Národní galerie v Praze se důrazně ohradila proti reklamnímu spotu Vodafonu, který se koncem května objevil na sociálních sítích. Vadí jí to, že vznikl bez jejího souhlasu i souhlasu autorek, ale i jeho vyznění. Vodafone se brání.
Národní galerie (NGP) se vůči reklamě Vodafonu, která byla 27. května zveřejněna na sociálních sítích, ohradila až s téměř dvoutýdenním odstupem, když ze strany Vodafonu podle svých slov nedostala vyjádření. V tiskové zprávě galerie tvrdí, že specifické výstavní prostory Veletržního paláce i konkrétní dílo dvou současných autorek „byly zneužity pro komerční účely, navíc v kontextu, který pro oba subjekty vyznívá poškozujícím způsobem“.
Nechtěli jsme dehonestovat umění, brání se Vodafone
To však Vodafone odmítá a argumentuje tím, že ve spotu nefiguruje logo ani název galerie a prostory mají působit pouze ilustračně. „Zachycená část výstavy má sloužit pouze jako kulisa pro náš spot a pro diváka je zcela generická. Ano, některá díla byla ve spotu krátce zachycena, ale NGP jako taková v něm nebyla nijak identifikována a spot s ní nelze jakkoliv spojovat,“ informoval tiskový mluvčí Vodafonu Ondřej Luštinec s tím, že spot měl naopak ukázat mladým lidem, že i v digitální době je stále trendy chodit na výstavy moderního umění a je potřeba ho chápat v kontextu toho, že vznikl pro potřeby sociálních sítí, a brát ho s nadsázkou. Společnost však po kritice reklamu stáhla.
Ve videu, které vyšlo na Instagramu, se mladá dívka s prázdným výrazem prochází galerií. Dlouhým pohledem spočine na tapiserii Johany Pošové a Barbory Fastrové a nechápavě na ni zírá, dokud její pozornost nezaujme upozornění na mobilu, že „zrovna vyšel novej díl White Lotus“, načež dívka pokrčí rameny a začne sledovat zmíněný seriál na svém telefonu a hlasitě se u toho směje. Spot propaguje Vodafone TV.
„Z naší strany tím rozhodně nebyl sledován nějaký nepoctivý záměr či snaha dehonestovat výstavu nebo konkrétní umělecké dílo, potažmo moderní umění jako celek. Nejsme si vědomi toho, že bychom jakýmkoliv způsobem poškodili dobré jméno či pověst Národní galerie v Praze nebo jí způsobili jakoukoliv újmu,“ uvedl Vodafone pod facebookovým příspěvkem NGP.
Dlouhý záběr na dílo byl použit bez svolení autorek
K reklamnímu spotu se vyjádřily i Johana Pošová a Barbora Fastrová, autorky tapiserie, která byla do 7. května vystavena ve Veletržním paláci v rámci výstavy Květinová Unie. „Není možné zařadit naše dílo do reklamy bez našeho vědomí a není pravda, že dílo má ve spotu ‚nepodstatné vedlejší užití‘, naopak je tam dvakrát detailně zabráno a hraje ve spotu podstatnou roli…“ reagovala Fastrová na reakci Vodafonu u facebookového příspěvku NGP.
Vodafone přitom tvrdí, že záběr na tapiserii bere jako „nepodstatné vedlejší užití díla smyslu ustanovení § 38c autorského zákona. V tomto případě byl krátký záběr na tapiserii vskutku náhodný, pouze ilustrační, úplně stejně mohl být užit záběr na jakékoliv jiné moderní dílo“.
NGP kritizuje také styl komunikace firmy Vodafone. Generální ředitelka galerie Alicja Knast uvedla: „Nemohu uvěřit, jak přezíravým způsobem s námi komunikuje firma, která svůj veřejný obraz zakládá na férovosti.“