Zástupci gen Z teprve začínají nastupovat do svých prvních jobs a už jsou označováni za generaci, se kterou se nejhůře pracuje.
Říká se o nich, že jsou líní, žijí jenom online, nezvládají kritiku a neuznávají autority. Jenže my si rumors ověřujeme a víme, že každá mince má dvě strany. Proto jsme se spojili s Veronikou Křížovou, která pracuje na pozici vedoucí úseku Vzdělávání v Kauflandu, a zeptali jsme se, jak je to s gen Z v práci doopravdy.
Nejhorší je pracovat s gen Z. Nebo?
Ve výzkumu, který provedla společnost Redfield & Wilton Strategies, označila většina respondentů generaci Z jako tu, se kterou se nejhůře pracuje, a to včetně zástupců této generace. Důvodů, proč je tak vnímaná, může být podle Veroniky Křížové několik: „Gen Z nechce všechen svůj čas věnovat pracovním aktivitám. Nepotřebuje práci, aby sama sebe definovala, a spousta z nich je zvyklá na hybridní či online pracovní prostředí. Mají svůj názor, který se nebojí říct nahlas a dožadují se komplexnějšího pohledu na věc. Chtějí toho více – více času pro sebe, více peněz, více smysluplných úkolů, více péče a pozornosti.“
@champagnecruze What’s on the agenda for today? 🤣 #generations #workhumor #corporate #corporatehumor #relateable ♬ Spongebob Tomfoolery - Dante9k Remix - David Snell
Gen Z is not looking for a man in finance
Jako každá předchozí generace, i „zetka“ si nesou specifické rysy, které se odráží v pracovním prostředí. Především je pro ně přirozené fungovat online, protože tak vyrůstali. A právě to podle Veroniky Křížové představuje pro zaměstnavatele výhodu. „Já osobně velmi oceňuju jejich kreativitu a lásku k technologiím – využívají Canvu, ChatGPT, jsou informovaní o trendech a aktualitách, a to se pak efektivně přelije do jejich pracovních výsledků,“ říká.
„7 005 zaměstnaných zástupců gen Z z celkového počtu 24 000 našich zaměstnanců je dle mého jasný důkaz o tom, že gen Z pracovat chce a že jí dokážeme poskytnout takové podmínky, aby u nás tato generace zůstala a rozvíjela se.“
Veronika Křížová, vedoucí úseku Vzdělávání v Kauflandu
@ryandreece me every day tbh #pov #corporatelife #genz ♬ original sound - Ry and Reece
Co gen Z chce?
👨💻 Realizovat se a růst
„Podle mého vlastního průzkumu je pro gen Z důležitá flexibilita, balanc mezi administrativními a kreativními úkoly, diverzita a inkluze. Chtějí mít možnost podílet se na „sexy“ projektech a neustále se vzdělávat,“ říká Veronika Křížová.
🏢 Instafriendly office
„Chtějí pracovat v hezkém prostředí a chodit do moderní kanceláře,“ tvrdí odbornice. Důležitá je podle ní i dojezdová vzdálenost do kanceláře.
🧘♀️ Work-life balance
„Často se s nimi bavíme o tom, jak je to u nás s přesčasy – tedy tak, že je nevyžadujeme, a pokud nějaké nastanou, tak zaměstnancům dáváme náhradní volno, nebo jim přesčas proplatíme,“ popisuje Veronika Křížová.
„Pokud jim úkoly nedávají smysl nebo je nebaví, pak se určitě nepředřou.“
Veronika Křížová, vedoucí úseku Vzdělávání v Kauflandu
@spreadsheetshan Need a vacation from my vacation
♬ original sound - Twenty Something
💸 Peníze na vysoké nájmy a sobotní brunch
„Sice z průzkumů gen Z vychází, že mzda pro ně není až tak důležitá, z vlastní zkušenosti ale mohu říct, že jejich požadavky jsou často nadprůměrné. Nutno ale podotknout, že všechny pohovory, které jsem s gen Z absolvovala, byly v Praze a tady jsou požadavky na životní náklady mnohem vyšší než ve zbytku republiky,“ popisuje specialistka na vzdělávání zaměstnanců svou zkušenost.
🤝 Feedbacky, které je posunou dál
Ačkoliv se o gen Z říká, že nezvládá kritiku, Veronika Křížová si to nemyslí. „Mají rádi konstruktivní zpětnou vazbu k jejich výsledkům a jsou otevření – alespoň ti zástupci gen Z, se kterými pracuji já.“
🌱 Společensky odpovědnou a udržitelnou firmu
Generace Z není lhostejná. Zajímá se o ekologii, udržitelnost a budoucnost lidstva na planetě. A to samé očekává od svého zaměstnavatele. „Během veletrhů se setkáváme se studenty, kteří se nás čím dál tím častěji ptají na to, jakým způsobem fungujeme jako udržitelná firma,“ potvrzuje Veronika Křížová.

Na otázku, jestli je na takové požadavky český pracovní trh připravený, odbornice odpovídá: „Myslím, že mladší firmy jsou na to připravené a větší korporáty jsou na cestě – od covidu se spoustu věcí změnilo a dle mého k lepšímu.“
Součástí programu jsou i přednášky, například pokud tě zajímá téma gen Z v práci více do hloubky, zajdi ve čtvrtek 13. března na přednášku Veroniky Křížové. Kromě toho můžeš navštívit informační stánek Kauflandu, kde ti zaměstnanci personálního oddělení dají informace o volných pozicích.