Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Jak vzniká hudba do trailerů a jak ji můžeš začít dělat i ty?
Tomáš Oliva je český hudební skladatel, který je aktivní doma i v zahraničí. V současnosti už většinou pracuje na hollywoodských filmech, konkrétně na jejich trailerech, do kterých skládá hudbu. Jak sám říká, doufá, že další talentovaní lidé uvidí, že pokud si tvrdě půjdou za svým snem, je možné jej dosáhnout. I on totiž začínal úplně od nuly.
V tomto rozhovoru se dozvíš:
Jak se během několika let dostat z amatérského skládání hudby k práci na trailerech pro největší hollywoodské projekty.
Jaký je rozdíl mezi tvořením hudby do filmu a děláním trailerové hudby.
Jak se dělá trailerová hudba, když její skladatelé ani nevědí, jak bude trailer vypadat.
Děláš hudbu do trailerů, ale i do filmů. Jaký je mezi tím rozdíl?
Trailer je vlastně reklama, která tě má dostat do kina. Hudba je v nich přehnaná a bombastická. Hudba ve filmu zase vykresluje, co se v něm reálně děje, včetně emocí, které musí vyvolat.
Baví tě víc dělat trailerovou hudbu nebo hudbu do filmů?
Nad hudbou do traileru a do filmu musíš přemýšlet úplně jinak. Baví mě však oba přístupy. Má to i výhody z kreativního hlediska, když můžu v trailerech využít něco, co jsem se naučil při tvorbě soundtracku do filmu, a zase naopak.
Hudbu jsi skládal už jako teenager. Jak ses k tomu dostal?
Hrál jsem hodně počítačových her, u kterých mě vždy uchvátila už hudba v menu. Tu v menu hry Gothic jsem poslouchal asi pět minut předtím, než jsem vůbec začal hrát. Nejdříve jsem začal uvažovat nad vývojem her, ale rychle jsem zjistil, že mě víc baví tvoření hudby.
Z amatérské sféry jsem se dostal až po velmi dlouhé době. Velkou roli v tom hrají kontakty. Na začátku kariéry však v tomto průmyslu nikdo žádné nemá. Později jsem začal dělat zvuky pro takzvané zvukové banky. Nedostával jsem plat, ale odměnili mě tím, že mi dali programy, ve kterých jsem hudbu mohl vytvářet. Takhle to šlo asi dva roky, během kterých si lidé z Hollywoodu začali mé hudby všímat a dostal jsem první nabídky.
Studoval jsi filmovou tvorbu nebo hudbu jako takovou?
Vůbec ne. Mám vystudovanou jen základní uměleckou školu, uměl jsem tedy akorát to, jak hrát na klavír. Netušil jsem však, jak se hudba jako taková skládá, takže jsem se všechno učil sám. Začínal jsem tak, že jsem se pokoušel napodobit hudbu skladatelů jako Hans Zimmer či Thomas Bergersen.
Jak dlouho ti trvalo, než jsi začal dělat na velkých projektech?
S hudbou jsem se oťukával jako 15letý. Jako čtyřiadvacetiletý jsem zjistil, jak se dělá trailerová hudba, a první trailer s mou hudbou vyšel, když mi bylo 28 let. Byl to trailer ke snímku Protégé s hercem Samuelem L. Jacksonem.
Jak se amatérský skladatel dostane během 4 až 5 let k hollywoodskému projektu?
Společnosti, které dělají trailerovou hudbu, takzvané trailer housy, neustále hledají nové talenty. Obrazně řečeno, stačí poslat jeden správný e-mail správným lidem a vytrvat v tom až do té doby, než někdo neodpoví a nedá ti šanci. Samozřejmě jde o hollywoodské projekty, takže tvoje tvorba musí být velmi kvalitní.
Třeba si však uvědomit, že v současnosti již skládá hudbu velmi mnoho lidí. Stojí za tím nízká vstupní investice, v podstatě jen počítač a program pro tvorbu hudby, a mohou začít. Trailer house tak denně obdrží stovky e-mailů, takže na všechny ani neodpoví. Když to nevzdáš, pošleš spoustu mailů a máš kvalitní hudbu, dříve či později si tě někdo všimne. To je ovšem jen první překážka. I když tě trailer house doporučí hollywoodskému studiu, nakonec jsi jen jedním ze stovek až tisíců skladatelů.
Kde všude mohli diváci slyšet tvou hudbu, ať už šlo o trailery, nebo filmy?
Zmiňoval jsem trailer na akční film Protége, no a měl jsem hudbu i v hlavním traileru na seriál Halo a nejnovější projekt je Jurský svět: Nadvláda. Tam jsem dělal na jednom z více televizních spotů, které se budou vysílat mezinárodně.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Z kolika zájemců o skládání hudby do traileru na Jurský svět si hollywoodská studia vybrala právě Tomáše.
Jak vypadá zadání studia, když Tomáš ani neví, jak trailer vypadá, a jak ho začíná dělat.
Zda dělají režiséři či skladatelé na trailerové hudbě a trailerech jako takových.
Co je to temp music a proč tuto hudbu skladatelé soundtracků nenávidí.
Kolik skladatelů bojovalo o možnost mít svoji hudbu v reklamní kampani na Jurský svět?
Podle mého odhadu jsem tu pozici získal z několika tisíc lidí.
Čekáš vůbec, že z několika tisíc lidí vyberou právě tebe?
Ty emoce jsou obrovské, ale v současnosti to už „vychladlo“. Tu skladbu pro Jurský svět jsme například vytvořili před rokem a teprve nyní vyšla online v rámci televizního spotu.
Když dostaneš zadání dělat hudbu do traileru, jak přesně postupuješ?
Nejdříve musím analyzovat samotné zadání. Trailerová hudba se neskládá podle videa. Trailery se stříhají na základě toho, jak zní hudba, takže se oni musí „napojit“ na nás.
Podle čeho se tedy orientuješ při tvorbě?
My vůbec nevíme, jak ten trailer bude vypadat a co v něm bude. Ve třech čtyřech větách nám řeknou, že jde o akční film, co se v něm děje, jakou to má atmosféru, jestli je to napínavé. Výslednou hudbu jim musíme odeslat do 12 až 24 hodin, takže ten deadline je velmi přísný. Tehdy v podstatě skoro vůbec nespíme.
Ty tedy ten trailer vidíš poprvé až tehdy, když je oficiálně zveřejněný a vyjde na internetu?
Přesně tak. V době, kdy skládám hudbu, ještě daný trailer neexistuje, a i kdyby existoval, nikdo ti ho nepošle. Tyto materiály se nesmí dostat na veřejnost a nikdo by neriskoval, že by to takhle mohlo uniknout na internet.
Nestává se ti v tom případě, že když uvidíš svůj trailer, máš chuť ho ještě nějak upravit?
To se mi ještě nestalo. Právě naopak, často jsem překvapený z toho, jak dobře se to povedlo. Editoři, kteří dělají a skládají trailery, jsou neskuteční mistři, když to podle hudby dokážou tak úderně poskládat.
Jak často ti trailer housy pošlou zpětnou vazbu o tom, že potřebují, abys svoji hudbu upravil?
Většinou neposílají žádný feedback. Oni si z těch stovek až tisíců skladatelů vyberou hudbu jednoho z nich, která jim sedí od začátku do konce. Není to proces, během něhož neustále komunikujeme a upravujeme hudbu. Jen občas se stane, že potřebují upravit nějaké maličkosti.
Platilo to i o hudbě do traileru na Jurský svět?
Když jsme složili hudbu a poslali ji studiu, hned nám přišla zpráva, že se jim moc líbí a použijí ji. Dalších asi devět měsíců jsme však od nich nic neslyšeli, a tak jsme si už začínali myslet, že změnili názor. Naštěstí se ozvali s tím, že něco musíme změnit. Upravovali jsme tam tedy strukturu a zkracovali jsme celou skladbu. Dá se tedy říci, že tam byla jedna oprava. Nakonec jsme jim poslali asi pět alternativních verzí té skladby.
Nikdy netušíš, co přesně editor toho traileru potřebuje, takže se snažíš pochopit jeho záměry a odhadnout, v čem může být potenciální problém. Následně pracuješ na tom, abys ho odstranil, a doufáš, že jsi správně odhadl, co editor potřebuje.
Používáš množné číslo. Dělá vás na té hudbě více?
Jak kdy. Někdy pracuji se svým kamarádem Eduardem Jaworkem. On se specializuje na elektronickou hudbu a já zase na orchestry. Když jsou ty deadliny už velmi šílené, jako například šest či osm hodin, nelze to zvládnout ani ve dvou. Tehdy nám pomáhají i skladatelé ze Slovenska Martin Hataš a Ján Kuba.
Vystupujete v branži jako tým, nebo přebíráš všechny zásluhy ty?
Vždy jsme v titulcích uvedeni všichni.
Jak si rozdělujete výplatu?
Záleží na tom, kdo v jakém poměru na dané skladbě pracoval, a podle toho se dohodneme.
Hudba do trailerů vzniká dřív než hudba do filmů. Spolupracuješ někdy se skladateli soundtracků?
Vůbec ne. Samotný trailer v drtivé většině případů ani nedělá studio, které film či seriál natáčí. Na trailerech nedělá ani nikdo ze štábu a z řad tvůrců.
Tušíme, že Quentin Tarantino si může stříhat trailery na své filmy. Ale on je fakt jeden z mála, který si něco takového dokáže vydupat.
Může být, on má dost specifické trailery. Někdy má člověk při sledování filmu pocit, že je úplně jiný než trailer. To je přirozené, protože editoři trailerů často neznají režisérovu vizi.
Mají skladatelé soundtracků dosah na trailerovou hudbu?
Ne, ale i tady existují výjimky. Například skladatel Hans Zimmer spolupracoval s tvůrci traileru na Dunu, aby dodrželi jeho a režisérovu vizi.
Přenáší se něco z trailerové hudby do soundtracku k filmu?
Ne, skladatelé soundtracků se mohou inspirovat hudbou v trailerech, ale většinou si vytvářejí hudbu od základu nově. Navíc skladatel soundtracku trailerovou hudbu slyší většinou poprvé až poté, co trailer oficiálně vyjde. Platí však, že skladatelé soundtracků a trailerové hudby navzájem ovlivňují svoji tvorbu.
Hudba, která se ve filmech nachází před dokončením oficiálního soundtracku, se jmenuje temp music. Můžeš nám tento termín představit blíže?
Temp je zkratkou pro temporary music, a tedy prozatímní hudbu. Jedná se o skladby (často i již existující soundtracky), které podporují atmosféru či emoce při prvních střizích filmu, kdy ještě není hotový soundtrack k danému projektu.
Problém nastává, když režisér vidí film při jeho dokončování nespočetněkrát, zatímco mu do toho hraje temp music. Může se tedy stát, že od skladatele soundtracku chce něco velmi podobného, což skladatelé nemají rádi. Je klíčové, aby v tom případě měli skladatel a režisér dobrý vztah, aby si uměli dobře odkomunikovat, jakou hudbu film opravdu potřebuje.
Děláš i na televizních spotech, což jsou většinou 30sekundové mini trailery určené k propagaci filmů v televizi. Jaký je rozdíl v jejich výrobě oproti klasickým trailerům?
Pro mě jako skladatele žádný. Vytvoříme trailerovou hudbu a buď si ji zkrátí studio, nebo o to požádají nás a následně to zkrátíme na 30sekundovou znělku.
Dělal jsi také hudbu do traileru na seriál Halo od Paramount+. Dostal jsi nějaké instrukce týkající se držení nějakých soundtrackových motivů ze slavné hry?
Vracíme se k tomu, k čemu vlastně trailer slouží. Trailer má prodat film či seriál obrovským masám lidí. Tvůrci se nemohou zaměřit na to, aby trailerem potěšili pouze fanoušky předlohy, ale aby jím zaujali co nejvíce lidí. Zvolí proto nejlepší možnou hudbu, ne tu, která vychází ze známých motivů předlohy.
Na čem v současnosti pracuješ?
Na další trailerové hudbě. Pro mě je to stále nový svět, protože jsem se za několik let dostal z pozice, kdy jsem si hudbou nedokázal vydělat, až k největším hollywoodským projektům. Chci zjistit, co další v tomto odvětví ještě dokážu a co nového do něj můžu přinést.