Do svých kolekcí pro jaro a léto 2019 mnohé značky nezařadily tenisky, zaměřily se zejména na obleky.
V posledních dvou letech zažívala streetwearová móda svůj pomyslný vrchol. Dočkali jsme se spolupráce Louis Vuitton a Supreme, kterou můžeme považovat za obrovský milník v moderní kultuře, neboť zbourala bariéru a umožnila cestu mnohým jiným projektem jako například Fendi a Fila nebo Gucci a New York Yankees.
View this post on Instagram
Ještě úspěšnější byla spolupráce Nike a designérské značky Off-White, která funguje na nepravidelné bázi již druhým rokem. Virgil Abloh dokázal šílenství ohledně rekonstruovaných tenisek přetavit do kultu, bez kterého si už aktuální módní scénu nedokážeme představit a takovýmto způsobem opět propojil vysokou módu a streetwear.
View this post on Instagram
Pařížské týdny módy představily v tomto roce (stejně jako po ty minulé) nejrůznější počiny, ovšem ze všeho nejvíc mohli být zúčastnění překvapení z absence streetwearových inspirací v mnoha kolekcích renomovaných designérů.
Demna Gvasalia například jen před několika dny představil kolekci Balenciaga, která sestává výhradně z elegantních kousků. Inspiraci nacházel v osmdesátých letech, čili jsme se opět dočkali výrazných geometrických střihů, avšak nadrozměrná trička vystřídala saka a ikonické chunky sneakers formální obuv.
Streetwearové kreace si Demna Gvasalia nechal pro svou vlastní značku Vetements, která však také do jisté míry kombinuje tradiční eleganci a rozbíjí ji v kontrastu s pouliční kulturou. Na rozdíl od Balenciaga však Vêtements nepřekvapila žádným radikálním nebo neočekávaným krokem.
Své kolekce pro renomované módní domy premiérovalo v letošním roce hned několik designérů. Těmi nejznámějšími jsou Kim Jones pro Dior Homme a Virgil Abloh pro Louis Vuitton, a i když je jejich obliba v pouliční módě více než notoricky známá, jejich kolekce se jí dotkly jen minimálně.
V kolekci pro Louis Vuitton převládají obleky v bílých odstínech, elegantní košile v nových netradičních střizích a kalhoty s puky. Designér, který stál u několika největších streetwearových šílenství během posledních let však své přirozené cítění v barevnější části kolekce přeci jen dokázal aplikovat.
Podobně jako Demna Gvasalia, i Virgil Abloh nechal popustit uzdu
fantazii raději v kolekci pro svou vlastní značku Off-White
Prada a Dior Homme patří aktuálně mezi nejoblíbenější značky světových hudebníků, kteří několik posledních let popularizovali zejména pouliční styl. Na rozdíl od ostatních výše zmíněných značek se streetwearovou módou nemají absolutně nic společného, preference influencerů však hýbou trhem více než cokoli jiného.
View this post on Instagram
To všechno je sice hezké, ale veřejnost začala o této problematice diskutovat až po představení první kolekce legendárního designéra Hediho Slimane pro Celine. S ní nedebutoval jen samotnou kolekci, ale poprvé po více než sedmdesátileté historii značky odpremiéroval pánskou kolekci.
Hedi představil svou kolekci na pařížském týdnu módy jen před několika dny, avšak podařilo se mu s ní pořádně rozvířit vlny internetu a kritiky. Mnozí odborníci totiž nedokázali překousnout, že se jeho charakteristický podpis, se kterým pracoval již v Dior Homme a Saint Laurent, nezměnil. To by však už nebyl on.
Suma sumárum – nejočekávanější kolekce na jaro a léto příštího roku byly představeny bez jakýchkoliv tenisek, které nahradily polobotky, a v patrný míře také chybí mikiny nebo potisky.
U ženských celebrit z různé branže jsme zvyklí na jakousi pompéznost a eleganci, drtivá většina všech modelek má ráda barevné kostýmy, saka různých střihů a formální boty na podpatku.
Mnozí slavní muži se však v probíhajícím roce také do značné míry přeorientovali na elegantní styl a sako se tak stává zcela běžnou součástí jejich šatníků. Samozřejmě, nemluvíme jen o společenských akcích, ale o každodenním chlebu.
View this post on Instagram
Dávají si snad světoví designéři za cíl ukončit streetwear v příštím roce, a navrátit obleky a společenské oblečení do běžného života? Před několika lety to bylo v ulicích samozřejmostí... Víme jen jediné – móda se neustále vrací. Jsme na prahu nové vlny formálního oblečení?