Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
16. července 2023 13:00
Čas čtení 4:20
Tereza Šnajdrová

Temná historie Nuseláku. Podívej se na unikátní fotky mostu, ze kterého skočily stovky sebevrahů

Temná historie Nuseláku. Podívej se na unikátní fotky mostu, ze kterého skočily stovky sebevrahů
Zdroj: Wikimedia Commons/Petr Jedelský
HISTORIE ARCHITEKTURA PRAHA
Uložit Uložené

Nuselský most patří neodmyslitelně k Praze. Už během jeho stavby ale zemřel jeden z dělníků a další tři stovky lidí spáchaly skokem z obávaného mostu sebevraždu.

Život bez Nuselského mostu si dnes již obyvatelé a obyvatelky Prahy nedokážou představit. Po stavbě, která propojuje Karlov s Pankrácem, denně projede 160 tisíc aut, 750 souprav metra a projde po něm nespočet lidí. Jenže historie jednoho z nejvyšších a nejdelších mostů v Evropě je komplikovaná a temná. Na Nuseláku zemřely tři stovky lidí.

Doporučeno
Petschkův palác v centru Prahy sloužil jako mučírna gestapa. Vězňům v něm vytrhávali vlasy a lámali prsty Petschkův palác v centru Prahy sloužil jako mučírna gestapa. Vězňům v něm vytrhávali vlasy a lámali prsty 25. března 2023 13:00

Jak to všechno začalo

První návrh na propojení Karlova a Pankráce mostem přistál na pražském magistrátu již v roce 1903 od inženýra Jaroslava Marjanka. A začal pomyslný souboj. Někteří jej chtěli postavit ve stylu funkcionalismu, jiní fandili říšské architektuře.

Městští architekti a vysoce postavení pracovníci magistrátu se tak dlouho nemohli dohodnout na tom, jak by mělo přemostění centra Prahy vypadat, a možná právě proto se na odvážném návrhu začalo pracovat až o 60 let později.  

Doporučeno
Kvíz: Poznáš česká města podle jejich znaků? Kvíz: Poznáš česká města podle jejich znaků? 12. června 2023 17:00

První veřejná soutěž na podobu Nuselského mostu byla vypsána v roce 1918, avšak žádný z návrhů nesplňoval očekávání magistrátu. Podobná situace se pak odehrála také v letech 1919 a 1926, kdy úředníci do soutěže přidali nová pravidla, že most musí měřit minimálně 21 metrů na šířku a uvnitř bude prostor pro kolejový provoz. Realizace se logicky opět oddálila.
 
Až do roku 1947 pak byly vypsány desítky veřejných soutěží, přičemž podmínky se neustále měnily. Most měl být najednou o šest metrů širší, konstrukce musela být trámová, jako stavební hmota nesměl být použit cement. Architektům z toho šla hlava kolem.

Nuselský most
Zdroj: Archiv DPP/se souhlasem


Ke změně došlo až v roce 1947. Po druhé světové válce začala nová éra a spolu s ní i další kolo soutěže. Do něj se tentokrát přihlásily tři desítky návrhů a osm z nich postoupilo. Vítězný koncept nakonec předložilo architektonické trio Jan Vítek, Miroslav Sůra a Robert Bucháček. Tím však obstrukce kolem výstavby Nuselského mostu neskončily.

Doporučeno
Kde parkovat v Praze zdarma? Známe odpověď Kde parkovat v Praze zdarma? Známe odpověď 14. dubna 2023 11:00

V říjnu 1963 Praha konečně schválila finální podobu mostu a o dva roky později proběhlo slavnostní položení stavebního kamenu. K výstavbě Nuselského mostu inženýři použili techniku letmé betonáže, most se proto stavěl po částech a pro jeho výstavbu bylo použito více než 20 tisíc krychlových metrů betonu. A stálo to za to. Nuselák je jedním z nejdelších a nejvyšších mostů v Evropě, avšak vše kolem jeho výstavby a fungování není jen růžové…

Nuselský mostNuselský mostNuselský mostNuselský most
Zobrazit galerii
(4)

V druhém pilíři Nuselského mostu je údajně zabetonován dělník

Na 42,5 metru vysoká betonová stavba propojující Karlov a Pankrác brala životy ještě před svým dostavěním. V 60. letech si Nuselský most vyžádal první oběť. Tou se údajně stal dělník, který spadl do rozestavěného pilíře plného zasychajícího betonu. Pár vteřin po pádu zemřel a jeho tělo se nikdy nepodařilo vyprostit. Uvízlo v betonu a podle mnohých svědectví bylo nakonec do pilíře zalito. Pokud jsou tato svědectví pravdivá, tělo dělníka je dodnes pohřbeno v druhém pilíři ze směru od Karlova.

Čti na další straně
Článek pokračuje na další straně
Strana 1 z 2
Domů
Sdílet
Diskuse