Assassin's Creed Odyssey je tady. Jak očekávaný díl slavné série dopadl, ti prozradíme v naší recenzi.
Loňský Assassin’s Creed Origins lze považovat za jakýsi restart série, který představil nové mechanismy, vylepšený soubojový systém a celkově určil nový směr, kterým se má značka v následujících letech vydávat. Na těchto základech nyní staví vysoce očekávaná novinka s podtitulem Odyssey, která obří starodávný Egypt nahrazuje ještě rozlehlejším antickým Řeckem a přináší tak bezkonkurenčně největší díl celé letité série. A naštěstí můžeme jedním dechem dodat, že zároveň taky jeden z nejlepších.
Recenzování proběhlo na standardní konzoli PlayStation 4 a všechny níže přiložené screenshoty pocházejí z vlastního hraní
Tohle je Řecko!
Píše se rok přibližně 431 před naším letopočtem a Řecko sužují válečné rozbroje mezi Aténami na jedné straně a bojechtivou Spartou na straně druhé. Do toho se snaží celý řecký svět ovládnout a zničit tajemný kult Kosmos, jehož mocenská chapadla sahají až do nejvyšších politických míst. A aby toho nebylo málo, hlavní hrdina Alexios (případně hrdinka Kassandra), vnuk věhlasného spartského krále Leonida, se pokouší odkrýt pravdu o své minulosti a po dlouhých letech konečně žít alespoň trochu normální život.
Příběh hry se tak odehrává hned na několika rovinách současně, přičemž historické putování navíc doplňuje ještě dějová linka odehrávající se v současnosti. Opět se tak setkáváme s mladou Laylou Hassan, která výlety do dávných dob podniká díky zařízení zvaném Animus. Pokud však nebudete mít zájem, nemusíte v kůži Layly strávit více než pár velmi krátkých pasáží a místo toho se soustředit jen na Alexiův/Kassandřin příběh.
Ten je i k mému vlastnímu překvapení poměrně poutavý, a přestože rozjezd se může místy zdát jako trochu pomalejší, dočkáte se nakonec velmi zábavné jízdy nejen se zajímavými postavami či vtipnými vsuvkami, ale také s nejedním zvratem a překvapením. Jednou z hlavních novinek u Odyssey jsou navíc dialogové volby a rozhodnutí, která v průběhu hraní učiníte, ovlivní chod příběhu a samozřejmě pak i celé vyústění.
Je sice pravdou, že občas se ocitnete před volbami, které jsou poněkud černobílé a buďto se vydáte cestou naprostého klaďase, nebo se zachováte jako grázl, nicméně pak jsou tu také volby, u kterých rozhodování už tak jednostranné není a budete si lámat hlavu nad tím, jak danou situaci vyřešit. A to nejen v rámci příběhu, ale i u některých vedlejších questů.
Větší než kdy dřív
Hra je tedy daleko méně lineární než všechny předchozí díly a celkem má mít titul až 9 různých konců. To vyloženě svádí k tomu si hru zahrát znovu s druhou postavou a jinými volbami, nicméně vzhledem k tomu, že jen dohrání hlavní příběhové linky vám na normální obtížnost zabere přinejmenším 40 až 50 hodin, už na další rozehrání s největší pravděpodobností nebudete mít čas ani chuť.
Výše zmíněné číslo přitom považujte za opravdu nižší hranici toho, kolik času se s hrou dá strávit. Assassin’s Creed Odyssey je totiž hrou nejen s kolosální mapou, ale i nepřeberným množstvím nejrůznějších aktivit. Mocenská území rozprostřená na rozměrném přímořském kusu evropského kontinentu navíc doplňují menší ostrůvky, kterých je opravdu požehnaně.
Samotného mě překvapilo, že ani po dlouhých desítkách hodin jsem na více než 10 ostrovů a pár území na pevnině ani jednou nevkročil. I nyní po dohrání příběhu mám tedy stále mnohé co objevovat.
Pozoruhodné je navíc to, že zdejší kulisy se v průběhu herní doby neokoukají. Právě naopak. Zřejmě jistou roli sehrálo i to, že pro dané historické zasazení mám zkrátka slabost, ale s rostoucím počtem hodin jsem měl pocit, jako bych se ve virtuálním antickém Řecku se všemi jeho přírodními a architektonickými krásami utápěl stále více. Objevování nových koutů při každém vylodění na dosud neprobádaném území tedy byla vskutku čirá radost.
Boje na moři i na souši
Tím se dostáváme na další novince, nebo lépe řečeno staronovému prvku, který se ve hře objevuje – brázdění vod na vlastním korábu a s tím spojené námořní bitvy. Ty se staly příznačné zejména pro Assassin’s Creed IV: Black Flag a nyní se v celé své kráse opět vracejí na scénu.
Z poražených nepřátelských lodí, které pošlete na dno oceánu, navíc budete sbírat různorodé materiály od dřeva přes kovy a kameny až po kůže (vše se dá sbírat i ve volné přírodě), které vám poslouží na zdokonalování vaší mocné kocábky.
Můžete díky tomu navýšit poškození, které budete způsobovat vystřelenými šípy a vrženými oštěpy, posílit přímý náraz do nepřátelské lodě a v neposlední řadě také zdokonalit obranu svého korábu, čímž si odemykáte i prostor pro najmutí nových lajtnantů (poručíků).
Ti mohou být až 4 a každý z nich přidává různé pasivní bonusy k obraně i útokům, a kromě toho budou rovněž po vašem boku bojovat s nepřátelskou posádkou při nalodění na oslabenou cizí loď.
Tentokrát bez štítů
A právě soubojový systém je další oblastí, která se dočkala znatelných změn. Oproti minulému dílu odpadají štíty a boj se tím pádem stává o něco rychlejším, pobízí hráče k větší agresivitě a nutí ho naučit se správně uhýbat a včas blokovat nepřátelské útoky.
K tomu navíc přibyla sada aktivních skillů jak pro boj zblízka, tak i pro útoky s lukem na dálku, které si postupně odemykáte za body získané při zvyšování úrovně vaší postavy. Rozděleny jsou do tří dovednostních stromů (Hunter, Warrior a Assassin), a tak si můžete hrdinu přizpůsobit svému stylu hry.
Tomu dopomáhají i jednotlivé kusy vybavení, do kterého svou postavu oblečete. Díky nim totiž dostáváte řadu pasivních bonusů, které zlepšují například útok ze zálohy, silné údery nebo přidávají procenta k účinnosti různých aktivních skillů.
To platí i pro veškeré zbraně, které si můžete stejně jako kusy výbavy upgradovat a díky systému tzv. engravingu k nim přiřadit další libovolný bonus, kterým chcete hrdinu posílit.
Nesmírně detailní
Možností, jak si postavu upravit k obrazu svému, je tedy hned několik a je zajímavé zkoušet různé kombinace. Je ale taky dost možné, že bonusy budete v některých případech ignorovat a zkrátka Alexia/Kassandru oblečete do zbroje, která se vám jednoduše líbí nejvíce.
Zde by se patřilo tvůrce znovu pochválit, jelikož jednotlivé části vybavení často disponují velkým množstvím působivých detailů a narazíte zde tak na opravdu zajímavé kousky.
To samé ostatně platí i pro celý svět, který byl vytvořen s velkým citem pro detail, což pomáhá dokreslit celkovou atmosféru, jež vás (máte-li antické Řecko alespoň trochu v oblibě) popadne za pačesy a už nepustí. A když zrovna nebudete obdivovat masivní sochy bohů shlížející z výšky na okolní krajinu, budete slintat blahem při procházce po aténských uličkách.
Taje a divy zdejšího světa si navíc lépe vychutnáte i díky novému módu, kterým se hra pyšní. Hned v samotném úvodu si totiž vyberete zde dvou základních režimů hry.
Ten první vás povede za ručičku a jedná se o totožný zážitek jako v předešlých případech, kdy se vám na mapě jasně vyznačí značka, kam máte během úkolu doběhnout.
Druhý režim však dává důraz na průzkum prostředí a například danou postavu či věc budete muset najít jen za pomoci svého věrného orla Ikara a hrstky indicií získaných z rozhovorů.
Krása v noci i ve dne
Právě druhý ze zmíněných režimů je pro hru doporučený, můžete mezi nimi však kdykoliv libovolně přepínat. S průzkumným módem se však Řecka logicky nabažíte o něco více. A to jak ve dne, tak i po západu slunce, kdy se svět zahalí to nočního hávu. Denní doba se ve hře dynamicky střídá, máte však možnost i pár hodin meditovat a urychlit tak tok času.
To se vyplatí zejména při útoku na nepřátelské základny, jelikož v noci chodí hlídky většinou spát a vy tak máte lepší šanci vykrást všechny truhly a potichu pozabíjet velitele, aniž by si vás kdokoliv všiml.
Likvidace nepřátel však nyní neznamená jen plnější kapsy pro vaši postavu. Nově se totiž ve hře objevuje i systém vlivu vůdce dané oblasti. Ten se dá oslabit právě zabíjením vojáků, kteří mu slouží, ničením zásob materiálů v základnách nebo třeba vykradením národní pokladnice.
S upadajícím vlivem zároveň oslabuje úroveň ostrahy samotného vůdce, kterého můžete poslat do Hádu rovnou za jeho poskoky. Když navíc vliv vůdce dostanete na dostatečně nízkou hladinu, zpřístupníte si v dané oblasti velkou bitvu mezi spartskou a aténskou armádou, přičemž jedna strana vždy brání a druhá útočí.
U bitev si můžete vybrat, na čí stranu se postavíte a v případě, že nepřátelskou armádu přemůžete, získáte bohaté odměny a v dané oblasti bude následně vládnout vítězná strana. Tyto líté střety na přeplněných bojištích jsou pro sérii novinkou a příjemně osvěžují běžné souboje, které jinak probíhají spíše jeden na jednoho nebo proti menší skupince nepřátel.
Shadow of Assassin's Creed
A když toho neustálého prolévání krve nebudete mít dost, můžete si také vyzkoušet souboje v gladiátorské aréně proti silnějším nepřátelům. Nejprve budete čelit několika vlnám nabíhajících nepřátel a zvířat, načež síly ve finále poměříte se zdejším šampionem. Pokud chcete, můžete arénu klidně vynechat, jedná se však o velmi zábavný doplněk, který je určený hlavně pro ty, kteří hledají výzvu.
Takoví hráči zároveň uvítají i jakousi variaci na Nemesis systém, který známe z titulu Shadow of Mordor. Zde se jedná o plejádu legendárních žoldáků, kteří mají své specifické silné a slabé stránky a půjdou vám půjdou po krku pokaždé, když budete ve světě před očima svědků páchat zločiny – jako například zabíjet či krást.
V takovém případě na vás bude vypsána odměna a pokud nezaplatíte pokutu, mohou vás při toulkách po světě žoldáci přepadnout. Objevené žoldáky si navíc můžete kdykoliv prohlídnout v obnovujícím se žebříčku, po kterém budete stoupat výše a výše, když zabijete ty, kteří jsou na příčkách před vámi.
Každý z nich je navíc zcela unikátní a jedinečný, což jen znovu podtrhuje to, co už jsem zmínil výše, a sice jak nesmírnou míru detailů si pro nás autoři přichystali.
Střety s žoldáky (nebo i ostatními nepřáteli) navíc nemusí pokaždé nutně skončit oponentovou smrtí. Místo toto můžete totiž zasáhnout nepřítele nějakým omračujícím úderem a následně jej rekrutovat do své posádky.
Dokonalost nečekejte
Doteď se to možná zdálo jako samá chvála, ale i zde se prostor pro pár výtek najde. Zaprvé jsou to bugy, kterých sice není mnoho a velmi pravděpodobně brzy zmizí, ale i tak je nelze ignorovat. Jedním z těch nejvíce protivných byly případy, kdy jsem protivníkovi na okraji útesu či vysoké hradby uštědřil legendární Leonidův kop do hrudi, ale namísto toho, aby ten šmejd sletěl dolů, se zasekl a odrazil zpátky o neviditelnou zeď.
Dost nepříjemným pro měl byl také nepohodlný lock systém během hromadných bitev. Když jsem se totiž octil v houfu nepřátelských vojáků, nikdy se mi nedařilo zalockovat na toho, na kterého jsem se chtěl zaměřit, a při posouvání locku z jednoho vojáka na druhého jsem se musel k tomu správnému velmi složitě a zdlouhavě překlikávat. Netřeba asi dodávat, že to následně vyústilo v nejedno zbytečné úmrtí.
Vadou na kráse jsou i delší nahrávací časy, občas kolísavý počet snímků za sekundu, dokreslování textur a doskakování objektů, které se objeví, až když se k nim přiblížíte na určitou vzdálenost (například před vámi sem tam zničehonic objeví lodě na moři). Neděje se tak často, ale doufám, že i to málo technických nedodělků se tvůrcům brzy podaří odstranit.
S hrou se rovněž pojí jeden paradox. Přestože se totiž jedná o pokračování zaběhlé značky, se sérií Assassin’s Creed jako takovou toho hra dle mého názoru příliš společného nemá. Není se vlastně ani čemu divit. Titul se odehrává několik staletí ještě před Origins, kde jsme sledovali vznik celého bratrstva asasínů. V prequelu Odyssey tím pádem žádní asasíni nevystupují a přítomná není ani kultovní skrytá čepel (tu zde nahrazuje ulomené Leonidovo kopí).
Ano, je zde zařízení Animus, pomocí kterého Layla cestuje do minulosti, jsou zde odkazy na pradávné, technologicky vyspělé civilizace a bojujeme proti zlému kultu, který připomíná templářský řád, pokud ale očekáváte, že zde narazíte na více motivů, díky kterým hra lépe zapadne do celkového univerza, budete zřejmě zklamaní. Příbuznost s ostatními díly je spíše jen povrchová.
A abych nezapomněl. Domácí hráče potěší skutečnost, že hra obsahuje češtinu. Nejedná se však o kompletní lokalizaci, pouze titulky. Při výběru dialogových možností nebo čtení zadání úkolů a popisků dovedností v menu budete alespoň základní znalost angličtiny potřebovat. A přestože je překlad vždy vítaným doplňkem, zde mi zážitek trochu kazily kiksy, kde můj hrdina Alexios o sobě místy mluvil v ženském rodu a v jednom případě dokonce bizarně kombinoval mužský i ženský rod zároveň (jako například „vychoval jsem se sama“).
Podobný problém jsem zaznamenal i u jednoho z vedlejších úkolů, ve kterém jsem klábosil s ženskou postavou a ta o sobě zase mluvila jen v mužském rodu. Jedná se sice o chybu, u které se možná zasmějete, ale i tak je škoda, že se tohle nepodařilo překladatelům pohlídat. Kdoví, třeba se opravy dočkáme v nějakém patchi.
100hodinová jízda
Přetavit dojmy z takto gigantického projektu do jednoho čísla v závěrečném hodnocení není příliš jednoduché. Jedná se totiž o hru skutečně monstrózních rozměrů, a to jak z pohledu nesmírně rozlehlé mapy, tak i porce obsahu, kterým je přeplněna.
Když se po konci docela zdatně napsané a dost výživné příběhové linky rozhodnete ještě dopadnout všechny členy kultu, splnil veškeré vedlejší úkoly, prozkoumat každý ostrůvek, objevit potopené vraky lodí a utkat se se všemi mytologickými bytostmi, můžete počítat s více než 100hodinovou virtuální odyseou. Kam se hrabe Herkules a jeho 12 úkolů, dohrát hru na 100 % je daleko větší výzvou...
Budete se ale nadmíru dobře bavit a takřka na každém kroku se budete moci kochat výtečným audiovizuálním zpracováním. Navzdory několika technickým nedokonalostem a pár spíše subjektivním výtkám se bezesporu jedná o jeden z nejzábavnějších dílů celé série, který si užijí jak kovaní fanoušci, tak i úplní nováčci.
Nedočkali jsme se žádné velké revoluce, ale spíše příjemné a dobře zvládnuté evoluce principů a mechanismů představených v předchozím dílu, oproti kterému se série posunula o něco blíže k plnohodnotnému RPG. Pokud vás tedy bavilo Origins a jsou-li vám blízké kulisy řeckého světa v době jeho největšího rozmachu, věřím, že do Odyssey se snadno a rychle zamilujete. 8,5/10