2016), snažící se vzít si to nejlepší ze sedmdesátkové předlohy.
Co mohlo jednatřicetiletého režiséra Mattsona Tomlina dovést k tomu, že právě jeho příběh s názvem Mother/Android (sám napsal i scénář) bude moci alespoň zčásti výše zmíněným dílům konkurovat, je sporné. Pravdou však je, že jde o marnou snahu přijít s něčím novým a v roce 2022 ohromit zkušeného diváka, který už přece jen má něco nakoukáno.
Moře patosu a nudy
Georgia (Chloë Grace Moretz) stojí na životní křižovatce. Poté, co zjistí, že je těhotná, se rozhodne vydat spolu se svým prostoduchým přítelem Samem (Algee Smith) na strastiplnou cestu napříč divočinou, aby unikla krvelačným robotům. V osmém měsíci těhotenství se však všechno komplikuje ještě více a Georgia se stále intenzivněji obává toho, že se dítě narodí v té nejnevhodnější chvíli.
Přestože se Sam všemožně pokouší dostat svou budoucí rodinu do bezpečí, něco mu neustále kazí plány. Cesty partnerů se tak rozdělí a Georgia je odkázána na pomoc záhadného Arthura (Raúl Castillo). Právě on má být její pravou záchranou na cestě do vojenských táborů se zdravotní péčí.
Mother/Android měl skutečně potenciál stát se skvělou science fiction. Tomlin se ovšem utopil ve vlastní ambicióznosti a snaze natočit hluboké drama plné emocí. Ve finále je to ovšem moře patosu a nudy. Milion zbytečných replik, jakože procítěných pohledů a dlouhých nic neříkajících záběrů výsledný efekt už od samého začátku kazí.
Chtělo by to „lepší nůžky“
Tomlinův snímek zdaleka není akční jízdou na plný plyn (dohromady v něm uvidíme možná tak tři akční scény, a to relativně krátké), ale spíše jakousi meditativní road movie, která však neskrývá esa v rukávu, tak jako například podobně pomalá, špičková The Road (2009) Johna Hillcoata. Sice si také drží po celou dobu slušnou depresivní atmosféru, ale diváka spíše unavuje než uchvacuje, protože v podstatě nic víc nenabízí.
Dvě hodiny jsou naprosto přepálené a vzhledem k tomu, že se ve filmu dohromady nic neděje, jde zároveň o odsouzeníhodný podvod na diváka. Kdyby ale Andrew Groves, zodpovědný za střih, „lépe pracoval s nůžkami“ a zkrátil film alespoň o 40 minut, mohlo jít alespoň o průměrný snímek, na který bychom si možná ještě někdy i vzpomněli.
V této podobě, bohužel, jde o vysloveně podprůměrný a vlastně naprosto zbytečný film, který tě po zhlédnutí pravděpodobně spíše rozzlobí než ohromí. Jediným plusem a hnacím motorem tohoto netflixovského sci-fi dramatu, jediným důvodem, proč se na něj vyplatí podívat, je Chloë Grace Moretz. Nezklamala a předvedla opravdu skvělý výkon. Patří rozhodně mezi nejnadějnější budoucí hvězdy své generace.
Možná příště
Bohužel, v tomto filmu to nestačí. Navzdory všemu má Tomlin na to být jednou skvělým nezávislým režisérem, který točí povedené autorské filmy. Musí však více čerpat z klasik, aby se přiučil, jak depresivní atmosféru důmyslně využít pro šokující zvraty či jak divákovi postupně dávkovat akci i emoce a vyvolat tak zároveň funkční napětí. Uvidíme, možná příště.
Preciznější dramaturgie je totiž často alfou a omegou a slouží k tomu, aby se vše nerozpadlo na marné kousky, které už nelze poslepovat. Mother/Android je jedním z prvních výraznějších filmových zklamání roku 2022 a i proto mu dáváme jen čtyři body z deseti.