Nejnovější válečný film nemá chybu.
1917 získalo 3 Oscary za mix zvuku, kameru a vizuální efekty. Je tedy jasné, že tyto 3 aspekty snímku jsou na špičkové úrovni. První film režiséra Sama Mendese po 4 letech (naposledy Spectre) vypráví příběh z roku 1917, kdy Evropu strašily hrůzy první světové války.
Film má dvě hodiny a prožijeme během nich cestu dvou vojáků. Svobodníky Schofielda (George MacKay) a Blakea (Dean-Charles Chapman) vyšlou na několik kilometrů dlouhé dobrodružství napříč nepřátelskými liniemi s jasným cílem – doručit 2. pluku rozkaz stáhnout plánovaný útok. Pokud se jim to nepodaří, jejich velitel, plukovník Mackenzie, pošle 1600 vojáků do pasti, kterou připravili Němci.
Blake a Schofield narazí na celou řadu problémů, nepřátelských vojáků a překážek. Zda se jim podaří zprávu doručit a předejít tak masakru, to se dozvíš v kině. Měl bys ho totiž navštívit. 1917 je jedním z nejlepších válečných filmů historie. Hned na začátku je třeba říci, že nejde o tradiční válečný blockbuster. Nedočkáš se soubojů tanků, náletů nepřátelských letadel či obrovských válečných scén.

1917 je jiným filmem. A i když jsem to věděl od začátku, přeci jen mi chyběla nějaká epická válečná scéna, která by mě ohromila (asi jako to dokázal Spielbergův Ryan). To je ale jediná výtka, kterou si dokáži vybavit, a i ta je subjektivní. Novinka Sama Mendese totiž takové scény ve své podstatě nepotřebuje a staví na něčem jiném.
Film je o přátelství dvou vojáků, kteří si navzájem musí krýt záda. To se snímku daří v každém ohledu. Strhující tempo a dění na plátně stále čerpá z atraktivních námětů scénáře, a tak se nikdy nenudíš.
1917 mělo přitom dva scénáře. Jeden klasický a druhý pro kameramany a jejich pohyb v závislosti na dění na place a dialozích, které postavy vedou. Tvůrci mluvili o tom, že nebylo jednoduché naplánovat jejich kroky, pohyb a následný pohyb kamery. Kamera se od dvou hrdinů téměř neodlepí, takže délka dialogů musela sedět s délkou jejich cesty z bodu A do bodu B.
Zde přišel do hry dnes již dvojnásobný držitel Oscara Roger Deakins. Právě Deakinsova oscarová kamera a střihačské umění Leeho Smithe posouvá snímek na úplně jiný level. Sám Mendes nemá rád označení 1917 jako jednoho nepřerušovaného záběru. Film se skutečně na jeden záběr nenatáčí a pokud budeš pozorně sledovat, i ty najdeš pár momentů, kdy je vědět, jak tvůrci scény spojovali a kde se zřejmě stříhalo.

Ve finále ale snímek vypadá, jako by byl natočen jedním dlouhým záběrem, přičemž navenek neobsahuje žádný střih. Je ho tam ale dost, ať už v tmavých scénách nebo při spojování skutečně natočených scén s těmi vytvořenými počítači (VFX a CGI). Střih Leeho Smitha je však téměř neviditelný, takže si svou práci odvedl dokonale, stejně jako kameramani, Deakins a Mendes.
Ten napsal i scénář a natočil brilantní válečný příběh. Je emotivní, neuvěřitelně napínavý a obsahuje i několik překvapení. Mendes obsadil do menších velitelských rolí skvěle vytipované herce, kteří dodávají jednotlivým scénám šťávu (obzvláště Andrew Scott je geniální) a mladíci MacKay a Chapman ze sebe dávají všechno. Snímek se zastaví jen na několik klidných momentů, ale všechny stojí za to. Neopomenutelnou je zejména sekvence, kdy se dostanou k francouzské dívce.
Během dvouhodinové stopáže se ani chvíli nebudeš nudit. Honička s časem dovoluje režisérovi vydat se na různá místa, přes zákopy, válečné vřavy, městečka či nádherné lesy. Výprava by si v tomto případě také zasloužila Oscara. Na 1917 se neuvěřitelně krásně dívá a každý záběr vzbuzuje v divákovi zájem, takže je přikovaný k sedadlu. Nedokážeš tak od plátna odpoutat zrak, ať už jsou vojáci ve stresu a na pokraji smrti, nebo jen vtipkují. Náramně povedené je i vizuální zpracování země nikoho, bunkrů či zákopů.

1917 je velmi ambiciózním filmem, který se mohl pokazit v každý natáčecí den. Jenže talent a odhodlání, které byly přítomny na place, se namísto selhání postaraly o dechberoucí zážitek s inovativními vypravěčský postupy. Geniální práce kameramanů v čele s Deakinsem tě uchvátí v každé scéně, stejně jako se tě dokáže dotknout autenticita celkem obyčejných záběrů.
Dlouho jsem uvažoval, že kvůli osobní preferencí a touze vidět blockbusterové válečné sekvence ten půl bod do desítkového hodnocení nenaškrábu. 1917 je ale vrcholovým uměleckým a filmovým dílem, které by bez geniality štábu, Deakinse, Smithe, Mendese a ostatních nebylo možné natočit. Svůj otisk na filmu pak zanechal i skvělý Thomas Newman a vynikající soundtrack, který tě provází filmem. Jeho důležitost je cítit při akčních i klidných pasážích a skvěle dotváří zážitek.

1917 si zaslouží i mou druhou návštěvu kina. Tentokrát se ale asi nechám okouzlit nádhernými záběry a nebudu se tolik soustředit na kameru a střih. Napínavý, dojemný, nervy drásající. Těch přívlastků se dá najít mnoho. Všechny vystihují podstatu výjimečnosti toho, co a jak se na plátně odehrává.
Ten film prostě nemá chybu, a proto mu dávám deset bodů z deseti. Je to po Uncut Gems už druhý letošní film s plným hodnocením. Dlouhá léta předtím jsem v recenzi tolik bodů neudělil žádnému filmu. Mám dojem, že tento rok budu opravdu milovat.