Nové rozšíření 20 let staré MMO hry World of Warcraft s názvem The War Within již běží pro hráče s předběžným přístupem. Jak se povedlo?
World of Warcraft letos oslaví 20. výročí od svého spuštění. Od té doby se hra víceméně drží konstantně na vrcholu žánru MMORPG, tedy masivně multiplayerových RPGček, což je něco, čím se moc dalších herních sérií chlubit nemůže. Ačkoliv si pak tenhle „dědeček“ prošel za tu dobu mnohým, jedno se mu musí nechat. Spuštění každého nového rozšíření stále provází neuvěřitelný hype, jemuž málokdo z těch, kteří někdy hru okusili, unikne.
Koneckonců nová expanze The War Within dokázala urvat i moji pozornost, a to už jsem poslední roky hře příliš času ani energie nevěnoval. Jaké jsou tedy mé dojmy z návratu do Azerothu po prvních několika hodinách hraní v předběžném přístupu?
Shrnutí novinek
Nové rozšíření s sebou přineslo novou maximální úroveň 80, tzv. Hero talenty, nový kontinent Khaz Algar čítající celkem čtyři nové zóny, nové dungeony, novou rasu Earthen, novou příběhovou kampaň, pár zásadních „quality of life“ vylepšení jako intuitivnější značky na mapě, nový systém Warbands, což de facto znamená pohodlnější sdílení progressu napříč všemi tvými postavami, a pak několik dalších minoritních změn a novinek, jako např. Delves – krátké uzavřené challenge pro 1-5 hráčů s endgame lootem. Tentokrát jsme ale nedostali žádnou novou class ani větší zásah do gameplay mechanik.
Blizzard v čele s navrátivším se Chrisem Metzenem (jeden z otců zakladatelů studia a hlas Thralla ve hře) pro The War Within pouze chytře stavěl na tom, co se povedlo v posledním datadisku Dragonflight, jako byl například nový styl létání Dragonriding, teď už tedy oficiálně Skyriding, a místo přidávání podružných systémů typu Artifact zbraně nebo Heart of Azeroth, raději vývojáři zapracovali na něčem, co v posledních letech fanoušky zajímalo (celkem právem) dost možná nejméně. A tím je příběh.
Cíl je prostý. Vrátit do světa Warcraftu příběh, na kterém hráčům bude záležet.
Už když se totiž nové rozšíření oznamovalo, přišel na hlavní pódium akce Blizzcon právě výše zmíněný Chris Metzen, aby svým legendárním chraplákem oznámil, že nás tentokrát nečeká jeden nový datadisk, ale rovnou celá úzce propojená trilogie zvaná The Worldsoul Saga, jež bude čítat expanze The War Within, Midnight a nakonec The Last Titan.
Cíl je prostý. Vrátit do světa Warcraftu příběh, na kterém hráčům bude záležet. Udělat z toho de facto takové Avengers předtím, než na Marvel začali všichni nadávat. Nikoli snadný úkol. Ovšem takový, který má podle mého smysl a který po dohrání základní části kampaně můžu s klidným vědomím označit za prozatím úspěšný.
Do nitra Azerothu i jeho hrdinů
Pakliže jsi zatím hru nehrál*a (čemuž se mimochodem nelze divit, předběžný přístup je součástí pouze Epic edice hry, která je však o 40 eur dražší než ta základní...), nebudeme ti tady z příběhu nic spoilerovat, neboj. V rychlosti jen zmíníme, že vše začíná krátkým prologem v Dalaranu, odkud se pak přesuneme už na nový kontinent, jenž má velice zajímavou strukturu.
Tři ze čtyř zón se totiž nachází v podzemí, přičemž ta poslední je úplně nejhlouběji. A právě tam uniká hlavní záporačka nadcházející Worldsoul ságy, mysteriózní Xal'atath, entita, která už dříve ve hře vystupovala, byť jen ve vedlejší a poměrně nenápadné úloze. Právě tu chce nyní Blizzard vystavět podobně jako tomu třeba v minulosti bylo s Arthasem, Illidanem nebo Gul'danem, tak aby hráčům zase záleželo na tom, čeho jsou součástí a proti komu bojují.
Dobrá zpráva je, že příběh všech čtyř hlavních zón nového datadisku tomuto cíli zatím krásně chystá půdu. Xal'atath se pravidelně zjevuje jako velká hrozba, psychicky i fyzicky týrá naše hrdiny, zatímco nadále tají své plány. A oproti předchozím expanzím má příběh parádní tempo, nejsou v něm žádná hluchá místa, dialogy mají švih i váhu a jednotlivé questy jsou opět podpořeny jako vždy vrcholně zrealizovanými in-game cinematicy, u kterých ti dost možná párkrát ukápne slza, jak zdařile pracují s emocemi.
Je samozřejmě brzo na to vynášet celkové soudy, minimálně jako úvod do nové ságy však kampaň The War Within funguje až překvapivě dobře, a pokud jsi v posledních letech třeba ději tolik nevěnoval*a pozornost, tentokrát máš opravdu spoustu důvodů k tomu to změnit.
Letem světem. Doslova!
Co se zbytku novinek týče, vezmeme to velice stručně. Nové zóny se vizuálně povedly, konkrétně Hallowfall je možná dokonce i jedna z nejhezčích, které se kdy ve hře objevily. Mix Howling Fjord a Revendrethu s obřím krystalem zabírajícím většinu skyboxu, který navíc pravidelně mění barvu a tím ovlivňuje i barevný nádech celé zóny? Uf, tam nejspíš pár hodin života zabiju. Pocity z famózní estetiky datadisku ještě umocňuje opět výborná hudební složka, která je s postupnou gradací příběhu i čím dál intenzivnější a zlověstnější. Zkrátka slast pro uši i oči, no která 20 let stará hra to má...
Co už taková hitparáda není, jsou ovšem nové Hero talenty. V podstatě jde o kupu pasivních schopností, z nichž jedny jsou na papíře pokaždé lepší než ty druhé. Casual hráči si tak sice budou vybírat podle toho, co jim přidá na jejich „class fantasy“, nemalá část zbytku hráčské základny ale pokaždé zvolí to, co jim pomůže být silnější. Což zkrátka není moc dobrý ani zajímavý výběr.
Další věci z Dragonflight jako Skyriding či předělané profese naštěstí zůstaly zachovány a opět patří k pilířům toho, co v posledních letech dělá WoWko tak zábavným. Hra je dynamičtější, ale zároveň komplexnější, a jelikož se nacházíme v prvních dnech nové expanze, vše je samozřejmě fresh, spousta věcí zůstává neobjevená a ve hře díky tomu panuje skvělá atmosféra, což se přenáší i na samotné hráče. Zas a znova tak platí, že launch týden nového datadisku k World of Warcraft je jedno z nejlepších období, jaké můžeš v gamingu zažít.
Early Access, Time Gating a start nové sezóny
Nicméně abychom to vrátili zase trochu na zem – 40 euro za třídenní předběžný přístup (a 30 dní game timu + nějaké estetické odměny do hry) se fakt nevyplatí dávat. Momentálně totiž ve hře můžeš maximálně vylevelovat svoji postavu, splnit první část kampaně, ale třeba novou rasu už si neodemkneš. Stejně tak nemůžeš chodit na obtížnější dungeony, vyšší Delves ani plnit některé týdenní questy.
Blizzard zkrátka prodává FOMO, a ani to nedělá moc dobře, protože reálně, pokud nejsi world first raider*raiderka, nebo nemáš jediný volný víkend v roce, neexistuje důvod, proč nepočkat do pondělí 26. srpna na oficiální launch.
Ani potom pak nebudou všechny věci zpřístupněny ihned. První sezóna s novým raidem, Mythic+ dungeony atd. bude zahájena až 10. září. V zásadě tak není kam spěchat, protože tak či onak, Blizzard hráče opět brzdí jak jen může. Nový obsah totiž vzniká pomalu, což je mimo jiné jedna z největších výzev, jakým studio bude nyní v rámci Worldsoul ságy čelit. Snaha o silný příběh totiž může velice snadno přijít vniveč, pakliže si Blizzard nepohlídá jeho kadenci. Ale to už je zase jiná story.
V tuto chvíli zkrátka zvedám palec nahoru a loguji se zpátky do hry, která je součást mého života už více než 18 let, a přesto mě dokáže pořád příjemně překvapovat a naplňovat, i když už jí třeba nejsem ochotný obětovat tolik času jako dřív. A co ty? Dáš Azerothu znova šanci?