Jeden z nejdražších a nejluxusnějších automobilů z elitní třídy limuzín v našem exkluzivním testu.
BMW řady 7 zná snad každý, nemluvě o zcela nové, v pořadí již 6. generaci s kódovým označením G11, která přesně před rokem statečně svým příchodem zvířila vody mezi luxusními limuzínami. Historické okénko a jiné omáčky kolem představování proto tentokrát vynechám a přejdu rovnou k podstatě. Nebudu vám lhát a hned v úvodu vám předestřu můj střízlivý pohled na věc, ostatně, subjektivita nemůže u takovéhoto článku rozhodně chybět. To, že se zejména poslední roky jednotlivé modely německého prémiového tria navzájem na oko velmi dotahují, je holý fakt, a proto v drtivé většině i tak rozhodují osobní preference a sympatie, případně atraktivnější cenová nabídka. Jsem však toho názoru, že pokud je řeč o vrcholných limuzínách, pokud ne jinde, tak minimálně v tomto segmentu vždy byl, je a také bude, především statusovým, králem třída S, vždyť elegance, komfort, luxus a v neposlední řadě prestiž je to, v čem odjakživa dominuje značka Mercedes-Benz.
Na test nové sedmičky jsem se však obzvlášť těšil, zbrusu nové vlajkové lodi z Mnichova totiž kryjí záda opravdu silné zbraně, v čele s dosud nevídanými technologiemi, které již "papírově" předznamenávají nemilosrdný boj a těžké chvíle pro esko. Přičíst k tomu je třeba agresivnější a zároveň sportovnější temperament, no a zejména vyznavači těchto odvěkých mnichovských tradic si přijdou na své. Ruku v ruce s tím jde i náš testovaný exemplář ve verzi 730d xDrive, který na pohled koresponduje s výše popsanými atributy a netají své velké ambice. Sundá Sko?
Exteriér
To, že BMW zůstává věrné své odvěké tradici a dělá nadále (nejen) designově vysloveně sportovně střižená vozidla, je poslední roky očividnější než kdykoliv předtím. Současné bavoráky doslova křičí agresivitou, no a ani nová sedmička nezůstává zbytku portfolia nic dlužná, právě naopak. Pokud bychom měli být upřímní, nová řada 7 z něj vystupuje snad nejagresivněji, což je přitom vcelku paradoxem, protože limuzíny i těch nejsportovnějších značek vždy v konečném důsledku přistoupily na elegantnější notu. Testovaný exemplář v decentně perleťovém sněhobílém laku Mineralweiss ověšený sportovním M paketem s černými vysoce lesklými doplňky ale dává najevo, že BMW si jde svou vlastní cestou a za přítomnosti mezigeneračních přiostřených tvarů můžeme zevnějšek vlajkové lodi z Mnichova klidně označit za ten vůbec nejsportovnější ze současných luxusních limuzín.
Samozřejmě, mohou za to především přední, mimořádně agresivní partie, které vás doslova nutí zalézt do pomalejšího pruhu, když je spatříte ve zpětném zrcátku. Za, na délku opravdu rozměrnými předními světly v značně úzkém provedení by se nemusela zdaleka stydět ani budoucí M5ka, protože jejich přísný look už asi větší respekt šířit nemůže. Apropo samotné světlomety, nejenže jsou napojeny přímo na skutečně masivní ledvinky, jejich výplň tvoří čistě vysoce výkonné LEDky, kterým v případě dálkového světla sekunduje laserová technologie. Popravdě, za běžných podmínek její přítomnost ve srovnání s "klasickými" dálkovými ledkami nepocítíte, co je ovšem fakt, že "dostřelí" skutečně daleko (cca 600 metrů). To značí, že standardně máte před sebou v noci jasný den, no a v momentě kdy zapnete dálkově, máte dojem, že okolní objekty prosvítily stovky termovizí. Skutečně neskutečné! Ruku k ryze agresivnímu podtónu přikládá i výrazný přední nárazník s počtem lesklých černých lišt kolem nemalých nasávacích otvorů.
Vypíchnout přitom osobně musím ještě sklon přední masky při pohledu z profilu, kdy je nejvíce vidět, že čelní část s krátkým převisem je doslova kolmo seknutá. Z boku si i na pohled velmi nízká 7čka o rozměrech 5108 x 2169 x 1467 milimetrů zachovává svou charakteristickou siluetu, včetně zaoblení C-sloupku. V našem případě jde o "krátkou" verzi, která mi osobně přijde proporčně vyváženější, než natažený logáč. Novým prvkem je efektní lišta umístěná na spodku, která se na svém začátku pyšní jakýmsi tenatovým prvkem. Ani zadní partie rozhodně neztrácejí na půvabu - horizontálně orientovaná světla s trubicovými LEDkami spojuje chromová lišta, která limuzínu opticky ještě více rozšiřuje. Dalším zajímavým detailem, který doslova prosí o pozornost je zadní nárazník. V rámci sportovního paketu disponuje netypickým prvkem vespod (jakási snaha o náznak difuzoru), který obepíná dvojici koncovek výfuků o rozměrech hodných super/hypersportu. Mimochodem, takto nastavený exemplář, včetně velmi zdařilých 20" dvoubarevných Mkových disků, je zjevně jedním z katalogových "standardů", protože jich potkáte mraky. Vůbec se tomu nedivím, jako celek je to fakt pecka!
Klíč
Ještě předtím, než se podíváme do interiéru, hřích by bylo nezmínit jednu z nejpřelomovějších novinek, která přišla s novou generací řady 7. Ten se totiž vůbec jako první vůz od BMW pyšní novým inteligentním klíčem BMW Display Key, díky kterému se vlastně do oázy luxusu dostanete. Jeho součástí je dotykový displej, který vám zobrazí všechny základní informace o vozidle, no a třešničkou na dortu je technologie Remote Parking, čili vy/zaparkování automobilu prostřednictvím ovládání na klíči, který je spárován Bluetoothem. V praxi to funguje tak, že přistoupíte k vozidlu, spárujete ho s klíčem a prostřednictvím šipek jej zasunete, respektive vysunete z parkovacího boxu. Pokud mám být však upřímný, klíč je třeba neustále nabíjet, překáží v kapse, spojení místy buguje a celý proces trvá relativně dlouho. Předpokládám tedy, že poté, co tento zlepšovák ukážete všem kamarádům, klíč odložíte doma na poličku a vezmete si jen ten konvenční, který musíte vlastně nosit i tak. V každém případě, živě je to nepochybně obrovská haluz, víc mě ale zaujaly průlomové vychytávky uvnitř.
Interiér
Je pravda, že opravdu dynamický sportovně laděný exteriér nemusí u limuzíny někomu sednout, po nastoupení dovnitř si však jistě každý přijde na své. Dovolím si tvrdit, že právě interiérem a jeho návrhem, zpracováním či výsledným dojmem si sedmička mezigeneračně nejvíce polepšila. Osobně chválím zejména horizontální rozložení palubky a stejně tak zcela nový 3ramenný multifunkční volant, který je konečně hodný statusu limuzíny. Za ním se nacházejí perfektní, plně digitální budíky s radikálně se měnícím stylem zobrazování v závislosti na zvoleném jízdního režimu. Navíc, podle slunečních podmínek se mění jeho jas a rozhodně zaujme i v době, kdy jsou otevřené dveře či kufr, kdy je v pravém kruhu zobrazen efektní náhled auta upozorňující na dané otevřené dveře. Detaily takto kvalitního druhu vždy jasně poví, že sedíte v prémiovce z Německa, ale i parádní head-up displej s nevídaně velkou promítací plochou to jen a jen potvrdí. Je třeba vyzdvihnout i vskutku netypickou barevnou konfiguraci - exkluzivní kůže Nappa s rozšířeným rozsahem Mokka.
Centrem palubovky je 10,25" displej multimediálního prostředí, který spolu s mercedesáckým infotainmentem řadím na úplný vrchol. Ba co víc, jeho doménou je nově ještě širší spektrum možností, díky kterému ho korunuji králem. Tak například, za příplatek dostanete špičkovou 360stupňovú kameru, která přináší špičkový obraz, který se navíc natáčí podle toho, jak mate vytočený volant, tedy kam směřujete, čímž je zaručena ještě lepší přehlednost. Aby toho nebylo málo, jedním z highlightů nové generace je ovládání infotainmentu gesty, no a vážení, to je jeden velký pozor - kroužením prstem dokážete nastavovat hlasitost, dvěma prsty změnit stanici či posunout písničky, mávnutím ruky zrušit hovor, no a zlatým hřebem programu je doslova chycení zobrazeného náhledu vozidla při zapnuté kameře a natočit si 3D náhled podle potřeb! Toto je neskutečně návykové, protože gesta fungují téměř stoprocentně a velkou měrou usnadní nastavování.
Abych však jen nechválil, přece jen mi nedá upozornit na jeden detail, kterým mírně ztrácí jakýsi smysl pro cit ve srovnání s Skovou palubovkou. Nemyslím tím teď ani tak absenci dvojice obrovských obrazovek, jako fakt, že v jistých úhlech pohledu mi přijde středový panel až moc "přeplácaný". Pokud zaměříte pozornost na oblast pod výdechy klimatizace, nevyhnu se pocitu, že na malé ploše je možná až příliš velká změť různých materiálů a barev - dřevo, šedá kůže, hnědá kůže a najednou černý klavírní plast a do toho kontrastní světlý hliník (a napodobenina hliníku). Respektive, je jasné, že stříbrné prvky dodají luxusnější punc, v interiéru je ho ale až až a ne nadarmo platí, méně je někdy více. V každém případě, je očividné, že kvalitou zpracování i celkovou ergonomií šlo BMW pořádně nahoru, což platí zejména při pohledu na výplně dveří a jejich rozložení. Panel nastavení klimatizace s dotykovou obrazovkou je skutečně vychytaný - příjemná grafika, intuitivní ovládání a dobrá zpětná vazba. Mimochodem, testovaný exemplář byl vybaven ionizátorem vzduchu s několika vůněmi - přirozenost šťavnatých trav, závan čirých vodních perliček či večerní červánky nad pouští. Fakt nevím kdo ty názvy vymýšlel a co od těchto vůni má vlastně člověk očekávat, ale byly velmi příjemné.
Interiéru dotváří atmosféru rozsáhlé ambientní podsvícení, které je možné měnit v nepřeberném množství barev a jejich kombinací. Posed za volantem je na typ vozidla nečekaně nízký, přední sedadla jsou ale mimořádně komfortní, s výraznými dofukovacími bočnicemi a i na pohled si je okamžitě zamilujete. Vzadu dominuje oáza klidu a luxusu, kterou je těžké vůbec popsat slovy, fotky rozhodně řeknou více. Dvojici v široké škále polohovatelných křesel (sedáky by mohly být hlubší) s hebkými polštářky na hlavu rozděluje středový "bar", do kterého je integrován přenosný tablet od Samsungu aka BMW Touch Command se 7" displejem.
Jeho defaultně nastavené prostředí tvoří aplikace, se kterou si můžete na dálku nastavovat prakticky vše ve vozidle. A to platí i pro spolujezdcovo sedadlo, které si můžete zasunout a sklopit dopředu a tak vytvořit jakýs takýs (není to verze Long) prezidentský salonek s křeslem nastaveným do lehátkových poloh a bohatým prostorem. V opačném případě se to nezdá, ale když se posadí čtyři do auta, protože přední sedadla jsou opravdu široká, vzadu tedy extra hodně místa na nohy nezůstane. Na závěr ještě něco z další nekonečné výbavy - masážní funkce sedadel s aktivní ventilací a vyhříváním, 4zónová klimatizace, elektricky ovládané sluneční rolety, automatické dovírání dveří, zvukový systém Bowers & Wilkins Diamond Surround, či systém "autonomní" jízdy Driving Assistant Plus. Mimochodem, do konstrukce karoserie a interiéru jsou implementovány karbonové komponenty, díky čemuž došlo k citelnému zpevnění i úbytku hmotnosti.
Motor & Jízda
Jak naznačil již úvod, pravý zadní roh kryje bavoráku plaketa 730d, čili jinými slovy, za obrovskými ledvinkami trůní (statečně zabalený) dvakrát přeplňovaný 3litrový řádový šestiválec s výkonem 195 kW / 265 koní při 4000 ot./min. Ono v momentě, když napíšu, že jde o základní a nejslabší dostupnou motorizaci, za normálních okolností by člověk čekal podprůměrně dynamické vozidlo, které vzniklo jen za účelem vylepšení statistiky spotřeby či ceny v rámci daného modelu. V momentě, kdy však napíšu, že tento kousek má až 620 N.m, situace se razantně mění. Ba co víc, s rukou na srdci musím říci, že nevidím racionální důvod sáhnout po silnějším vyhotovení, zvláště pokud se bavíme o vozidle, které je prioritně určené na polykání dálničních kilometrů. To, že za deset let bude v rukou nějakého náctiletého nešťastníka s trvalým pobytem před diskokluby, je věc druhá.
Akcelerace na stovku za 5,8 sekundy je u 1900 kg vážící limuzínky opravdu pěkný údaj, a je tedy jasné, že s dynamikou problém zdaleka, ale zdaleka mít nebudete. Kromě toho, je to xDrive, což značí, že když se do asfaltu zakousnou všechny čtyři, 7čka prostě táhne a drží, drží a táhne... Navíc je to bavorák, takže i tak si zadní dvojice kol vždy dopřeje větší porci síly, no a to znamená, že při zcela vypnuté stabilizaci (DSC) můžete dlouhým zadkem nejednou okolí pěkně zamávat. Co já ale nejvíce schvaluji je, že BMW nelže, a kromě nového sloganu Driving luxury platí i stará známá Radost z jízdy! I přes rozměry a váhu se zdaleka nevytrácí to, co musí mít skutečný bavorák - akční, sportovní temperament. Jako první to o něm prozradí špičková 8stupňová převodovka (ZFka považuji za současné nejlepší skříně), která řádí ukázkově, přičemž při přeřazení dokonce decentně kopne, a to je přesně ono. Ve sportovním režimu citelně ztuhne řízení, změní se citlivost pedálu, motor se absolutně nebojí červeného pole na otáčkoměru a 7čka se tlačí ostošest vpřed jako parník.
Nejvíce má však překvapil podvozek. V komfortním módu famózně tlumí podélné i příčné nerovnosti, a vy tak doslova plachtíte bez velkých otřesů i na našich cestách s ementálovým povrchem. Neuvěřitelné! Paradoxně, přítomný vzduchový podvozek je pro řadu 7 novinkou, neboť dosud právě díky jeho absenci citelně zaostával dlouhá léta za konkurencí. Nyní se však karta obrátila a já musím říct, že nejenže si mě sedmička získala přítomným sportovním filingem se skutečně slušnou dynamikou zejména ve sportovním režimu, ale dostala mě hlavně komfortem pružení jako takovým, kterým si dovolím tvrdit, a teď pozor co napíšu, že ve výsledku překonává i odvěkého krále komfortu, třídu S. Pokud jde o spotřebu, v papírových 5,2 l/100 km nedoufejte, při klidné předpisové jízdě mimo města či dálnici však není až tak těžké dosáhnout v průměru něco málo přes 6,5 litru, naopak ve městě to bude minimálně o 2 litry více. Po týdenním ježdění dává průměrná spotřeba 7,6 l/100 km tedy pochopitelně smysl.
Závěr
Udělat si střízlivý pohled a najít větší negativum vozidla z nejvyšší, tedy luxusní třídy, které již ve svém úplném "základu" stojí mastných 2 miliony 380 tisíc korun je vskutku nemožné, nemluvě o tom, že když si vezmete na test vlajkovou loď značky ve výbavě s cenovkou 3 520 000 Kč, v momentě se test jako takový mění spíše na senzaci. Za tuto cenu totiž dostanete jedno z nejluxusnějších a technologicky nejvyspělejších vozidel na našem trhu, které přineslo do světa čtyř kol několik (přelomovějších) novinek a jedinečností. Osvědčenou, naftovou 3litrovou motorizaci ve spojení s výborným 8stupňovým automatem nemá důvod absolutně zpochybňovat, právě naopak, jde o nejracionálnější možnost, která navíc překvapí svým akčním projevem. A zde se dostáváme k tomu, co se mi na nové sedmičce nejvíce líbí - za normálních okolností je nová generace zejména podvozkově neskutečně komfortní auto, pokud však přistoupíte na režim Sport, z obrovské limuzíny, která vás zmocňovala luxusem a pohodlím se v momentě stane pocitově minimálně o třídu menší auto, které srší sportovním temperamentem a tradičním bavoráckým, jezdeckým nastavením. A to se ještě nebavíme o 740i či 750i. Jinými slovy, v rukou máte jakýsi most, který se snaží spojovat dva odlišné světy - komfort a sport. Je pravda, že osobně stále trochu bojuji se statusem sportovní limuzína, protože nevidím v tomto segmentu až takový důvod na sportování či závodění, za tyto mé pochody v hlavě však nová 7čka nemůže. Je totiž impozantní.