Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Ty nejhorší módní trendy uplynulé dekády, za které se budeme už do smrti stydět.
Za uplynulých deset let se toho v módě událo víc než dost. Před několika dny jsme ti přinesli souhrn těch nejvýznamnějších událostí, které formovaly pouliční módu předešlé dekády. Kromě přelomových kolekcí, spoluprací a historických momentů se do módy let 2010 až 2020 dostala i hromada trendů, před kterými si už dnes raději zakrýváme oči.
Již od roku 2011 jsme se v naší redakci snažili upozornit na podobné dekadentní módní trendy v rámci seriálu Napi*u Swag/Flex. Začátek nové dekády je však perfektní příležitostí k rekapitulaci toho nejhoršího, co si byli lidé na sebe v uplynulém desetiletí ochotni obléci, jen aby vypadali stylově.
V tomto článku se dozvíš:
Jaké jsou nejhorší módní trendy uplynulé dekády
Které z nich se stále nevytratily z ulic
Proč byly dané trendy populární
Které z trendů by se teoreticky mohly opět vrátit do módy
Prvním velkým trendem, se kterým jsme vstoupili do předchozí dekády, byly jednoznačně snapbacky. Za zvuku hymny Snapbacks Back od Tygy a Chrise Browna se totiž rozhodla dát celá streetwearová komunita sbohem klasickým čepicím New Era a začala vyhledávat retro kšiltovky z 90. let s plastovým zapínáním na zadní straně.
Snapbacky se sice od té doby z oběhu nevytratily úplně a svým způsobem se staly běžnou součástí pánských doplňků, ale jejich vybíjené, řetězy ověšené nebo plechem ozdobené verze, které by klidně mohly nést přívlastek „swagbacky“ už, doufejme, nikdo nenosí (a nosit nikdy nebude).
Longline ninja oblečení
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemknutí?
Jaký módní trend přinesl Justin Bieber a jak rychle skončil
Proč tričko s véčkovým výstřihem imitovalo luxus
O nevkusu zbohatlických dětí Brandona Salese a Rasheda Belhase
O kletbě jménem JBMNT
Proč jsou krátké kalhoty a zakasané tepláky v ponožkách nejhorším trendem dekády
V době, kdy se do prodeje dostal iPhone 4, jsme měli o budoucnosti světa opravdu bujaré představy. Jednou z futuristických vizí bylo i prodloužené (tzv. longline) oblečení, které v kombinaci s úzkými jeansy prostě dávalo smysl. Po vzoru Assassin's Creed se k šikmým a prodlouženým střihům dokonce dostaly i obrovské kapuce, někteří muži nosili pod mikinami dámské šaty, protože úzká a zároveň dlouhá trička se v té době nedala koupit a inspirací byl pro všechny značky s tímto stylem oblečení návrhář Rick Owens.
Netrvalo ale dlouho a většina mužů zjistila, že longline oblečení je pro každodenní nošení nepraktické. Outfity vypadaly ve skutečnosti úplně jinak než na fotce, a poté, co jim prodloužené tričko označila polovina lidí za sukni, se na celý longline trend s radostí vykašlali. S odstupem času však můžeme zhodnotit, že zmiňovaná vize prodloužené módy z budoucnosti se nenaplnila. V roce 2020 jsou trička krátká, kalhoty široké a ninja oblečení už dávno zapadlo prachem.
Tenisky Supra a harem kalhoty
Bieberův průlomový singl Baby oficiálně publikovali 18. ledna 2010 a kromě srdcí a kalhotek teenagerek po celém světě se Justin okamžitě zapsal i mezi módní trendsettery. Za jeho první velký módní hit by se daly považovat tenisky Supra, přesněji modely Skytop a TK Society, které byly v té době populární jako dnes Off-White, ale od toho momentu to šlo s jeho swagem rapidně dolů vodou.
Poté, co začal ve velkém nosit tzv. harem kalhoty (v Česku známé také jako „nasrávačky“), si totiž z jeho stylu začal utahovat celý internet a terčem posměchu je za své módní úlety Justin považován dodnes. Životní příběh tenisek značky Supra byl stejně krátký a kolem roku 2012, kdy se dostaly do prodeje Nike Air Yeezy 2, už po Skytop neštěkl ani pes.
To, že se luxus spojoval s pouliční módou, už určitě slyšel každý tisíc krát, ale k teniskám za tisíce korun a designérským kouskům z přehlídkových mol to byla pořádně dlouhá cesta. Bůhví proč, ale kolem roku 2011 považovali muži véčkový výstřih za vyšší třídu běžných triček a v kombinaci s denimovou košilí a úzkými jeansy tak šlo o outfit, který by se dal definovat větou: „Jsem luxus, který si nemůžeš dovolit.“
Ve skutečnosti přitom kupovala většina z nás podobná trička, košile nebo jeansy v Zaře a H&M za pár stovek a nejdražším kouskem v našich šatnících byly tenisky (převážně Air Jordany). Diamantové řetízky ještě nenosili ani ti nejpopulárnější interpreti tehdejší doby a z hlediska šperků se tak investovalo jen do dvou věcí. Hodinek Casio G-Shock a dřevěných náhrdelníků značky Good Wood. Ty imitovaly všechny populární motivy a loga z počátku minulé dekády, koupit se daly (a stále dají) do 200 korun na eBay a nikomu nevadilo, že většina z nich byla fake.
Zbohatlické děti
Synáčkové a dcerušky zazobaných rodičů byli odjakživa příkladem toho, že ani s neomezeným rozpočtem se nemusíš umět oblékat stylově. Nebýt Instagramu, který mimochodem v říjnu oslaví své 10. narozeniny, o jejich životě v přepychu bychom nic nevěděli. Na internetu by se dnes daly najít doslova tisíce příkladů rozmazlených dětí, kterým rodiče koupili Ferrari nebo oblečení v hodnotě třípokojového bytu, ale prvním průkopníkem v této sféře byl Brandon Sales.
Kolem roku 2013 se o něm psalo jako o největším hypebeastovi na světě, ale Brandon přitom jen pochopil, jak funguje hype na sociálních sítích a z nenávistných komentářů si tak vybudoval slušnou kariéru. Samozvanému „módnímu návrháři a stylistovi“ je dnes 26 let a i když vkus se mu stále úspěšně vyhýbá, svým zazobaným vrstevníkům vyšlapal slušné chodníčky ke slávě.
Ve srovnání s Rashedem Belhasem je Brandon úplná nula. Rashed má pochopitelně vlastní módní značku, je youtuberem a jeho otec je jedním z mnoha miliardářů ve Spojených arabských emirátech. Díky tomu se hodnota jeho majetku šplhá ke dvěma miliardám eur a kromě všech (doslova všech) populárních kousků oblečení a tenisek měl již v 16 letech Ferrari F12 Berlinetta, Cadillac Escalade, Lamborghini Aventador nebo Rolls Royce Wraith. A to vše bez špetky vkusu.
JBMNT + OBEY
Mít na svém kontě nejpopulárnější hudební merch v historii Slovenska je na jednu stranu obrovský úspěch, a z profitu si Rytmus koupil určitě ne jedno drahé auto, ale na druhou stranu se pro něj stalo JBMNT i kletbou. Mikiny s nápisem v obdélníku jsou totiž synonymem outfitu všech pouličních stokárů a téměř sedm let po jejich debutu se tyto mikiny, nejen stále prodávají, ale bohužel i nosí.
Dostat se k vyhajpovaným módním kouskům doby nebylo vždy tak jednoduché jako dnes. Ještě předtím než se u náš zpopularizoval reselling totiž vlastnila box logo mikinu značky Supreme jen hrstka lidí. Všichni ostatní se tak museli spokojit s mnohem levnější alternativou loga od značky OBEY a stejně jako v případě mikin JBMNT nedokážeme pochopit, jak se těmto kouskům podařilo přežít téměř 10 let.
Jeremy Scott
Skuteční módní návrháři, a tím myslíme ty, kteří netisknou merch na trička značky Gildan, byli vždy podivíni. Jedním z nejbizarnějších období v módě uplynulé dekády však byla éra Jeremyho Scotta, během níž byly zcela běžné tenisky s křídly, plyšáky nebo žraločími ploutvemi.
Díky kolektivu A$AP Mob patřil Jeremy kolem roku 2012 mezi nejpopulárnější návrháře a kousky z jeho kolekcí se značkou adidas se dostávaly běžně i do Česka. Se třemi pruhy spolupracoval přes 13 let a i když šílené výplody jeho fantazie byly vždy k posměchu, v polovině dekády už prostě neměl, co nabídnout a zdomácněl se u značky Moschino, kde dožívá dodnes. Pomalu zapomenuta éra Jeremyho Scotta pod značkou adidas ale byla tako bizarní, že by asi nikoho nepřekvapilo, kdyby se jí v následujících sezónách uchopila např. značka Vetements.
Havlovky a zakasané ponožky
To, zda mají být kalhoty široké, úzké, roztrhané, pomalované nebo prošívané se neustále mění, ale proč se do módy dostaly krátké „havlovky“ odhalující kotníky, asi nikdy nepochopíme. Luxusních, ale i normcore verzí podobných outfitů s řetězy kolem kapsy byl na pár měsíců plný internet, a tam by se dala celá tato epizoda asi i uzavřít.
Hajpbísti, swageři, flexeři, dripeři a všechny ostatní povolání dnešních puberťáků se však s radostí svezly na této vlně a z ohrnuté kalhot nebo odříznutých jeansů se tak situace vyhrotila až v tenisky Balenciaga Speed Runner resp. Yeezy s úzkými tepláky zastrčenými do ponožek. Na tuto kombinaci už prostě nikdy nezapomeneme a navždy bude v našich srdcích zosobňovat nejhorší trend uplynulé dekády.
Nepodařené kérky na tváři a bělošské dredy
Raperů, kteří měli před deseti lety na tváři tetování bylo tak pět, ale se snižujícími se nároky ze strany fanoušků se nápisy na čelech a obrázky na lících jednoduše staly povinnou výbavou pro každého umělce, který se postavil poprvé za mikrofon.
Interpreti se kdysi odlišovali svým stylem rapování, oblékání nebo tím, odkud pocházeli. V posledních letech ale znějí mnozí z nich stejně, oblečené mají tytéž kousky a nebýt kérek na tváři a barevných účesů, tvář lidí, jako je Tekashi, by si pravděpodobně nikdo nezapamatoval.
Dohovovlasí klauni se na domácí scéně bohudík neobjevili, kérk na tváři se stále rozšiřují, ale kolem roku 2016 jsme byli svědky toho, jak se namotala nová vlna raperů na něco, co nikdy nemohlo dopadnout dobře. Svého dredáče mělo totiž v druhé polovině dekády téměř každé československé rapové seskupení. Většina z nich se na podobný druh účesu rychle vykašlala, a i když fotky z tohoto období ze svých Instagramů dávno vymazali, internet nezapomíná.
Ať už vyděláš velké peníze špatným rýmování, nebo kopáním do míče, je více než pravděpodobné, že je budeš utrácet za hlouposti. Zástupci nejpopulárnějšího sportu na světě nebyli nikdy, s výjimkou Davida Beckhama, považováni za módní trendsettery. V uplynulé dekádě se ale jejich styl oblékání dostal na nepochopitelnou úroveň a po „šampóncích“ typu Cristiano Ronaldo v upnutých jeansech a úzkých tričkách se tak fotbalisté jako Neymar aktuálně opičí po raperech.
Naběhnout do butiků luxusních značek jako Gucci, Louis Vuitton nebo Givenchy se zlatou kartou v ruce by uměl každý a kromě fotbalistů se vysoká móda stala základem šatníků i pro zápasníky MMA. Conoru McGregorovi se sice daří většinu návštěv podobných butiků přežít bez jakýchkoliv problémů, ale s předraženými luxusními kousky mu sem tam také trochu přeskočí. Domácí fighteři nakupují luxusní hadry mnohem pomalejším tempem, ale na rozdíl od Conora se jim to jen sem tam podaří ustát bez problémů.
Instagram, Instagram, Instagram
Ještě předtím, než se z Instagramu stalo povolání, sloužila tato sociální síť pouze pro publikování fotek jídla, afektovaných „moodovek“ a duck face selfies. Obsah zaměřený na hezké obrázky však okamžitě přitáhl celou módní komunitu a na Instagramu se najednou začali všichni chvástat drahým oblečením a novými outfity.
Britská banka Barclays zkoumala v roce 2018 nákupní chování lidí starších 18 let, a na vzorku více než 2000 respondentů zjistila, že asi jeden z deseti mužů už si někdy koupil oblečení jen kvůli tomu, aby se v něm vyfotil na Instagram a následně jej vrátil zpět do prodejny. Kvůli srdíčkům nebo zvýšení počtu followerů jsou dokonce muži ochotni utrácet peníze za sponzorované příspěvky, které nemají vůbec žádný smysl.
IKEA lifestyle
Kdysi snili chlapci o autech, dnes by raději utratili všechny peníze za tenisky. Podobné životní plány určitě vyvolávají u běžných lidí pocity nevolnosti a v těch horších případech i sebevražedné sklony, ale celý problém je mnohem komplexnější.
Mladí lidé totiž v dnešní době neřeší žádné hypotéky ani úvěry, spoléhají se na to, že zbohatnou ze svého instagramového profilu a vysněné bydlení pro ně představuje stěna s poličkami z obchodního domu IKEA, na níž si mohou vystavit svou sbírku tenisek. Právě tuto představu tak zhmotnil ve své spolupráci se zmíněným prodejcem nábytku Virgil Abloh, čímž uzavřel jednu dekádu a zároveň potvrdil, že v nové dekádě to nebude s kulturním vývojem o nic lepší než dosud.