V obou městech je městská hromadná doprava (MHD) nejvyužívanějším způsobem dopravy. Statistika vychází z průzkumu agentury STEM/MARK, který si nechala zpracovat společnost Anytime.
Přibližně čtvrtina Pražanů, konkrétně 24 procent, využívá MHD několikrát týdně, alespoň jednou týdně do ní v hlavním městě sedne sedm procent lidí. V moravské metropoli je využití městské dopravy několikrát týdně o tři procenta vyšší. MHD tam představuje každodenní způsob transportu pro 35 procent obyvatelstva, jednou týdně se sveze 11 procent lidí.
Auta jsou doménou mužů, zjistil průzkum
Průzkum se kromě hromadné dopravy zabýval také tou automobilovou. Zjistil, že v Praze denně vlastním autem jezdí jen 16 procent obyvatelstva. V Brně je číslo o sedm procent vyšší.
„Pouze 16 procent Pražanů používá svůj automobil k dopravě po Praze denně. Nejčastěji jej nastartují několikrát týdně (21 procent), jednou týdně pak autem vyrazí 19 procent řidičů a řidiček. V Brně se přepravuje vlastními vozidly denně 23 procent lidí, několikrát týdně 29 procent a vůbec jej nevyužívá 15 procent,“ uvedl ke zjištění ředitel českého zastoupení Anytime.
A rozdíly jsou nejen mezi městy, ale i mezi pohlavími. Denně používá vlastní automobil k jízdě po Praze 24 procent mužů, ale jen necelých 9 procent žen. V Brně k jízdě využívá vlastní auto čtvrtina mužů a pětina žen.
Sdílení aut je na vzestupu
Doba momentálně hraje do karet společnostem, které auta půjčují. Sdílená vozidla dnes využívá přes 16 procent Pražanů a 13 procent lidí z Brna. Toto číslo pak podle šetření dlouhodobě roste.
Muži si sdílená auta poměrně oblíbili, ale jejich využití v porovnání se ženami není tak rozdílné jako u vlastních aut. Zatímco sdílená vozidla v Praze využije 19 procent mužů, u žen je to 14 procent. V Brně jsou rozdíly podobné. Car sharing využívá 16 procent Brňanů a 10 procent Brňanek.
Ukazuje se, že sdílené automobily zaujaly pozornost zejména mladé generace, jelikož největší skupinu uživatelstva v Praze tvoří lidé ve věku 18 až 29 let, skoro 30 procent. Tak je to i v Brně, uživatelů stejné věkové kategorie je jen o tři procenta méně.