Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Pokud jsi ještě ani jednou nevyhrál žádný raffle, možná tě předběhli lidé s boty a možná byl samotný raffle zmanipulovaný.
Časy, kdy si mohl leckdo jen tak nakráčet do obchodu a odejít s exkluzivním párem tenisek, jsou dávno pryč. Člověk dnes musí pomalu měsíc předem vědět, co chce koupit, musí podrobně sledovat informace o daném releasu a být ve správný čas na správném místě. Šanci na úspěch by přitom měli mít všichni stejnou, ale praxe vypadá trochu jinak a o tom, zda jsou limitované releasy tenisek zmanipulované, jsme si povídali se Samuelem, který je administrátorem jedné z domácích resell skupin na síti Discord.
Prvním náznakem přicházející změny byl již release tenisek Staple x Nike SB Dunk Pigeon z roku 2005, kvůli kterému čekali lidé před newyorským obchodem více než 96 hodin. Situace vyvrcholila zásahem policie, která zadržela několik lidí ozbrojených noži, mačetami nebo baseballovou pálkou, a následně musela kontrolovat celý průběh samotného prodeje.
Později se dostávalo spuštění prodejů limitovaných párů tenisek do ještě větších extrémů. Památným momentem byl i tradiční předvánoční release siluety Air Jordan 11, která v roce 2011 vyšla v ikonickém barevném provedení Concord. Zákazníci ve městě Indianapolis „nezvládli“ čekání na otevření místního obchodního centra a vyrabovali prodejnu s teniskami. Za zmiňované Air Jordan 11 Concord si následně tamní reselleři účtovali i 4násobek původní ceny (i když je získali v podstatě zdarma).
Nike vs. adidas
Na podobné řádění zákazníků tak museli pochopitelně reagovat kromě prodejců i samotné značky a svět tenisek se v roce 2015 navždy změnil. Po několika zrušených releasech a mnoha útocích botů se totiž Nike rozhodl spustit systém rafflů, tedy losování, do kterých se můžeš zapojit, a když tě systém vylosuje, máš možnost koupit si dané tenisky i bez čekání před obchodem. Podobná forma prodeje sice nebyla v té době žádnou novinkou, ale průlomovým se stalo zejména její využití v online světě.
Díky rafflům už lidé nemuseli čekat před obchody několik dní a celý proces losování/nakupování se tak zkrátil jen na pár minut.
Nike začal ohlašovat raffly přes svůj Twitter a na zapojení do slosování jsi měl 60 minut. Pokud jsi vyhrál, stačilo jít do vybrané prodejny a zaplatit. Postupem času se v aplikaci Nike+ dokonce začaly přidávat odkazy na tzv. předčasné nákupy, které věrným zákazníkům nabízely přístup do losování již 24 hodin před releasem.
S raffly nezaostávala ani značka adidas, která rovněž v roce 2015 spustila svou aplikaci Confirmed. Přes ni jsi tak mohl koupit i první provedení Kanyeho tenisek Yeezy 750, při kterém jsi ale musel potvrdit svou geolokaci a aplikace tím pádem fungovala jen pro lidi v New Yorku, Chicagu, Los Angeles a několika dalších metropolích USA.
Raffly jsou zdarma, ale v případě tenisek Nike Mag si Nike účtoval za jednu přihlášku 10 dolarů. Touto cestou se jim tak podařilo vysbírat téměř 7 milionů dolarů, které věnovali nadaci Michaela J. Foxe pro výzkum Parkinsonovy choroby.
Od té doby však prošel systém rafflů desítkami vylepšení. Aktuálně probíhá losování u značky Nike přes aplikaci SNKRS, resp. na jejich stránce. Adidas se pro změnu rozhodl spojit aplikaci Confirmed se svou hlavní appkou, a ta je dnes asi nejjednodušším způsobem, jak se dostat k novým Yeezy teniskám.
Určitě je dobré zapojovat se do rafflů na oficiálních stránkách jako SNKRS, ale pro mě je to ztráta času.
Jsou raffly zmanipulované?
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Jak distributoři mohou zasáhnout do rafflů a losování;
Na první pohled to už vypadalo, že značkám se podařilo vymyslet férový způsob, jak vyřešit problém vysoké poptávky po limitovaných vyhotoveních tenisek bez nutnosti policejních zásahů, ale vtom začali do hry vstupovat členové resell mafie. Každá známá sportovní značka má po světě desítky distributorů, a ti nejlepší z nich do svých prodejen dostávají i prémiové tenisky typu Nike x Off-White, adidas Yeezy nebo Air Jordan. Problém s lidmi, kteří byli ochotni čekat před prodejnami více než 24 hodin a na releasy nosili nože nebo mačety se tak přímo týkal i jich.
Raffly se v případě distributorů děly většinou přímo v jejich obchodech, ale tím pádem se do nich nemohli zapojit zákazníci ze zahraničí. Ti si začali žádat i online losování a každý z distributorů si musel vymyslet vlastní aplikaci nebo stránku, přes kterou probíhal raffle. Nejjednodušší cestou se stalo losování přes Instagram, při kterém stačí sdílet fotku nebo napsat komentář.
Jeden z našich členů vyhrává téměř každý Instagram raffle ze stránky Offspring. Nikoho přitom nepodplácí. Jednoduše si na to našel svou techniku.
Kromě toho využívají dodnes distributoři i jednoduché formuláře od Google či Typeform, případně vlastní šablony, do kterých stačí ze strany zákazníka vypsat kontaktní údaje a systém náhodně vylosuje výherce. Samotné značky však nedokáží kontrolovat průběh těchto losování a pro distributory tak není nic jednoduššího, než vylosovat některého ze svých kámošů. Pokud se děje raffle na oficiální stránce značky, manipulace s výsledky je téměř vyloučena, ale pokud probíhá losování na stránce některého z desítek celosvětově známých distributorů, spravedlivý průběh ti nedokáže nikdo zaručit.
Stránka SNS dává všechny své páry do rafflů, ale takový Footpatrol dostane např. 2 000 párů tenisek Yeezy a na online raffle vymezí pouze 300. Raffle je pro prodejce nejjednodušší cesta, jak backdoorovat tenisky.
Jak vyhrát raffle
V případě aktuálních provedení tenisek Yeezy se dokáže běžný člověk zapojit i do 15 rafflů na různých evropských stránkách s teniskami. Vyplnění jednoho formuláře zabere jen pár minut a s 15 přihláškami by tak mohly být tvoje šance poměrně vysoké. To by tu ale nemohli být členové resell mafie, kteří si pochopitelně na podobné formuláře naprogramovali boty a od každého z nich tak přicházejí stovky přihlášek.
Prodejci jako Footpatrol nebo Size, kteří patří pod JD Sports, se přesunuli ze systému first-come-first-served na raffle a okamžitě se tak začali programovat boti. Poslední půlrok je v rafflech více botovaných přihlášek než těch manuálních.
Na to, abys mohl zvýšit své šance však nemusíš být špičkový programátor ani člen resell mafie. Stačí si vytvořit několik emailových adres, sehnat několik SIM karet a do přihlášek vyplnit jména celé své rodiny. Pokud by bylo v rámci formuláře nutné uvést i číslo platební karty, přes aplikace internetbankingu si můžeš vytvořit virtuální platební karty na jedno použití (některé banky poskytují virtuální karty i na více použití). Všechny tyto kroky už jsou sice mezi distributory známé a mnozí z nich už proti nim provedli i patřičná opatření, ale do určité míry je tento způsob stále funkční.
Nevím, jak je to u běžných formulářů, ale u SNKRS je to známá cesta. Lidé si seženou 40 SIM karet, vše si zapojí ručně a dost se to vyplácí.
Jak se raffluje v Česku a Slovensku?
Ve Footshopu se dalo donedávna raffle vybotovat velmi jednoduše. Tím, že kvůli GDPR nemohli ukládat číslo tvé karty, stačilo si jen požádat o tzv. token z platební brány, který jsi uvedl ve své přihlášce do rafflu a v případě, že jsi byl vylosován, Footshop přes token strhl peníze z tvého účtu.
Tokeny sis mohl shánět dokola a odeslat tak tisíce přihlášek. Já jsem je na jeden release poslal asi 30 000, ale to už jim přišlo podezřelé.
Některé stránky mají ve zvyknu strhnout peníze z tvého účtu okamžitě po odeslání přihlášky. Pokud tě nevylosují, vrátí ti je zpět, ale po dobu losování (která může trvat i několik dní) se k nim nedostaneš. Proti virtuálním kartám zase bojují tak, že po odeslání přihlášky ti z účtu strhnou pár centů (jako manipulační poplatek), které ti však obratem nebo po ukončení losování pošlou zpět. Tím, že virtuální karty jsou většinou pouze na jedno použití, po strhnutí poplatku přestanou fungovat. Pokud by jsi tedy byl vylosován, uvedená platební karta už v podstatě neexistuje a tvá přihláška je tím pádem neplatná.
Aktivita botů na stránkách nebo ve formulářích se však dá odhalit. Při dokončování objednávky přes e-shop jsi už určitě zažil situaci, kdy jsi kromě kontaktních údajů musel vyplnit i tzv. captchu Políčko „Nejsem robot“, písmenkovou nebo obrázkovou hádanku tak do svých stránek implementovali všichni prodejci, ale v její nejnovější verzi s pořadovým číslem 3 se již ověřuje i bez hádanek. reCAPTCHA V3 totiž porovnává tvou aktivitu s reálnými uživateli, resp. boty a automaticky vyhodnocuje, zda jsi robot nebo člověk.
Dnes si raffle Footshop ošetřil přes reCAPTCHA V3. Celý proces je mnohem složitější, ale není to nic, co bych nedokázal obejít.
Z trojice hlavních domácích prodejců tenisek je Footshop jediným, který má na online raffle dedikovanou vlastní stránku. V případě Queensu a The Streets se konají většinou in-store losování, při kterých sice může zaúřadovat ruka některého ze zaměstnanců, ale běžně mají všichni zúčastnění stejnou šanci na úspěch.
Pro některé lidi je sice odesílání přihlášek do rafflů naprosto zbytečné, ale šance tu stále je. Z každého rafflu totiž vyjde pár výherců a skupiny jako Blast na síti Discord se tak snaží vymyslet nástroje, které ti dokáží tvou práci usnadnit. Jedním z nich je například i bot, který vyhledává všechny dostupné raffly a odesílá odkazy do dedikovaného kanálu. Ty si je můžeš následně postupně vyklikat nebo použít jiného bota, který za tebe odešle stovky přihlášek najednou.