Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
12. ledna 2017 18:56
Čas čtení 0:00
Samuel Majdek

Jak může Ryanair prodávat letenky za 300 korun a zároveň generovat miliardové zisky? Tady je 5 důvodů

ZAJÍMAVOSTI
Uložit Uložené

Letecká společnost jednoduše ví, jak srazit náklady na minimum.

Na začátek krátká vsuvka. Z bratislavského nádraží si objednáš taxík na letiště, který tě vyjde na 15 eur. Za následný, hodinu a půl trvající let společnosti Ryanair z Bratislavy do Berlína zaplatíš € 9,99. Jak je to vůbec možné? Za vším se skrývají léta zkušeností, kdy dokázala tato irská letecká společnost se sídlem v Dublinu srazit své firemní náklady na minimum a naopak vydělat i tam, kde to jde i za cenu nekonečného hejtu, a sice na hlouposti svých zákazníků. Pojďme se společně podívat na 5 důvodů (přestože je jich určitě víc), díky kterým se stal Ryanair králem evropské oblohy a v rozpočtovém roce, který skončil v březnu 2016, dosáhl zisku 1,24 miliardy eur.

Jak může Ryanair prodávat letenky za 300 korun a zároveň generovat miliardové zisky? Tady je 5 důvodů
Zdroj: Ryanair

Levná letenka, drahé doplňkové služby

Ano, letenky této společnosti jsou obecně opravdu levné. V závislosti na předstihu koupě a obsazenosti letadla se ceny do různých evropských metropolí pohybují od akciových € 9,99 měsíc před odletem až po stovky eur, pokud si letenku zakoupíš na následující den. V ceně jsou zahrnuty dva kusy příručního zavazadla, což většinou každému postačí na třídenní výlet. Zábava začíná, když si s sebou potřebuješ vzít větší kufr. Za 20kilový zaplatíš od 35 do 60 eur v závislosti na konkrétní linky. Zajímavé jsou i další poplatky. Zapomněl jsi na online check-in? Na letišti ti tuto A4 papíru vytisknou za 45 eur. Změna jména jednoho z pasažérů na poslední chvíli? 110 eur. Za začátečnické chyby se u Ryanairu jednoduše platí, pravidelní pasažéři již všechny nástrahy dobře znají. O tom, že na palubě člověk zdarma nedostane ani sklenici vody, psát nemusíme. A to měl v jeden okamžik CEO této společnosti Michael O'Leary v plánu zpoplatnit i záchody na palubě letadla.

Jak může Ryanair prodávat letenky za 300 korun a zároveň generovat miliardové zisky? Tady je 5 důvodů
Zdroj: Pixabay.com

Okrajová letiště

 

Irská společnost je stejně známá tím, že se svými letadly na mnoha linkách létá na okrajové letiště, respektive do míst vzdálených i skoro 100 km od evropských metropolí. Z Bratislavy tak nedoletíte na londýnský Heathrow, ale na Stansted nebo Luton, odkud se musíš přepravit vlakem nebo autobusem. Za vším stojí fakt, že na těchto letištích jsou pro aerolinky menší poplatky a společnost tak ušetří spoustu peněz. V Bratislavě je situace trochu jiná, tam mohou být rádi, že tam něco vůbec létá.

Jak může Ryanair prodávat letenky za 300 korun a zároveň generovat miliardové zisky? Tady je 5 důvodů
Zdroj: Google Maps

 

Rychlá otočka

 

Dalším zajímavým faktem je čas otočky (z anglického turnaround time). Jde o čas, za který letadlo přistane na letišti, cestující vystoupí, proběhne tankování, kontrola stavu letadla, vyložení a naložení kufrů, noví pasažéři se usadí v letadle a letadlo odletí. Celý tento proces Ryanair stíhá za 25 minut. Ano, čtete správně. Společnost tak stihne s jedním letadlem za den i 6 letů. Cílem je přece být co nejvíce ve vzduchu a vydělávat z prodaných letenek a co nejméně stát na letištích, což minimalizuje náklady na letištní poplatky. Otázkou ovšem zůstává bezpečnost (na toto téma se na internetu objevilo několik dokumentů) a čistota na palubě, stejně jako fakt, že pasažéry do letadla nahrnou jako dobytek. Ale vždyť za těch € 9,99 se to vyplatí, ne? Stále tu máš ale možnost připlatit si za tzv. priority boarding a nastoupit tak do letadla bez čekání v dlouhé řadě s ostatními.

Jak může Ryanair prodávat letenky za 300 korun a zároveň generovat miliardové zisky? Tady je 5 důvodů
Zdroj: Martin Lačný

Přizpůsobená letadla

 

Flotilu společnosti aktuálně tvoří 366 kusů letadel Boeing 737-800, do kterých se vejde 189 cestujících, tedy více než u konkurenčních společnostech. Interiér je záměrně navržen tak, aby se na palubu vešlo co nejvíce lidí, jednotlivé řady jsou na sebe natěsno natlačené, na nohy moc prostoru nezůstane. Pokud ti to nevyhovuje, můžeš si za 15 eur připlatit za sedadla v řadách 1, 2, 16 a 17, které poskytují více prostoru. Společnost šetří i na palivu, proto hmotnost letadel snížila na minimum. Sedadla nebo vozíky na jídlo a nápoje byly údajně nahrazeny lehčími materiály, bezpečnostní kartičky naopak nálepkami na sedadlech a všechno ostatní šlo stranou. Stejný typ letadla rovněž zajišťuje úsporu nákladů při údržbě těchto strojů či při školení pilotů.

Jak může Ryanair prodávat letenky za 300 korun a zároveň generovat miliardové zisky? Tady je 5 důvodů
Zdroj: Wikipedia, Ruthann

Vždy myslí dopředu

 

CEO společnosti Michael O'Leary je opravdu svébytný týpek a nad jeho rozhodnutími se někdy lidem zastavuje mozek. Právě díky němu je dnes ale společnost tam, kde je a některé jeho plány do budoucna již pronikly na veřejnost. Mezi ty nejodvážnější patří například možnost v letadle stát místo sezení, a to při ceně letenky do 5 eur. Známé jsou i úmysly létat přes Atlantik. Propojení Londýna s New Yorkem by mohlo údajně začínat na 15 eurech. Ať už to bude v budoucnu jakkoli a ať už tuto společnost v mnoha případech proklínáme, jedno je třeba uznat – na cestách nám Ryanair v peněženkách dokáže ušetřit spoustu peněz.

Takto by to mohlo jednou vypadat

Jak může Ryanair prodávat letenky za 300 korun a zároveň generovat miliardové zisky? Tady je 5 důvodů
Zdroj: BBC News

CEO společnosti Michael O'Leary

Jak může Ryanair prodávat letenky za 300 korun a zároveň generovat miliardové zisky? Tady je 5 důvodů
Zdroj: Ryanair
Domů
Sdílet
Diskuse