Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Se Zarou toho má Off-White v dnešní době společného více, než by se na první pohled zdálo.
Rok 2020 se teprve rozjíždí, ale už teď je jasné, že Off-White bude opět nejpopulárnější značkou. O jejím téměř nedotknutelném statusu se mluví již delší dobu. Jen málokdo ale ví, co opravdu stálo za jejím úspěchem. To, že Virgil Abloh je blízký přítel Kanyeho Westa a že značka tím pádem od prvního momentu využívala nejvyšší úroveň influencer marketingu je sice jasné, ale opravdový módní brand nelze vybudovat pouze přes Instagram.
Na založení Off-White potřeboval Virgil investory, partnery a v první řadě pořádnou infrastrukturu, kterou si na rozdíl od Kanyeho neplánoval budovat na vlastní pěst. S prosbou o pomoc se obrátil na své kámoše z módního průmyslu. V podstatě ale stačilo zajít za Marcelem Burlonoe, který Virgila seznámil se svými investory a Off-White bylo najednou naživu.
V tomto článku se dozvíš:
Kdo vlastní značku Off-White
Jak se změnilo její fungování v průběhu uplynulých let
Proč by se z Off-White mohla zanedlouho stát fast-fashion
Zda vzniknou v blízké době další giganti jako Off-White
Hlavní osobou, která stála za přeměnou Virgilovy vize v realitu, se stal jeden ze spoluzakladatelů holdingu New Guards Group, Davide De Giglio. Ten svého času pomohl rozjet vlastní brand i již zmíněnému Marcelovi Burlonovi a s Off-White měl podobný plán. Virgilovi tak kromě počátečního kapitálu zajistil nejlepší materiály, firmy na potisk textilu a italské továrny na výrobu oblečení. Jediné, o co se měl Virgil se svým týmem starat, byly samotné designy oblečení.
Prodal Virgil Off-White?
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Jak je to s prodejem Off-White
Jak chce Farfetch doběhnout majitele luxusních značek LVMH a Kering
Zda hrozí vznik luxusní fast-fashion, nebo již de facto existuje
Jak je možné, že díla Virgila Abloha se již dostávají do výprodejů a co to může znamenat pro značku
V srpnu 2019 se začaly světem šířit zprávy o tom, že internetový prodejce luxusní módy Farfetch udělal pořádný nákup a stal se majitelem holdingové společnosti New Guards Group. Lidé si tím pádem mysleli, že Farfetch se zmocnil i všech značek z portfolia NGG, tedy Off-White, Ambush, Heron Preston, Palm Angels a mnoha dalších. To je samozřejmě do jisté míry pravda, ale nutno podotknout, že Virgil a jeho kolegové jsou stále majiteli svých značek.
S NGG mají totiž podepsané pouze licenční, distribuční nebo produkční smlouvy. Tato holdingová společnost tak pro značky ze svého portfolia, za podíl ze zisku, zajišťuje výrobu a distribuci do prodejen. 675 milionů dolarů zaplatil Farfetch zejména za tuto zaběhnutou síť kontaktů a celkovou infrastrukturu, ale samozřejmě není na škodu mít dopad i na fungování novodobých módních gigantů.
Farfetch byl již také před zmiňovaným prodejem jedním z největších prodejců značky Off-White, aktuálně má v rámci konkurence mimořádnou pozici a na svém e-shopu nabízí dokonce více produktů než oficiální stránka Off-White. Virgilova původní smlouva s NGG má platnost až do roku 2035, ale v roce 2026 bude mít možnost znovu projednat její podmínky, což se s neustále rostoucí popularitou značky a novým majitelem NGG pravděpodobně i stane.
Partnerství mezi značkami, holdingovými společnostmi a dalšími investory přitom nejsou ve světě módy žádnou novinkou. Na scéně je aktuálně jen hrstka nezávislých luxusních značek (např. Chanel a Hermés), které si zajišťují celý chod firmy ve vlastní režii. Zbytek renomovaných módních domů se dělí na dva velké tábory, přesněji LVMH a Kering. Ty zastřešují Gucci, Givenchy, Louis Vuitton, Dior a v podstatě všechny známé luxusní značky. NGG resp. Farfetch se tím pádem pomalu ale jistě stává třetím velkým hráčem na poli vysoké módy.
Když v roce 2013 odhalil Virgil první čistě pánskou kolekci své nové značky Off-White na sezónu jaro/léto 2014, celková nabídka činila zhruba 50 produktů od triček a mikin až po ponožky a batohy. Ve své nejnovější kolekci pro jaro a léto 2020 už ale nabízí oblečení pro obě pohlaví a celá nabídka dohromady obsahuje téměř 1 000 produktů, mezi nimiž najdeme i šperky, doplňky do domácnosti nebo boty.
Zároveň nelze opomenout ani všechny Virgilovy spolupráce, které se dělí na dvě skupiny. Pod vlastním jménem totiž spolupracoval loni například s nábytkářskou firmou IKEA, ale i tenisky ze spolupráce se značkou Nike se dají zařadit mezi produkty jeho značky. Tím pádem se z Virgilovy dílny dostalo loni do prodeje několik tisíc unikátních produktů a s podobným objemem už se dokáže téměř srovnávat i s řetězci fast-fashion.
Pro luxusní módní domy bývalo zvykem, že nové kolekce představují sezónně, ale Virgilův streetwearový přístup má samozřejmě s tradičními normami velmi málo společného. Nové produkty se tím pádem dostávají do prodeje nonstop a i skalní fanoušci už o všem, co z dílny Off-White vychází, ztratili přehled.
Spolumajitel NGG Davide De Giglio se v rozhovoru pro magazín BoF vyjádřil, že díky struktuře, kterou vyvinul, dokáže NGG vyrobit trička, tenisky nebo kabelky za 3 týdny. Pro srovnání – Zaře trvá podobný proces zhruba týden. Zaměstnanci v továrnách NGG tím pádem musí pracovat čtyři směny 24 hodin denně, 7 dní v týdnu a nové zásilky zboží se dovážejí i v noci.
Továrna na hype
Z dlouhodobého hlediska to vypadá tak, že Farfetch by se díky odkoupení NGG chtěl stát streetwearovější verzí konglomerátů jako LVMH nebo Kering, a kromě zhodnocování již existujících značek má v rukou recept na úspěch. NGG už vybudovalo z nuly několik značek, jejich systém se osvědčil a nic jim nebrání v tom, aby ho použili na nastartování jakékoli nové značky.
Vedle NGG totiž Farfetch odkoupil i jeden z největších resell obchodů s teniskami Stadium Goods, za který zaplatil 250 milionů. Své sítě má tím pádem roztažené do různých odvětví módy a pro začínající značky může být hotovou full-servis agenturou. V rámci svých struktur se dokáže postarat o výrobu, distribuci, licence, marketing i prodej a v dnešní rychlé době instagramové módy je tak jen otázkou času, kdy začne Farfetch chrlit nové návrháře z vlastní dílny.
Vedle zvětšování obratů a rozšiřování produktové linie ale Off-White musí přijít do bodu, kdy už prostě bude trh produkty se šipkami a úvozovkami přesycen. Podobná situace přitom pomalu už nastává, protože Virgilovy kousky za tisíce korun se pravidelně dostávají do výprodejů – a to i se slevou 70 %.
Je tak jen otázkou času, kdy se zisky z populárních produktů začnou snižovat a pro značku bude neekonomické vyrábět nekonečně dlouhé kolekce, z nichž podstatná část skončí ve výprodejích. Takovou restrukturalizací již prošel i brand Marcela Burlona, který má dny největší slávy dávno za sebou a namísto kabátů za 80 tisíc korun nebo svetrů za 50 tisíc korun se tak aktuálně skládá podstatná část jeho nabídky z krytů na iPhone, kšiltovek nebo triček do 5 tisíc korun.