Kanadská studie sepsala deset výrazů typických pro generaci Z, jejichž užívání údajně štve lidi kolem. Používáš je i ty?
Nový průzkum platformy pro výuku jazyků Preply zkoumal mezi kanadskými zaměstnanci a zaměstnankyněmi užívání korporátního žargonu. Kromě ostatních generací se výzkum soustředil i na mluvu, kterou ve firemním prostředí nejčastěji využívá generace Z – a jejíž okolí to štve.
Celých 92 procent respondentů a respondentek z generace Z tvrdí, že v práci firemní žargon používá. 20 procent ovšem dodává, že je tato slova matou. A jaké termíny patří mezi ty nadužívané?
G.O.A.T.
Zkratka pro „Greatest of All Time“.
Slay
Jak píše The New York Post, slay se „často spojuje se stejně nesnesitelným ‚yas queen‘ a používá se, když člověk překonává očekávání“.
Sus
Zkratka pro „suspicious“, tedy „podezřelé“. Toto heslo se běžně používá k popisu podezřelého chování.
FR
Zkrácená verze výrazu „for real“ (v překladu „doopravdy“) se používá v momentě, kdy chce člověk doložit závažnost situace.
Vibing
Podle New York Post se jedná o „způsob, jak vyjádřit pozitivní emocionální pocity mladých a verbálně neobdařených lidí“. V českém jazyce se říká například „nevibuju to“.
Flex
Tento pojem označuje situaci, kdy se člověk chlubí, často ve škodolibém kontextu. Můžeme slýchávat počeštěnou variantu „flexit“.
Glow up
Spojení, které se používá v souvislosti se zlepšením člověka v průběhu času.
Bet
V anglickém jazyce se používá „you bet“. Slova fungují jako odlišné vyjádření pro „jistě“ nebo „souhlasím“.
Period
Jedná se o jednoslovné ukončení debaty.
Basic
Přídavné jméno, které využijeme v momentě, kdy chceme popsat něčí nedostatek individuality či zajímavosti.
Jak poznamenává platforma Preply, s tím, jak generace Z postupuje po kariérním žebříčku, se dá očekávat, že se tento typ jazyka bude čím dál častěji integrovat do „firemní mluvy“.
A co ty, používáš některý z výše uvedených výrazů, nebo jsi o nich dosud neměl*a ani ponětí? V našich kvízech si můžeš otestovat, jestli slangu generace Z rozumíš nebo jestli máš blíž k mileniálům.