Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Pokud ti některá skladba z domácí rapové scény připomíná dílo amerických raperů, možná to není jen náhoda.
Kradené beaty, půjčené texty nebo zkopírované flows jsou, bohužel, realitou na rapových scénách po celém světě. S příchodem éry streamingu se podobným praktikám dá předejít již při uploadování alb nebo singlů, ale na internetu najdeš množství příkladů, kdy se interpreti nechali inspirovat více, než by se patřilo.
Minulý týden se tak přehnala naší hudební scénou kauza, která určitě přinesla domácím producentům pár bezesných nocí. Hudebník vystupující pod uměleckým jménem Kingpin/Cereal totiž začal na svém Instagramu porovnávat známé české a slovenské skladby s jejich původními verzemi ze zahraničí a mnohé z jeho příkladů jsou, zdá se, jasnější než facka.
Téma samplů, typy beatů, čerpání inspirace a využívání stejných nástrojů sice často nemá přesně stanovené hranice, ale o tom, zda se zmínění interpreti a producenti jen inspirovali zahraničím, nebo bezhlavě vykrádali, už můžeš rozhodnout sám.
V tomto článku se dozvíš:
Písničky kterých raperů jsou podle Kingpina okopírované;
kteří známí umělci už jeho iniciativu podpořili;
proč se na domácí rapové scéně krade;
zda může být „kradení“ beatů jen náhodou;
jak reagoval na Kingpinovy porovnávačky Rytmus, Separ a mnozí další umělci;
proč si Dalyb a Tomi Popovič myslí, že byli obviněni neprávem.
Kde je podle tebe hranice mezi vykrádáním a čerpáním inspirace? Toto je dost těžko definovatelné, ale inspirace se podle mě projevuje tak, že dokážeš vytvořit beat s podobnou emocí, jakou měl originál. Bicí přitom rozložíš jiným způsobem, určitě nepoužiješ stejný sample nebo akordy a pokud už použiješ stejný sample, nejlepší je si ho předtím zkontrolovat na stránce www.whosampled.com. Tam najdeš všechny jeho verze a můžeš tak vytvořit vlastní originální interpretaci. Vykradení je přesný opak. Jednoduše použiješ vše z originálu s minimálními úpravami. Každý hudebník to ale okamžitě slyší.
Veysel - Kleiner Cabrón vs. Čis T ft. MadSkill, Separ, Dame- Ja Som OK
Na Kingpinova obvinění z kopírování nám producent MadSkill nabídl následující vyjádření:„Vyber si hlavu z riti a staraj sa o svoje. Hranica medzi inšpiráciou a kopírovaním je taká tenká, že niektorí ľudia skutočne veria tomu, že vôbec nekopírujú. Ich zvuk pritom odkazuje na West Coast 90-tych rokov, G-Funk alebo Trap a jediné, o čo im ide je, aby ich zvuk ‚kopíroval' ten americký. A vy chcete hovoriť o tom, kto je autentický? Vyj***ný pokrytci! #aleprosimte Aspoň som ‚kopíroval' predtým, než to bolo cool.“
Na Instagramu se tvé porovnávačky (originál vs. kopie) začaly řešit teprve před pár dny. Dělal jsi už podobné příspěvky i předtím? Tyto věci už sleduji zhruba 5 až 7 let. Vytvořil jsem si vlastní kartotéku, abych věděl, kdo co dělá, ale nechtěl jsem to veřejně řešit. Bavil jsem se o tom nesčetně mnohokrát s různými hudebníky a s mým parťákem AceManem. Před pár dny jsem byl na dovolené, sedl jsem si k moři, objednal jsem si drink a najednou jsem si uvědomil, že už toho mám dost. Vyšel totiž nový song, který byl opět kompletně zkopírovaný a přesně jsem věděl, jak zněl originál.
Řekl jsem si tedy, že dám jen pár stories, abych ukázal těm mým 560 followerům, co se zde děje. Věděl jsem, že ti lidé milují hudbu stejně jako já a chtěl jsem jim tedy jen vysvětlit, že interpreti, kteří kradou, si nezaslouží jejich podporu. Určitě jsem to nedělal z nenávisti nebo kvůli pozornosti.
Chci, aby lidé hledali originály a chci, aby poslouchali kvalitní hudbu.
V pátek jsem tedy přidal asi 4 storky. V sobotu to začalo hořet, v neděli se to rozhořelo ještě více a tam už do mě šel např. i Abe. Nyní mě na Instagramu sleduje přes 6 tisíc lidí. V posledních dnech odepisuji na stovky zpráv a nejzajímavější je na tom to, že asi jen 4 z nich byly negativní. Nikdo mi má tvrzení nevyvrátil.
K celé tématu a obviněním z krádeže se nám vyjádřil i producent Abe: „Ak existuje určitý typ beatov a Spirit mi povie, že chce podobný beat na album, tak mu ho urobím. Ja posielam beaty profíkom z Atlantic Records, a tí mi povedali hneď, ako sme spolu začali spolupracovať, nech prisahám, že nebudem používať sample ani nič podobné. Všetko si hrám na klavíri sám a nikdy som nič neukradol.
Jemu (Kingpinovi), keď nakázal Rytmus, aby toto vysamploval, a on to iba tak vzal ‚lebo Rytmus povedal', bola to tiež krádež? Ja by som si toto sotva dovolil v mladosti. Takže sa pýtam, čo je horšie? Vysamplovať a brať za to reálny postih, alebo keď sa niečo podobá, a je to právne ok. Cítim sa, ako keby som bol sám proti všetkým. Zvrháva sa to až tak, že mi cudzí ľudia píšu výhražné správy. Takže Kingpina/Cereala pozdravujem, a keď to bude takto ťahať ďalej, nenechám si špiniť svoje meno a nahlásim to tam, kam treba. Okrem iného čakám práve na Juicewrldov placement, kde sa možno pridá aj Travis Scott. Takže o čo tu ide?“
40000 Gang - Sosa vs. P.A.T. ft. Pater - Slovak Rap
Vyjádření od P.A.T. se nám bohužel získat nepodařilo.
Odkdy se vlastně věnuješ hudbě? Hudbě se věnuji již od čtyř let. Můj otec je uznávaný jazzový bubeník a on mě do toho zasvětil. Od čtyř let mě učil hrát na bicí, když jsem měl pět, začal jsem chodit na hodiny klavíru a ten jsem následně studoval 11 let. Byl jsem bubeník v metalových kapelách, byl jsem klavírista, chodil jsem na zpěv apod. Odmalička jsem poslouchal jazz a chtěl jsem poslouchat zejména kvalitu.
Věnuji se i rapu; první track jsem vydal asi před 6 lety a co se týče skládání hudby, tak tomu se věnuji zhruba 4 roky (i když první skladby jsem tvořil už v dětství na klavír). K programům jako FL Studio mě dostal AceMan zhruba v období, kdy vydal Kontrafakt své poslední album, ale určitě nejsem producent.
Tyga ft. The Game - Switch Lanes vs. Vladis ft. Cigo - Takto žijem ja
Mezi producentem a beatmakerem je velký rozdíl a mnoho lidí si tyto pojmy mýlí. U nás se nazývají producenty i kluci, kteří klikají myší ve Fruity Loops. Skutečný producent přitom zastřešuje mnohem větší kvantum práce.
O vyjádření na téma kopírování a vykrádání jsme poprosili slovenské producentské duo ConspiracyFlat, které nebylo součástí této kauzy, a tím pádem nám mohlo nabídnout nezaujatý názor: „S hudbou je to subjektívne. To, že umelec použije rovnaký sample alebo loop ako mnohí iní pred ním, môže byť považované za kopírovanie, no zároveň mohli všetci len čerpať inšpiráciu z rovnakého zdroja. Ak to nie je kópia 1:1, podľa nás je to prirodzené. Každý umelec by sa však mal v prvom rade snažiť tvoriť originálne a autentické diela. “
„V štúdiu ConspiracyFlat vznikajú všetky veci na mieru. Príde interpret, my začneme robiť beat, aranžmán a následne mix. Všetko pred jeho očami. Raperi by sa ale mali jednoducho viac pýtať a starať sa o každý jeden zvuk. Často im to je úplne jedno alebo to ani nechcú vedieť. Pre niektorých producentov je prioritou vytvoriť banger a otázka originality je tak druhoradá. Celá táto kauza však nie je len čierno-biela a v konečnom dôsledku ide aj tak o ľudí, ktorí chcú zážitok z hudby.“
Jak vnímáš samotnou kauzu vykrádání na domácí rapové scéně?
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemknutí?
Proč je podle Kingpina Haha Crew vinná a co si o tom myslí Dalyb;
jak reagoval Rytmus na zprávy o tom, že některé produkce na domácí scéně jsou kradené;
který producent údajně krade, aby uživil rodinu;
co je podle Kingpina správný sample;
které celebrity vyjádřily Kingpin podporu;
zda se v nejbližší době dočkáme i dalších podobných porovnávaček.
Ve svých storkách jsem zmínil jednu důležitou věc. Raper často netuší, jaký má na něj beatmaker ukovaný plán. On nemůže vědět, odkud beat pochází, zda je kradený, zda je samplování apod. Separ se na tuto kauzu vyjádřil tak, že už byl mnohokrát zatažen do velkých sraček, všechno to skončilo na jeho triku a pak to musel řešit. V očích veřejnosti je to totiž chyba rapera a producent nebo beatmaker je druhořadý.
Pokud ale jde o rapera, který si celý track produkuje sám, pak je to jeho vina. Stejně tak pokud jde o nějakou crew, která se skládá z raperů a beatmakerů, je dost pravděpodobné, že všichni vědí, jak to jdou dělat. Takže když jdu zkopírovat Gamoru a natočím dokonce stejný klip, nemohu přece říct: „ježíííš, tak nás mrzelo ten sample“. Když tomu tracku dáš dokonce i stejný vizuál, byl to očividně záměr a všichni věděli, co jdou dělat. Spoléhají se přitom jen na to, že se to nedostane za domácí hranice. Pokud by se něco podobného stalo v zahraničí, okamžitě musíš vrátit všechny tantiémy, pokuta jak hajzl, začnou prohledávat tvou tvorbu a ještě tě budou vláčet po soudech.
Gamora - Russian Rap vs. Samey - V dialke vidím svietiť sídlisko
Pokud by tyto porovnávačky udělal někdo s větším počtem followerů, byli by v řiti.
Může být podobné „vykrádání“ jen náhodné? Mnozí hudebníci totiž používají stejné drum kity, samply stahují ze stejných stránek apod. Samozřejmě, že jsou i výjimky a občas se podobné věci stanou neúmyslně. Mně se to už jednou stalo také. Dělal jsem beat a v podvědomí mi hrála melodie, která se mi líbila. Když jsem pak ten beat poslouchal, stále jsem měl pocit, že se mi na něco podobá. Začal jsem tedy hledat a našel jsem ten originál, který mi během tvorby hrál v hlavě. V podvědomí jsem tím pádem udělal stejný beat, ale jakmile jsem si to uvědomil, celý projekt jsem vymazal a nikdy jsem se k němu již nevrátil a ne ještě že bych to zveřejnil a natočil k tomu klip. To je strašné.
Zillakami - Frailty vs. Samey - Cool
Pevně věřím, že i já mám stejné nástroje a drum kity jako tito beatmakeři. Když ale použiji např. určitý kopák z drum kitu, začnu ho editovat, měnit mu zvuk, teploty, výšky, basy a přemoduluju ho na unikát. Nevezmu přece jen tak surový sample a nic s ním neudělám. Každý jeden zvuk se dá měnit a nemusíš použít stejný preset. V hudbě není strop a možnosti jsou nekonečné. Pokud chceš, můžeš chodit s mikrofonem po pokoji, bouchat hrnci nebo si šoupat peřiny o hlavu a vytvořit si tak vlastní sample.
Svoje vyjádření nám poskytl i Dalyb: „Jediný zo spomenutých beatov, ktorý sa ma týka, je Ektorov Vděčnej a to som robil, keď som mal 12 rokov. Každý z nás bol mladý a mal inšpiráciu. Prepáč, že som použil rovnaký sample ako nejaký iný producent. Beat Cool je normálne kúpený od producenta, má verejné práva a kúpiť si ho môže hocikto iný.V diaľke… je sample zo Silent Hill, beat robil náš kamarát z Košíc a absolútne netušil o tom Rusovi; ja som tam do toho robil iba basu pred koncom. A o samplovaní v hip hope sa baviť nemusíme. Zbytočné o tom vôbec písať. Vykrádanie je keď zoberieš beat a preložíš slová do slovenčiny. Kingpin si to zobral tak, že ľudia vykrádajú rapové tracky iba kvôli rovnakým samplom. Ja samplujem zo zvukov, ktoré su voľne dostupné pre všetkých. Keď ja použijem sample a potom ho použije niekto iný, nebudem hovoriť o tom, že ma vykradol.“
Před publikováním na streamovací platformy musí všechny songy projít kontrolou originality. V případě YouTube to sice funguje trochu jinak, ale myslíš si, že zmíněné příklady byly změněny natolik, že se jim podařilo projít přes podobný filtr? Spotify apod. platformy nepoužívám a nikdy jsem tam ani svou hudbu nepřidával. Tím pádem ti nedovedu na tvou otázku odpovědět. YouTube ale funguje systémem hlášení a zpětné kontroly přidaných videí. Raper Pater například točil klip a pár hodin poté, co byl publikován, najednou zmizel. Dostal od YouTube tzv. „Strike“, protože celá zvuková stopa jeho beatu byla zkopírována – a to do posledního detailu. Na druhý den se uploadl klip, ale už s vyměněným beatem.
Své vyjádření nám poskytl i Konex, autor beatu výše uvedeného songu Dobrý: „Je to beat, pri ktorom týpek použil rovnaký sample ako ja. Ten sample je ale z nejakého voľne dostupného packu, ktorý mohli použiť tisíce ludí. Čiže ani jeden z nich nie je originál. Tie súbory sú na internete na prácu a nie aby sa na ne len pozeralo. Rovnakým spôsobom vznikol aj Rockyho Praise The Lord a nikto ho z krádeže neobviňuje. Každý producent k tomu pristupuje po svojom; ja som z toho samplu spravil dancehall a oni trap.
To musí počuť aj hluchý, že tie beaty sú úplne iné a je tam len rovnaký sample. Uznávam, že to nebola moja najoriginálnejšia práca a mohol som si ten sample zahrať sám, ako to bežne robím. Keď som ale na cestách a nemám pri sebe klávesy, niekedy spravím beat aj z voľne dostupných zvukov. Všetko to ale poskladám sám, dám tam vlastné dohrávky, vytvorím vlastnú emóciu a to považujem za beatmaking a nie krádež. Krádež je podľa mňa to, ak stiahneš beat, vymažeš meno autora a povieš, že si to robil ty.“
Mnozí známí interpreti tvou práci ocenili a veřejně sdíleli tvůj profil na svých Instagramech. Jaké byly jejich reakce? Od Separa mi přišlo upozornění o tom, že sdílel mou storku. Já jsem mu tedy napsal zprávu, ve které jsem mu poděkoval a byl jsem rád, že se k tomuto tématu vyjádřil. On je jedním z lidí, kteří se vždy vyjadřují na aktuální témata a rádi podpoří správnou věc. Řešil dokonce i to, když hořel amazonský prales. Miky Mora se na mě obrátil s prosbou, ať mu zkontroluji celou jeho tvorbu a zjistím, zda některé z beatů, které použil, nebyly kradené. Billy Hollywood mi dal support, pak i kluci z Opoštáris Band, a to už jsou vážní muzikanti, nejen beatmakeři. Dále taky Eugen Vizváry, Anita Soul... S Rytmusem již komunikuji od alba Krstný Otec a nedávno jsme spolu udělali singl Prečo 2; nad celou kauzou se jen smál a dal mi za pravdu.
Mezi porovnávačkami Kingpina byl zařazen i song Tomiho Popoviče - Je Mi To Jasné. Ten měl být údajně kopií songu od The Weeknda - I Feel It Coming, ale podle slov Tomiho Popoviče byl z plagiátorství obviněn neprávem a Kingpin si neověřil fakta.
Poznámka redakce: Beat Je Mi To Jasné je dílem Jozefa Bubnára a Dannyho Grape, ne Tomiho Popoviče. Zároveň je nutné dodat, že publikován byl 11.10.2016, tedy o měsíc dřív než The Weekndův - I Feel It Coming.
Co je podle tebe hlavním důvodem toho, že se na naší scéně krade? Je to zejména o smýšlení. Buď jsou umělci líní, nebo to dělají jen za účelem rychlého zisku. Mnozí interpreti na naší scéně dělají hudbu jen kvůli ziskům. Abe se mi přiznal, že dělá hudbu, aby mohl živit svou rodinu, a pokud mu napíše nějaký raper, že chce od něj beat podle určité předlohy, tak v podstatě původní beat na zakázku vykrade. Jeho jediným argumentem byla rodina. Když chceš živit rodinu, jdi do práce. Je to pro mě stejné, jako kdyby mi řekl, že „musel vykrást banku, aby uživil rodinu“.
Rockie Fresh - Nobody vs. Ektor - Vděčnej
Nestačí pouze pitchnout sample trochu níže, zpomalit ho a tvářit se, že je to něco nového. Opravdový hudebník si dokáže vytvořit sample sám. Najde si základ, vybere vhodné zvuky a presety, následné si původní song nanovo přehraje a tím pádem vytvoří něco zcela nového. Živým příkladem je i DJ Battle Cat, který sebral legendární song Toto - Africa, celý si ho přehrál sám na synťáku, přidal agresivnější basu a i když každý, kdo slyší jeho song I'm From California cítí originál, jde o unikátní a nové dílo.
Future - Codein Crazy vs. SenseySyfu - Bumble Bee
Plánuješ být hudebním detektivem i nadále? Po několika dnech přidávání storek jsem oznámil, že si s tím dávám pauzu. Neplánuji z toho vůbec dělat byznys ani tím budovat kariéru. Nemám zapotřebí přidávat dalších 50 stories denně. Lidé mi nyní posílají odkazy na songy, které se jim podobají na něco jiného a přesně toho jsem chtěl docílit. Chci, aby lidé hledali originály a chci, aby poslouchali kvalitní hudbu. Možná ještě přidám pár porovnávaček, ale určitě si na tom nechci dál boostovat ego. V konečném důsledku mohou být intepreti, na které jsem poukázal, rádi, že to udělal člověk s 5OO followery. Pokud by tyto porovnávačky udělal někdo s větším počtem followerů, byli by v řiti.
Atomusic Assoss - Piano Trap Type Beat vs. Sandra ft. Momo - NJB sa nám sem
Zbytek porovnávaní najdeš na Kingpinově Instagramu.