Technologické pokroky využité pro správnou věc.
Nejprodávanějšími léky podle Ústavu zdravotnických informací bez předpisu byly Paralen a Ibalgin. Tato analgetika jsou navzdory obrovskému množství u nás, v Česku, jen zanedbatelným problémem oproti tomu, čemu čelí v jiných zemích. Spojené státy mají podíl na světové spotřebě tlumičů bolesti na bázi opioidů až okolo 80 %. Rok 2017 však přináší řešení, které málokdo čekal. Virtuální realita se jako fenomén rozmáhá již delší dobu, ale při neustálých pokrocích v herním průmyslu ve spojení s VR, resp. multimediálním prostředí, by málokdo řekl, že tato vychytávka může najít uplatnění i v lékařských kruzích.
Jedna z klinik za velkou louží snažící se o převrat v nastoleném trendu předepisování nespočtu opioidů je PCET v Knoxville. Lékař a psycholog zaměřující se na bolest Ted Jones chce využívat VR jako jedno z řešení dvou katastrof na spadnutí. Zneužívání opiátů a chronická bolest momentálně nejvíce trápí tamní zdravotnictví, a při počtu přibližně 100 milionů Američanů trpících chronickou bolestí, jsou podobná alternativní řešení klíčová.
V roce 2015 zemřelo na předávkování léky proti bolesti v USA více než 15 000 lidí. Nové léčiva, která přišla na trh s tím, že porazí bolest, se s odstupem času ukázala jako vysoce návyková a rezultovala ve zbytečná úmrtí. Nejnebezpečnější se léky ukázaly v méně rozvinutých oblastech, kde lidé rychle nahradili drahé drogy „z ulic“ těmi, pro které si stačí přijít do lékárny.
Doktor Jones se se svými pacienty snaží mluvit, protože i samotná klinika se nachází v oblasti s velkým podílem zneužívání opioidů. Nevysazuje léčbu úplně, ale snaží se ji doplnit aktivitami se schopností přiblížit život v bolestech tomu, jaký žili předtím. Jednoho dne natrefil na startup FirstHand Technology podnikající v oblasti VR. Jeho zakladatel, Howard Rose, ze začátku kariéry pracoval v laboratoři na univerzitě v Seattlu. Jedním z nejúspěšnějších produktů byla simulace SnowWorld, kde ošetřování pacienti s popáleninami létali v ledových kaňonech a házeli sněhové koule po sněhulácích a tučňácích. VR se ukázalo jako dokonalý nástroj při odvracení pozornosti od nekonečné bolesti.
Rose přiznal, že právě virtuální realita může být využita i jako nástroj k léčení depresí a samoty. Tyto dva faktory zhoršují bolesti více, než by se mohlo zdát. A únik do vzdálených světů, které se zdají jako skutečné, byl podle doktora Jonese možným řešením. Právě proto poslal Roseovi e-mail se slovy: „Ty máš produkt, my máme pacienty.“
Produkt, který Rose se svým týmem provedl na klinice, se nazývá Cool!. Je to nová generace simulace s úkolem odvrátit pozornost pacientů od bolesti ještě efektivněji. Podařilo se jim to? Doktor Jones si nemůže výsledky vynachválit. Jen jediný pacient z celkového počtu 40 nepocítil zmírnění bolestí. Ostatní si na škále bolesti během „VR session“ polepšili o 40-65 procent, vždy záleží na tom, jak ohodnotili své potíže na začátku. Hned potom byly účinky také slušné, 30-50 %. Účinky morfia jsou naproti tomu nanejvýš 30 %.
Prostředí, jaké tyto simulace nabízejí, jsou různé. Například cesta proudem řeky přes les, krásné stromy a prostředí, kde to žije. Pacienti se často zcela pocitově odpoutají od svého těla a virtuální realita jim nedá čas myslet na něco jiného. V tom je ten hlavní rozdíl. Byly pokusy se sledováním televize, hraním počítačových her - ale nikdy to nemělo tak silný účinek, jako VR. To člověka vtáhne stoprocentně do dění, a mozek uvěří, že je jinde.
Na této léčebné metodě pracují i na Simon Fraser University v Kanadě, kde vyvinuli hru Cryoslide, inspirovanou starším SnowWorldem. Zjistilo se totiž, že hry, kde pacient prochází ve virtuálním světě po různých přírodních prostředích, uklidňují jeho tep a zvyšuje se mu teplota povrchu pokožky - to znamená, že je více uvolněný.
Kvůli tomu, že všechny tyto metody jsou jen „v plenkách“, ještě nikdo nepotvrdil dlouhodobý účinek VR při léčbě chronické bolesti. Pravdou však stále zůstává, že pro lidi, co neustále trpí bolestmi, může být i chvilková úleva zázrakem. Rose a Jones pracují na softwaru, který by umožnil pacientům vytvořit si „monstrum“ reprezentující jejich bolest, a sami by ho dokázali porazit a nechat navždy zmizet. To je však ještě velmi daleko.
Největším problémem může být nedostatek financí. Přestože dnes se dá VR zažít i jen pomocí lepšího smartphonu a speciálních brýlí, pro nemocnice to může být stále problém, pokud to chtějí dělat ve větším spektru.