Skupina výzkumníků provedla studii nečestnosti na pražských prodavačích v potravinách.
Studie „Cheating Customers in Grocery Stores: A Field Study on Dishonesty", která by se dala volně přeložit jako Podvádění zákazníků v potravinách: Terénní studie nečestnosti, tvrdí, že 21 % cizinců-zákazníků bylo podvedeno prodavačem pražských potravinách. Průměrně si vzali o 54 % víc, než byla původní částka k zaplacení. Informaci přinesl Deník N.
Skupina výzkumníků kolem Marka Vranky z Vysoké školy ekonomické v Praze publikovala v časopise Journal of Behavioral and Experimental Economics studii, která rozhodně nevyzní dobře pro pražské prodavače v potravinách. Podle experimentu, který provedli, si prý průměrně každý pátý prodavač vezme o polovinu víc peněz, než by měl.
V pokusu figuroval člověk, který předstíral, že je cizinec a nevyzná se v české měně. Ten si šel do obchodu pro svačinu. U pokladny při placení následně předstíral, že neví, kolik má v korunách zaplatit, a tak dal příležitost prodavači krást tím, že mu ukázal veškerý obnos drobných, které měl u sebe. Z nich si měl následně prodavač vybrat.
Z pokusů vyšlo najevo, že v 21 % byli zákazníci okradeni, a to v průměru o 54 % ceny průměrné výše nákupu. Ve třech případech se dokonce pokladní nebál od zákazníka vzít o 100 až 400 % větší částku. Výzkum také potvrdil, že se kradlo víc v obchodech, které na internetu dostaly horší hodnocení, v nichž se upozorňovalo, že se tam jedná nečestně. Zákazníci byli také okrádáni více ráno než večer.
Studie také prokázala, že muži více podváděli a byli více podváděni než ženy, nicméně genderový rozdíl byl natolik zanedbatelný, že se dá říct, že obě pohlaví podváděla stejně. Na konec zajímavé studie autoři dodali, že je podvádění docela dost rozšířeno. Také budeme spíše podvedeni v centru města než na okrajích, kde se turisté vyskytují častěji. Šance jsou prý až trojnásobné.