Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
17. května 2015 20:34
Čas čtení 0:00
Ondřej Jarůšek

Které hry měly nejlepší soundtracky? Vybrali jsme 20 herních skladeb, které jsou orgasmem pro uši

TECH HALO HUDBA
Uložit Uložené

Připravili jsme žebříček nejlepších herních soundtracků a následující dvacítka vybraných skladeb poskytne vašim zvukovodům přívaly rozkoše.

To, že hudba utváří až polovinu hry, je známou tezí. V následujícím žebříčku se můžete podívat na náš výběr dvacítky nejlepších herních soundtracků, se kterými jsme se kdy mohli setkat. Nutno ale předeslat, že při výběru hrál roli také osobní vkus a preference. Pořadí skladeb berte pouze orientačně, protože mezi tolika úchvatnými díly je nesmírně těžké pevně vytyčit hranici určující, která z nich je lepší než druhá, zdali to tedy vůbec možné je. Myslím si, že není. Uvítám tedy, pokud do komentářů případně napíšete své oblíbené soundtracky, které se do našeho žebříčku už nevlezly. Které hry a série tedy měly tu nejlepší hudbu? Zaposlouchejte se do úžasných skladeb, které jsme pro vás vybrali a svému favoritovi dejte pod článkem svůj hlas. Přeju příjemný poslech.


20. Super Mario Bros.

Znělka ze Super Mario Bros. je jednou z nejvíce notoricky známých herních znělek vůbec a zkrátka zde nesmí chybět. O vznik této legendární chytlavé melodie se zasloužil jeden z velikánů videoherní hudby – Koji Kondo. Hra celkově obsahovala 6 skladeb a Kondo později prohlásil, že ona nejpopulárnější mu dala nejvíce práce. Znělku složil na malých klávesách a ve své původní podobě byla o něco pomalejší, než jak ji známe dnes. Kondo se jí ale po pozdějším přehodnocení rozhodl přidat na tempu, aby tak lépe korespondovala se změnami ve hře, které během jejího vývoje přicházely. Znělka byla během let použita v nespočtu dalších hrách, a to nejenom v rámci Mario franšízu. Dokonce se také dočkala orchestrálního zpracování. Její místo zde asi nikoho nepřekvapí.

Znělku Maria hrají orchestry po celém světě


19. Halo

První díl Halo se kromě jiného předvedl velice povedeným soundtrackem, který je podle mě v debatách o nejlepší herní hudbě do jisté míry přehlížený. Na samostatném hudebním albu hry bylo vydáno celkem 26 skladeb, které nabízí přes hodinu příjemného poslechu. O jejich kompozici a produkci se postarali Martin O'Donnell a Michael Salvatori, kteří se podíleli také na dalších hrách studia Bungie. Skladby se vyznačovaly širokou škálou použitých nástrojů a jejich skvělou kombinací. Vybraná skladba s názvem Halo byla napsaná a nahraná během tří dnů, ale kvalitou předčí i některé tracky, na kterých se pracovalo celé týdny.

 


18. Shadow of Colossus

Hru Shadow of Colossus jsem svého času dohrál hned několikrát. Vracel jsem se k ní ale nejenom kvůli úchvatným soubojům s kolosálními příšerami, ale také kvůli vynikající hudbě, i když ta hrála jen při soubojích a cutscénách. Zdlouhavé cesty k bossům bylo třeba přetrpět jen za poslechu pravidelného dusotu kopyt Agra, věrného oře hlavního protagonisty. I tak to ale stálo za to. Absence hudby a okolního života ovšem na druhou stranu umocňovala pocit samoty a odkázání na sebe sama, což se mi líbilo. Soundtrack s názvem Roar of the Earth je dílem komponisty jménem Kow Otani, který dříve pracoval na hudbě pro hry jako Sky Odyssey nebo Philosoma. Hojně skládá také pro anime seriály. Úspěch na sebe nenechal dlouho čekat a Roar of the Earth získal ocenění za nejlepší soundtrack roku. Myslím, že zaslouženě.


17. Metal Gear Solid

Drtivá většina skladeb v Metal Gear Solid z roku 1998 byla složena skupinou umělců KCE Sound Team Japan, ovšem nikoliv ta, která se probojovala do žebříčku. Vybraná skladba nese název „The Best Is Yet to Come“ a o její vznik se postarala dvojice Rika Maranaka a Aofie Ní Fhearraigh. Text písně byl původně napsán v rodném jazyce skladatelů, tedy japonštině, a později byl přeložen do irštiny. Krásná harmonická melodie písně v kombinaci s libozvučnými vokály je skutečnou slastí pro uši. Přesvědčte se o tom sami.


16. Silent Hill

Kultovní hororová série Silent Hill si nevydobyla celosvětový ohlas pouze kvalitou příběhu nebo herními mechanismy, ale velkou zásluhu na jejím úspěchu měla také prvotřídní hudba. Konkrétně hudba od mistra svého oboru jménem Akira Yamaoka. Tomu se podařilo vytvořit takový zvukový podkres, který nejenže umocňuje již tak děsivou a napjatou atmosféru, ale zároveň nabízí také nádherně procítěné melodie. Kromě samotné videoherní série si Akira Yamaoka vzal na starosti také hudbu pro filmovou adaptaci her. Jeho tvorba je ovlivněná barokními styly z 18. století, ale také formacemi jako Metallica nebo Depeche Mode.


15. Braid 

Fanoušci indie her se s titulem Braid již jistě v minulosti setkali. A to ostatně možná i ti, kteří běžně indie hry nehrají, protože právě Braid je jednou z nejpopulárnějších nezávislých her, které se podařilo upoutat pozornost i s touto oblastí neobeznámeného hráče. Hudební stránka hry je zastoupena tvorbou trojice umělců z nezávislé nahrávací společnosti Magnatune. Těmi jsou jmenovitě Cheryl Ann Futon, Shira Kammen a Jami Sieber. Pro hru bylo vybráno 8 skladeb, které svojí délkou i náladou odpovídaly požadavkům vývojářů. To znamená, aby hudba dokázala vhodně a originálně zachytit, co se ve hře právě odehrává. Skladby byly po releasu hry chváleny snad ze všech stran a já osobně se k této chvále přidávám. A vy? 


14. Ys

Pro většinu středoevropských casual hráčů bude asi japonská MMORPG série Ys neznámá. Její historie ovšem sahá až do roku 1987, kdy vyšel první díl a pokračuje až dodnes, přičemž letos by měl být představen nový díl. To teď ovšem není důležité. Série si v zemi brzy udělala jméno a to zásluhou také svých vysoce kvalitních soundtracků. Za zmínku stojí například hudba z dílu s podtitulem The Oath in Felghana, kterou ze třetího dílu série do nové podoby přearanžoval Yukihiro Jindo. Soundtrack vyšel na dvou discích, které nabízí zhruba 2-3 hodiny poslechu. Yukihiro Jindo složil hudbu také pro úplně první díl série, který tehdy běžel ještě na NEC PC-8801. Skladba, kterou si můžete poslechnout níže, nese název A Premotion nabízí krásné klavírní melodie.


13. God of War

Hudební zastoupení oblíbené PS série God of War zde překvapí asi jen málo z těch, kteří si některý z dílů zahráli. GoW soundtrack je totiž tak skvělý jako hra sama a na starost jej dostala sedmičlenná skupina skladatelů. Těmi byli Gerard K. Mario, Ron Fish, Winifred Phillips, MIke Reagan, Cris Velasco, Winnie Waldron a Marcello De Francisci. Skladby byly ceněny například za volbu starodávných a etnických instrumentů nebo za řadu velmi dobře zpracovaných orchestrálních melodií. Zaposlouchejte se do skladby Hades, God of the Underworld a oné velké chvále se nebudete divit.


12. Red Dead Redemption

Kdo se s Red Dead Redemption setkal, jistě vysoce ocenil jeho kvalitní muziku. Zvukový supervizor Ivan Pavlovich prohlásil, že nadměrná rozlehlost hry byla jedním z největších problémů, se kterým se komponisté  Bill Elm a Woody Jackson museli vypořádat. Pro hru ve výsledku složili více než závratných 14 hodin hudby, která slouží primárně jako podkres k misím. Délka vydaného soundtracku na CD pak přesahuje délku 75 minut. Soundtrack hry byl chválen mimo jiné za to, jak se skladatelům podařilo skvěle vystihnout atmosféru divokého západu a jednotlivých misí. Ze soundtracku byla vybrána skladba hlavní skladba hry, která poslouží jako krásná ukázka vydařené práce skladatelů.


11. Bastion

Akční RPG hra Bastion od nezávislého studia Supergiant Games získala po svém releasu řadu nominací a ocenění, z nichž některé za originální soundtrack. O hudbu a její produkci se postaral komponista a textař Darren Korb. Co se týče práce v oblasti videoher, byl Bastion jeho premiérou. Do té doby se věnoval skládání muziky primárně pro televizi a film. Korb hudební styl ve hře charakterizoval jako „akustický pohraniční trip hop“, který měl vyvolávat pocity amerického divokého západu a zároveň světa fantasy. Všechny texty písní navíc pochází z jeho pera. Jeho práci není téměř co vytknout. 


10. Deus Ex: Human Revolution

Skladby ke hře Deus Ex: Human Revolution si vzal na starosti Michel McCann, který se postaral jak o jejich kompozici, tak produkci. Soundtrack byl následně na spoustě prestižních předáváních různě po světě cen nominován za nejoriginálnější hudbu. Vyšel také na dvou CD nosičích, na jednom bylo obsaženo celkem 25 nahrávek a druhá verze, která byla součástí sběratelské edice hry, byla zredukována na 13 skladeb. Hlavní znělka hry pod textem vám nastíní, proč se soundtrack dočkal takového úspěchu.

 


9. Advent Rising

Soundtrack hry Advent Rising z roku 2005 je radost poslouchat i po sté. A kdo za ní stojí? Jsou jimi komponisté Emmanuel Fratiani a Michael Richard Plowman, zatímco na zpěvu a hraní se podíleli Laurie Robinson a Tommy Tallarico. Celý soundtracky obsahuje 27 nahrávek, vybrána byla skladba s názvem „Greater Lights, kde zahostovala Charlotte Martin. Příjemné melodie v kombinaci s nádherným hlasem zpěvačky způsobí to, že vaše uši zvlhnou. Ale lepší než o tom číst bude, když to sami uslyšíte.


8. The Legend of Zelda

Série The Legend of Zelda s sebou přinesla spousty památných skladeb a melodií a hledat mezi nimi tu jednu nejlepší, je asi nemožné. V průběhu let se na hudbě série vystřídala řada skladatelů a v třináctém díle s podtitulem Twilight Princess z roku 2006 to byli primárně Toru Minegishi a Asuka Ohta, kterým jako zvukový supervizor asistoval Koji Kondo. Tato osvědčená trojice skladatelů se na hudbě Zeldy podílela již v předešlých dílech. Na hudbu pro trailery pak bylo přizváno ještě pár dalších komponistů. Nechť nám jako ukázka jejich práce poslouží melodická skladba Sanctuary, na které je krásně vidět, že ke stvoření nádherné hudby není potřeba celého symfonického orchestru.

 


7. Chrono Cross

Skladby ve hře Chrono Cross z přelomu tisíciletí jsou oslavovány dodnes a často se o nich mluví jako jedněch z nejlepších herních soundtracků všech dob. Hudba byla kompletně složena komponistou Yasunori Mitsudou, který byl také hlavním skladatelem u předešlých titulů Chrono franšízu. Kompletní soundtrack byl rozdělen to tří disků, které dohromady obsahují celkem 67 tracků a jeho poslech zabere zhruba 3 hodiny. Jsou to ale 3 hodiny strávené v hudební extázi. Mitsudův soundtrack získal různá ocenění a byl vysoce chválen jak ze stran kritiků, tak samotných hráčů. Vybraná skladba se jmenuje Time's Scar.

 


6. Castlevania 

Castelvania vyšla na konci 90. let pro Nintendo 64 a její soundtrack byl jednoduše úchvatný. Skladby byly prací trojice japonských skladatelů Masahiko Kimura, Motoaki Furukawa a Mariko Egawa, kterým se podařilo, aby hudba měla na posluchače určitý uklidňující účinek. Využili přitom široké škály nejrůznějších elektronických instrumentů. Je škoda, že na samostatné hudební albu se už nevyskytuje několik skladeb hrajících nenápadně v pozadí během hry. Pod textem si můžete poslechnout úvodní melodii hry, ve které své mistrné houslařské umění předvádí Tomokuni Katayama.

 


5. Journey

Hudební podkres v Journey si vzal na svědomí americký skladatel a dirigent Austin Wintory. Ten se věnuje také filmové hudbě a za svou práci v oblasti videoher byl dokonce nominován na prestižní ocenění Grammy, což bylo za herní soundtrack vůbec poprvé v historii. Většina soundtracku je soustředěna na symfonii skupiny sólistů hrajících na cello, harfu, violu, serpent a basu. Dále je v něm ke slyšení smyčcový orchestr a byly využity i různé zvukové efekty. Práci cellisty si Wintory pochvaloval natolik, že o něm promluvil jako o hráči „nejvyššího kalibru“.


4. Assassin's Creed

Během celé AC série jsem vždy obdivoval její krásný hudební podkres a byl to pravděpodobně díl Brotherhood, kde mi ony kompozice učarovaly nejvíc. Čistě po hudební stránce se pro mě jedná o jeden z nejlepších dílů, proto jsem skladbu do žebříčku vybíral právě z něj. Omámen okouzlující atmosférou zlatým sluncem zalitého, středověkého Říma jsem se poté, co začaly hrát první pompézní melodie, octnul v herním ráji. Nebo alespoň na jeho samé hranici. O hudbu se zde stejně jako v předešlých dílech postaral dánský komponista Jester Kyd Jakobson . Kromě AC her Jester pracoval také na soundtracích pro sérii Hitman, Borderlands a další. Věnuje se také skládání hudby pro film a televizi. Nyní se už ale zaposlouchejte do nádherné skladby City of Rome, zavřete oči a sněte o renesančním Římě a jeho krásách.


3. Mass Effect

Trilogie Mass Effect se mi velkým tučným písmem zapsala do srdce. A to se stává jen zřídka. To díky atmosféře, příběhu, možnostem a v neposlední řadě také díky hudbě. Vybranou skladbu složil Jack Wall, který za své mnohé majestátní kompozice právoplatně obdržel několik prestižních ocenění. Krom dílů ME jste jeho tvorbu mohli zaznamenat například ve hrách jako Splinter Cell nebo Call of Duty. Jeho skladba s názvem Suicide Mission si zde vydobyla čestné místo. Pochází z druhého dílu ME a za jejího doprovodu se se svým týmem vydáváte na závěrečnou misi zničit Collectory. Misi, ze které se už možná někdo z nich nevrátí. Napjatá, hutná atmosféra je tak touto skladbou ještě podtržena a posunuta o úroveň dál. Bravo.

 


2. The Elder Scrolls

Hudební kompozici skladatele s velkým S, Jeremyho Soula, jste mohli slyšet například v posledních třech dílech série The Elder Scrolls. Jmenovitě tedy Morrowind, Oblivion a Skyrim a prakticky v každém z nich narazíte na vynikající muzický doprovod. Kromě videoher se tento americký komponista věnuje skládání hudby také pro filmy nebo televizní pořady. Za svou práci sklidil nespočet ocenění a dokonce byl přezdíván jako „John Williams videoher“ (John Williams je americký skladatel, dirigent a pianista, který složil hudbu pro sérii Star Wars, Čelisti, Indiana Jonese nebo dokonce znělky pro čtyři ročníky Olympijských her). Jako ukázku Jeremyho tvorby jsem vybral hlavní skladbu Morrowindu, která jistě v mnohých vzbudí nostalgické pocity.


1. Final Fantasy

Díky své geniální hudební tvorbě pro sérii Final Fantasy si japonský virtuos Nobuo Uemacu vysloužil statut jednoho z nejvíce uznávaných a respektovaných herních skladatelů. Výběr jedné skladby z oceánu hudebních skvostů tohoto mistrného komponisty nebyl ani v tomto případě jednoduchý, ale nakonec jsem zvolil 30minutové potěšení pro uši, prodlouženou verzi skladby s názvem „Vamo’alla Flamenco“, kterou jste mohli zaslechnout ve FF IX. Po práci na devátém dílu si k sobě Nobuo začal zvát na pomoc další skladatele a až hudba v FFXIV byla složena exkluzivně jím samotným. Nyní si už ale přichystejte kapesníčky a klikejte na tlačítko play.


Honorable  Mentions - skladby, které se do seznamu nevešly, ale zaslouží si zmínku

Still Alive (Portal), The Things I love (L.A. Noir), The Choice (Last of Us), Still Human (Remember Me), Life as a Flower (Flower), Still Alive (Mirror's Edge)

Domů
Sdílet
Diskuse