Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Čtvrtek 12. 12. 2019 svátek má Simona

hledej na refresheru

Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Ve spolupráci

s Orava

Co je ve spolupráci?

Jedná se o obsah, který chtěl REFRESHER vytvořit, ale vznikl i díky spolupráci s inzerentem. Inzerent do obsahu nezasahoval vůbec, maximálně poskytl informace, fakta a návrhy na úpravu.

Zajímavosti - Věci
3
Antonín Havlík
19. listopad 2018, 20:20

Black Friday: nákupní fenomén, při kterém se zákazníci perou o zlevněné zboží. Jaká je historie tohoto svátku nakupování?

Jaká je historie největšího nákupního svátku na světě?

Antonín Havlík
19. listopad 2018, 20:20
Black Friday: nákupní fenomén, při kterém se zákazníci perou o zlevněné zboží. Jaká je historie tohoto svátku nakupování?
Zdroj: Diariocritico de Venezuela/Flickr
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
3
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Dlouhé fronty, všudypřítomný chaos a zatraceně velké slevy. Pro Američany ideální příležitost, jak po Dni díkuvzdání zavolat do svého zaměstnání a prodloužit si víkend na čtyři dny; to aby měli klid na druhý ze svátků, na ten nakupovací.

 

Tedy na známý Black Friday, který se už uchytil i u nás a českých prodejců každým rokem přibývá. Oficiálně otevírá předvánoční šílenství ve všech západních koutech světa. Jaká je historie tohoto svátku? A o co vlastně jde?

 

Černý pátek je marketingová akce původem z USA, která se opakuje každý rok. Její název vychází z události mnohem dřívější, než by se možná mohlo na první pohled zdát. 

 

Black Friday: nákupní fenomén, při kterém se zákazníci perou o zlevněné zboží. Jaká je historie tohoto svátku nakupování?

 

Psal se pátek 24. září roku 1869 a dvěma burzovním spekulantům Jayi Gouldovi a Jamesi Fiskovi nevyšel jejich nápad, jak pohádkově zbohatnout.

 

Mysleli si, že bude stačit jen přesvědčit tehdejšího prezidenta Granta, aby omezil prodej zlata, přičemž ještě předtím nakoupit co nejvíce tohoto vzácného kovu. Způsobili tím rapidní nárůst jeho ceny. Pak bylo třeba chvíli počkat a prodat ho za zvýšenou cenu.

 

Když prezident tuto věc prokoukl a zhodnotil jako pokus o podvod, nařídil vládě, aby zlato začala naopak prodávat. Tato machinace způsobila krach ceny zlata, došlo k pádu akciového trhu a zbankrotování všech na Wall Street. Do učebnic historie ekonomiky se osudový den zapsal právě jako Černý pátek.

 

Black Friday: nákupní fenomén, při kterém se zákazníci perou o zlevněné zboží. Jaká je historie tohoto svátku nakupování?

 

Oficiálně však názvu Black Friday předznamenávalo něco jiného. Ve dvacátých letech minulého století se americké ekonomice dařilo. Tak moc, že dokonce došlo k rekordu – burzovní index se dostal na svůj vrchol.

 

Při srovnání let 1927 a 1929 došlo ke desetinásobnému zvýšení celkového majetku investičních společností. Všechno dobré ale jednou končí, i tento raketový vzestup americké ekonomiky. 

 

Přes varování finančních analytiků o tom, že růst nebude trvat navždy, kvůli nadhodnoceným cenám akcií, nebral tyto kritické signály nikdo vážně. Po krátkých propadech přišel totiž vždy opětovný nárůst (který však nikdy nepřesáhl rekordní křivky). Zvrat nastal až v říjnu 1929, kdy začalo docházet k mohutnějším propadům, nichž si všímali jak novináři, tak i obchodníci na burze.

 

Černý čtvrtek, 24. října 1929. Ceny akcií klesají, nastává největší propad a zároveň počátek krachu. Právě den nato se Američané probouzí do hořké prohry. Následky tohoto propadu ovlivňují trhy celého světa, bohatí lidé se dostávají na úplné dno.

 

Jde o největší největší burzovní krach v dějinách. 

 

Black Friday: nákupní fenomén, při kterém se zákazníci perou o zlevněné zboží. Jaká je historie tohoto svátku nakupování?

 

Jak se ale černý pátek začal spojovat se zisky a ne pády?

 

Již v padesátých letech ve Filadelfii se tamní policie odvolávala na pojem „černý pátek“, když den po Díkuvzdání musela kárat rozdivočené nakupující. Trvalo to dlouhých 30 let, než si podnikatelé začali uvědomovat, že by mohli tyto rozvášněné pátky začít využívat ve svůj prospěch a podpořit tím prodeje masivními slevami. 

 

Říká se, že obchody po dlouhém roce v červených číslech se v tomto období konečně dostávaly do zisku, tedy černých čísel

 

A právě tak se v 80. letech poprvé začalo objevovat ve větší míře používání termínu Black Friday, v kontextu jak ho známe dnes – s rapidním zlevňováním produktů, vždy v jeden pátek po americkém Dni díkuvzdání. Týká se nejen internetových obchodů, ale také kamenných, kde je potřeba vystát masivní frontu a možná se o vysnívaný produkt tak trochu poprat. 

 

Black Friday: nákupní fenomén, při kterém se zákazníci perou o zlevněné zboží. Jaká je historie tohoto svátku nakupování?

 

V České republice začala fenomén Black Friday využívat poprvé společnost Apple v roce 2011 se svým oficiálním internetovým obchodem. Od té doby přibývají každým rokem další a další společnosti, které se k těmto slevám uchylují. Jednou z nich je i Orava, která nabízí zajímavé produkty do domácnosti. Můžeš tak ušetřit za vánoční dárky.

 

Ve své nabídce sortimentu má např. nízkootáčkový šnekový odšťavňovač, fungující na bázi lisu a mechanického tlaku. Předchozí průzkumy totiž dokázaly, že šťáva z takového přístroje obsahuje až 10krát více biologicky aktivních látek než ta z klasických vysokootáčkových odšťavňovačů.

 

Šnekový odšťavňovač Orava OS-150 A představuje revoluční způsob, jak si poradit s domácím zpracováním ovoce a zeleniny. Lisuje je totiž podobně jako mlýnek na maso a tím pádem z nich dostává daleko více šťávy.

 

Black Friday: nákupní fenomén, při kterém se zákazníci perou o zlevněné zboží. Jaká je historie tohoto svátku nakupování?

 

Pokud nevíš, co pod stromeček pro své rodiče, kup jim akumulátorový čistič oken s odsáváním nečistot a špinavé vody. ORAVA CO-265 šetří námahu, čas a umožňuje hygienické čištění oken, protože nedochází ke kontaktu se špinavou vodou.

 

Hledáš-li něco do kuchyně, podívej se na vysokootáčkový kuchyňský mixér RM-1550 oplývající motorem s výkonem 1500 W. Připravuj smoothies, zmrzliny polévky nebo koktejly. Šestičepelový nůž zvládne i ty nejobtížnější úkoly, které pojme dvoulitrová nádoba. 

 

Pro sebe si kup přenosný USB/SD přehrávač s rádiem a funkcí nahrávání – nahrávat můžeš z rádia nebo skrz vestavěný mikrofon. Model RSU-04 B je spolehlivý hudební společník, ale i stylový doplněk do domácnosti. Přehrávat svoje oblíbené skladby můžeš kdekoli, kromě síťového kabelu totiž funguje na integrovanou baterii, která se po připojení nabíjí. 

Ohodnoť článek
1
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Nejčtenější
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.