23. února 2023 19:00
Veronika Dlesková

Webbův teleskop objevil šest nových galaxií. Podle vědců by vůbec neměly existovat

TECH VĚDA VESMÍR

Vesmírný dalekohled Jamese Webba (JWST) učinil nečekaný objev, když zaznamenal existenci šesti vzdálených galaxií. Pocházejí z rané fáze vývoje vesmíru, takže by podle současných vědeckých předpokladů neměly existovat.

Dalekohled Jamese Webba slouží astronomům ke zkoumání toho, jak v minulosti vypadal vesmír. Nyní narazili na šest velkých vzdálených galaxií, které pravděpodobně vznikly krátce po velkém třesku. Informovala o tom stanice CNN.

Nová studie, vydaná krátce po zveřejnění prvních dat z Webbova teleskopu, popisuje tyto galaxie jako tak vzdálené, že se na jinak výkonném teleskopu objevují pouze jako malé červené tečky. Analýzou světla, které galaxie vyzařují, určili odborníci dobu jejich vzniku mezi 500 až 700 miliony let po velkém třesku, tedy po vzniku vesmíru.

Temná energie pochází z černých děr, tvrdí nová studie Temná energie pochází z černých děr, tvrdí nová studie 17. února 2023 19:45
Nově objevené galaxie.
Nově objevené galaxie. Zdroj: NASA, ESA, CSA, I. LABBE

Nikdo je nečekal a nikdo neví, kde se vzaly

Astronomové jsou zmateni z výskytu takto velkých galaxií v tomto časovém období. Jsou skoro stejně velké jako Mléčná dráha. Navíc jsou hvězdy, které se v galaxiích nacházejí, nezvykle staré.

Nové objevy jsou pro vědce znepokojující, protože jsou v rozporu se vším, co se do dnešního dne o rané fázi vývoje vesmíru předpokládalo. Galaxie, které v tomto období existovaly, se vědcům většinou zobrazují modře, což je barva typická pro mladé hvězdy. Tyto galaxie svítí červeně.

„Měli jsme konkrétní představu o tom, jaký typ galaxií se v rané fázi vývoje vesmíru vyskytuje. Byly malé a mladé,“ uvedl pro list Space.com spoluautor studie Joel Leja.