17. února 2023 19:45
Veronika Dlesková

Temná energie pochází z černých děr, tvrdí nová studie

Zdroj: Pixabay/12019/volně k užití
TECH VĚDA VESMÍR

Vědci přišli s novou studií o temné energii, která tvoří asi sedmdesát procent vesmíru. Tato záhadná forma energie má neznámé vlastnosti i složení. Mezinárodní tým vědců teď přišel s teorií, že by mohla pocházet z černých děr.

Objev je přelomový mimo jiné proto, že by mohl vědcům pomoci pochopit fungování černých děr. U nich se až doposud předpokládalo, že ve svém středu obsahují singularitu, tedy jev nevysvětlitelný fyzikálními zákony. Nová studie by tuto hypotézu mohla vyvrátit.

Vědci k tomuto závěru nedospěli teoretickou úvahou, ale detailní analýzou dat. Mezinárodní tým výzkumníků vedla Havajská univerzita a podílelo se na ní celkem 17 vědců z devíti zemí. O objevu informovala Česká televize s odkazem na odborné časopisy The Astrophysical Journal a The Astrophysical Journal Letters.

Temná energie tvoří 72 procent vesmíru. Přesto o ní vědci doposud zjistili jen málo.

Složení vesmíru.
Složení vesmíru. Zdroj: Wiki Commons

„Pokud tato teorie obstojí, pak to způsobí revoluci v celé kosmologii, protože konečně máme řešení původu temné energie, která mátla kosmology a teoretické fyziky více než dvacet let,“ uvedl spoluautor výzkumu Chris Pearson. Ten označuje závěry studie za převratné.

Slovenská Měsíční šachta patří k největším záhadám lidstva. Šlo o výtvor pradávné civilizace? Slovenská Měsíční šachta patří k největším záhadám lidstva. Šlo o výtvor pradávné civilizace? 11. ledna 2024 8:00

Pozorování černých děr, které se nacházejí v centrech galaxií, ukazují, že právě ony by mohly být zdrojem této chybějící, a přitom klíčové části vesmíru.