Ikonická obuv, která se pojí s luxusní značkou Maison Margiela, má historii již ve středověkém Japonsku. Poslední měsíce se ovšem objevuje na seznamu žhavých trendů. Jak je nosit, ti poradí Eliška Hradec Chomisteková a Zuzana Jánošová.
Trendy, které ovládnou svět, ho často také rozdělí. Výjimkou nejsou ani ikonické tabi shoes, které jsou neodmyslitelným symbolem luxusní značky Maison Margiela. Existují jen dvě skupiny lidí – ti, kteří je milují, a ti, kteří je nenávidí. Při scrollování na Instagramu tak na tuto obuv s rozdvojenou špičkou natrefíš i pod hashtagem „ugly shoes“ (ošklivé boty).
Tabi or not tabi. Boty jsou nepochybně jedním z nejvýraznějších statement kousků, jaký svět módy dosud zažil. Na červeném koberci, ale také ve svých off-duty outfitech je nejednou předvedly Cardi B či Dua Lipa. Během pařížského fashion weeku v lednu se s tabi lodičkami probojovala na titulky magazínů Kylie Jenner. Pokud budeš číst dál, je docela možné, že tabi přijdeš na chuť i ty.
Začaly jako ponožky a dělnická obuv v Japonsku
Přestože se dnes spojují zejména se značkou Maison Margiela, jejich původ je hluboce zakořeněný právě v japonské kultuře již od 15. století. Jak píše Complex, tabi se tehdy nosily jako ponožky v kombinaci s tradičními řemínkovými sandály.
Když jim byly na přelomu 20. století přidány gumové podrážky, z ponožek se staly boty pro japonské dělníky, známé také jako džika-tabi. Jejich tvar a podrážka umožňují používat nohy jako extra pár rukou a zároveň poskytují stabilitu a lepší kontrolu nad pohybem. Jak píše Harper's Bazaar, v minulosti se tabi používaly při mnoha tradičních japonských uměních a rituálech včetně čajových ceremoniálů či divadla kabuki. Oddělené prsty jsou zároveň způsobem, jak prý udržet ducha v rovnováze a vnímat pozitivnější energie. Jejich design současně symbolizuje harmonické spojení s přírodou, neboť připomínají stopy zvířat.
Na molo je dostal Martin Margiela
Tabi shoes se díky značce Maison Margiela staly průnikem tradiční japonské kultury a moderního evropského stylu. Na molu je poprvé představil právě zakladatel značky Martin Margiela, a to během historicky první show na období jaro/léto 1988. Odvaha experimentovat s tradičním prvkem přispěla k tomu, že se tabi staly ikonickým symbolem v módním světě a zároveň součástí estetiky značky.
Ta je od první přehlídky pravidelně zavádí do svých kolekcí, přičemž designy inovuje novými tvary, styly či barevnými provedeními. V repertoáru značky najdeme klasické tabi boots (takzvané kozačky), tabi sneakers či tabi baleríny.
Nápadem Martina Margiely se později inspirovaly i další značky, takže na tabi můžeš natrefit i v portfoliu Ricka Owense, či dokonce Nike. Jejich ceny se pohybují v závislosti na značce, ale i materiálu, obvykle se však jedná o tisíce korun.
Refresher tipy na stylové tabi shoes ti přinášíme v galerii níže: