Některé snímky jsme zde očekávali, no a jiné nás zase nepříjemně překvapily a zklamaly.
Čas zhodnocování toho nejlepšího a nejhoršího je v plném proudu. Ještě než ti zítra představíme 10 nejlepších filmů za rok 2018 podle redakce Filmkultu, zhostili jsme se i o něco smutnější role. Dát hlavy dohromady a vybrat 10 nejhorších snímků, jaké jsme loni viděli v kinech, na streamovacích službách a podobně. Nejde tedy o ultimátní výběr a některé kousky to nepochybně chybí.
Samozřejmě, ne ve všech případech šlo o kvalitativní propadáky (například Fantastická zvířata 2, jejichž redakční průměr je kdesi kolem 5/10), ale velké zklamání se postaralo o to, že si tu prostor vysloužily. Je naprosto v pořádku, pokud některý film máš rád nebo si myslíš, že tu nemá co dělat. My ti to nebereme a budeme rádi, pokud svou nejhorší top 10 ukážeš v komentářích. V odkazech (v názvech) najdeš i naše recenze.
1. Siberia (r. Matthew Ross)
Keanu Reevese sice milujeme, ale ani jeho přítomnost nedokáže zachránit celý film, který je význačný svým nezáživným scénářem plným klišé a nulového napětí. Paradoxně je jedinou zajímavou stránkou tohoto kriminálního thrilleru jeho romantická linie. Ani ta však není dotažena do konce.
Dlouhou dobu tedy divák vyčkává alespoň na pořádnou nadílku akce, ale div se svět, tvůrci i v tomto ohledu selhali na celé čáře, přičemž nám naservírovali jednu jedinou přestřelku. Film se dá v konečném důsledku doporučit pouze skalním fanouškům hlavního hereckého představitele, ale ani ti zřejmě Siberii příliš nedocení.
2. Extinction (r. Ben Young)
Netflix je známý tím, že díky vysokému počtu natočených filmů a seriálů častokrát šlápne vedle. Extinction je bohužel jasným příkladem. Většinu času nás filmaři bombardují akcí, na níž je ale příliš znát nízký rozpočet. Naopak vysvětlení plot twistu snímek věnuje jen minimum času, a tak si z filmu nakonec odneseš jen nudnou akci plnou slabých efektů.
Do postav se lze vžít jen těžko, protože z obyčejného technika (Michael Peña) se ze dne na den stává nepřemožitelný Rambo a jeho roli mu lze jen těžko uvěřit. Z podobného žánrového soudku by měli diváci určitě ochutnat starší výborné akční sci-fi District 9.
7. Fahrenheit 451 (r. Ramin Bahrani)
Snímek Fahrenheit 451 z roku 1966, za kterým stojí režisér François Truffaut, je dodnes právem považována za jeden z nejlepších dystopických sci-fi počinů všech dob. A jelikož máme tuto filmovou adaptaci slavného románu od Raye Bradburyho v redakci nesmírně rádi, určitě si umíš představit, že jsme při oznámení remaku od televizní stanice HBO dvakrát nejásali, ačkoli obsazení v čele s Michaelem Shannonem, Michaelem B. Jordanem a Sofií Boutellou vypadalo přinejmenším zajímavě.
To jsme však ještě netušili, jaký balast nám tento televizní film nakonec nabídne. Nový Fahrenheit je totiž po všech stránkách pouze slabým odvarem skvělého Truffautova díla, a to od mdlé atmosféry futuristického světa přes mizerný scénář až po fádní vizuální stránku. Dokonce ani ty herecké výkony nijak extra nepotěšily (možná s výjimkou Shannona). Autor předlohy se musel obracet v hrobě.
8. Pacific Rim: Uprising (r. Steven S. DeKnight)
V tomto případě se žádné překvapení nekonalo. Po odhalení hereckého ansámblu a prvních náčrtů děje nám bylo jasné, že DeKnight Del Tora asi nepřekoná. Následoval první trailer a my jsme věděli, že bude zle. V kinech se nám to i potvrdilo, když nás otravovaly nové postavy, chyběly staré a film ztratil šmrnc.
To, co jsme na jednotce měli rádi, zde nebylo téměř vůbec. Zmizela atmosféra, překvapení, wow efekt, špičkově natočené scény (chyběly noční scenérie), kvalitně napsané dialogy a podobně. Scénář celkově za mnoho nestál, ale ani jeho převedení na stříbrná plátna nelze označit za více než průměrné.
Pacific Rim 2 bylo zklamáním v každém ohledu, na který při pomyšlení na jednotku narazíš. Pokud ji tedy máš rád, tomuto se raději obloukem vyhni, série je nakonec i tak víceméně mrtvá.
9. Fifty Shades Freed (r. James Foley)
V únoru se fanoušci rozloučili s erotickou trilogií Fifty Shades o bohatém podnikateli Christianu a jeho lásce Anastasii. My jsme si v kině rozhodně nepoplakali, spíše jsme kroutili hlavami nad absurdními scénami, a proto závěrečný díl nesmí chybět v našem seznamu nejhorších filmů roku 2018.
Tvůrci udělali velkou chybu už na začátku, protože divačkám nenabídli pohádkovou svatbu a odbyli ji jen úvodními minutami. Více prostoru věnovali líbánkám a řešením nepodstatného konfliktu. Problém se zloduchem byl tak důležitý, že si na něj nevzpomeneme, ani kdybychom se hodně snažili.
Kromě toho nás vytáčel vztah hlavní dvojice, který spočíval v tom, že Anastasia musí poslouchat svého muže, a pokud se mu vzepře, tak okusí hněv pana Greye. Snímek zabíjely otřepané erotické scény, které měly dotvářet hloupý děj, avšak nepřispěly ničím originálním. Hlavní zápletku vyplňovaly postavy, které jsou pro příběh zcela nepodstatné a vyvolávají u manželů Greyových žárlivost. Třetí díl je plný podobných nesmyslů, které se postaraly o jeden z nejhorších počinů minulého roku.
10. Cloverfield Paradox (r. Julies Onah)
Slibně rozjeté univerzum Cloverfieldu narazilo svým třetím příspěvkem s názvem The Cloverfield Paradox na tvrdou stěnu. Toho jsme se původně měli dočkat na stříbrných plátnech, ale producenti zřejmě věděli, že v kinech by film moc neuspěl. Rychle a překvapivě jej tedy prodali Netflixu, aby minimalizovali škody. To se jim zřejmě podařilo, protože lidé si film ze zvědavosti okamžitě zhlédli, ale reakce nebyly příliš nadšené.
Kritici film odpálkovali a přestože byli diváci mírnější, tak stále zůstává faktem, že The Cloverfield Paradox je nudné sci-fi s nezajímavými postavami, hloupým příběhem a žádnou atmosférou. Potenciál byl přitom vysoký a je škoda, že tvůrci nedokázali využít ani kvalitní casting. Není to vysloveně odpad, ale ani nic, co bychom potřebovali vidět více než jednou.