Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej klub Refresher+ už od 0 Kč 😱
Tento článek je PR zpráva společnosti Kaufland.
18. července 2024 v 15:30
Čas čtení 5:17
Sponzorovaný obsah

Ze šťávy Kitl si uděláš domácí malinovku i zdravé limonády. Pochází z Česka a obsahuje bylinky

Ze šťávy Kitl si uděláš domácí malinovku i zdravé limonády. Pochází z Česka a obsahuje bylinky
Zdroj: Kitl
GASTRO
Uložit Uložené

Společnost Kitl před lety začínala s bylinným vínem na podporu spánku. Dnes má v sortimentu už 14 příchutí Syrobu. Své Syroby vyrábí za studena, aby si zachovaly zdraví prospěšné látky.

Bylinná řada Syrob Kitl obsahuje bylinky v bio kvalitě. Ovocná řada obsahuje velké množství ovocné šťávy a také dužinu. Firma navázala na legendárního doktora Kittela z pomezí Jizerských hor a Krkonoš a navíc obnovila vrty a znovu stáčí Vratislavickou kyselku. O tom, jak společnost vznikla a jak její zakladatel a vodní sommelier Honza Vokurka pátrá po receptech našich prababiček, vypráví marketingový ředitel společnosti Vojtěch Rydlo.

SYROB KITL
Zdroj: Kitl

Jak a kdy jste se rozhodli založit společnost Kitl?

Společnost Kitl vznikla v roce 2008 a úplně na začátku jsme ani nedělali Syroby, tedy sirupy z ovocného koncentrátu. První produkt byl Kitl Šláftruňk, což je révové víno s bylinkami na podporu spánku. Firma začala právě na bylinných likérech a různých tradičních nápojích. Kitl se jmenujeme, protože tady na území Jablonecka žil a působil doktor Kittel. Byl to bájný lékař, který měl podle pověstí svého havrana a létající plášť. Je to klasická legendami ověnčená postava, kterou má každý kraj – Krkonoše mají Krakonoše, já jsem z Orlických hor a tam je Rampušák a tady na Liberecku je doktor Kittel. Jeho postava je reálná, doktor Jan Josef Antonín Eleazar Kittel opravdu žil v obci Pěnčín, přesněji řečeno v její části na Krásné. Působil tam jako lékař, založil kostel a podílel se i na založení školy. Byl místním mecenášem.

Kdo přišel s nápadem navázat na legendárního lékaře Jana Kittela?

S touto myšlenkou přišel pan jednatel Honza Vokurka, který je tváří a motorem společnosti Kitl. Vede ji od prvního dne a do dneška na všechno dohlíží. Od bylinných sirupů jsme se velice rychle dostali k ovocným Syrobům, které získaly velký ohlas, takže jsme začali dělat více a více příchutí. Aktuálně jich máme 14 a k tomu limitované edice.

Kolik zaměstnanců v současné době máte?

V současné chvíli se pohybujeme okolo 50 zaměstnanců.

Jaké druhy produktů máte aktuálně v nabídce?

Největší část našeho sortimentu tvoří určitě Syroby a bylinné nápoje a teď se hodně zaměřujeme také na Vratislavickou kyselku. Máme ale i Medovinu, Šumavské bylinné víno, Zámečnickou mast, doplňky stravy nebo limitované edice. Například v létě zařazujeme exotické a osvěžující příchutě Syrobů na výrobu domácí limonády, zatímco v zimě prodáváme Syroby na přípravu horkých nápojů. Snažíme se hledat zapomenuté recepty našich babiček a obnovovat je, jak nejpoctivěji dokážeme.

Který z vašich Syrobů se nejlépe prodává?

Nejoblíbenější je určitě Kitl Syrob malinový, protože my Češi jsme na malinovku zatížení a máme ji rádi. Snažíme se dostat sirupy i za naše hranice, na Slovensko, teď do Německa. V minulosti jsme se dostali až do Austrálie. Tak jsme zjistili, že každý trh je jiný a naši malinu skoro nikdo nechápe. Ale tady je suverénně nejprodávanější příchutí. Jakmile vyjedete za hranice, je to úplně jinak. Například Němci mají rádi zázvor. V Česku teď malinu po dlouhé době na chvilku přeskočila letní limitovaná edice s příchutí maracuji. Loni jsme ji vydali poprvé a nabízeli jsme ji od června do září. Poptávka po ní byla obrovská, tak jsme ji letos vrátili do prodeje už v březnu. Byli jsme z toho nadšení, protože tahle příchuť je jiná. Vždycky jsme se snažili dělat maliny a bezy a tradiční české chutě. Tohle je pro nás trochu exotika a nevěděli jsme, jak to celé dopadne, ale je vidět, že zákazníci chtějí ochutnat i něco dalšího.

Jak se vyrábí váš slavný Syrob? Samozřejmě chápu, že neprozradíte recept, ale způsob výroby byste mohl.

U každého sirupu je to trochu jinak. Obecně platí, že máme ovocný koncentrát, který dle svých receptur zpracujeme za studena co nejšetrněji tak, aby v něm zůstaly všechny zdraví prospěšné látky, které ovoce obsahuje, a aby tam ideálně zůstala i dužnina. Když si pak uděláte domácí limonádu, uvidíte její kousky ve sklenici. K ovoci přidáváme jen cukr a pár svých ingrediencí. Děláme sirup tak, jak si myslíme, že by se dělat měl – takže co nejvíc poctivě. Lidé se nás často ptají, jestli máme i sirupy bez cukru, ale nemáme. V našem sirupu musí být cukr, protože je to nositel chuti a bez něj nejde udělat sirup tak, aby si zachoval naše standardy.

Vojtěch Rydlo, marketingový ředitel společnosti Kitl.
Vojtěch Rydlo, marketingový ředitel společnosti Kitl. Zdroj: Kitl

Jak vznikl název Syrob?

Pan Vokurka hledal v historických knížkách různé recepty a objevil recept z Podkrkonoší, který nesl název Syrob z černobejlí, což je šťáva z černého bezu. Tak ten název použil pro náš Syrob, protože to přesně odpovídá jeho hledání původních receptur našich prababiček. Je to symbol tradice, šetrného přístupu a nejvyšší kvality. Chceme, aby zákazníci byli spokojeni a vraceli se k nám i přes vyšší cenu sirupu oproti konkurenci. Přijde nám, že máme přidanou hodnotu, která zákazníky zajímá.

Říká se, že křemík podporuje krásu – účinkuje totiž na vlasy a nehty.

Nedávno jste do sortimentu zařadili také Vratislavickou kyselku, která má poměrně zajímavý příběh a historii. Co vás k tomu přivedlo?

Původní výroba firmy Kitl se nacházela v bývalém výměníku, takže ve chvíli, kdy se Syroby rozjely a začali jsme dodávat malinovku do McDonald’s, nám stávající prostory přestaly stačit. Začali jsme hledat místo, kde by byla nějaká bývalá výrobní hala, nebo místo, kde bychom si ji mohli postavit. Variant bylo víc, ale když se naskytla možnost koupit bývalý areál Vratislavické kyselky, tak jsme do toho šli. Nejdříve jsme dali do kupy halu, postavili jsme si moderní linku na výrobu sirupů, abychom měli dostatečnou kapacitu. A jakmile to bylo hotové, začali jsme řešit, jestli jsou zdejší vrty funkční a co bude potřeba udělat pro to, abychom mohli stáčet minerální vodu.

V čem je právě Vratislavka unikátní?

Každá kyselka je specifická. Ta naše v rámci České republiky vyniká unikátním a nejvyšším obsahem křemíku. Říká se, že křemík podporuje krásu – účinkuje totiž na vlasy a nehty. Další věc je přírodní perlivost. Na trhu můžete najít minerální vody nebo dosycené nápoje, do kterých se přidává CO2. Naše vrty ale vedou 200 metrů pod zem, odtud tu kyselku čerpáme a tak jde i do lahve. Proto je přírodně perlivá. Naše zázemí je kompletně z nerezu, nepoužíváme žádné plasty, abychom se vyhnuli mikroplastům, a stáčíme ji do skla, abychom dbali i na udržitelnost.

Vratislavická kyselka má i velmi pestrou historii. Prošla si obdobím velké slávy od svého vzniku až po úplný zánik.

Kyselka má tradici od roku 1862 a její historie jde samozřejmě nahoru a dolů. Od jejího objevu, kdy zde byly postaveny lázně a místo bylo hojně navštěvováno, až po dobu, kdy to šlo zase dolů, protože přišel jiný režim a lázně nefungovaly tak, jak by měly. Areál postupně chátral a my jsme v roce 2018 oficiálně převzali brownfield, kde jsme postavili novou halu. Obnovili jsme vrty, začali jsme znovu tu Vratislavku stáčet a vrátili ji na trh. Snažili jsme se obnovit tradici a navázat na pozitivní historii. Začali jsme úplně znovu, protože areál byl za poslední léta zpustošený.

Jde o původní pramen z 19. století?

Ano. Pramen byl objeven v roce 1862 úplnou náhodou. Tenkrát totiž chtěli přivést nový zdroj vody pro bělírnu prádla, takže odstřelili kus skály a vyvěrala jím voda. Když ji ochutnali, tak jim připadalo, že má podivnou příchuť. Nechutnala jako normální voda ze studánky.

SYROB KITL
Zdroj: Kitl

Vaše produkty jsou dostupné i v prodejnách Kaufland. Jak začala spolupráce se společností Kaufland?

Kaufland nás sám oslovil před několika lety. Chtěl zařadit naše Kitl Syroby do regionálního sortimentu. A v současné chvíli navíc v prodejnách v Libereckém kraji nabízí i Vratislavickou kyselku.

Co vám tato spolupráce přináší?

Jsme s tou spoluprací hodně spokojeni. Líbí se nám, že Kaufland má regionální kampaň a soustředí se na nás, lokální dodavatele. Díky Kauflandu se dostaneme k zákazníkům, které bychom jinak neměli šanci oslovit, a můžeme jim dát ochutnat Kitl Syroby a Vratislavickou kyselku. Jde to poměrně rychle, začali jsme v prodejnách v Jablonci, Liberci, Turnově – a najednou už je to i v Jičíně a České Lípě. Šíříme se po severních Čechách a je nám velice sympatické, že prostřednictvím řetězce dokážeme dostat naši vodu k lidem, protože si ji často pamatují z minulých let. Pak dlouho nebyla a teď už zase je. Díky Kauflandu můžeme to povědomí šířit, což je pro nás strašně super, jsme za to vděční a budeme rádi, když ta spolupráce bude pokračovat a bude se rozšiřovat.

Domů
Sdílet
Diskuse