Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Středa 13. 11. 2019 svátek má Tibor

hledej na refresheru

Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Doporučujeme zapnout browser notifikace, pokud budeš přihlášený na Refresheru na tomto zařízení.
Gastro
2
Antonín Havlík
9. září 2019, 13:52

Nevyplacená mzda, dýška podle sympatií, sexismus. Iniciativa bojuje proti špatným podmínkám v českých gastropodnicích

Nespravedlivě rozdělovaná dýška, nevyplacené mzdy, sexismus na pracovišti. Iniciativa Za barem si dává za cíl zlepšit pracovní podmínky pro servírky, číšníky a všechny zaměstnance v gastronomii.

Antonín Havlík
9. září 2019, 13:52
Nevyplacená mzda, dýška podle sympatií, sexismus. Iniciativa bojuje proti špatným podmínkám v českých gastropodnicích
Zdroj: Petteri Sulonen/Wikimedia Commons
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
2
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Práce za barem, v restauraci nebo v kavárně může být zajímavá. Pestré prostředí, zajímaví lidé a práce, která skutečně zůstává v práci.

 

Pozitivní naladění však zaměstnancům kazí nevyhovující podmínky, se kterými se hlavně ve větších městech musí potýkat. Nevyplácení dýšek, nízký plat, práce bez smlouvy, nestabilita pracovní doby, stres i obtěžování ze strany šéfa a zákazníků. I to v současnosti (nejen) obsluhu v gastrobyznysu tíží.

  

 

„Sexismus se často chápe jako součást této práce, což je otřesné.“ Česká iniciativa chce zlepšit podmínky servírek a číšníků

 

Nově vznikající iniciativa Za barem chce tyto problémy řešit. „Jsme skupina lidí se zkušeností s prací za barem, kterým nejsou lhostejný špatné pracovní podmínky lidí v gastronomii. Nejsme odborová organizace nebo politická strana. Chceme dělat naši práci dobře a důstojně,“ píší o sobě na svých facebookových stránkách

 

Právě na těch nabízí pomoc těm, kteří se budou chtít podílet na dalším rozvoji jejich činnosti. Momentálně budují síť lidí, kteří mají podobně negativní zkušenosti s prací v gastronomii a chtějí s tím něco dělat. Pořádají speciální sezení, kde se o problému baví a vymýšlí řešení, jak by se mu dalo zabránit. My jsme se jich zeptali na několik otázek.

 

„Sexismus se často chápe jako součást této práce, což je otřesné.“ Česká iniciativa chce zlepšit podmínky servírek a číšníků 

Jak vás napadlo iniciativu odstartovat a kolik lidí se na ní podílí?

Hodně mladých lidí si projde prací za barem nebo „na place“ v restauraci. Víme z vlastní zkušenosti, že je to práce těžká, nedoceněná, psychicky náročná a špatně placená. Velmi často tam dochází k porušování pracovních práv a jsou tam další problémy, se kterými se zaměstnanci potýkají.

 

Přišlo nám, že se o tom moc nemluví a neexistuje nikdo, kdo by reálně pomáhal lidem z gastro podniků se organizovat a bojovat za lepší pracovní podmínky. Proto jsme to rozjeli my. Zatím jsme úplně na začátku, ale bude to velké.

 

Máte k dispozici nějaká data, na kterých vaši iniciativu stavíte?

Pracujeme s příběhy zaměstnanců a ex-zaměstnanců v gastru, posloucháme jejich zkušenosti a nápady. Máme jejich svědectví o stavu pracovních podmínek v různých podnicích a spolu budeme přemýšlet, co a jak chceme zlepšovat.

 

Píšete, že chcete řešit špatné pracovní podmínky zaměstnanců v gastronomii. Co patří mezi ty nejproblematičtější?

Problémů je tam víc, od velmi nízké nebo nevyplacené mzdy, práce na černo, žádné dovolené, dluhu na pojišťovně, nejistoty směn a výdělku, až k šikaně od šéfa a sexuálnímu obtěžování.

 

Jak tyto potíže řešit?

Z naší zkušenosti organizování na pracovištích víme, že neexistuje problém, který by se nedal vyřešit tím, že se zaměstnanci spojí a s pomocí dobrého plánu a strategie vyvinou tlak na vedení, aby podmínky zlepšilo.

 

Jedním z problémů jsou i nevyplacené mzdy. Je to častým jevem v gastro-byznysu? Proč vlastně vzniká?

Ano, děje se to, možná kvůli tomu, že je to často práce na černo a zaměstnanec nemá žádnou možnost proti tomu bojovat. Špatné pracovní podmínky vytváří situaci, kdy je člověk nemá čas řešit, musí to překousnout aby se uživil.

 

Velkým tabu je i sexismus na pracovišti. Jak se dá řešit v rámci jednotlivce, v tu chvíli, kdy ten problém vznikne?

Sexismus je celospolečenský problém a jeho častým projevem na pracovišti je sexuální obtěžování. Takový problém se musí řešit předtím, než vznikne. Často se bohužel chápe jako součást této práce, což je naprosto otřesné.

 

Podnik se zaměstnanci musí mít jasně nastavená pravidla, jak se v těchto situacích chovat. Za nás je ideální, když jsou zaměstnankyně „suverény“ a mohou obtěžujícího zákazníka odmítnout nebo vykázat z podniku.

 

„Sexismus se často chápe jako součást této práce, což je otřesné.“ Česká iniciativa chce zlepšit podmínky servírek a číšníků

 

Pokud se zeptám jako naprostý laik – jaký je nejlepší způsob při rozdělování dýšek? Jsou majitelé, kteří si je nechávají? 

Asi záleží přímo na lidech, co jim vyhovuje konkrétně, ale určitě není v pořádku rozdělovat dýška podle nálady a osobních sympatií nebo slibování, že se vyplatí, ale nikdy se to nestane.

 

Systém dýšek je obecně nespravedlivý, protože přesouvá část rizika podnikání na zaměstnance. Člověk na baru nemůže za to že je prázdná hospoda, přesto jeho výdělek často závisí na dýšku.

 

Nyní se nacházíte ve fázi začátku. Jaké kroky nyní budete jako iniciativa podnikat?

Mluvit a sdílet zkušenosti v rámci jednoho podniku a i mezi podniky, společně plánovat a rozhodovat o tom, co a jak chceme konkrétně zlepšovat, a potom uvidíme...

 

Jak by vám mohl případný dobrovolník pomoct? A co má udělat zaměstnanec gastra, kterého se tento problém týká?

Každý se může zapojit, ať už jako zaměstnanec nebo dobrovolník, stačí se nám ozvat na telefon, Facebook nebo email. Pořádáme otevřené neformální schůzky, všichni jsou vítáni.

 

No a jako zákazník se můžete zajímat o to, jak se člověku, který vás obsluhuje, pracuje, být tolerantní a slušný a dávat najevo podnikům, že vám nejsou pracovní podmínky jejich zaměstnanců jedno.

Náhledový obrázek: Juhu/Wikimedia Commons Tagy: Gastronomie, za barem
Ohodnoť článek
6
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Nejčtenější
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.