Jaká je historie největšího nákupního svátku na světě?
Dlouhé fronty, všudypřítomný chaos a zatraceně velké slevy. Pro Američany ideální příležitost, jak po Dni díkuvzdání zavolat do svého zaměstnání a prodloužit si víkend na čtyři dny; to aby měli klid na druhý ze svátků, na ten nakupovací.
Tedy na známý Black Friday, který se už uchytil i u nás a českých prodejců každým rokem přibývá. Oficiálně otevírá předvánoční šílenství ve všech západních koutech světa. Jaká je historie tohoto svátku? A o co vlastně jde?
Černý pátek je marketingová akce původem z USA, která se opakuje každý rok. Její název vychází z události mnohem dřívější, než by se možná mohlo na první pohled zdát.
Psal se pátek 24. září roku 1869 a dvěma burzovním spekulantům Jayi Gouldovi a Jamesi Fiskovi nevyšel jejich nápad, jak pohádkově zbohatnout.
Mysleli si, že bude stačit jen přesvědčit tehdejšího prezidenta Granta, aby omezil prodej zlata, přičemž ještě předtím nakoupit co nejvíce tohoto vzácného kovu. Způsobili tím rapidní nárůst jeho ceny. Pak bylo třeba chvíli počkat a prodat ho za zvýšenou cenu.
Když prezident tuto věc prokoukl a zhodnotil jako pokus o podvod, nařídil vládě, aby zlato začala naopak prodávat. Tato machinace způsobila krach ceny zlata, došlo k pádu akciového trhu a zbankrotování všech na Wall Street. Do učebnic historie ekonomiky se osudový den zapsal právě jako Černý pátek.
Oficiálně však názvu Black Friday předznamenávalo něco jiného. Ve dvacátých letech minulého století se americké ekonomice dařilo. Tak moc, že dokonce došlo k rekordu – burzovní index se dostal na svůj vrchol.
Při srovnání let 1927 a 1929 došlo ke desetinásobnému zvýšení celkového majetku investičních společností. Všechno dobré ale jednou končí, i tento raketový vzestup americké ekonomiky.
Přes varování finančních analytiků o tom, že růst nebude trvat navždy, kvůli nadhodnoceným cenám akcií, nebral tyto kritické signály nikdo vážně. Po krátkých propadech přišel totiž vždy opětovný nárůst (který však nikdy nepřesáhl rekordní křivky). Zvrat nastal až v říjnu 1929, kdy začalo docházet k mohutnějším propadům, nichž si všímali jak novináři, tak i obchodníci na burze.
Černý čtvrtek, 24. října 1929. Ceny akcií klesají, nastává největší propad a zároveň počátek krachu. Právě den nato se Američané probouzí do hořké prohry. Následky tohoto propadu ovlivňují trhy celého světa, bohatí lidé se dostávají na úplné dno.
Jde o největší největší burzovní krach v dějinách.
Jak se ale černý pátek začal spojovat se zisky a ne pády?
Již v padesátých letech ve Filadelfii se tamní policie odvolávala na pojem „černý pátek“, když den po Díkuvzdání musela kárat rozdivočené nakupující. Trvalo to dlouhých 30 let, než si podnikatelé začali uvědomovat, že by mohli tyto rozvášněné pátky začít využívat ve svůj prospěch a podpořit tím prodeje masivními slevami.
Říká se, že obchody po dlouhém roce v červených číslech se v tomto období konečně dostávaly do zisku, tedy černých čísel.
A právě tak se v 80. letech poprvé začalo objevovat ve větší míře používání termínu Black Friday, v kontextu jak ho známe dnes – s rapidním zlevňováním produktů, vždy v jeden pátek po americkém Dni díkuvzdání. Týká se nejen internetových obchodů, ale také kamenných, kde je potřeba vystát masivní frontu a možná se o vysnívaný produkt tak trochu poprat.
V České republice začala fenomén Black Friday využívat poprvé společnost Apple v roce 2011 se svým oficiálním internetovým obchodem. Od té doby přibývají každým rokem další a další společnosti, které se k těmto slevám uchylují. Jednou z nich je i Orava, která nabízí zajímavé produkty do domácnosti. Můžeš tak ušetřit za vánoční dárky.
Ve své nabídce sortimentu má např. nízkootáčkový šnekový odšťavňovač, fungující na bázi lisu a mechanického tlaku. Předchozí průzkumy totiž dokázaly, že šťáva z takového přístroje obsahuje až 10krát více biologicky aktivních látek než ta z klasických vysokootáčkových odšťavňovačů.
Šnekový odšťavňovač Orava OS-150 A představuje revoluční způsob, jak si poradit s domácím zpracováním ovoce a zeleniny. Lisuje je totiž podobně jako mlýnek na maso a tím pádem z nich dostává daleko více šťávy.
Pokud nevíš, co pod stromeček pro své rodiče, kup jim akumulátorový čistič oken s odsáváním nečistot a špinavé vody. ORAVA CO-265 šetří námahu, čas a umožňuje hygienické čištění oken, protože nedochází ke kontaktu se špinavou vodou.
Hledáš-li něco do kuchyně, podívej se na vysokootáčkový kuchyňský mixér RM-1550 oplývající motorem s výkonem 1500 W. Připravuj smoothies, zmrzliny polévky nebo koktejly. Šestičepelový nůž zvládne i ty nejobtížnější úkoly, které pojme dvoulitrová nádoba.
Pro sebe si kup přenosný USB/SD přehrávač s rádiem a funkcí nahrávání – nahrávat můžeš z rádia nebo skrz vestavěný mikrofon. Model RSU-04 B je spolehlivý hudební společník, ale i stylový doplněk do domácnosti. Přehrávat svoje oblíbené skladby můžeš kdekoli, kromě síťového kabelu totiž funguje na integrovanou baterii, která se po připojení nabíjí.