Nespravedlivě rozdělovaná dýška, nevyplacené mzdy, sexismus na pracovišti. Iniciativa Za barem si dává za cíl zlepšit pracovní podmínky pro servírky, číšníky a všechny zaměstnance v gastronomii.
Práce za barem, v restauraci nebo v kavárně může být zajímavá. Pestré prostředí, zajímaví lidé a práce, která skutečně zůstává v práci.
Pozitivní naladění však zaměstnancům kazí nevyhovující podmínky, se kterými se hlavně ve větších městech musí potýkat. Nevyplácení dýšek, nízký plat, práce bez smlouvy, nestabilita pracovní doby, stres i obtěžování ze strany šéfa a zákazníků. I to v současnosti (nejen) obsluhu v gastrobyznysu tíží.
Nově vznikající iniciativa Za barem chce tyto problémy řešit. „Jsme skupina lidí se zkušeností s prací za barem, kterým nejsou lhostejný špatné pracovní podmínky lidí v gastronomii. Nejsme odborová organizace nebo politická strana. Chceme dělat naši práci dobře a důstojně,“ píší o sobě na svých facebookových stránkách.
Právě na těch nabízí pomoc těm, kteří se budou chtít podílet na dalším rozvoji jejich činnosti. Momentálně budují síť lidí, kteří mají podobně negativní zkušenosti s prací v gastronomii a chtějí s tím něco dělat. Pořádají speciální sezení, kde se o problému baví a vymýšlí řešení, jak by se mu dalo zabránit. My jsme se jich zeptali na několik otázek.
Jak vás napadlo iniciativu odstartovat a kolik lidí se na ní podílí?
Hodně mladých lidí si projde prací za barem nebo „na place“ v restauraci. Víme z vlastní zkušenosti, že je to práce těžká, nedoceněná, psychicky náročná a špatně placená. Velmi často tam dochází k porušování pracovních práv a jsou tam další problémy, se kterými se zaměstnanci potýkají.
Přišlo nám, že se o tom moc nemluví a neexistuje nikdo, kdo by reálně pomáhal lidem z gastro podniků se organizovat a bojovat za lepší pracovní podmínky. Proto jsme to rozjeli my. Zatím jsme úplně na začátku, ale bude to velké.
Máte k dispozici nějaká data, na kterých vaši iniciativu stavíte?
Pracujeme s příběhy zaměstnanců a ex-zaměstnanců v gastru, posloucháme jejich zkušenosti a nápady. Máme jejich svědectví o stavu pracovních podmínek v různých podnicích a spolu budeme přemýšlet, co a jak chceme zlepšovat.
Píšete, že chcete řešit špatné pracovní podmínky zaměstnanců v gastronomii. Co patří mezi ty nejproblematičtější?
Problémů je tam víc, od velmi nízké nebo nevyplacené mzdy, práce na černo, žádné dovolené, dluhu na pojišťovně, nejistoty směn a výdělku, až k šikaně od šéfa a sexuálnímu obtěžování.
Jak tyto potíže řešit?
Z naší zkušenosti organizování na pracovištích víme, že neexistuje problém, který by se nedal vyřešit tím, že se zaměstnanci spojí a s pomocí dobrého plánu a strategie vyvinou tlak na vedení, aby podmínky zlepšilo.
Jedním z problémů jsou i nevyplacené mzdy. Je to častým jevem v gastro-byznysu? Proč vlastně vzniká?
Ano, děje se to, možná kvůli tomu, že je to často práce na černo a zaměstnanec nemá žádnou možnost proti tomu bojovat. Špatné pracovní podmínky vytváří situaci, kdy je člověk nemá čas řešit, musí to překousnout aby se uživil.
Velkým tabu je i sexismus na pracovišti. Jak se dá řešit v rámci jednotlivce, v tu chvíli, kdy ten problém vznikne?
Sexismus je celospolečenský problém a jeho častým projevem na pracovišti je sexuální obtěžování. Takový problém se musí řešit předtím, než vznikne. Často se bohužel chápe jako součást této práce, což je naprosto otřesné.
Podnik se zaměstnanci musí mít jasně nastavená pravidla, jak se v těchto situacích chovat. Za nás je ideální, když jsou zaměstnankyně „suverény“ a mohou obtěžujícího zákazníka odmítnout nebo vykázat z podniku.
Pokud se zeptám jako naprostý laik – jaký je nejlepší způsob při rozdělování dýšek? Jsou majitelé, kteří si je nechávají?
Asi záleží přímo na lidech, co jim vyhovuje konkrétně, ale určitě není v pořádku rozdělovat dýška podle nálady a osobních sympatií nebo slibování, že se vyplatí, ale nikdy se to nestane.
Systém dýšek je obecně nespravedlivý, protože přesouvá část rizika podnikání na zaměstnance. Člověk na baru nemůže za to že je prázdná hospoda, přesto jeho výdělek často závisí na dýšku.
Nyní se nacházíte ve fázi začátku. Jaké kroky nyní budete jako iniciativa podnikat?
Mluvit a sdílet zkušenosti v rámci jednoho podniku a i mezi podniky, společně plánovat a rozhodovat o tom, co a jak chceme konkrétně zlepšovat, a potom uvidíme...
Jak by vám mohl případný dobrovolník pomoct? A co má udělat zaměstnanec gastra, kterého se tento problém týká?
Každý se může zapojit, ať už jako zaměstnanec nebo dobrovolník, stačí se nám ozvat na telefon, Facebook nebo email. Pořádáme otevřené neformální schůzky, všichni jsou vítáni.
No a jako zákazník se můžete zajímat o to, jak se člověku, který vás obsluhuje, pracuje, být tolerantní a slušný a dávat najevo podnikům, že vám nejsou pracovní podmínky jejich zaměstnanců jedno.