Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Středa 20. 11. 2019 svátek má Nikola, Nikol, Nikolas

hledej na refresheru

Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Doporučujeme zapnout browser notifikace, pokud budeš přihlášený na Refresheru na tomto zařízení.
Ve spolupráci
Co je ve spolupráci?

Jedná se o obsah, který chtěl REFRESHER vytvořit, ale vznikl i díky spolupráci s inzerentem. Inzerent do obsahu nezasahoval vůbec, maximálně poskytl informace, fakta a návrhy na úpravu.

Móda - Boty
0
Peter Hlavička
15. srpen 2019, 15:49

Archivní tenisky, o kterých donedávna nikdo nevěděl, dnes válcují svět módy

Každé tenisky jsou jednou populární, ale těmto se podařilo doslova vstát z mrtvých.

Peter Hlavička
15. srpen 2019, 15:49
Archivní tenisky, o kterých donedávna nikdo nevěděl, dnes válcují svět módy
Zdroj: @travisessinger/Usnplash
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
0
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Ve spolupráci Více info

Návštěva archivů značek jako Nike, adidas nebo Puma je snem každého milovníka tenisek. Regály plné tisíců modelů, o kterých se v mnoha případech nedočtete ani na internetu, nabízejí nejen pohled na historický nebo technologický vývoj sportovní obuvi, ale také nevyčerpatelný zdroj inspirace. Umělci jako Pharrell Williams nebo Kanye West na začátku své spolupráce s radostí přijali pozvání do hlavního archivu v centrále adidasu a při tvorbě vlastních modelů tenisek tak odkazovali na mnoho časem zapomenutých siluet

 

Archívne modely tenisiek, ktoré po desiatkach rokov ožili v novej podobe

 

Samotný zakladatel značky adidas Adolf Dassler začal vytvářet archiv vlastních produktů již téměř 100 let dozadu a dnes se díky jeho iniciativě podařilo zachovat pro následující generace více než 80 000 produktů. Mezi nimi nechybí například ani Dasslerovy první tretry, boxerské boty Muhammada Aliho nebo nejnovější modely tenisek, které se teprve dostanou do prodeje.

 

Čas od času se sportovní značky rozhodnou vzkřísit některé ze zapomenutých modelů a do prodeje je vypustí v původní formě. Mnohem častěji ale nastane případ, že značka se rozhodne vytvořit novodobou verzi určitých tenisek a následující seznam ti tak představí 1O modelů od známých značek, které se po 20, 3O nebo i 40 letech dostaly opět do prodeje ve zcela nové formě.

 

 

adidas Ozweego 1996-2019

Silueta Ozweego se stala v moderní době populární zejména díky spolupráci značky adidas s návrhářem Rafem Simonsem, který v roce 2013 odstartoval trend chunky tenisek. Málokdo však ví, že původní silueta Ozweego 1 se dostala do prodeje už v roce 1996 a do roku 2000 se dočkala tří dalších provedení. Nejnovějším přírůstkem do rodiny se tak stala upravená silueta Ozweego, která u prodejců debutuje právě teď a přímo odkazuje na model s pořadovým číslem 3 z období let 1998 až 1999.

 


Nike Air Huarache 1991-2013

Značka Nike také nedá dopustit na archiv a každý rok představí veřejnosti spousty nových barevných provedení nebo designových úprav svých „retro“ tenisek. Model Air Huarache se stal průlomovým nejen kvůli tomu, že na boční straně neměl žádnou vlnovku, ale také díky své neoprenové konstrukci, která měla doslova obejmout tvá chodidla.

 

Od roku 1991 se dočkala množství designových úprav s podtitulem International, Trainer, Challenge nebo Free, než se v roce 2013 po více než 22leté přestávce dostala opět do prodeje ve své původní formě.

 


adidas Nite Jogger 1976-2018

V 70. letech nebylo pro výrobce sportovní obuvi dostupných mnoho technologií, kterými by mohli ohromit své zákazníky, a spolupráce se známými sportovci se teprve začínaly dostávat do praxe. Tenisky Nite Jogger se tak v roce 1976 zapsaly do historie jako první model značky adidas, který na sobě nesl reflektivní materiály.

 

O siluetě Nite jogger však pravděpodobně slyšela většina lidí až v roce 2018, kdy adidas debutoval její moderní verzi s podrážkou Boost. Kompletní obraz historické reference tak doplnila před několika týdny spolupráce s nejznámějším výrobcem reflektivní materiálů 3M.

 

 


Puma RS 1986-2018

Udržet krok se všemi sériemi a divizemi sportovních značek je téměř nemožné a vždy se najde jedna, na kterou se téměř zapomnělo. V případě značky Puma by to mohla být právě série RS, která vznikla na podnět vzrůstající popularity volnočasového běhání a joggingu v 70. a 80. letech.

 

Právě na teniskách RS Computer Shoe tak Puma v roce 1986 otestovala i technologii, která ti po připojení tenisky k počítači dokázala zaznamenat čas, vzdálenost běhu a počet spálených kalorií. Dnes jsou sice podobné vychytávky běžnou součástí našich životů, ale série RS se dokázala adaptovat na novou dobu a model RS-X je tak jedním z nejmladších zástupců této rodiny.

 

 


Reebok Mobius 1995-2019

90. roky budou navždy jedním z nejbláznivějších módních období. S designem a barvami se totiž experimentovalo v plné parádě, a i když mnohé tenisky z této éry se prodávají dodnes, jiné zůstaly navždy skryté v archivech daných značek. Jedním z takových příkladů je i série konceptů Mobius, kterou se značka Reebok snažila spojit několik sportovních odvětví.

 

Tyto tenisky původně v 90. letech nespatřily světlo světa a Reebok je uvedl až v roce 2018 jako retro model. Díky značce Pyer Moss se jim však dostalo patřičné úcty. Návrhář Kerby Jean-Raymond, který se mezitím stal kreativním ředitelem jedné z divizí značky Reebok, totiž v roce 2019 představil světu tenisky Experiment 3, které byly inspirovány právě archivním konceptem Mobius.

 

 


adidas Falcon/Yung 1 1997-2018

Příkladem toho, jak se postupem času dokáží vyvíjet designové reference, jsou i tenisky Falcon. V roce 1997 hledal tým Adidasu název pro jeden ze svých nových modelů. Součástí každodenní rutiny zaměstnanců byl běh v nedalekých lesích, který se ukázal jako prospěšný nejen pro jejich zdraví.

 

Centrála adidasu v městečku Herzogenaurach totiž sousedí právě s vesničkou Falkendorf a každému je již jasné, jak vznikl název těchto tenisek. Z původní siluety Falcon Dorf z roku 1997 se dnes odvodily dva samostatné modely, a to Yung-1 pro pány a Falcon W pro dámy.

 


Nike Waffle 1972-2019

Portfolio značky Nike obsahuje množství modelů, bez kterých si dnešní svět tenisek ani neumíme představit. Silueta Waffle, která to ale všechno odstartovala, bohužel nepatřila mezi ty nejoblíbenější. Během uplynulých desetiletí jim samotná značka sice přikládala velkou váhu, ale desítky designových úprav a vyhotovení jednoduše nestačily na to, aby se mohly srovnávat s mladšími modely jako Air Force, Air Max nebo Air Jordan. V roce 2019 však přišla velká změna a díky japonské značce sacai, která obrátila koncept původní tenisky vzhůru nohama, se verze LD Waffle stala jedněmi z nejpopulárnějších tenisek roku.

 


Nike Air Tech Challenge II 1989-2012

Andre Agassi patří mezi největší hvězdy tenisových kurtů a kromě ikonické módy patřila k jeho postavení i jeho obuv. V teniskách Air Tech Challenge II tak zaznamenal některé ze svých největších úspěchů, ale z historického hlediska se staly významnými zcela jiným způsobem. Barevné provedení „Hot Lava“ totiž očividně inspirovalo Kanyeho Westa při tvorbě svých tenisek Nike Air Yeezy 2, na které si tak kromě kombinace černé a růžové půjčil rovnou i celou podrážku z Agassiho siluety.

 

 


adidas ZX 4000 1989-2019

Série ZX patří v adidasu mezi ty největší zejména kvůli německé preciznosti. Designéři v adidasu se totiž snažili vytvořit několik vyhotovení podobného modelu tenisek s menšími úpravami tak, aby dokázali vyhovět doslova každému puntičkáři.

 

Ze začátku tak jednotlivé modely nesly pořadová čísla ve stovkách, ale po olympiádě v Berlíně roku 1988 již musely přejít na tisíce. Základem funkčního designu těchto tenisek byla již od začátku biomechanika a původní designéři tak musí být dnes při pohledu na verzi ZX 4000 4D s úpletovým Primeknit svrškem a digitálně tištěnou podrážkou na svůj historický odkaz pyšní.

 

 


adidas EQT 1991-2017

Značku adidas dnes známe zejména jako tři pruhy a původní logo s trojlístkem tak přiřazujeme jen retro produktům, jakými jsou tenisky Superstar, Stan Smith nebo teplákové soupravy. Až do roku 1991 však bylo toto logo hlavním označením všech produktů adidas a jeho nová verze přinesla do firmy velké změny.

 

Začátkem 90. let se totiž adidas ocitl na hranici kolapsu a vedení muselo provést v rámci jejich produktové linie drastické škrty. Jednou z pozitivních vzpomínek na toto temné období tak zůstala divize EQT, pro kterou neměl být důležitý vzhled, ale funkčnost. Pokroková vize EQT tak dokázala postavit adidas opět na nohy a její význam je cítit dodnes.

 

 

Náhledový obrázek: stow-group.com Tagy: adidas, falcon, eqt, nike air huarache, ozweego, puma rs
Ohodnoť článek
72
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Nejčtenější
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.