Skupina Čechů se snaží odstraňovat nelegální reklamu, která zahlcuje centrum. Přistupuji k ní jako k odpadu, vysvětluje Zdeněk Jahn.
Reklamní billboardy, bannery, poutače, plachty – říkejme jim, jak chceme, mnoho z nich je ve městech nelegálně. Zahlcují jejich podobu a dávají za vznik tzv. vizuálnímu smogu. Laxní je pak i přístup města k takovým reklamám, kdy radnice nedělají dostatek proto, aby jim zamezovaly a dostávaly je z veřejného prostoru.
Se stále větším množstvím těchto ilegálních reklam se něco rozhodla udělat skupina dobrovolníků, kterým není lhostejná podoba jejich města. Berou štípací nůžky a neoprávněné bannery z města odstraňují ručně.
Zdeněk Jahn založil stránku Přidej se a strhni to, kam přidává fotografie před a po odstranění nevkusných reklam. A nutno podotknout, že výsledky jsou působivé.
Co bylo popudem k tomu, že jste se rozhodli bojovat proti ilegální reklamě?
Tyhle nelegální pestrobarevné bannery a plachty rozvěšené po celém městě i zemi mi způsobují psychickou újmu. Nejprve jsem to zkoušel řešit přes úřady, ale řešení nepřišlo buď žádné, nebo to trvalo velmi dlouho (čest výjimkám).
Proto jsem se u reklam, kde jsem si byl nelegálností jistý, přistoupil ke strhnutí. Iniciačním případem, který mě nadzvedl a přiměl aktivitu zintenzivnit, byla zřejmě reklama umístěná přímo na Jiráskově mostě. Tady jsem ji odstraňoval nejméně 5–6krát, teď to vypadá, že už si dotyčná firma dala pokoj.
Máte nějaký odhad, kolik je podle vás v Praze ilegální reklamy?
Netuším, odhaduji to na stovky až tisíce.
Jak taková místa vůbec poznat? Kde si člověk může ověřit, zda je na daném místě reklama skutečně neoprávněně?
To je otázka, kterou teď dostávám nejčastěji a je zcela oprávněná. Legálnost se můžete pokusit ověřit na magistrátě ([email protected]), ale jak píšu výše, pokud dostanete odpověď, trvá to několik měsíců. Zrovna dneska jsem se dozvěděl, jak celou věc vyřešili v nedalekých Černošicích – legální reklama je opatřena nálepkou a je tak jednoduše odlišené, co je legální a co ne.
Neznám ještě podrobnosti (například jak je těžké takovou nálepku padělat), ale myslím, že toto je cesta, kterou by Praha a další města mohla jít. Co je důležité – veškerá reklama na zábradlí a svodidlech je jednoznačně nelegální.
Většina bannerů je k zábradlí připevněna pomocí kabelových pásek, nejlépe se osvědčili štípací kleštičky se špičatými čelistmi.
Kolik reklam jste už takto odstranili?
Desítky. Je ale nutné dodat, že se nám hlásí lidé, kteří již podobnou očistu provádějí dlouhou dobu bez toho, aniž by to zveřejňovali. Celkový počet odstraněných černých reklam tudíž nedokážu stanovit. Ale všem těmto lidem bych chtěl poděkovat a vzdát jim hold!
Jaká místa bývají nejfrekventovanější?
Většinou jsou to všechna možná zábradlí, svodidla a další konstrukce podél frekventovaných silnic. Při strhávání je tedy především potřeba dbát na svou vlastní bezpečnost – za možný úraz to opravdu nestojí! Pokud je reklama na špatně přístupném nebo nebezpečném místě, je na místě bombardovat úřad.
Upozorňujete firmy, kterým jste reklamu zlikvidovali, že ji měly na místě neoprávněně?
Ano, některé firmy jsme kontaktovali s výzvou, ať si svůj nepořádek uklidí, bohužel bez kladné odezvy.
Jak na vaši iniciativu reaguje město?
Zdá se, že město si problém uvědomuje a chce ho řešit. Na konec května jsem pozvaný na magistrát, kde bych se chtěl domluvit na dalším postupu. Mým cílem je stav, kdy nebudu muset běhat po městě s kleštičkami a strhávat. Na druhou stranu, když na ulici vidím odhozenou plechovku, taky ji seberu a nepíšu na úřad.
Tohle vidím jako analogii, jedná se také o odpad svého druhu. Kolik by město muselo zaměstnávat lidí, kteří se tím budou zabývat? Čili určitý prostor pro aktivitu občanů a občanek vidím i do budoucna. Zásadní je nyní nalézt způsob, jak spolehlivě a jednoduše nelegální reklamu identifikovat.
Jak ještě jinak bojovat s vizuálním smogem?
Na to vám neumím odpovědět, nejsem odborník, jen běžný občan, který se nechce stydět za město, ve kterém žije.