Věděl*a jsi, že značka vyráběla nejprve stany a lyžařské oblečení? Dnes je jednou z nejzajímavějších a nejinovativnějších značek luxusní módy.
„Pop bottles, make love, thug passion, red bottoms, Moncler, high fashion,“ rapuje ve své písni Diced Pineapples Rick Ross. Určitě si pamatuješ také na červenou bundu ve videoklipu Hotline Bling od Drakea. Poté, co se v ní raper ve videu objevil, její prodej prudce vzrostl. Model Maya stál 1150 dolarů. „Walking 'round Atlanta in a purple Moncler,“ zpívá zase raper Juice WRLD. A takto bychom mohli pokračovat donekonečna.
Dá se říci, že značka péřových bund se stala globálním fenoménem, který s oblibou nosí a zmiňují zejména rapeři jako znak luxusu. Moncler slaví své 70. výročí a se svými fanoušky se na své stránce podělil o celý příběh. Prémiová značka už dávno není symbolem jen zimních dobrodružství, kvalitních lyžařských bund a vybavení. Luxusní bundy mají tradici delší více než půl století. V článku ti přinášíme příběh, jak se ze značky pro horolezce stal symbol „hype fashion“.
Péřovou bundu proslavil horolezec
Název, který často posloucháš v textech písní, je zkratkou názvu Monestier-de-Clermont. Jedná se o horskou vesničku poblíž francouzského městečka Grenoble. Začátek značky sahá právě do vysokohorského prostředí. V roce 1952 založili René Ramillion a André Vincent společnost, která začala vyrábět spací pytle a funkční oblečení na hory a lyžování.
Později je oslovili k výrobě prvních péřových bund na ochranu pracovníků před chladem v malé horské továrně. Kvality oblečení si všiml francouzský horolezec Lionel Terray. Požádal značku Moncler, aby vyrobila bundy na jeho výpravy na vrchol K2 v Himálaji. Od té doby značka vyráběla oděvy pro expediční týmy. Stala se sponzorem francouzského týmu sjezdového lyžování u příležitosti zimních olympijských her v Grenoblu.
Pozornost si získala díky celosvětové televizní mediální kampani. Byla to autentická společnost, která vytvářela oblečení vhodné pro každodenní nošení i oděvy do extrémních povětrnostních podmínek na nejvyšších štítech světa.
Z hor do ulic Milána v promočených bundách
V roce 1986 už lidé péřové bundy značky Moncler ve velkém registrovali a stal se z nich symbol 80. let. Jejich barevný a nadčasový design umožnil lidem přejít z horského lyžování do ulic Milána, aniž by se museli převlékat. Barevné péřové svrchní oděvy zaplavily ulice jako znak mládežnického popkulturního hnutí. Teenageři se potkávali před snack barem Il Panino, proto dostali pojmenování Paninari. Trend nových bund doplnili mladí Italové botami Timberland a modrými džíny. Bundy však nebyly odolné vůči vodě. Při jízdě na vespách v dešti byly bundy velmi těžké.
V roce 1989 převzala kreativní vedení francouzská módní návrhářka Chantal Thomas. Ve srovnání s tehdejším designem sportovního oblečení módních domů Yves Saint Laurent nebo Karl Lagerfeld nepůsobily bundy elegantně. Byly vyrobeny z nylonu, ale Chantal bundám přidala kožešinu a satén a zip vyměnila za knoflíky, čímž z nich udělala elegantnější verzi. Tak si tyto bundy mohla vzít na zimní prázdniny i nejbohatší smetánka.
Nový kreativní ředitel, nová vize značky
„Mým snem bylo, že jednoho dne v běžném jazyce řekneme slovo ‚moncler‘ a nahradíme tak slovo péřová bunda. Chtěl jsem zachovat historii a francouzský původ značky, ale udělat z ní něco globálního,“ tvrdí Romeo Ruffini pro Elledecor. Italský podnikatel koupil značku v roce 2003. Dodal jí zcela nový rozměr a zejména jí zajistil pevné postavení ve světě módy.
V rozhovoru pro Surfacemag vzpomíná, že Moncler byl prý vždy součástí jeho života. Značku registroval už jako 14letý, protože miloval lyžování. Když v roce 2002 zjistil, že je značka k prodeji, neváhal.
V době, kdy ji kupoval, nebyly její tržby vysoké. I přes narůstající popularitu byla ve stínu značek, které nabízely kvalitní zimní oblečení. Byly to například Prada Sport, Gucci či méně drahé The North Face a Patagonia. Zisk značky byl tehdy „jen“ 62 milionů dolarů. Ruffinimu se do roku 2016 podařilo zvýšit tržby na více než 685 milionů dolarů.
Zasloužil se o revoluci značky, která vedla k verzi Moncler, kterou znáš dnes. Pod jeho vedením se Moncler stal symbolem luxusu a trendů, a to hlavně amerických raperů. Jeho cílem je značku modernizovat a vytvořit spolupráci s nejznámějšími jmény v módním průmyslu. „Celebrity nosí naše bundy v hudebních videích i v běžném životě. Často o tom ani nevíme, je to perfektní reklama,“ řekl pro Surfacemag Ruffini.
Svítící bunda ve spolupráci s Palm Angeles
Moncler pravidelně spolupracuje s designéry a vizionáři v oblasti módy a streetwearu. Svědčí o tom mnohé spolupráce, například i se značkami jako Palm Angeles či Off White. Ideou bylo propojit streetwearové motivy s luxusním oděvem. Výsledkem byly například limitované edice „nafouknutých“ bund či různé doplňky.
Svítící bunda vznikla u příležitosti 70. výročí vzniku značky. Moncler se spojil s italským designérem Francescem Ragazzim, který vede streetwearovou značku Palm Angels. Ten inovativně přepracoval model Moncler Maya 70. Péřová bunda je speciální v tom, že v sobě ukrývá LED baterii. Po zapnutí se bunda celá rozsvítí. Stojí v přepočtu přes 70 tisíc korun, aktuálně je vyprodána ve všech velikostech.
Pryžová bunda za 7 000 eur ozdobená peřím za 12 000 eur
Moncler v rámci svého 70. výročí oslovil sedm světoznámých designérů, aby přetvořili bundy podle svých představ. Kromě zmiňovaného Francesca Ragazziho představili svou verzi modelu Maya také Thom Brown, Hiroshi Fujiwara, Rick Owens, Giambattista Valli, Pierpaolo Piccioli či Pharrell Williams.
Verze Pharella Williamse na sobě měla černou pogumovanou aplikaci s malými logy, její cena je v přepočtu 170 000 Kč.
Zajímavou spoluprací bylo spojení Moncleru a designéra Giambattisty Valliho. Tradiční zimní bundu pozvedl na úplně jinou úroveň, když na ni přidal peří. Pokud chceš přes zimu vyčnívat z davu, tato bunda to určitě zaručí. Netradiční kousek stojí zhruba 290 000 korun.
Díky spolupráci na oslavě 70. výročí Moncleru vznikly i mnohé další zajímavé designy. Zdá se, že neustálá kreativita značky je klíčem k jejímu úspěchu.