Pokud ti některá skladba z domácí rapové scény připomíná dílo amerických raperů, možná to není jen náhoda.
Kradené beaty, půjčené texty nebo zkopírované flows jsou, bohužel, realitou na rapových scénách po celém světě. S příchodem éry streamingu se podobným praktikám dá předejít již při uploadování alb nebo singlů, ale na internetu najdeš množství příkladů, kdy se interpreti nechali inspirovat více, než by se patřilo.
Minulý týden se tak přehnala naší hudební scénou kauza, která určitě přinesla domácím producentům pár bezesných nocí. Hudebník vystupující pod uměleckým jménem Kingpin/Cereal totiž začal na svém Instagramu porovnávat známé české a slovenské skladby s jejich původními verzemi ze zahraničí a mnohé z jeho příkladů jsou, zdá se, jasnější než facka.
Téma samplů, typy beatů, čerpání inspirace a využívání stejných nástrojů sice často nemá přesně stanovené hranice, ale o tom, zda se zmínění interpreti a producenti jen inspirovali zahraničím, nebo bezhlavě vykrádali, už můžeš rozhodnout sám.
- Písničky kterých raperů jsou podle Kingpina okopírované;
- kteří známí umělci už jeho iniciativu podpořili;
- proč se na domácí rapové scéně krade;
- zda může být „kradení“ beatů jen náhodou;
- jak reagoval na Kingpinovy porovnávačky Rytmus, Separ a mnozí další umělci;
- proč si Dalyb a Tomi Popovič myslí, že byli obviněni neprávem.
Kde je podle tebe hranice mezi vykrádáním a čerpáním inspirace?
Toto je dost těžko definovatelné, ale inspirace se podle mě projevuje tak, že dokážeš vytvořit beat s podobnou emocí, jakou měl originál. Bicí přitom rozložíš jiným způsobem, určitě nepoužiješ stejný sample nebo akordy a pokud už použiješ stejný sample, nejlepší je si ho předtím zkontrolovat na stránce www.whosampled.com. Tam najdeš všechny jeho verze a můžeš tak vytvořit vlastní originální interpretaci. Vykradení je přesný opak. Jednoduše použiješ vše z originálu s minimálními úpravami. Každý hudebník to ale okamžitě slyší.
Veysel - Kleiner Cabrón vs. Čis T ft. MadSkill, Separ, Dame- Ja Som OK
#aleprosimte
Aspoň som ‚kopíroval' predtým, než to bolo cool.“
Na Instagramu se tvé porovnávačky (originál vs. kopie) začaly řešit teprve před pár dny. Dělal jsi už podobné příspěvky i předtím?
Tyto věci už sleduji zhruba 5 až 7 let. Vytvořil jsem si vlastní kartotéku, abych věděl, kdo co dělá, ale nechtěl jsem to veřejně řešit. Bavil jsem se o tom nesčetně mnohokrát s různými hudebníky a s mým parťákem AceManem. Před pár dny jsem byl na dovolené, sedl jsem si k moři, objednal jsem si drink a najednou jsem si uvědomil, že už toho mám dost. Vyšel totiž nový song, který byl opět kompletně zkopírovaný a přesně jsem věděl, jak zněl originál.
Řekl jsem si tedy, že dám jen pár stories, abych ukázal těm mým 560 followerům, co se zde děje. Věděl jsem, že ti lidé milují hudbu stejně jako já a chtěl jsem jim tedy jen vysvětlit, že interpreti, kteří kradou, si nezaslouží jejich podporu. Určitě jsem to nedělal z nenávisti nebo kvůli pozornosti.
Chci, aby lidé hledali originály a chci, aby poslouchali kvalitní hudbu.
Capital Bra - One Night Stand vs. Mega M - Lóve
V pátek jsem tedy přidal asi 4 storky. V sobotu to začalo hořet, v neděli se to rozhořelo ještě více a tam už do mě šel např. i Abe. Nyní mě na Instagramu sleduje přes 6 tisíc lidí. V posledních dnech odepisuji na stovky zpráv a nejzajímavější je na tom to, že asi jen 4 z nich byly negativní. Nikdo mi má tvrzení nevyvrátil.
Jemu (Kingpinovi), keď nakázal Rytmus, aby toto vysamploval, a on to iba tak vzal ‚lebo Rytmus povedal', bola to tiež krádež? Ja by som si toto sotva dovolil v mladosti. Takže sa pýtam, čo je horšie? Vysamplovať a brať za to reálny postih, alebo keď sa niečo podobá, a je to právne ok. Cítim sa, ako keby som bol sám proti všetkým. Zvrháva sa to až tak, že mi cudzí ľudia píšu výhražné správy. Takže Kingpina/Cereala pozdravujem, a keď to bude takto ťahať ďalej, nenechám si špiniť svoje meno a nahlásim to tam, kam treba. Okrem iného čakám práve na Juicewrldov placement, kde sa možno pridá aj Travis Scott. Takže o čo tu ide?“
40000 Gang - Sosa vs. P.A.T. ft. Pater - Slovak Rap
Odkdy se vlastně věnuješ hudbě?
Hudbě se věnuji již od čtyř let. Můj otec je uznávaný jazzový bubeník a on mě do toho zasvětil. Od čtyř let mě učil hrát na bicí, když jsem měl pět, začal jsem chodit na hodiny klavíru a ten jsem následně studoval 11 let. Byl jsem bubeník v metalových kapelách, byl jsem klavírista, chodil jsem na zpěv apod. Odmalička jsem poslouchal jazz a chtěl jsem poslouchat zejména kvalitu.
Věnuji se i rapu; první track jsem vydal asi před 6 lety a co se týče skládání hudby, tak tomu se věnuji zhruba 4 roky (i když první skladby jsem tvořil už v dětství na klavír). K programům jako FL Studio mě dostal AceMan zhruba v období, kdy vydal Kontrafakt své poslední album, ale určitě nejsem producent.
Tyga ft. The Game - Switch Lanes vs. Vladis ft. Cigo - Takto žijem ja
Mezi producentem a beatmakerem je velký rozdíl a mnoho lidí si tyto pojmy mýlí. U nás se nazývají producenty i kluci, kteří klikají myší ve Fruity Loops. Skutečný producent přitom zastřešuje mnohem větší kvantum práce.
„V štúdiu ConspiracyFlat vznikajú všetky veci na mieru. Príde interpret, my začneme robiť beat, aranžmán a následne mix. Všetko pred jeho očami. Raperi by sa ale mali jednoducho viac pýtať a starať sa o každý jeden zvuk. Často im to je úplne jedno alebo to ani nechcú vedieť. Pre niektorých producentov je prioritou vytvoriť banger a otázka originality je tak druhoradá. Celá táto kauza však nie je len čierno-biela a v konečnom dôsledku ide aj tak o ľudí, ktorí chcú zážitok z hudby.“
Jak vnímáš samotnou kauzu vykrádání na domácí rapové scéně?
Co se dozvíš po odemknutí?
- Proč je podle Kingpina Haha Crew vinná a co si o tom myslí Dalyb;
- jak reagoval Rytmus na zprávy o tom, že některé produkce na domácí scéně jsou kradené;
- který producent údajně krade, aby uživil rodinu;
- co je podle Kingpina správný sample;
- které celebrity vyjádřily Kingpin podporu;
- zda se v nejbližší době dočkáme i dalších podobných porovnávaček.