Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Sobota 22. 2. 2020 svátek má Petr

hledej na refresheru

Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
4
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Zdraví
4
Timea Krauszová
22. leden 2020, 7:31
Čas čtení: 1:32

Vědci objevili buňku, která by mohla léčit všechny druhy rakoviny, testovat na lidech by chtěli už koncem roku 2020

Svůj objev označili za přelomový.

Timea Krauszová
22. leden 2020, 7:31
Čas čtení: 1:32

Vědci z univerzity v Cardiffu objevili buňku, která dokáže zabít rakovinné buňky, aniž by narušila zdravé buňky v okolí. Podle dosavadních laboratorních testů si myslí, že by mohla léčit všechny druhy rakoviny u lidí. Výzkum je jen v začátcích, ale jeho autoři doufají, že budou moci začít s testováním na lidech již koncem tohoto roku. O objevu píše BBC.

Buňky, které rozeznají rakovinu

Tzv. T-lymfocyty jsou druhy bílých krvinek, které odpovídají za specifickou imunitu v lidském těle. Když se vědci začali zabývat léčbou rakoviny, hledali nové úhly pohledu na lidský obranný mechanismus. Díky tomu objevili T-lymfocyty, které nejenže umí identifikovat nemocné buňky, ale dokáží na ně i zaútočit. Podle profesora Andrewa Sewella to lékařům dává šanci na léčbu každého onkologického pacienta.

NAČÍST ČLÁNEK BEZPLATNĚ
Předplať si REFRESHER+ a získej další výhody

Tento článek dočteš bezplatně, ale s předplatným REFRESHER+ získáš přístup k více než 671 zamknutým článkům a dostaneš další benefity.

VYZKOUŠET BEZPLATNĚ
Kdykoli ho jednoduše zrušíš
Upozorníme tě 2 dny před první platbou
První týden 0 Kč, potom 69.00 Kč měsíčně
S REFRESHER+ můžeš číst i tyto články
Zvítězí v megazápase Tyson Fury, nebo Deontay Wilder? Názor nám řekl Karlos Vémola, Muradov i další bojovníciZvítězí v megazápase Tyson Fury, nebo Deontay Wilder? Názor nám řekl Karlos Vémola, Muradov i další bojovníci
„Jsou to dva roky, ale já mám pocit, že uběhl tak týden,“ říká Jozef Kuciak, bratr zavražděného novináře Jána Kuciaka (Rozhovor)„Jsou to dva roky, ale já mám pocit, že uběhl tak týden,“ říká Jozef Kuciak, bratr zavražděného novináře Jána Kuciaka (Rozhovor)
S dospělými modelkami jsme udělaly nahé fotomontáže. Predátoři je chtěli poslat a pak vyhrožovali zveřejněním, říká Tereza TěžkáS dospělými modelkami jsme udělaly nahé fotomontáže. Predátoři je chtěli poslat a pak vyhrožovali zveřejněním, říká Tereza Těžká

V laboratorních testech úspěšně našli a zlikvidovali rakovinné buňky bez ohledu na druh onemocnění: zničilo to rakovinu plic, kůže, krve, tlustého střeva, prsu, kostí, prostaty, vaječníků, ledvin i rakovinu děložního čípku. To nejpodstatnější na tom však je, že zdravé buňky v okolí zůstaly neporušené. Vědci stále zkoumají, jak přesně tento mechanismus funguje.

Výzkum je podle vědců přelomový a nikdo před nimi nepopsal takový T-lymfocyt, který najde rakovinné buňky. Lymfocyty přitom reagují na molekulu MR1, která rozezná narušený metabolismus v rakovinných buňkách a „oznámí to“ imunitnímu systému.

Ačkoli léčba pomocí T-buněk již existuje, je velmi limitovaná. Není vhodná pro každý druh rakoviny a je velmi specifická. Na rozdíl od toho by tato nová metoda mohla být univerzálním lékem na rakovinu, o kterém dlouhodobě vědci pochybovali a mysleli si, že ho není možné vynalézt.

V praxi by to fungovalo tak, že ze vzorku krve onkologického pacienta by vytáhli T-buňky a geneticky je modifikovali tak, aby rozeznávaly rakovinné buňky a zaútočily na ně. Pak by se buňky vpíchly zpět do krve pacienta.

Zatím však objev testovali pouze v laboratoři a na zvířatech. Podle expertů, kteří se vyjádřili pro BBC, je třeba ještě udělat mnoho testů, než bude metoda v experimentální formě vhodná pro lidi. Zatím jsou jen na začátku cesty, neskrývají však své nadšení.

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Zdroj: bbc.comNáhledový obrázek: Unsplash / National Cancer Institute Tagy: rakovina, vedci
Přidej se k těm, kteří nás podpořili. Předplať si R+ VÍCE
Ohodnoť článek
26
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
News
19:48
Jak vypadala narozeninová party 32leté Rihanny? Užívala si v Mexiku, tequila tekla proudem Jak vypadala narozeninová party 32leté Rihanny? Užívala si v Mexiku, tequila tekla proudem.
19:22
Slováci vybrali nemocnému Riškovi 2 miliony eur, rodiče chtějí pomoci i dalším dětem Slováci vybrali nemocnému Riškovi 2 miliony eur, rodiče chtějí pomoci i dalším dětem.
19:04
Trocha piva denně prý zvýší šance, že se dožiješ 90 let, až o 81 %. Studie však nabízí výsledky v rozporu s jiným výzkumem ohledně rakoviny.
18:52
Mandalorian se natáčel revolučním způsobem. Obrovský LED displej tvořil prostředí a efekty přímo za herci Mandalorian se natáčel revolučním způsobem. Obrovský LED displej tvořil prostředí a efekty přímo za herci.