Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Pátek 24. 5. 2019 svátek má Jana, Vanesa

hledej na refresheru

Odteď si můžeš článek
uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Doporučujeme zapnout browser notifikace, pokud budeš přihlášený na Refresheru na tomto zařízení.
Zajímavosti - Věci
5
Antonín Havlík
14. květen 2019, 10:56

Češi strhávají ilegální reklamu ve městě. Bojují proti vizuálnímu smogu i nečestným podnikavcům

Skupina Čechů se snaží odstraňovat nelegální reklamu, která zahlcuje centrum. Přistupuji k ní jako k odpadu, vysvětluje Zdeněk Jahn.

Antonín Havlík
14. květen 2019, 10:56
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
5
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Reklamní billboardy, bannery, poutače, plachty – říkejme jim, jak chceme, mnoho z nich je ve městech nelegálně. Zahlcují jejich podobu a dávají za vznik tzv. vizuálnímu smogu. Laxní je pak i přístup města k takovým reklamám, kdy radnice nedělají dostatek proto, aby jim zamezovaly a dostávaly je z veřejného prostoru.

 

Se stále větším množstvím těchto ilegálních reklam se něco rozhodla udělat skupina dobrovolníků, kterým není lhostejná podoba jejich města. Berou štípací nůžky a neoprávněné bannery z města odstraňují ručně.

 

Zdeněk Jahn založil stránku Přidej se a strhni to, kam přidává fotografie před a po odstranění nevkusných reklam. A nutno podotknout, že výsledky jsou působivé.

 

Češi strhávají ilegální reklamu ve městě. Bojují proti vizuálnímu smogu i nečestným podnikavcům

 

Co bylo popudem k tomu, že jste se rozhodli bojovat proti ilegální reklamě?

Tyhle nelegální pestrobarevné bannery a plachty rozvěšené po celém městě i zemi mi způsobují psychickou újmu. Nejprve jsem to zkoušel řešit přes úřady, ale řešení nepřišlo buď žádné, nebo to trvalo velmi dlouho (čest výjimkám).

 

Proto jsem se u reklam, kde jsem si byl nelegálností jistý, přistoupil ke strhnutí. Iniciačním případem, který mě nadzvedl a přiměl aktivitu zintenzivnit, byla zřejmě reklama umístěná přímo na Jiráskově mostě. Tady jsem ji odstraňoval nejméně 5–6krát, teď to vypadá, že už si dotyčná firma dala pokoj.

 

Máte nějaký odhad, kolik je podle vás v Praze ilegální reklamy?

Netuším, odhaduji to na stovky až tisíce.

 

Jak taková místa vůbec poznat? Kde si člověk může ověřit, zda je na daném místě reklama skutečně neoprávněně? 

To je otázka, kterou teď dostávám nejčastěji a je zcela oprávněná. Legálnost se můžete pokusit ověřit na magistrátě (posta@praha.eu), ale jak píšu výše, pokud dostanete odpověď, trvá to několik měsíců. Zrovna dneska jsem se dozvěděl, jak celou věc vyřešili v nedalekých Černošicích – legální reklama je opatřena nálepkou a je tak jednoduše odlišené, co je legální a co ne.

 

Neznám ještě podrobnosti (například jak je těžké takovou nálepku padělat), ale myslím, že toto je cesta, kterou by Praha a další města mohla jít. Co je důležité – veškerá reklama na zábradlí a svodidlech je jednoznačně nelegální.

 

Většina bannerů je k zábradlí připevněna pomocí kabelových pásek, nejlépe se osvědčili štípací kleštičky se špičatými čelistmi.

 

Češi strhávají ilegální reklamu ve městě. Bojují proti vizuálnímu smogu i nečestným podnikavcům

 

Kolik reklam jste už takto odstranili?

Desítky. Je ale nutné dodat, že se nám hlásí lidé, kteří již podobnou očistu provádějí dlouhou dobu bez toho, aniž by to zveřejňovali. Celkový počet odstraněných černých reklam tudíž nedokážu stanovit. Ale všem těmto lidem bych chtěl poděkovat a vzdát jim hold!

 

Jaká místa bývají nejfrekventovanější?

Většinou jsou to všechna možná zábradlí, svodidla a další konstrukce podél frekventovaných silnic. Při strhávání je tedy především potřeba dbát na svou vlastní bezpečnost – za možný úraz to opravdu nestojí! Pokud je reklama na špatně přístupném nebo nebezpečném místě, je na místě bombardovat úřad.

 

Upozorňujete firmy, kterým jste reklamu zlikvidovali, že ji měly na místě neoprávněně?

Ano, některé firmy jsme kontaktovali s výzvou, ať si svůj nepořádek uklidí, bohužel bez kladné odezvy.

 

Češi strhávají ilegální reklamu ve městě. Bojují proti vizuálnímu smogu i nečestným podnikavcům

 

Jak na vaši iniciativu reaguje město?

Zdá se, že město si problém uvědomuje a chce ho řešit. Na konec května jsem pozvaný na magistrát, kde bych se chtěl domluvit na dalším postupu. Mým cílem je stav, kdy nebudu muset běhat po městě s kleštičkami a strhávat. Na druhou stranu, když na ulici vidím odhozenou plechovku, taky ji seberu a nepíšu na úřad.

 

Tohle vidím jako analogii, jedná se také o odpad svého druhu. Kolik by město muselo zaměstnávat lidí, kteří se tím budou zabývat? Čili určitý prostor pro aktivitu občanů a občanek vidím i do budoucna. Zásadní je nyní nalézt způsob, jak spolehlivě a jednoduše nelegální reklamu identifikovat.

 

Jak ještě jinak bojovat s vizuálním smogem?

Na to vám neumím odpovědět, nejsem odborník, jen běžný občan, který se nechce stydět za město, ve kterém žije.

 

Češi strhávají ilegální reklamu ve městě. Bojují proti vizuálnímu smogu i nečestným podnikavcům

Ohodnoť článek
32
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Jako neregistrovaný jsi tento měsíc přečetl už 1/40 článků. Přihlas se pro neomezený přístup. Jako neregistrovaný jsi přečetl už 1/40 článků za měsíc. PŘIHLÁSIT / REGISTROVAT PŘIHLÁSIT
Nejčtenější
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.