27. srpna 2017 17:20
Adam Novosad

NASA poslala identické dvojče na rok do vesmíru, aby zjistila, jak se změní geny po dlouhodobém pobytu mimo Zemi

ZAJÍMAVOSTI NASA VESMÍR

Astronaut Scott Kelly posloužil NASA jako výborný výzkumný objekt.

Lidstvo by už za pár let chtělo vyslat raketu s posádkou až na Mars, avšak stále nedisponujeme dostatečnými informacemi o tom, jak vlastně pobyt ve vesmíru ovlivňuje lidské tělo. Jeden zajímavý experiment vymyslela americká agentura NASA, když do vesmíru vyslala astronauta Scotta Kellyho. Scott je jedním z identických dvojčat, druhým je jeho bratr Mark, a tak se díky stejné DNA odborníci mohli detailně podívat na to, co s ním udělá téměř roční pobyt na Mezinárodní vesmírné stanici. Astronaut Scott Kelly tam strávil 340 dní a vrátil se zpět na Zemi minulý březen, takže NASA měla dostatečný čas na to, aby porovnala a identifikovala změny v jeho genech oproti identickému bratrovi žijícímu na naší planetě. Cílem studie bylo zjistit vlivy dlouhodobějšího pobytu ve vesmíru a i když zatím není zcela jasné, co všechno bylo změněno, nebo se mohlo změnit, v NASA už zpozorovali několik zajímavých poznatků.

KVÍZ: Velký vůz nebo Orion. Poznáš souhvězdí na fotografii? KVÍZ: Velký vůz nebo Orion. Poznáš souhvězdí na fotografii? 30. října 2023 8:00

Scottovi se během jeho pobytu ve vesmíru prodloužily telomery, což jsou vlastně ochranná pouzdra na konci chromozomů. Prodloužené telomery se však rychle vrátily zpět na svou původní velikost po jeho návratu na Zemi, což odborníky zaskočilo, protože předpokládali přesně opačný průběh. Kratší telomery souvisejí se stárnutím a i když očekávali opačné výsledky, dočasné prodloužení telomerů ve vesmíru by mohlo vysvětlovat konzumování menšího množství kalorií a více cvičení.

Ve Scottově těle ve vesmíru byla utlumena methylace, což je proces v DNA zodpovědný za aktivaci a deaktivaci konkrétních genů podle aktuální potřeby buňky. Zajímavostí je, že v těle jeho bratra Marka se methylace zvyšovala, zatímco u astronauta při cestě na ISS snižovala. Je to pravděpodobně důkazem toho, jak výrazně ovlivňuje okolní prostředí naše geny.

Oba bratři měli ve svých střevech rozdílné bakterie pomáhající s trávením. NASA předpokládá, že rozdílnost mikroorganismů ve střevech způsobil odlišný jídelníček společně s prostředím.

Při detailní analýze molekul RNA v bílých krvinkách obou bratrů výzkumníci zjistili, že více než 200 tisíc z nich se projevovalo rozdílné. Ani u identických dvojčatech není ničím neobvyklým, pokud se v genomu objeví jedinečné mutace, ale výzkumníci si myslí, že pobyt ve vesmíru mohl aktivovat „vesmírný gen“, a tak se ho budou snažit identifikovat a popsat.