Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Pepsi na chvíli disponovala 6. největší námořní armádou světa. To není žádný vtip, ale ukázka jednoho z nejbizarnějších marketingových tahů v historii lidstva.
Největším námořnictvem dnes disponují země jako Čína, Rusko či Spojené státy americké. Jejich flotily tvoří několik stovek bojových, průzkumných i transportních plavidel a strojů.
Námořnictvem se kdysi ale mohla pyšnit i firma Pepsi. Ano, přesně ta firma, která již přibližně 130 let produkuje sycený sladký nápoj, který se stal jedním z nejslavnějších na světě.
V historii už došlo k několika zvláštním výměnám. Svět si pamatuje moment, kdy indonéský výrobce letadel vyměnil dvě osobní letadla za 110 000 tun thajské rýže, píše BBC. Ve sportovním odvětví zase v minulosti přestupovali hráči v rámci klubů za klobásy, učebnice, závaží či sud piva.
V tomto článku se dočteš:
Jak je možné, že Pepsi získala ponorky a torpédoborec.
Co tomu předcházelo.
Co dělala Pepsi s vojenskými stroji.
V každém z těchto případů jde o zvláštní výměny, ale fakt, že kdysi dávno se plechovky a láhve Pepsi vyměnily za ponorky, torpédoborec, plachetnici či letadlovou loď, to je pravděpodobně ten nejdivnější tah v historii výměnného obchodu. Jak je to vlastně možné?
Vše začalo na výstavě v Moskvě
Píše se rok 1959, mezi Západem v zastoupení USA a Východem v zastoupení Sovětským svazem probíhá již více než dekádu Studená válka. Ve skrytém konfliktu kapitalistického vs. komunistického bloku se supervelmoci předbíhaly v tom, kdo bude lepší prakticky v každém ohledu od zbrojení, hospodářství či vesmírného programu.
V Moskvě se koná americká národní výstava, jejímž cílem je přiblížit životní styl, zvyky a tradice Západu a vyměňovat si navzájem různé poznatky o každodenním životě běžných lidí.
Na této exhibici se nacházejí jedni z nejdůležitějších mužů tehdejší světové geopolitiky. Premiérem Sovětského svazu je v té době Nikita Chruščov, zatímco post viceprezidenta USA zastává Richard Nixon. V americké delegaci je i Don Kendall, tehdejší výkonný ředitel společnosti Pepsi.
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemčení?
Jak probíhal obchod mezi Pepsi a Sovětským svazem.
Proč si Sovětský svaz nemohl jednoduše koupit Pepsi.
Která událost výrazně změnila obchodní vztahy mezi USA a Sověty.
Jak došlo k výměně ponorek, torpédoborců a lodí za slazený nápoj.
Součástí výstavy je také tzv. model americké kuchyně. Kendall dostal noc před prezentací skvělý nápad, a sice, že na kuchyňský ostrůvek položí i pár lahví Pepsi, což mělo jen vyzvednout oblíbenost tohoto nápoje mezi domácími obyvateli.
Podle portálu Navalhistoria Kendall chvíli před příchodem sovětské delegace k americké kuchyni mluvil právě s Nixonem, kterému řekl, že musí donutit Chruščova, aby ochutnal Pepsi, jinak by to bylo selhání.
Podařilo se! Premiér Chruščov si Pepsi dokonce tak oblíbil, že za pár minut vypil ne jednu, ale až sedm sklenic tohoto drinku. Výstava tak skončila, ale chuť Pepsi zůstala některým Sovětům v ústech ještě pořádně dlouho.
Některým politickým elitám chutnala, jiným zase připomínala prostředek na čištění bot. Nápoj tak zanechal různorodé pocity, ale jedno bylo jasné, a sice, že Don Kendall se vracel domů s úmyslem dostat Pepsi brzy na východní trh, píše Atlas Obscura.
Dnes je již jasné, že moskevský byznys trip otevřel Kendallovi dveře do světa, jelikož o šest let později byl již jmenován šéfem celé společnosti Pepsi. V 70. letech minulého století byla situace na obchodním trhu specifická a poznamenána různými mezinárodními konflikty, což pociťovaly i ty největší značky včetně Pepsi.
Strategický cíl marketérů a obchodníků z Pepsi byl jasný, vytlačit ze sovětského trhu hlavního konkurenta, kterým byla, je a asi ještě dlouho bude Coca-Cola. To se jim nakonec podařilo, ale Coca-Cola si v období Studené války přesto nacházela několik nelegálních způsobů, jak se dostat do Sovětského svazu, píše Business Insider.
Sověti chtěli Pepsi a Pepsi chtěla cestu na nový trh. Oboustranný zájem nakonec dorostl k dohodě, která se také může považovat za z části zvláštní, ale na druhé straně logickou.
Východní blok měl nevýhodu v tom, že jejich oficiální měna, rubl, neměla tehdy téměř žádnou mezinárodní hodnotu. Něco podobného platí i dnes poté, co Rusko napadlo Ukrajinu a také četné sankce způsobily, že 1 ruský rubl činí 0,24 korun.
Obě zúčastněné strany tak našly společnou řeč v klasickém výměnném obchodě, který dnes znáš jako barter. Za dodávky sirupu na výrobu populární Pepsi platili Sověti druhé straně vodkou značky Stoličnaja. Dohoda fičela, protože americký trh si rychle zamiloval chuť dodávané vodky.
Kámen úrazu
Pepsi se stala v Sovětském svazu velmi oblíbenou. Podle Atlas Obscura se na přelomu 70. a 80. let prodala ročně až miliarda porcí Pepsi v různém formě včetně nalévané, plechovek či lahví.
Během 80. let však nastal problém, který kompletně narušil do té doby fungující barter mezi Pepsi a Sovětským svazem. Spojené státy americké reagovaly na vnik sovětských vojsk do Afghánistánu bojkotem, který se týkal i přílivu sovětského zboží na území USA, tedy i vodky. Východ tak musel najít nový způsob, jak se dostat k Pepsi, a opravdu ho našli.
Dáme vám válečné lodě a ponorky, může být?
Zdá se to nemožné a nereálné, ale ve skutečnosti se to opravdu stalo. Tedy, alespoň na oko. Rok 1989 přinesl několik změn. Padla Berlínská zeď, proběhla revoluce a Sovětský svaz postupně ztrácel na síle.
Pepsi v čele s Donem Kendallem tak musela přemýšlet, jak se dostat k zisku a zároveň si uchovat popularitu na sovětském trhu. Od úvodu 80. let probíhal proces rozprodávání sovětských armádních strojů do menších států. Důvodem byl jejich nadbytečný počet, píše Foreign Policy.
Do tohoto byznysu se zamotala i Pepsi. Dohodli se, že od Sovětů vezmou 17 vyřazených ponorek a tři letadlové lodě včetně torpédoborce. Pepsi se však těchto plavidel nikdy oficiálně nezmocnila. V celém obchodě firma figurovala jen jako prostředník, protože ve skutečnosti putovaly nepoužitelné stroje přímo do šrotu, který zajišťovala norská firma vedená dobrým přítelem Dona Kendalla, píše Medium.
Transfer mohl mít pro Pepsi hodnotu pár milionů dolarů, ale existovalo také vysoké riziko, že po sešrotování nebude zisk podle očekávání, protože sovětské ponorky a lodě často obsahovaly mnoho azbestu, který výrazně snižoval hodnotu stroje.
V podstatě obchod proběhl tak, že Pepsi dodržovala dohodnuté kvóty na dodávání svého nápoje, jen se během let měnilo zboží, kterým Sověti platili.
Sověty jsme odzbrojili rychleji než vy za celá léta
Pepsi sice nikdy ponorky ani lodě oficiálně nevlastnila, ale celý příběh měl přinejmenším výrazný marketingový charakter. Pepsi totiž léta označovali jako firmu, která na chvíli disponovala 6. největší námořní flotilou na světě.
„Sověty jsme odzbrojili rychleji než vy za celá ta léta,“ smál se Don Kendall v dialogu s tehdejším poradcem prezidenta George Bushe.
Dobré obchodní vztahy pokračovaly i po rozpadu Sovětského svazu. Don Kendall, který zemřel v roce 2020, obdržel od Putina čestný Řád přátelství za zásluhy v ruském obchodě. Pepsi se na ruském trhu dlouhodobě daří, v roce 2020 firma zaznamenala zisky v hodnotě 3 miliard dolarů, přičemž Rusko je po USA a Mexiku třetím největším trhem pro tento nápoj a operují tam i dnes, píše Business Insider.
Pepsi se tak postarala o jeden z nejznámějších barterových obchodů a marketingových tahů v historii. To ovšem nebyl ani zdaleka jediný tah, který se jim povedl. V roce 1996 totiž v rámci kampaně slíbili, že pokud někdo nasbírá dostatečný počet bodů za nákup jejich produktů, může získat stíhačku Harrier, z čehož také vzešel dokument s názvem Pepsi, tak co bude s tou stíhačkou? píše The Guardian.