Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Refresher Česko
Otevřít v aplikaci Refresher
Stáhnout
X
Vyzkoušej klub REFRESHER+ už od 25 Kč během prvních tří měsíců 😱
15. srpna 2019 v 15:49
Čas čtení 0:00
Peter Hlavička

Archivní tenisky, o kterých donedávna nikdo nevěděl, dnes válcují svět módy

Archivní tenisky, o kterých donedávna nikdo nevěděl, dnes válcují svět módy
Zdroj: @travisessinger/Usnplash
MÓDA ADIDAS
Uložit Uložené

Každé tenisky jsou jednou populární, ale těmto se podařilo doslova vstát z mrtvých.

Návštěva archivů značek jako Nike, adidas nebo Puma je snem každého milovníka tenisek. Regály plné tisíců modelů, o kterých se v mnoha případech nedočtete ani na internetu, nabízejí nejen pohled na historický nebo technologický vývoj sportovní obuvi, ale také nevyčerpatelný zdroj inspirace. Umělci jako Pharrell Williams nebo Kanye West na začátku své spolupráce s radostí přijali pozvání do hlavního archivu v centrále adidasu a při tvorbě vlastních modelů tenisek tak odkazovali na mnoho časem zapomenutých siluet

Archívne modely tenisiek, ktoré po desiatkach rokov ožili v novej podobe
Archívne modely tenisiek, ktoré po desiatkach rokov ožili v novej podobe Zdroj: @josenothose/Unsplash

Samotný zakladatel značky adidas Adolf Dassler začal vytvářet archiv vlastních produktů již téměř 100 let dozadu a dnes se díky jeho iniciativě podařilo zachovat pro následující generace více než 80 000 produktů. Mezi nimi nechybí například ani Dasslerovy první tretry, boxerské boty Muhammada Aliho nebo nejnovější modely tenisek, které se teprve dostanou do prodeje.

Čas od času se sportovní značky rozhodnou vzkřísit některé ze zapomenutých modelů a do prodeje je vypustí v původní formě. Mnohem častěji ale nastane případ, že značka se rozhodne vytvořit novodobou verzi určitých tenisek a následující seznam ti tak představí 1O modelů od známých značek, které se po 20, 3O nebo i 40 letech dostaly opět do prodeje ve zcela nové formě.

Doporučeno
Chunky sneakers aktuálně ovládají svět obuvi. Po kterých se vyplatí sáhnout? Chunky sneakers aktuálně ovládají svět obuvi. Po kterých se vyplatí sáhnout? 22. dubna 2018 v 13:03

adidas Ozweego 1996-2019

Silueta Ozweego se stala v moderní době populární zejména díky spolupráci značky adidas s návrhářem Rafem Simonsem, který v roce 2013 odstartoval trend chunky tenisek. Málokdo však ví, že původní silueta Ozweego 1 se dostala do prodeje už v roce 1996 a do roku 2000 se dočkala tří dalších provedení. Nejnovějším přírůstkem do rodiny se tak stala upravená silueta Ozweego, která u prodejců debutuje právě teď a přímo odkazuje na model s pořadovým číslem 3 z období let 1998 až 1999.


Nike Air Huarache 1991-2013

Značka Nike také nedá dopustit na archiv a každý rok představí veřejnosti spousty nových barevných provedení nebo designových úprav svých „retro“ tenisek. Model Air Huarache se stal průlomovým nejen kvůli tomu, že na boční straně neměl žádnou vlnovku, ale také díky své neoprenové konstrukci, která měla doslova obejmout tvá chodidla.

Od roku 1991 se dočkala množství designových úprav s podtitulem International, Trainer, Challenge nebo Free, než se v roce 2013 po více než 22leté přestávce dostala opět do prodeje ve své původní formě.


adidas Nite Jogger 1976-2018

V 70. letech nebylo pro výrobce sportovní obuvi dostupných mnoho technologií, kterými by mohli ohromit své zákazníky, a spolupráce se známými sportovci se teprve začínaly dostávat do praxe. Tenisky Nite Jogger se tak v roce 1976 zapsaly do historie jako první model značky adidas, který na sobě nesl reflektivní materiály.

O siluetě Nite jogger však pravděpodobně slyšela většina lidí až v roce 2018, kdy adidas debutoval její moderní verzi s podrážkou Boost. Kompletní obraz historické reference tak doplnila před několika týdny spolupráce s nejznámějším výrobcem reflektivní materiálů 3M.


Puma RS 1986-2018

Udržet krok se všemi sériemi a divizemi sportovních značek je téměř nemožné a vždy se najde jedna, na kterou se téměř zapomnělo. V případě značky Puma by to mohla být právě série RS, která vznikla na podnět vzrůstající popularity volnočasového běhání a joggingu v 70. a 80. letech.

Právě na teniskách RS Computer Shoe tak Puma v roce 1986 otestovala i technologii, která ti po připojení tenisky k počítači dokázala zaznamenat čas, vzdálenost běhu a počet spálených kalorií. Dnes jsou sice podobné vychytávky běžnou součástí našich životů, ale série RS se dokázala adaptovat na novou dobu a model RS-X je tak jedním z nejmladších zástupců této rodiny.


Reebok Mobius 1995-2019

90. roky budou navždy jedním z nejbláznivějších módních období. S designem a barvami se totiž experimentovalo v plné parádě, a i když mnohé tenisky z této éry se prodávají dodnes, jiné zůstaly navždy skryté v archivech daných značek. Jedním z takových příkladů je i série konceptů Mobius, kterou se značka Reebok snažila spojit několik sportovních odvětví.

Tyto tenisky původně v 90. letech nespatřily světlo světa a Reebok je uvedl až v roce 2018 jako retro model. Díky značce Pyer Moss se jim však dostalo patřičné úcty. Návrhář Kerby Jean-Raymond, který se mezitím stal kreativním ředitelem jedné z divizí značky Reebok, totiž v roce 2019 představil světu tenisky Experiment 3, které byly inspirovány právě archivním konceptem Mobius.


adidas Falcon/Yung 1 1997-2018

Příkladem toho, jak se postupem času dokáží vyvíjet designové reference, jsou i tenisky Falcon. V roce 1997 hledal tým Adidasu název pro jeden ze svých nových modelů. Součástí každodenní rutiny zaměstnanců byl běh v nedalekých lesích, který se ukázal jako prospěšný nejen pro jejich zdraví.

Centrála adidasu v městečku Herzogenaurach totiž sousedí právě s vesničkou Falkendorf a každému je již jasné, jak vznikl název těchto tenisek. Z původní siluety Falcon Dorf z roku 1997 se dnes odvodily dva samostatné modely, a to Yung-1 pro pány a Falcon W pro dámy.


Nike Waffle 1972-2019

Portfolio značky Nike obsahuje množství modelů, bez kterých si dnešní svět tenisek ani neumíme představit. Silueta Waffle, která to ale všechno odstartovala, bohužel nepatřila mezi ty nejoblíbenější. Během uplynulých desetiletí jim samotná značka sice přikládala velkou váhu, ale desítky designových úprav a vyhotovení jednoduše nestačily na to, aby se mohly srovnávat s mladšími modely jako Air Force, Air Max nebo Air Jordan. V roce 2019 však přišla velká změna a díky japonské značce sacai, která obrátila koncept původní tenisky vzhůru nohama, se verze LD Waffle stala jedněmi z nejpopulárnějších tenisek roku.


Nike Air Tech Challenge II 1989-2012

Andre Agassi patří mezi největší hvězdy tenisových kurtů a kromě ikonické módy patřila k jeho postavení i jeho obuv. V teniskách Air Tech Challenge II tak zaznamenal některé ze svých největších úspěchů, ale z historického hlediska se staly významnými zcela jiným způsobem. Barevné provedení „Hot Lava“ totiž očividně inspirovalo Kanyeho Westa při tvorbě svých tenisek Nike Air Yeezy 2, na které si tak kromě kombinace černé a růžové půjčil rovnou i celou podrážku z Agassiho siluety.


adidas ZX 4000 1989-2019

Série ZX patří v adidasu mezi ty největší zejména kvůli německé preciznosti. Designéři v adidasu se totiž snažili vytvořit několik vyhotovení podobného modelu tenisek s menšími úpravami tak, aby dokázali vyhovět doslova každému puntičkáři.

Ze začátku tak jednotlivé modely nesly pořadová čísla ve stovkách, ale po olympiádě v Berlíně roku 1988 již musely přejít na tisíce. Základem funkčního designu těchto tenisek byla již od začátku biomechanika a původní designéři tak musí být dnes při pohledu na verzi ZX 4000 4D s úpletovým Primeknit svrškem a digitálně tištěnou podrážkou na svůj historický odkaz pyšní.


adidas EQT 1991-2017

Značku adidas dnes známe zejména jako tři pruhy a původní logo s trojlístkem tak přiřazujeme jen retro produktům, jakými jsou tenisky Superstar, Stan Smith nebo teplákové soupravy. Až do roku 1991 však bylo toto logo hlavním označením všech produktů adidas a jeho nová verze přinesla do firmy velké změny.

Začátkem 90. let se totiž adidas ocitl na hranici kolapsu a vedení muselo provést v rámci jejich produktové linie drastické škrty. Jednou z pozitivních vzpomínek na toto temné období tak zůstala divize EQT, pro kterou neměl být důležitý vzhled, ale funkčnost. Pokroková vize EQT tak dokázala postavit adidas opět na nohy a její význam je cítit dodnes.

Domů
Sdílet
Diskuse