Unikátní morální experiment učí umělou inteligenci chápat, jak se rozhodujeme. Jak si vedli lidé v tomto testu?
Možná ses i ty zapojil do neobvyklého výzkumu s názvem Moral Machine, kde vědci testovali, jak se morálně rozhodují lidé v různých nelehkých situacích.
Testovaný se ocitl v situaci řidiče dopravního vozidla, který se musel rychle rozhodnout: srazit ve vysoké rychlosti jednoho člověka na vozovce, nebo strhnout volant a pokusit se ho zachránit, ale zabít posádku auta složenou např. ze seniorů?
Takovým a podobných otázkám čelili po dobu čtyř let dobrovolníci ze 233 zemí světa, od kterých vědci vysbírali přes 40 milionů odpovědí online. Nemuselo přitom jít jen o seniory, lidé měli rozhodnout i mezi kočkou, psem, zločincem, mladým, matkou s dítětem a podobně.
Celý test sestavili Massachusetském technologickém institutu a nyní přišli s konkrétními výsledky. Skupiny lidí rozdělili do tři skupin: západní, východní a jižní. Globálně dávali respondenti přednost lidskému životu před zvířecím, většímu počtu lidí před menším a mladším před starším.
To asi nikoho nepřekvapí, ale zajímavé jsou preference v rámci různých druhů chodců.
Zločinec nad psem
Nejnižší cenu má podle lidí život psa. Dále by lidé nejčastěji usmrtili na silnicích zločince a až po těchto dvou by vzali život kočce. Platilo také, že preferovali hubenější než ty se silnější postavou.
Jižní země – Francie a Jižní Amerika – více než ostatní preferovaly zachránit životy ženské a lidi zdravější, popř. ty s vyšším společenským statusem. Zároveň by respondenti z jihu za volantem vždy zareagovali a byli by v krizových situacích mnohem aktivnější než západ.
Které země nejvíce dbají na chodce?
1. Japonsko
2. Norsko
3. Singapur
Které země nejméně dbají na chodce?
1. Čína
2. Estonsko
3. Tchaj-wan
Zajímavé je, že zejména ve východních, asijských zemích se preferují starší chodci (na úkor mladých) více než v ostatních. Mladé by nejvíce preferovali Francouzi, Řekové, Kanaďané a obyvatelé USA.
Test sice vyplnily miliony lidí z celého světa, přesto však nevypovídá za celou populaci. Byl velmi oblíbený (nejen) mezi youtubery a tedy není žádným překvapením, že se ho zúčastnili zejména muži ve věku 20 až 30 let.
I přesto jde o zajímavá zjištění. Test si můžeš vyzkoušet na stránce Moral Machine a podrobné dosavadní přehled výsledků čtyřletého výzkumu nalezneš zde.