hledej na refresheru

Odteď si můžeš článek
uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Doporučujeme zapnout browser notifikace, pokud budeš přihlášený na Refresheru na tomto zařízení.
Zajímavosti - Lidé
30
Antonín H.
13. leden 2019, 12:31

Jak se žilo v divokých 90. letech? Přejmenovávaly se ulice i města, vznikaly hypermarkety a internetem byly Zlaté stránky

Porevoluční euforie je v 90. letech příliš silná. Zákony a předpisy se nacházely teprve v plenkách a tehdejším podnikavcům se zdálo možné skoro vše. Pojďme se podívat, jak Češi prožívali přechod z komunistického systému do demokracie.

Antonín H.
13. leden 2019, 12:31
Jak se žilo v divokých 90. letech? Přejmenovávaly se ulice i města, vznikaly hypermarkety a internetem byly Zlaté stránky
Zdroj: David Turnley/Corbis/VCG via Getty Images
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
30
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

18. srpna 1990. Na pražském Strahově se nervózně mačká obří dav lidí. Je jich tu na sto tisíc. V ruce třímají lístek na koncert, za který dali 250 Kč, což je tehdy vlastně docela dost. Na vstupence je nepřehlédnutelný nápis „Rolling Stones“. Celý den prší, přesto to však nikomu nevadí. Dnes se okusí ta pravá svoboda.

 

Když Mick Jagger napsal přímo Václavu Havlovi dopis, že si jeho osobnosti váží a že by tedy chtěl koncertovat právě při příležitosti pádu totality na našem území, nebylo o čem dále jednat. Rolling Stones byli obrovským pojmem, Havel miláčkem národa. Nadcházející koncert se sloganem „Tanky odjíždějí, Stouni přijíždějí“ se stal symbolem přicházející svobody. Jde o největší událost této doby. 

 

„Nic tady nefungovalo. (...) Management skupiny měl třeba požadavek na tunu suchého ledu, což znamenalo výrobu litvínovské fabriky asi na celou sezónu. Byl to velký střet s úplně jiným světem, kdy nás taky překvapilo, jak profesionálně celý tým kolem Stounů fungoval,“ vzpomínal pro Denik.cz Lubomír Schmidtmajer, který koncert tehdy pomáhal organizovat.

 

Jak se žilo v divokých 90. letech? Přejmenovávaly se ulice i města, vznikly hypermarkety a internetem byly Zlaté stránky

 

Brzy po usilovných přípravách nadejde den D a nad Prahou propuká obrovský liják. Nikoho to neodrazuje. Lidé mají oblečení promočené, čekat venku je nepříjemné, vypadá to, jako by se koncert zrušil.

 

Půl hodiny před avizovaným začátkem koncertu se náhle vyjasňuje a pak to nadejde. Moment, na který se všichni těšili. Ne, už žádný spartakiádní sraz. Teď je tu pravý britský rokenrol.

 

Na pódium kráčí Václav Havel, který je uvede. Přesně ve 21:42 vystupují na pódium. Kameny se přivalily, dav je rozradostněně vítá. Začíná koncert, na který nikdo z přítomných nikdy nezapomene. Z totalitního černobíla se stává barevná svoboda.

 

I to je jeden z příběhů, který se stal po sametové revoluci. V devadesátých letech totiž odstartovalo něco, co tehdejší pamětníci nazývají jako porevoluční euforie. Možnost dostat se k většímu kapitálu najednou mohl každý a touha byla příliš silná. 

 

Jak se žilo v divokých 90. letech? Přejmenovávaly se ulice i města, vznikly hypermarkety a internetem byly Zlaté stránky

V tomto článku se dozvíš:

  • S čím se museli lidé potýkat, když vznikalo Česko
  • Jak probíhá přerod komunismu v kapitalismus
  • Co je to „pomlčková válka“
  • Čím se pro lidi změnil běžný život
  • Jak se přejmenovaly dnes už neexistující ulice i města
  • Kdo to je „typický Čech“

 

Listopad 1989, sametová revoluce. Zemi čeká obrovská výzva.  S přicházející politickou i celospolečenskou proměnou přišly pocity štěstí, radosti i (občas naivních) očekávání. Obyvatelé Československa, do té doby postihnutí totalitou, si mohli najednou zplna hrdla užívat svobody. Mohli vycestovat, podnikat a u toho za ně nerozhodoval kostrbatý a přísný režim.  

 

Každý se k tomuto faktu postavil po svém a oslavy byly bouřlivé. Jenže pak přišel běžný život a najednou byli lidé vystaveni každodenní realitě. Podívejme se na několik porovnání aspektů běžného života v průběhu devadesátek a současnosti.

Lidé

  1990 1995 1999 současnost
Počet obyvatel 10,36 mil. 10,32 mil.  10,27 mil. 10,61 mil.
Průměrný věk 36,3 let 37,3 let 38,5 let 42,2 let
Sňatky 90,9 tisíce    54,9 tisíce 53,5 tisíce 52,5 tisíce
Novorozených 130 tisíc 96 tisíc 90 tisíc 114 tisíc
Potratů 126 tisíc 61 tisíc 52 tisíc 35 tisíc
Sebevražd 1,9 tisíce 1,7 tisíce 1,6 tisíce 1,3 tisíce
Přistěhovalí  12,4 tisíce 10,5 tisíce  9,9 tisíce 45 tisíc

Bydlení      

  1990 1995 1999 současnost
Dokončených bytů 44,5 tisíce 12,9 tisíce 23,73 tisíce 28,5 tisíce
Dokončených domů  14,6 tisíce 5,4 tisíce 9,2 tisíce 15,1 tisíce

Práce 

  1990 1995 1999 současnost
Průměrná mzda 3 792 Kč 8 307 Kč 12 797 Kč 31 646 Kč 
Minimální mzda 2 000 Kč* 2 200 Kč 3 600 Kč 12 200 Kč
Nezaměstnaní 221,7 tisíce** 153,0 tisíce  487,6 tisíce 231,5 tisíce
Podnikatelů, firem 178 tisíc 1,3 milionu  1,9 milionu 2,8 milionu

*Data za rok 1991, minimální mzda v ČR platí od tohoto roku.

**Data za rok 1991.


Spotřeba

  1990 1995 1999 současnost
Chléb  54,4 kg 58,5 kg 55,2 kg 39,7 kg
Těstoviny  3,5 kg  3,8 kg  5,6 kg  7,1 kg
Maso  96,5 kg 82 kg 83 kg 80,3 kg
Ovoce  59,7 kg 72,1 kg  75,6 kg  84 kg
Zelenina 66,6 kg  78,0 kg 85,3 kg 87,3 kg
Nealkoholické nápoje 110,1 l  121,3 l  180 l  247,8 l
Alkohol 177,2 litru 180 litrů 184,2 litru 173,5 litru
Cigarety 2152 ks  2185 ks 2090 ks 1986 ks

Hodnoty jsou na 1 osobu.


Komunikace    

  1990 1995 1999 současnost
Časopisy a noviny 1,8 tisíce 4,3 tisíce 3,8 tisíce 5,2 tisíce
Knihy 4,1 tisíce 8,9 tisíce 12,5 tisíce 17,8 tisíce
Domácností s počítačem 2,5 % 6,7 %  14,7 % 75,6 %
Domácností s internetem - - - 76,1 %
Pevná linka 1,6 milionu 2,3 milionu 3,7 milionu 1,7 milionu  
Aktivních SIM karet - 45,8 tisíce 1,9 milionu 14,2 milionu

Kriminalita

  1990 1995 1999 současnost
Odsouzených 18,8 tisíce 54,9 tisíce 62,5 tisíce 61,4 tisíce
z toho za vraždy 73 134  182 96
Trestné činy 282,9 tisíce 368,6 tisíce 426,6 tisíce 218,4 tisíce

 

Veškerá data jsou převzata z Českého statistického úřadu


Válka o pomlčku 

Listopad 1989. Na Václavském náměstí vrcholí početné demonstrace studentů, kteří jsou nespokojeni s aktuální situací v Československu. Nestabilní komunistický režim padá nedlouho poté a 29. prosince se stává prezidentem Václav Havel. Studentské stávky končí a nastává demokratizace české společnosti. Co přijde v dalších týdnech, nikdo netuší.

 

Před nově vládnoucí garniturou stojí celá řada různých výzev. Mezi prvními z nich je například ta, jak naložit s územím společným pro Čechy i Slováky, jestli je současný koncept Česka a Slovenska jako společného státu udržitelný. 

 

Exkluzivní obsah pro Refresher účty
Obsah dostupný jen pro registrované čtenáře.
Pro dočtení je potřeba se přihlásit. Proč?
PŘIHLÁSIT
Ohodnoť článek
61
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Jako neregistrovaný jsi tento měsíc přečetl už 1/40 článků. Přihlas se pro neomezený přístup. Jako neregistrovaný jsi přečetl už 1/40 článků za měsíc. PŘIHLÁSIT / REGISTROVAT PŘIHLÁSIT
Nejčtenější
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.