Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Představ si, že existuje ostrov, na kterém stojí obrovská osamocená knihovna. Říká se jí Knihovna bez cenzury. Proč? Protože si v ní každý může číst, aniž by jej kdokoliv popotahoval a soudil. A kdeže ji lze najít? Uprostřed oceánu? Ne, v Minecraftu.
V některých světových zemích něco jako svoboda, byť jen slova, neexistuje. Lidé, kteří se o ni snaží – novináři na volné noze, spisovatelé, aktivisté – jsou za ni často perzekvováni a kvůli této snaze ztrácí svobodu pohybu, nebo dokonce svobodné právo na život. Za jejich umlčováním stojí nezřídka režimy, pro něž má pravda na papíře horší dopad než teroristický čin.
Tyto vlády nepovolují publikaci podobných autorů, protože se jejich slov bojí. Navíc mají obsah v masmédiích rády pod kontrolou. Existují však jiná média, která se krotí hůř. Třeba internet. A i když lze jeho zvířené vody čas od času blokovat a stavět mu do cesty hráze nebo měnit jeho podobu, dá se horko těžko úplně ukočírovat.
Zejména mladí lidé jsou s moderními technologiemi jedna ruka a zvládají držet krok s dobou i v režimních státech. Sledují západní seriály, jsou na sociálních sítích, hrají hry. No a pokud jsou zvídaví dostatečně, k informacím, které jim jsou v reálném světě skryty, se mohou dostat třeba ve virtuálním prostředí, kde se obvykle těží kostičky rudy a zabíjejí zombie.
Herní fenomén chrání svobodu slova
Když se členové neziskové organizace Reportéři bez hranic (RSF) zamýšleli nad tím, jak informovat mladé lidi v zemích, kde je rozšířená mediální cenzura, o opravdovém dění v jejich okolí, aniž by o tom věděly tamní úřady, dalo by se říct, že uvažovali takzvaně „out of the box“. Jen s tím rozdílem, že ten „box“ využili ke svému prospěchu.
Reportéři bez hranic (RSF) jsou největší světovou nevládní organizací, která se specializuje na obranu svobody médií. Založila ji v roce 1985 v Paříži trojice Robert Ménard, Rony Brauman a Jean-Claude Gillerbaude.
Organizace ustavičně upozorňuje na bezpráví a utlačování zástupců médií po celém světě. Každý rok vydává Index světové svobody tisku (Česká republika se minulý rok umístila 13. ze 180 zemí světa) a monitoruje vraždy novinářů. Kupříkladu letos bylo již zabito 11 novinářů a 530 jich bylo zatčeno.
Kdo nehrál hru, v níž jsou postavička, voda, země i vzduch poskládány z krychlí, jako by nežil. Minecraft je s více než 240 miliony kopií nejprodávanější hrou na světě, která si získala mladé, ale i velké hráče všech náboženství, ras i orientací. Hra už dávno překročila pouhý „stín zábavy“, který každou počítačovou hru doprovází. I pomocí vědy a různých studií bylo dokázáno, že je vhodná například k výuce. A to nejen dětí, ale i studentů na univerzitách.
Tím, že je zde umožněn volný pohyb po celé mapě, v ní lze přetvářet prostředí na milion způsobů, roztáčí kreativitu na maximum a je virtuální metaforou pro to, co bychom si v realitě mohli představit jako absolutně svobodný svět. Kostlivce střílející z luku nebo vybuchující zombie, jež se zde taktéž objevují, nyní vynechme.
Kreativní prostor bezbřehých možností se Reportérům bez hranic jevil jako dokonalé místo pro tvorbu vlastního svobodného prostoru opravdu pro všechny.
Minecraft je totiž hra pro děti od sedmi let, jejíž obsah není nijak problémový pro drtivou většinu světových kultur, a i když byly pokusy ji zakázat (Turecko se o to pokusilo v roce 2015, kdy tamní ministerstvo sociálních věcí tvrdilo, že hra v dětech způsobuje násilí, Jižní Korea v roce 2021 a hra se tu dá hrát legálně bez omezení až od 19 let), reálně ji lze hrát kdekoliv na světě.
O Minecraftu
Minecraft je počítačová hra, která byla vyvinuta v roce 2009 švédským vývojářem Markusem Perssonem. Persson s hrou založil společnost Mojang Studios, která se o ni stále stará, přestože byla v roce 2014 odkoupena společností Microsoft za 2,3 miliardy dolarů (tehdy cca 48,3 miliardy korun).
Titul se dá hrát v jednom hráči nebo i v multiplayeru a má několik herních režimů (hra o přežití, nemilosrdná hra, tvořivá hra, dobrodružná hra a pozorovací hra). V každém z nich se však prostředí skládá z ikonických krychlí podobných legu, které na první pohled připomínají low-cost indie hry. Hráči hrají z pohledu panáčka, který se snaží existovat a přežít v otevřeném světě. A je jen na něm, jak si jej přetvoří.
Uvnitř hry lze těžit rudy, pěstovat jídlo, ochočit si zvířata, obchodovat s domorodci, plavit se po mořích, lovit ryby, stavět domy a tím zde trávit spousty hodin. Tvůrčí svoboda je tak obrovská, že zde hráči nezřídka vytváří umění reálného světa. Hra se stala jednou z nejoblíbenějších na světě; v roce 2021 ji měsíčně hrálo 140 milionů lidí.
Proto 12. března 2020, na Světový den proti digitální cenzuře, spustili projekt Knihovna bez cenzury (The Uncensored Library).
„V mnoha zemích světa neexistuje volný přístup k informacím. Webové stránky jsou blokovány, nezávislé noviny zakazovány a tisk je kontrolován státem. Mladí lidé vyrůstají bez možnosti vytvářet vlastní názory. Díky Minecraftu jako média jim poskytujeme přístup k nezávislým informacím,“ uvedl před zveřejněním knihovny výkonný ředitel německé pobočky Reportérů bez hranic Christian Mihr.
Knihovna jako každá jiná
Zní to velmi jednoduše a chytře. Otevřeš počítač, zapneš hru a přečteš si například text od saúdskoarabského novináře Džamála Chášukdžího, kritiku korunního prince Mohameda bin Salmána nebo války v Jemenu, který byl zavražděn na ambasádě v Istanbulu v roce 2018. A to klidně ze Saúdské Arábie.
Mimo jiné se jedná o počtení v hezkém prostředí. Ačkoli by někdo mohl namítat, že jde o hru se špatnými detaily, přesto není pochyb o tom, že knihovna z kostek připomínající slavné lego byla postavena v neoklasicistním stylu. Rostla ostatně čtvrt roku a podílelo se na ní 24 členů designérského studia Blockworks ze 16 zemí světa. Obrázky budovy opravdu berou dech.
Uvnitř nalezneme mnohem více než arabská zakázaná média. Kromě základních pěti zemí (Saúdská Arábie, Egypt, Rusko, Vietnam a Mexiko) se knihovna neustále aktualizuje a momentálně zde má vlastní sekci i Brazílie, Eritrea, Bělorusko a Írán.
Proto tu najdeš texty například od editorky cenzurovaného webu grani.ru Julie Berezovskaji, nezávislého vietnamského bloggera utíkajícího před komunistickým režimem Nguyena Van Daie či zesnulého Mexičana Javiera Valdeze Cárdenase, který byl kvůli reportování o korupci ve státu Sinaloa zavražděn. To samozřejmě stačilo k tomu, abychom se sami chtěli dostat dovnitř.
V knihovně
Do knihovny je možné dostat se dvěma způsoby. Pokud je člověk obyčejným hráčem Minecraftu vlastnícím jeho plnou verzi, zvládne knihovnu do hry vložit jako mapu. Pak ji lze navštívit, jako by hrál na jakémkoliv jiném serveru bez omezení. Může obdivovat velké haly, zahrady, umění a precizní práci, kterou si vývojáři s budovou dali.
Druhý způsob je věru jednodušší, ale ne úplný. Není totiž nutné hru instalovat (pokud hru nevlastníš, pokusy s instalováním mapy do dema Minecraftu ti budou k ničemu). V tomto případě stačí navštívit stánku projektu a kliknout na prohlídku zde.
A jak čtení knih funguje? Každý stát má vlastní prostor s úryvkem z knihy, který jej reprezentuje. My jsme si přečetli například úryvek z článku od Džamála Chášukdžího Saúdská Arábie nebyla vždy tak represivní. Dnes už je to neúnosné. Text je samozřejmě v angličtině.
Jestli máš zájem si celou knihovnu projít a hru vlastníš, neměl by to být problém. A nejen proto, že umíš pracovat s počítačem.
Často zapomínáme na to, jak se máme dobře. Dobrovolně utíkáme od frustrací a všedních problémů do virtuálních realit hledat světy plné fantazie, přestože nám v tom našem koneckonců nikdo neubližuje. Projekt Reportérů bez hranic je hezkou připomínkou faktu, že existují lidé, kteří vlastní reálnou svobodu musí hledat mimo reálný svět. Nemají totiž na výběr.