Jedná se hlavně o uživatelskou skupinu dospívajících a mladých mužů. Právě ty má TikTok a YouTube Shorts bombardovat mizogynním obsahem.
Ukázala to studie z irské Dublin City University. Zjistila, že algoritmy pro tuto skupinu silně posilují míru machistického obsahu.
Výzkumníci a výzkumnice vzali deset telefonů, ve kterých jen založili profily s uvedeným mužským pohlavím. Všem deseti se během prvních třiadvaceti minut začal ukazovat obsah, který označují za antifeministický, extremistický a zobrazující muže jako nadřazené.
V další fázi experimentu, tedy po sledování videí po dobu dvou až tří hodin nebo 400 videí, už bylo doporučeného obsahu z takzvané manosféry, jak se antifeministickému obsahu přezdívá, 76 procent na TikToku a 78 procent na YouTube Shorts. Většinu tohoto obsahu tvořily myšlenky, že muži a ženy si nejsou rovni, ženy by měly být mužům podřízeny a další. Častý byl také obsah o motivaci, vydělávání peněz a duševním zdraví.
Až třináct procent na TikToku a pět procent na YouTube Shorts pak po takové době tvořila videa s pravicovými konspiracemi. Zdaleka největším účtem byl ten od Andrewa Tatea. Jedno z doporučení výzkumu pak říká, že by obsah měl být více moderován kvůli možným škodlivým důsledkům jeho konzumace mladými chlapci. Připomíná také roli škol a rodičů a potřeby digitální gramotnosti.
Mluvčí YouTube se k výsledkům vyjádřil. „Na YouTube není povoleno obtěžování a kyberšikana,“ uvedl v e-mailovém prohlášení pro Euronews Next. „V těchto oblastech máme přísné zásady týkající se obsahu, které důsledně prosazujeme pomocí kombinace lidských recenzentů a technologie strojového učení,“ připsal ještě a připomněl, že v roce 2022 YouTube ukončil kanál manfluencera Andrewa Tatea kvůli porušování zásad a nadále ruší účty, které na platformu nahrávají jeho obsah.
Mluvčí TikToku ve vyjádření pro univerzitu tvrdí, že výzkumníci a výzkumnice měli příliš malý vzorek, a odmítl, že by takto algoritmy sociální sítě fungovaly.