Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
Máme pro tebe nový zpravodajský portál!prohlédnout
Filmy a Seriály

Producentka Dcery: Náš film získal už 40 ocenění. Práce na něm trvala rok a půl

Zuzana Roháčová nám popsala vítěznou cestu českého filmu Dcera a trochu poodhalila zákulisí fungování Akademie.

Adam Smeták
31. 1. 2020 18:30 Čas čtení: 5:23
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Filmy a Seriály
0
Adam Smeták
31. 1. 2020 18:30
Čas čtení: 5:23

Producentka Dcery: Náš film získal už 40 ocenění. Práce na něm trvala rok a půl

Zuzana Roháčová nám popsala vítěznou cestu českého filmu Dcera a trochu poodhalila zákulisí fungování Akademie.

Adam Smeták
31. leden 2020, 18:30
Čas čtení: 5:23
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Odebírat newsletter REFRESHERu
10 nejlepších článků Refresheru, jednou za týden. Pokud tě emaily přestanou bavit, tak je kdykoli zrušíš. Zadáním emailu souhlasíš s podmínkami portálu.

Český krátkometrážní animovaný film Dcera je naším největším želízkem v boji o Oscara za poslední dobu. Sbírá jedno ocenění za druhým a na svém kontě jich má v současnosti již 40. Zatím poslední, jubilejní ocenění, přebrali tvůrci na festivalu nezávislých filmů Sundance Film Festival, kde Dcera získala cenu poroty pro krátký film za animaci. 

U té příležitosti jsme se spojili s producentkou filmu Zuzanou Roháčovou, která byla zrovna na cestě zpět do Prahy. Prozradila nám, proč má podle ní Dcera takový úspěch u odborných porot, zhodnotila jaké šance má v oscarovém klání a nabídla nám zajímavý vhled do zákulisí fungování Akademie.

 

Za pár dní let spolu s režisérkou Dariou Kashcheevou opět odlétají do Los Angeles, kde se bude Dcera už 9. února ucházet o Oscara. Nám nezbývá než držet palce!

 

 

Zuzana Roháčová a Daria Kascheeva
Zuzana Roháčová a Daria Kascheeva

 

Váš snímek Dcera na festivalu Sundance získal cenu poroty pro krátký film za animaci. Je to další z celé řady ocenění. Považujete ho krom nominace na Oscara za zatím nejprestižnější cenu?

Vlastně se jedná o jubilejní 40. cenu pro náš film. Nedá se říci, že by se kromě nominace na Oscara jednalo o nejprestižnější cenu, jelikož např. výhra v Annecy je pro animátory něco jako Oscar v animaci. Ale s ohledem na to, že Sundance patří mezi nejuznávanější festivaly na světě a v USA je brán jako největší festival nezávislého filmu vůbec, dá se mluvit o obrovském úspěchu.

 

Čtyřicet cen je opravdu hodně. Jak si vysvětlujete, že se Dcera líbila tolika odborným porotám? Dostáváte k tomu nějakou zpětnou vazbu?

Zpětnou vazbu dostáváme neustále. Ať už je to od kolegů režisérů, kteří jsou s námi v soutěžních kategoriích, nebo se na nás obrací programátoři festivalů, ředitelé festivalů, dramaturgové a samozřejmě i samotní diváci. Rozhovor vždy probíhá stejně... Říkají, že film viděli, že nemohli věřit vlastním očím, že jim zanechal v srdci stopy. Hlavně ženy, které jsou již matky ho prožívají opravdu s velkou intenzitou a poté o něm vypráví s takovým nadšením, že se jim lesknou slzy v očích.

 

Film používá univerzální jazyk, kterému rozumí jak děti, tak dospělí. Každý divák si v něm najde to své. Buď se na něj dívá z perspektivy dítěte, které kdysi prožilo podobné situace, nebo z perspektivy rodiče, které tento film donutí se zamyslet, zda se v určitý moment nechovají jako otec ve filmu.

 

 

Pomyslela jste už při tvorbě filmu, že by měl šanci uspět až v takovéto míře?

Věděla jsem, že bude úspěšný, jelikož jsem znala předešlou tvorbu režisérky a hlavně samotná myšlenka natočit stop motion film s estetikou pohybu ruční kamery byl tak revoluční nápad, že jsem na něm chtěla pracovat již od samotného pitchingu, kde Daria hledala producenta, produkčního.


Pro nás byl obrovský úspěch, že jsme se kvalifikovali do oficiální sekce v Annecy (mezinárodní festival animovaného filmu ve Francii, pozn. red.). Na následnou výhru a do oscarových výšin jsme již nikdo nedohlédl.

 

Producentka Dcery: Na Sundance vyhrál náš film už 40. ocenění. U Oscarů záleží na marketingu
Zdroj: Dcera na Sundance festivalu vyhrála své 40. ocenění

 

A co vše jste měla nebo máte na starosti jakožto produkční Dcery?

Na filmu jsem působila jako producent FAMU a dále jako produkční. Je ve zvyku, že tyhle funkce dělají dva lidé, ale na tomto filmu jsem je vykonávala pouze já. Tím se nechlubím, ale přiznávám, že jsem neodhadla rozsah a velkou náročnost filmu. Byla to moje první zkušenost s animovaným filmem, absolutně jsem netušila, kolik práce je za vytvořením stop motion. Momentálně připravujeme Darii další film a členy štábu rozšíříme. Práce začala při shánění financí na film, ze školního rozpočtu jsme pokryli pouze třetinu filmu.

 

S režisérkou jsme se tak svěřily do rukou koproducenta Martina Vandase ze společnosti Maur film, který nás vedl při podávání žádostí na různé granty a po celou dobu výroby filmu nám byl inspirací, oporou a díky jeho profesionálnímu přístupu film dostal podobu jakou má. Nejvíce nám pomohl Státní fond kinematografie, který dofinancoval zbytek výroby. Takže vše začalo hledáním finančních zdrojů, dále to pokračovalo konzultacemi nad samotným scénářem, zajištěním výroby loutek, zajištěním ateliérů, nákupu materiálů na samotnou výrobu kulis až po samotnou postprodukci a distribuci filmu.

 

 

Jak velký tým na filmu pracoval a jak dlouho to vlastně celé trvalo?

Práce na filmu trvala rok a půl. Vše začalo natáčením teaseru, který jsme poté předkládali Státnímu fondu kinematografie a dalším jako ukázku filmu. Příprava trvala necelý rok. Samotné natáčení trvalo 4 měsíce. Režisérka natáčela šest dní v týdnu 12 hodin denně. Další dva měsíce probíhala postprodukce, nutno ale říct, že na střihu se pracovalo již během samotného natáčení. Štáb tvořili Daria jako režisérka, dále střihač Alexander Kashcheev, já jako producent FAMU a produkční, Petr Vrba jako skladatel hudby, Míra Chaloupka jako mistr zvuku, osvětlovač Barghav Sridhar a koproducent filmu Martin Vandas. A to je vlastně vše, co se týče úzkého štábu.

 

Teď asi lidé nejvíce očekávají, jak Dcera dopadne na Oscarech. Koho považujete za největšího vyzyvatele z dalších čtyř nominovaných filmů?

V naší kategorii jsou tři evropské filmy a dva americké z produkce společností SONY a PIXAR.
Pokud bychom se bavili o kvalitě filmu, způsobu vyprávění a použité technice, našimi konkurenty by byly oba evropské filmy. Bohužel ale cítíme, že našimi vyzyvateli jsou právě SONY a PIXAR. V posledních dnech jsme pochopili, že ceny americké Akademie nejsou pouze o filmu, ale těsně před hlasováním akademiků záleží na marketingové kampani filmu. Asi všichni tušíme, jakou sílu marketingu má kampaň SONY a kampaň našeho českého studentského filmu.


Mohu to vysvětlit na jednoduchém příkladu. Tento týden jsme absolvovali akci zvanou Luncheon, kde se sešli všichni nominovaní a společně spolu poobědvali. Vedle nás seděl mistr zvuku filmu Joker a říkal, že je nominovaný po čtvrté a že ví, že to letos nevyhraje. Zeptala jsem se ho, proč si to myslí a on na to odpověděl, že letos vyhraje 1917, ale že mu to nevadí, protože ví, že Oscara vyhraje příští rok. Momentálně začíná pracovat na filmu Hamilton, který režíruje Spielberg a vyhraje ho, protože „because of Spielberg“. Tuto debatu ukončil slovy „It's a game“.

 

Naštěstí se nám stala nádherná věc, výhra na Sundance je pro nás ohromná kampaň sama o sobě. Sundance je největší a nejprestižnější americký festival, mnoho akademiků zde bylo přítomno a naše výhra přináší šanci, že se o filmu dozvědí, na film se podívají a budou pro nás hlasovat.

 

Producentka Dcery: Na Sundance vyhrál náš film už 40. ocenění. U Oscarů záleží na marketingu
Zdroj: Daria Kascheeva

 

Rad bych se ještě zeptal, jestli i vy nějakým způsobem povedete marketingovou kampaň, nebo k tomu nemáte prostředky a budete se spoléhat právě na předešlé úspěchy?

Ano, podařilo se nám sehnat prostředky na marketingovou kampaň vedenou los angeleskou PR společností. Ta částka je v porovnání s českým prostředím celkem vysoká, v tomto nám pomohl ministr kultury pan Lubomír Zaorálek, Helena Bezděková ze Státního fondu kinematografie a děkan FAMU Zdeněk Holý.

 

Ještě bych se vrátil k tomu Luncheonu. To je, pokud vím správně, setkání nominovaných na Oscara. Vy jste se toho setkání zúčastnila. Jak to probíhalo a se kterými herci a tvůrci jste tam měla možnost se pobavit?

Na Luncheon, který se konal v prostorách Dolby Theatre v Hollywoodu, kde probíhá samotný večer, byla pozvaná Daria s jedním hostem. Jednalo se o setkání všech nominovaných na Oscara. Před obědem probíhaly v hotelu rozhovory s médii, jako jsou Reuters, BBC, ABC a další. Těch se Daria také účastnila. Bylo zajímavé to sledovat, protože každé médium mělo svůj pokoj a nominovaní se v nich vyměňovali podle časového rozvrhu, takže bylo úsměvné vidět, jak přechází z pokoje do pokoje Laura Dern, Sam Mendes a i naše Daria.


Poté jsme se přemístily do Ball roomu, kde se samotná akce konala. Na Luncheonu jsme se setkaly s velmi inspirativními lidmi. Seznámily jsme se jak s režiséry celovečerních animovaných filmů, tak s tvůrci filmů, kteří jsou nominováni v naší kategorii. Tím, že se této akce zúčastnili skoro všichni nominovaní, tak se nám podařilo potkat se s významnými osobnostmi typu Sam Mendes, Quentin Tarantino, Leonardo DiCaprio, Brad Pitt, Robert De Niro, Al Pacino, Renée Zellweger, Laura Dern, Charlize Theron a dalšími.

 

Akademie se snažila o to, aby se tvůrci vzájemně poznali, motivovali a inspirovali. Docílili toho tím, že zasedací pořádek byl uspořádaný tak, aby byly všechny kategorie mezi sebou propletené. Vedle sebe tedy seděli herec se scénáristou či zvukařem, naproti sobě měli režiséry, dokumentaristy a další.

 

Vrcholem tohoto odpoledne bylo společné focení všech nominovaných. Každý jednotlivý nominovaný byl pozván na pódium konkrétním jménem, názvem filmu a kategorií, ve které je nominován.

Upozornit na chybu. Pokud spatruješ v článku nedostatek nebo máš připomínky, dej nám vědět.
NAHORU
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail
Nejčtenější články
Nyní
24 hod
7 dní
30 dní
Více z tématu filmy a seriály
více článků
Sponzorované články
více článků
Další news
před 50 minutami
před hodinou
více news
Mohlo by tě zajímat
Přejít na úvodní stránku
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.