Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Sobota 22. 2. 2020 svátek má Petr

hledej na refresheru

Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
Tech - Mobily
2
Antonín Havlík
24. září 2018, 15:26
Čas čtení: 4:41

Srovnali jsme české a slovenské operátory. O2 u sousedů nabízí za stejnou cenu 6× více dat

Jak platit méně? Vyplatí se sjednat si v Česku slovenského nebo polského operátora? A proč platíme nejvíce v EU?

Antonín Havlík
24. září 2018, 15:26
Čas čtení: 4:41
Srovnali jsme české a slovenské operátory. O2 u sousedů nabízí za stejnou cenu 6× více dat
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
2
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Proč jsou nabídky místních operátorů tak hrozivě drahé? Otázka, kterou si při placení faktury možná položil nejeden nespokojený zákazník.

 

Za tarify platíme v Česku více než ve většině ostatních zemí EU. Zjistil to i nedávný průzkum Evropské komise, který odhalil, že patříme na poslední příčky, co se cen tarifů týče. 

 

A to není fér. Tuzemská operátorská trojka bez konkurenčního tlaku nezačne své služby  zvýhodňovat jen tak a zákazníci jsou proto vystaveni tomu platit hodně peněz za služby, kterým se v zahraničí vysmívají.

 

Jak z toho ven? Velmi těžko. Kdo nerezignuje, přemýšlí o přechodu k jinému operátorovi, který možná dokáže přislíbit lepší nabídku, ale ne natolik lepší, aby vytvořila nějaký převrat.

 

 

Hlasy zoufalých zákazníků volají i po tom, jestli by  prostě nešlo odjet za hranice a u některého z našich sousedů si koupit zahraniční SIM kartu. Jde to takhle vůbec? Podívali jsme se na nabídky tamních operátorů. A taky se zeptali těch našich, co s tím hodlají dělat.

 

Jak je známo, na českém trhu působí základní trojka operátorů – O2, Vodafone, T-Mobile. Pod ně spadají desítky operátorů virtuálních, kteří i přes prvotní naděje však žádné zásadní změny nepřinesli.

 

Reálnou změnu by mohl přinést, podobně jako na Slovensku, až příchod čtvrtého operátora. Je to historicky zakořeněné, příchod nových operátorů na tuzemský trh v minulosti vždy přinesl nové služby.

 

To kvůli mimořádně silnému zakořenění současných operátorů není jednoduché, v minulosti už se dražba frekvencí nepovedla a můžeme jedině počkat na příští rok, kdy proběhne další aukce frekvencí uvolněných po televizním vysílání

 

Česko vs. svět

Jak to vypadá jinde na světě? V květnu tohoto roku připravila finská společnost Rewheel srovnání nabídky datových tarifů, kde skončilo i Turecko, Bulharsko nebo Rumunsko na lepších pozicích, než my. To není zrovna atraktivní bilance.


 

 

Kolik dat se dá pořídit u operátorů ve světě za 30 eur (~765 Kč), zjistíš zde.
 
  Země

Datový balíček

1.  Estonsko neomezený
2. Dánsko neomezený
3. Lotyšsko neomezený
4.  Slovensko neomezený
5.  Litva neomezený
6. Švýcarsko neomezený
7. Chorvatsko neomezený
8.  Finsko neomezený
9.  Nizozemsko neomezený
10. Bulharsko neomezený
11. Francie 120 GB
12. Polsko 100 GB
13. Izrael 100 GB
14. Itálie 100 GB
15. Velká Británie 100 GB
16. Švédsko 100 GB
17. Slovinsko 60 GB
18. Irsko 60 GB
19. Rumunsko 50 GB
20.  Austrálie 45 GB
21. Rakousko 30 GB
22. Chile 30 GB
23. Turecko 30 GB
24. Španělsko 25 GB
25. Island 20 GB
26. Lucembursko 15 GB
27. Německo 15 GB
28. Belgie 12 GB
29. USA 10 GB
30. Mexiko 10 GB
31. Nový Zéland 10 GB
32. Kypr 6 GB
33. Japonsko 6 GB
34. Norsko 6 GB
35. Portugalsko 3 GB
36. Česko 3 GB
37. Kanada 2 GB
38. Maďarsko 1 GB
39. Korea 1 GB
40. Malta ––
41. Řecko ––

 

 


Nemusíme však chodit příliš daleko. Srovnejme si české neomezené tarify s těmi slovenskými.

 

Jak je z tabulky patrné, slovenské O2 nabízí v tarifu Zlatý ve stejné cenové relaci, tedy za cca 750 Kč, více než 6krát více dat, než nabízí české O2.

 

Objem dat 1,5 GB a slovenských 10 GB už je dost zásadní rozdíl. Na otázku, proč operátor měří dvojím metrem, jsme odpověď nedostali.

Srovnání cen českých a slovenských neomezených tarifů

 Ceny převedeny podle aktuálního kurzu a zaokrouhleny

Přejít do zahraničí? To by nešlo

Nabízí se otázka, zda by nebylo výhodné se spokojit se slovenskou předvolbou a vyzkoušet krásu neomezeného tarifu pomocí operátora 4ka. Na první pohled by to vzhledem k narovnaným podmínkám v celé EU a absenci roamingových cen dávalo smysl. 

 

Rozhodli jsme se to vyzkoušet, a proto naše cesty vedly na zákaznické oddělení tohoto operátora. Poměrně brzy bylo jasno.

 

„Zřízení tarifu je možné, ale všechny naše paušály a balíky platí jen na Slovensku. V ČR je cena 4 centy za 1 minutu nebo SMS a 1 cent za 1 MB dat. Datové paušály jsou doplňkové služby a platí podle ceníku výhradně na území Slovenska. Je to v souladu s regulací EU,“ zklamal nás operátor.

 

Přechod na zajímavé tarify např. v Polsku sice možný je, operátoři ale poznají, pokud se jedná o dočasnou návštěvu „cizí“ země nebo o člověka, který chce vyzrát nad systémem. V tu chvíli se mu takový zákazník totiž nevyplatí a po třech měsících mu bývá účtován speciální poplatek. Roaming se totiž vztahuje výhradně na cestování, ne na dlouhodobý pobyt v dané zemi. 

 

Proč jsou tuzemské nabídky ale tak drahé?

 

„V každé zemi jsou jiné podmínky, ať už jde o právní prostředí, složitost výstavby, stav infrastruktury, velikost trhu, přístup regulátora atd.,“ vysvětlil nám operátor Vodafone. Slovenská 4ka má podle něj neomezený internet pouze ve své síti, kterou pokrývá jen velká města.

 

„4ka uvádí 70 % populace, to je hrubým odhadem 20 až 30 % území. Tedy pokud se člověk dostane z měst, je bez LTE. Požadavky českého regulátora na kvalitu pokrytí pro LTE sítě byly násobně přísnější a dnes pokrýváme více než 95 % území a ještě více procent populace,“ dodává.

 

Zbytek území má 4ka v tzv. národním roamingu, kde je limit 1 GB dat. Kromě toho slovenský operátor umožňuje maximálně 0,83 GB dat v rámci EU. 

 

Co doporučují operátoři?

Nejde to v zahraničí, zkusme to tedy alespoň v Česku. Jaký konkrétní tarif zvolit, je na každém z nás.

 

Vyzvali jsme trojici operátorů, aby nám poradili, jaký nejvýhodnější tarif by měl zvolit mladý člověk. 

 

O2

„Letos v květnu jsme vylepšili tarify O2 kůl určené pro lidi do 26 let, ve kterých jsme zpětinásobili objem dat, aniž by se změnil měsíční paušál. Mladí zákazníci získají například za 499 korun 10 GB dat na každý měsíc a k tomu bonus 4 000 korun na nový mobil,“ prezentuje výhody O2 tisková mluvčí Lucie Jungmannová.

 

Vodafone

„Mladým lidem nabízíme tarif #jetovtobě, kde za 499 korun bez závazku dostanou měsíčně 10 GB dat, neomezené volání, neomezené SMS v ČR a EU. Každý, kdo navštíví aplikaci Můj Vodafone, může měsíčně získat další 2 GB dat navíc. Pokud student přivede k Vodafonu známého, dostanou oba studenti ještě MultiPass Video + Music + Social na 6 měsíců zdarma,“ uvedl za Vodafone Ondřej Luštinec.

Podpultové tarify

Jak je to s neveřejnými nabídkami tarifů, operátoři vysvětlit odmítli. „Rodinám nabízíme výhodné kombinace a zákazníci si mohou tu nejlepší nabídku poskládat sami na našem webu,“ řekl nám Luštinec. 

 

Antimonopolní úřad při loňském průzkumu zjistil, že až 70 procent Čechů využívá tzv. neveřejné nabídky. Tyto nabídky dostávají zejména lidé, kterým končí smlouva, operátoři při tomto úkonu ale mají za úkol zajistit, aby platil pořád stejně. 

 

„Existují tři úrovně vyjednávání. S každým zákazníkem nejprve jedná zaměstnanec operátora na pobočce nebo v call centru. Pokud ho k využití nabídky nepřesvědčí a ­klient­ nadále hrozí odchodem, tak ho postupně oslovují další zástupci firmy, kteří mohou nabízet výhodnější tarify. Detailní postup každého ze tří hlavních operátorů se přitom liší,“ vysvětlil pro Hospodářské noviny ředitel odboru kartelů antimonopolního úřadu Igor Pospíšil.

 

Neomezená data – budou, nebo ne?

Na neomezené datové služby se poohlíží operátor O2. „Co se týká nabídky neomezených tarifů, nyní ji pilotujeme. Budoucí plány vám s ohledem na konkurenci a na to, že jsme firma obchodovaná na burze, nemůžu sdělit,“ uvedla tisková mluvčí operátora O2 Lucie Jungmannová. 

 

Podle Vodafone by mobilní připojení z principu fungování technologie nemělo nahrazovat pevné připojení.

 

„Zásadním důvodem je zejména kapacita připojení. Bohužel je stále hodně oblastí, kde je mobilní připojení výrazně rychlejší než pevný internet. Proto se dá očekávat, že takoví uživatelé by nahrazovali své pomalejší domácí připojení mobilním internetem, což by mohlo negativně ovlivnit ostatní v okolí,“  řekl za Vodafone Ondřej Luštinec.

 

Jak to tak vypadá, datová revoluce je u nás v nedohlednu. Doporučujeme proto poctivě sledovat nabídky konkurenčních operátorů a alespoň si u toho svého pravidelně vyjednávat lepší. 

 


 

Operátor T-Mobile se od 18. 9. dodnes nevyjádřil. Na žádný z odeslaných mailů jejich tiskové oddělení neodpovědělo.

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Ohodnoť článek
42
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHORU
Nejčtenější
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.