Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej klub REFRESHER+ už od 25 Kč během prvních tří měsíců 😱
19. října 2018 v 14:36
Čas čtení 0:00
Adam Smeták

Netflix uvádí první český seriál. Jeho režisér nám prozradil, jak probíhala spolupráce s tímto streamovacím gigantem (Rozhovor)

FILMY A SERIÁLY
Uložit Uložené

Česká seriálová tvorba slaví další milník.

Dnes má premiéru první český seriál natočený pro Netflix. Jde o šestidílný formát, který bude kombinovat realitu s hororem. V seriálu budou účinkovat lidé, kteří zažili dramatické momenty doprovázené nevysvětlitelnými jevy. Ti budou figurovat jako vypravěči, jejich vzpomínky budou doplňovat hrané pasáže.

Seriál ponese název Haunted a vznikal na začátku letošního roku v ateliérech Prague Studios. Mimo to se točilo i v exteriérech v okolí Prahy – na lesním hřbitově, na Okoři či ve vile v Králově Dvoře. 

Projekt režíroval Jan Pavlacký, který má za sebou zatím jen krátkometrážní snímek BKA 49-77. Těsně před premiérou si na nás udělal čas a z Los Angeles se s námi spojil, aby nám prozradil, jak probíhá práce pro Netflix, jak specifický je Halloween pro americký trh s filmy a seriály, a také o tom, kam bude Netflix směřovat do budoucna. 

Jak dlouho trval celý proces tvorby seriálu. Od úplného začátku, od prvního nápadu až po finální produkt?

Já jsem nebyl u začátku projektu. Ten vznikl v produkci Propagate, což je americká produkce, která vyvíjí koncepty, a pak je nabízí dál. Oni vyvinuli projekt a nabídli je Netflixu. Já jsem byl osloven Tomášem Krejčím, což je spolumajitel společnosti Milk & Honey Films, která Haunted vyráběla v Čechách na popud Propagate. 

To bylo v prosinci roku 2017. A pak trvalo další zhruba měsíc, měsíc a půl, než mi to celé přiklepli. Pak jsme točili do půlky března a postprodukce a se dodělávala až do léta, takže já jsem v tom byl zainteresovaný zhruba 8 měsíců. 

A vy jste se objevil už u hotového projektu? Četl jsem, že jste se podílel na psaní scénáře.

Já jsem se podílel na psaní scénáře. A k tomu je potřeba říci, že Haunted není čistě fikce, protože scénář velmi přesně kopíruje to, co vyprávějí lidé, kterým se tyto příběhy staly. Takže je to spíše dramatizace. Já jsem vybíral z jejich výpovědí pasáže, které mi přišly, že budou vizuálně zajímavé, bude je možné natočit v Čechách a vyjdou do rozpočtu. A tak dále. Nic jsem si nevymýšlel a vlastně nevím, jak budu uveden v titulcích. Spíše bych se považoval za spoluautora. Úzce jsem na tom spolupracoval se showrunnerem. 


Příběh se skládá ze šesti skutečných příběhů, které jsou herecky převyprávěny?

Přesně tak. Anglicky se tomu říká re-enactment. Jsou to zinscenované situace. My jsme se to pochopitelně snažili ztvárnit zajímavěji. Není to tak, že by to jen hloupě kopírovalo to, co ten člověk vypráví. Je tam určitá filmová stylizace. Není to dokument, je to hraná věc, tím, že ty příběhy jsou v tom žánru, ve kterém jsou, tak to samozřejmě má výraznou stylizaci a výrazně se pracuje se sound designem.  

Netflix uvádí první český seriál. Jeho režisér nám prozradil, jak probíhala spolupráce s tímto streamovacím gigantem (Rozhovor)
Zdroj: Netflix

Netflix u toho byl od úplného začátku?

Ty projekty do Netflixu nabízejí různí lidé. Netflix sám o sobě ty nápady nevymýšlí, ty vymýšlí ty tisíce lidí kolem. A samozřejmě se tam všichni snaží prosadit své projekty. Tento konkrétní nabídla zmíněná americká produkce, která se jmenuje Propagate content. 

Jakou měrou do procesu zasahuje Netflix?

Víceméně kontroluje všechno. Respektive je u každého rozhodnutí. Ale nebylo to nijak, že by si něco vynucoval. Vlastně vůbec. Zřejmě jsme měli štěstí, že jsme dělali správná rozhodnutí. Nicméně, mezi mnou a Netflixem je ještě jedna strašně důležitá osoba. Tou je showrunner Jordan Roberts, který se mnou řeší kreativu a s produkcí řeší produkci. On je stěžejní článek tohoto celého řetězce. A s ním jsem si rozuměl, on věděl, co v Čechách jde, co nejde nebo co není možné slibovat a tak dále. Veškerá rozhodnutí jsme museli samozřejmě prohnat Netflixem, ale nedošlo k žádnému problému. Nestalo se, že by oni řekli ne, vy chcete tohle, ale my chceme tohle. 

Veškerá komunikace s Netflixem probíhala on-line, nebo byl u natáčení přítomen nějaký dohlížitel?

Ne, od Netflixu ne. Byl tam jen ten showrunner, přijeli ještě producenti právě z Propagate, ale ti nebyli na celém natáčení. Ani tady nebyli celou dobu. Showrunner s námi byl víceméně celou dobu.

Netflix uvádí první český seriál. Jeho režisér nám prozradil, jak probíhala spolupráce s tímto streamovacím gigantem (Rozhovor)
Zdroj: Netflix

A ten seriál je pro americký trh, tak by mě zajímalo, zda tam jsou nějaké zmínky o Česku, nebo člověk vůbec nepozná, že to bylo natáčené u nás?

Doufám. Neměl by to poznat. Já ani nevím, jestli to bude na českém Netflixu a jestli to bude mít české titulky. Myslím si, že strategie Netflixu je strašně vymakaná. Oni mají vše zacílené tak, že obsah dostanou k divákovi, ke kterému chtějí. Ale, bohužel si myslím, že Češi pro ně pro tento seriál nejsou cílovou skupinou. 

Ono je to určené k Halloweenu, že?

Přesně tak. Tady v USA je Halloween absolutní primetime roku. 19. října má jen Netflix zhruba dvacet premiér a do toho samozřejmě jsou všechny ostatní televize. Halloween je neuvěřitelně nabitý a strašně věcí se tady tlačí. 

Vy jste říkal, že v ten samý den má premiéru několik dalších projektů. Má ji třeba Daredevil nebo Making the Murderer. Nebojíte se, že Haunted zapadne?

Co jsem se tady bavil, tak všichni říkají, že Netflix ví, co dělá. Já jsem sám byl překvapený, jak velká je konkurence v ten den. Ale oni asi opravdu ví, co dělají.  Těch věcí na Netflixu je strašně moc, hned po tom zase přijdou Stranger Things, před týdnem bylo Haunting of the Hill House. 

Netflix uvádí první český seriál. Jeho režisér nám prozradil, jak probíhala spolupráce s tímto streamovacím gigantem (Rozhovor)

Představujete si spolupráci s Netflixem i do budoucna?

Samozřejmě. To, co Netflix dělá v poslední době, je neuvěřitelné. Je to skvělá věc. Vím, že se k tomu ti velcí, zvedení režiséři ještě vymezují, že to je televize a bere to diváky z kin, ale já si myslím, že to je nezastavitelný tok dějin, že se proti tomu nedá nějakým způsobem bojovat, je potřeba to přijmout.

Navíc, Netflix letos udělal strašnou spoustu autorských a artových věcí. Od bratří Coenů, Paula Greengrasse, a hlavně tedy film Roma od Alfonsa Cuarona, na který se strašně těším, a který by jinak neměl šanci vzniknout.

Natočil černobílý film, sám si dělal kameru, je to ve španělštině, a přitom to jde do kin. To by mu tady žádné studio asi neumožnilo. Netflix si právě díky tomu, že má předplatitele, může dovolit na jedné straně produkovat masu věcí, ale na druhou stranu může mít výjimečné umělecké věci. A nejen to. Má výhodu, že na tom jednom filmu pak ani nemusí vydělat peníze. Právě díky tomuto zavedeným režisérům dává obrovskou svobodu. Já jen doufám, že si tady Netflix koupí nějaký řetězec kin a bude to v kinech.

Takže myslíte, že v Netflixu je budoucnost? 

Určitě. Já jsem o tom přesvědčený. Je to můj osobní názor. I si myslím, že to v úvozovkách pomohlo boji proti filmovému pirátství. Tady v LA se k filmům přistupuje trošku jinak. Tady neexistuje, že by někdo stahoval film. Jednak jsou tady možná lidi opatrnější, ale prostě to nikdo neřeší. Když si takto měsíčně předplácíte, tak ten výběr je tak obrovský, že není důvod stahovat.

A jaký máte názor na to, že Netflix vydává celé série naráz?

Byla to přelomová věc, se kterou přišel Netflix. Já myslím, že to je součást současné konzumace obsahu. Divák to chce vidět najednou. Binge-watching je téma. Já také mám rád, když vyjde seriál a mohu si ho pustit v sedm večer a sedět u toho do rána. Musím upřímně říct, že už by mi i bylo protivné, kdybych musel čekat na nějaký díl, který vím, že už je natočený, ale někdo mi jej jen nechce ukázat. Takže toto je podle mého super. Ono i fakt, že už máme možnost vidět celou sérii najednou, mění seriály jako takové. Dramaturgii toho díla. Dnes už někteří scénáristé či tvůrci píší sérii, jako by to byl velký celovečerní film. Už to není tak, že by každý díl musle mít hloupý cliffhanger, abyste vydrželi týden, než přijde další díl. Už to díky tomuto může být volnější a nemusí to mít pravidla, která byla zavedena dříve.

Netflix uvádí první český seriál. Jeho režisér nám prozradil, jak probíhala spolupráce s tímto streamovacím gigantem (Rozhovor)
Zdroj: Netflix

Nemyslíte si, že Netflix ničí kino kulturu?

Samozřejmě bere diváky z kina. Já si myslím, a to je čistě moje osobní přání, ale já si myslím, že by to mohlo dopadnout tak, že si Netflix skutečně koupí řetězec kinosálů, a pokud budete mít předplatné, tak půjdete na ten film buďto zadarmo nebo s nějakou slevou. Tohle by se líbilo mě. Ale jinak, asi trošku jo. Ono vůbec už z kin vymizel klasický dobrý mainstream. Prostě jsou tu festivalové, nezávislé umělecké filmy, které jedou na festivovalová kolečka, a pak v kinech zapadnou. Na druhé straně jsou superhero movies, které nejsou těmi správnými dobrými mainstreamovými filmy, které by jednak přitáhly diváky do kin, jednak by měly hodnotu.

Dozvíte se, kolik lidí váš seriál vidělo?

Určitě. Ne, že by mě osobně někdo volal. Ale za tři týdny jsou odhadem první analytiky a na to všichni velmi netrpělivě budeme čekat. Podle toho se bude rozhodovat, jestli bude druhá sezóna a tak dále.

Domů
Sdílet
Diskuse