7. března 2019 13:44

Captain Marvel je klasická marvelovka se všemi silnými i slabými stránkami. Pro fanoušky MCU jde o povinnost (Recenze)

Zdroj: Marvel Studios

Nejnovější origin příběh od Marvelu tahá za kratší konec.

3. Fáze MCU je plná origin příběhů. Nejprve jsme dostali Strange v podání Cumberbatche, následoval Chadwick Boseman jako Black Panther. Dá se říci, že i Spidey je jakýmsi origin filmem (z hlediska představení nové postavy v samostatném filmu, protože hrdinou se schopnostmi už dávno byl). Všechny tyto snímky mají mimo jiné společné to, že jsou lepší než Captain Marvel.

Ta sice nijak neurazí, ale ta zaběhnutá formulka Marvelu už přece jen časem přestane stačit a i velcí fanoušci si začnou klást otázky, zda nejnovější „emcéúčko“ dokázalo do žánru či filmového světa přinést něco nového a originálního. A Captain Marvel tím filmem bohužel není. Není ani tím, co nám tvůrci slibovali. Trailery prakticky shrnuly celý film a kromě jednoho celkem očekávaného zvratu se žádného překvapení nedočkáš.

Kromě toho se však nedočkáš ani žádné války mezi rasami, jak stojí v oficiální synopsi, a ani velkých akčních scén, kterým je Marvel znám. Kde to Panther na konci přehnal, tam Carol Danvers ubrala. V případě intergalaktického sci-fi se však blockbusterové a destruktivní záběry hodily jako sůl. Jen kvůli generické akci, kterou najdeš v každém druhém podobném filmu, přece Dominik nemůže tvrdit, že jde o slabší film než výše zmíněné originy. Tak, tak. A proto se rovnou pustíme do hlavní hrdinky.

Captain Marvel je klasickou marvelovkou so všetkými silnými aj slabými stránkami. Pre fanúšikov MCU ide o povinnosť (Recenzia)
Captain Marvel je klasickou marvelovkou so všetkými silnými aj slabými stránkami. Pre fanúšikov MCU ide o povinnosť (Recenzia) Zdroj: Marvel Studios

Ní je Carol Danvers nebo i Vers, bojovnice na straně rasy Kree pocházející ze Země. Oplývá nadpřirozenými schopnostmi, které musí 95 % filmu tlumit, bojovými schopnostmi, které častokrát nevyužije a příliš nízkými zásobami charismatu či sympatií. A přestože tomu jinak skvělá herečka Brie Larson moc nepomáhá, na vině je spíše scénář a to, jak postavu touží v Marvel a Disney představit. Pokud ti totiž Gal Gadot se svým hereckým registrem dokáže otevřít a prodat postavu více než oscarová Brie Larson, něco není v pořádku.

Carol nemá žádné koníčky a ani výraznou osobnost. Trpí ztrátou paměti, nemá žádné osobní cíle a její jedinou motivací je záchrana lidí/světa a podobně. Ano, je hrdinka v pravém slova smyslu. Může to fungovat na stránkách barevných komiksů, které si koupíš za pár korun, ale ve filmu za nějakých 250 milionů dolarů, který má do budoucna představovat vlajkovou loď Disneyho byznysu, by to mělo fungovat jinak.

Carol mě nechytla za srdce a fandit jsem jí začal až na samém konci, kdy se v plné síle začala drát přes mimozemské lodě a ničit všechno na prach. Jinak řečeno, když přestala mluvit. Ne že by byla otravná, ale není ničím zajímavá a už vůbec ne originální postava. Marvel Studios se skrze ni velmi zřetelně snaží světu ukázat další sebevědomou, silnou a nezávislou hrdinku.

Takovou, která pohnutím prstu zničí celou flotilu mimozemšťanů (jsem si však jistý, že budoucí scénáře ji zase krásně omezí v momentech, kde se jim to bude hodit). Nedokáže však být dostatečně hlubokým a propracovaným charakterem. Je pěkná a zářivá jen na povrchu a může být vzorem dívek ve věku 6–12 let, ale to je asi tak vše, co může jako hrdinka přinést.

Na poli nových postav tedy rozhodně vyhrává záporák Talos v podání Bena Mendelsohna, který si tyto role začal náramně užívat. Nebýt jej, film by po emocionální stránce absolutně nefungoval. Je nesmírně charismatický a doufám, že ho ještě v MCU potkáme.

Celá rasa Skrullov je mnohem více zajímavější než Kree. Ti se mohli volat jakkoli jinak, nejsou charakteristicky téměř ničím a doslova mohli představovat jednotvárné bledé bytosti hladové po moci bez jakéhokoliv charakteru. Navíc zamrzí, že jsme neviděli nic z vesmíru a děj se téměř výhradně odehrává na Zemi.

U MCU jsme si už zvykli, že některé věci prostě nedávají význam a jinak tomu není ani v tomto případě. Netřeba se do nich ponořovat a přemýšlet nad nimi, je to zbytečné. V Marvel jsou si také vědomi, že vzhledem k propojování starších a novějších filmů neodmyslitelně vznikají i logické/časové a jiné nesrovnalosti v příběhu. Stále například netušíme, proč Fury nezavolal svou přítelkyni na pomoc, když hrozilo zotročení lidstva během útoku na New York. Tyto věci se však dají přehlédnout.

Nepřehlédnutelným je ale Samuel L. Jackson a jeho omlazovací kúra. Marvel začal omlazovat své postavy už dříve, přičemž vždy šlo o pár minut flashbackových scén. S Captain Marvel však zvedá laťku a posouvá technologii někam úplně jinam. Nick Fury je druhou hlavní postavou a na plátně se pohybuje většinu času. A to CGI omlazený tak, že ti to po pár minutách přijde zcela přirozené. Jsme zvědaví, kdy tuto technologii začne Hollywood používat ve velkém. Za to si Marvel Studios skutečně zaslouží velkou pochvalu.

Captain Marvel je klasickou marvelovkou s výbornými efekty a cool záběry. Cení se i rozšíření univerza v podobě skvělé rasy Skrull či omlazený Nick Fury. Nicméně, ten zbytek je prostě průměrný. Snímek nevyčnívá příběhově, postavami, akcí a ani herecky. Navíc, co se vedlejších postav týká, návrat Koratha a Ronana jsou klasickým fan servicem. Ději nijak neslouží a filmu či příběhu nic nepřidávají.

Role Jude Lawa mu nedovolila předvést svůj plný potenciál, na vedlejší postavy zapomeneš krátce po premiéře a možná ti budou mírně vadit i klišé motivační monology o nevzdávaní se či hrdinech. V mých očích splňuje Captain Marvel kritéria standardní marvelovky. Bohužel, nic víc v tomto filmu nenajdeš a ani bys to tu hledat neměl. Nebýt toho příšerného konce Wonder Woman, Amazonka by měla dokonce i lepší film. Takto si Gadot a Larson mohou podat ruce.

My doufáme, že bratři Russové postavu v Endgame oživili. Režiséři Anna Boden a Ryan Fleck (psali i scénář) se totiž vůbec nepřevedli a natočili film na objednávku, ze kterého nelze cítit autorskou lásku a snahu povznést ho do vod nadprůměru. Od tvůrců It's Kind of a Funny Story jednoduše čekáš něco víc.

I proto jednoduše nemohu dát 45. marvelovce více než šest a půl bodu z deseti. Pokud jsi však fanouškem MCU a chceš se dočkat maličkého propojení na Avengers: Endgame, určitě zajdi do kina. Vyloženě zklamaný nebudeš a možná se i zabavíš. Toho humoru je tam však málo a začíná fungovat, až když se na scéně objeví Fury. Právě humor se marvelovkám vyčítá, ale v tomto případě by se ho skutečně hodilo víc. Zmínit bych měl i soundtrack, ale vůbec si ho nepamatuji. Marvel je jednoduše neumí.

PS: Cameo Stana Leeho se jemně přetáčelo. Jsme zvědaví, zda uhádneš, v jaké konkrétní scéně. Napiš nám to pak do komentářů.

0/10