Béčkový námět, satirický humor a jeden skvělý herec. To je Velvet Buzzsaw.
Dan Gilroy se nejprve živil jako scénárista. Na režisérskou stoličku usedl poprvé v roce 2014 a na plátno převedl cynické drama Slídil v hlavní roli s Jakem Gyllenhaalem. Ten si v něm zahrál sociopatického reportéra na vlastní noze, který časem začne sám aranžovat tragédie, aby měl nejlepší záběry.
Dvojice Gilroy-Gyllenhaal se po pěti letech opět spojila v hororu Velvet Buzzsaw z produkce Netflixu. Už z trailerů bylo zřejmé, že herecká star opět vytáhne něco ze svého mistrovství, ale zároveň se objevily první náznaky typických příznaků „netflixovského filmu“.
Na prostotu téměř dvou hodin je nám odvyprávěn bizarní hororový příběh odehrávající se mezi uměleckou smetánkou z Los Angeles. Gyllenhaal představuje obávaného kritika s bisexuální orientací a obsedantně kompulzivní poruchou. Kolem něj se shromažďuje jeden vtíravý majitel galerie a nákupčí obrazů za druhým, ale nikdo nedokáže ovlivnit jeho názor.
Jeho život promění až moment, kdy jedna z pracovnic galerie objeví v bytě svého zemřelého souseda stovky obrazů. Všichni z galerie z nich nemohou spustit oči, rychle nabírají nedozírné ceny a Gyllenhaal se rozhodne o zemřelém muži a jeho díle, které nikdy nemělo být odhaleno, sepsat knihu. Postupně odkrývá děsivé tajemství.
Jak jste mohli vidět v traileru, zaměstnance galerie začne jednoho po druhém vraždit samo umění. Zní to jako béčkový námět a do jisté míry takový je, ale Gilroy s tímto motivem pracuje záměrně. Před divákem karikuje prostředí uměleckého byznysu a dělá si legraci z jeho povýšenosti a zahleděnosti do sebe. Příkladem budiž scéna, kdy si šéf galerie splete hromádku odpadků s uměním. Bohužel ne každý pochopil tento koncept a ne všichni přistoupili na režisérovu hru.
Velvet Buzzsaw by se podle všech aspektů dalo brát za vážný film, ale ve skutečnosti jde jen o čistou zábavu, která si střílí sama ze sebe. Už samotný nápad, že umění bude vraždit, je směšný. Pokud se s tím spokojíte, dostanete slušnou vyvražďovačku s dobrými nápady a výborným Gyllenhaalem v hlavní roli, který opět zastiňuje všechny kolem. Nicméně, i tak by filmu slušela trochu bláznivější forma. Podstatnou část tvoří dialogy, které mohou působit nudně a zbytečně natahují stopáž.
Navíc jde o téma, ze kterého si lze sice dobře střílet, ale i tak zajímá jen okrajovou část publika, a tak pro člověka, kterého umění vůbec nezajímá, může být výsledný dojem značně ponížený o divácký zážitek. Jen škoda, že kromě Gyllenhaala herci značně zaostávají a jejich osud vám bude ukradený. I v tomto případě by se dalo s námětem lépe pracovat. Pokud by snobští umělci byli vykresleni v protivném světle, jejich smrt by nám alespoň poskytla nějakou emoci, takto vás zanechá s pokrčenými rameny.
Po vizuální stránce jde ovšem o skvělou podívanou. Prostředí galerie nabízí řadu nádherných záběrů a mnohdy se budete při sledování filmu kochat uměleckými díly. Potěšující pohled je i na vždy bezchybné a zajímavé oblečení hlavních postav. I přes všechnu stylovost a nablýskanost se ale Velvet Buzzsaw pyšní i řadou scénáristky slabých míst a nedokáže člověka kontinuálně držet v napětí. Uděluji mu proto sedm bodů z deseti.
Je to škoda, ale pro Netflix jde o splněný cíl. Velvet Buzzsaw je totiž jedním z klasických zástupců „netflixovského filmu“, který je natočený za rozumné peníze, s dobrými herci a je prostě dobrý. To je ale všechno. Nenadchne ani neurazí. Pro fanoušky umění a hororu půjde o potěšující zážitek, pokud si ale chcete užít dobrou vyvražďovačku nebo hledáte druhého Slídila, pátrejte v jiných vodách.