7. září 2023 7:42
Tereza Šnajdrová

Vědci věří, že našli lék na alkoholismus. Testovali ho na opicích a ty daly přednost vodě před alkoholem

Zdroj: Unsplash/Mathilde Langevin/volně k použití
ZDRAVÍ ALKOHOL OMEZOVÁNÍ ALKOHOLU ZPRÁVY ZE SVĚTA

Popíjení alkoholu je společností normalizováno, přitom právě závislost na alkoholických nápojích každoročně zničí miliony lidských životů.

V boji se závislostí na alkoholu by mohl pomoci nový objev, který učinili vědci a vědkyně ze Spojených států. Ti experimentovali s novým typem genové terapie, která byla sice zatím testována pouze na opicích, ale výsledky prý byly dechberoucí.

VIDEO: Úředníci v Indii pracují v motorkářských helmách. Na hlavy jim padá strop VIDEO: Úředníci v Indii pracují v motorkářských helmách. Na hlavy jim padá strop 5. září 2023 17:44

Podle vědců a vědkyň se lidé, kteří byli v minulosti závislí na alkoholu, k jeho užívání stále vrací. A to i tehdy, když se snaží přestat. Do značné míry to souvisí s tím, jak centrální nervový systém komunikuje s vyplavovaným dopaminem po požití alkoholu.

Svou roli v těchto procesech hraje protein zvaný mozkový neurotrofický faktor odvozený z gliových buněk, jehož hladina je u lidí se závislostí na alkoholu během abstinence snížena. Právě genovou terapií by bylo možné zajistit, aby se hladina tohoto proteinu během abstinence nesnižovala. To by lidem mohlo zabránit v alkoholové recidivě. „Lidé pijí více, protože cítí potřebu udržovat stav opojení,“ komentovala procesy v těle u lidí závislých na alkoholu spoluautorka studie Kathleen Grant.

Genová terapie, kterou vědectvo testovalo zatím pouze na opicích, prý měla výborné výsledky. „Pití kleslo téměř na nulu. Když se zvířata měla rozhodnout, zda pít vodu, nebo alkohol, volila vodu,“ dodala Grant s tím, že nyní je potřeba tuto formu léčby otestovat také na lidech.