Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
8. června 2022 9:30
Čas čtení 6:37
Dominik Vetrák

Tomáš dělá soundtracky, ale také hudbu do trailerů nejznámějších hollywoodských filmů a seriálů (Rozhovor)

FILMY A SERIÁLY
Uložit Uložené

Jak vzniká hudba do trailerů a jak ji můžeš začít dělat i ty?

Tomáš Oliva je český hudební skladatel, který je aktivní doma i v zahraničí. V současnosti už většinou pracuje na hollywoodských filmech, konkrétně na jejich trailerech, do kterých skládá hudbu. Jak sám říká, doufá, že další talentovaní lidé uvidí, že pokud si tvrdě půjdou za svým snem, je možné jej dosáhnout. I on totiž začínal úplně od nuly.

V tomto rozhovoru se dozvíš:
  • Jak se během několika let dostat z amatérského skládání hudby k práci na trailerech pro největší hollywoodské projekty.
  • Jaký je rozdíl mezi tvořením hudby do filmu a děláním trailerové hudby.
  • Jak se dělá trailerová hudba, když její skladatelé ani nevědí, jak bude trailer vypadat.

Děláš hudbu do trailerů, ale i do filmů. Jaký je mezi tím rozdíl?

Trailer je vlastně reklama, která tě má dostat do kina. Hudba je v nich přehnaná a bombastická. Hudba ve filmu zase vykresluje, co se v něm reálně děje, včetně emocí, které musí vyvolat.

Baví tě víc dělat trailerovou hudbu nebo hudbu do filmů?

Nad hudbou do traileru a do filmu musíš přemýšlet úplně jinak. Baví mě však oba přístupy. Má to i výhody z kreativního hlediska, když můžu v trailerech využít něco, co jsem se naučil při tvorbě soundtracku do filmu, a zase naopak.

Tomáš Oliva rozhovor trailerová hudba/soundtracky
Zdroj: Tomáš Oliva

Hudbu jsi skládal už jako teenager. Jak ses k tomu dostal?

Hrál jsem hodně počítačových her, u kterých mě vždy uchvátila už hudba v menu. Tu v menu hry Gothic jsem poslouchal asi pět minut předtím, než jsem vůbec začal hrát. Nejdříve jsem začal uvažovat nad vývojem her, ale rychle jsem zjistil, že mě víc baví tvoření hudby.

Z amatérské sféry jsem se dostal až po velmi dlouhé době. Velkou roli v tom hrají kontakty. Na začátku kariéry však v tomto průmyslu nikdo žádné nemá. Později jsem začal dělat zvuky pro takzvané zvukové banky. Nedostával jsem plat, ale odměnili mě tím, že mi dali programy, ve kterých jsem hudbu mohl vytvářet. Takhle to šlo asi dva roky, během kterých si lidé z Hollywoodu začali mé hudby všímat a dostal jsem první nabídky.

Studoval jsi filmovou tvorbu nebo hudbu jako takovou?

Vůbec ne. Mám vystudovanou jen základní uměleckou školu, uměl jsem tedy akorát to, jak hrát na klavír. Netušil jsem však, jak se hudba jako taková skládá, takže jsem se všechno učil sám. Začínal jsem tak, že jsem se pokoušel napodobit hudbu skladatelů jako Hans Zimmer či Thomas Bergersen.

Jak dlouho ti trvalo, než jsi začal dělat na velkých projektech?

S hudbou jsem se oťukával jako 15letý. Jako čtyřiadvacetiletý jsem zjistil, jak se dělá trailerová hudba, a první trailer s mou hudbou vyšel, když mi bylo 28 let. Byl to trailer ke snímku Protégé s hercem Samuelem L. Jacksonem.

Jak se amatérský skladatel dostane během 4 až 5 let k hollywoodskému projektu?

Společnosti, které dělají trailerovou hudbu, takzvané trailer housy, neustále hledají nové talenty. Obrazně řečeno, stačí poslat jeden správný e-mail správným lidem a vytrvat v tom až do té doby, než někdo neodpoví a nedá ti šanci. Samozřejmě jde o hollywoodské projekty, takže tvoje tvorba musí být velmi kvalitní.

Třeba si však uvědomit, že v současnosti již skládá hudbu velmi mnoho lidí. Stojí za tím nízká vstupní investice, v podstatě jen počítač a program pro tvorbu hudby, a mohou začít. Trailer house tak denně obdrží stovky e-mailů, takže na všechny ani neodpoví. Když to nevzdáš, pošleš spoustu mailů a máš kvalitní hudbu, dříve či později si tě někdo všimne. To je ovšem jen první překážka. I když tě trailer house doporučí hollywoodskému studiu, nakonec jsi jen jedním ze stovek až tisíců skladatelů.

Kde všude mohli diváci slyšet tvou hudbu, ať už šlo o trailery, nebo filmy?

Zmiňoval jsem trailer na akční film Protége, no a měl jsem hudbu i v hlavním traileru na seriál Halo a nejnovější projekt je Jurský svět: Nadvláda. Tam jsem dělal na jednom z více televizních spotů, které se budou vysílat mezinárodně.

Vyzkoušej předplatné
za 129
a čti vše bez omezení
Přidej se k předplatitelům
nebo Odemkni článek přes SMS
Pošli SMS na 90211 s textem CLANEK 115234 a dočti tento článek.
Cena SMS za otevření článků je 89 Kč s DPH. Jak to funguje?
Dočti článek do konce za SMS v hodnotě 89 Kč. Jak to funguje?
POSLAT SMS
Čti články bez omezení celý měsíc – předplatné jen za 36 Kč navíc v porovnaní s jedním článkem. Jak to funguje?
POSLAT SMS
Čti bez omezení celý měsíc. Stačí poslat SMS (za 125 Kč). Jak to funguje?
POSLAT SMS

Co se dozvíš po odemknutí?

  • Z kolika zájemců o skládání hudby do traileru na Jurský svět si hollywoodská studia vybrala právě Tomáše.
  • Jak vypadá zadání studia, když Tomáš ani neví, jak trailer vypadá, a jak ho začíná dělat.
  • Zda dělají režiséři či skladatelé na trailerové hudbě a trailerech jako takových.
  • Co je to temp music a proč tuto hudbu skladatelé soundtracků nenávidí.
Zpět
Sdílet
Diskuse