Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
„Neni žiadne tajomstvo, že si len imidžový pičko. Hlavne že máš šiltovku a Pelle Pelle tričko,“ rapuje Majk Spirit.
Raper, který nemá vkus, pomalu ani nemůže rapovat. V hip hopovém světě gangsterů, luxusních aut a drahých šperků se na módu klade větší důraz než v jakémkoli jiném žánru. Nejeden interpret tak začal kromě klasického merche uvažovat i nad svou vlastní módní značkou a stejnou cestou se vydali i mnozí lidé v jejich okolí, kteří s rapem neměli v podstatě nic společného.
Podobných značek se v průběhu uplynulých 30 let zrodilo víc než dost, většina z nich vydělala miliony a ve své době je nosil téměř každý, ale dnes žije už jen hrstka z nich. My jsme si pro tebe připravili výběr těch nejvýznamnějších značek spojených s hip hopovou kulturou, na které se již (raději) zapomnělo.
V tomto článku se dozvíš:
Kteří rapeři vydělali na svých módních značkách nejvíce
Proč se vybraným značkám nepodařilo přežít
Které z nich se stále prodávají
Co se stalo s jejich zakladateli
FUBU – 1992
V roce 1992 zažilo město Los Angeles jedny z největších nepokojů poté, co tamní policie využila při zatýkání Rodneyho Kinga nepřiměřenou sílu. Incident vyústil do šestidenní apokalypsy, rabovaly se obchody, podpalovala se auta a vedle všeho tohoto šílenství se našli i lidé, kteří prodávali trička s Rodneyho podobiznou. Když DaymondJohn viděl, jaký je o tato trička zájem, pochopil, že základem úspěšné módní značky je emocionální spojení se zákazníkem.
Koncept FUBU „for us, by us“ (pro nás, od nás) začal dávat dohromady s trojicí kámošů z Queensu a oblečení šil v domě své mámy, která si na založení jeho značky musela vzít půjčku $ 100 000. V průběhu dvou let rozdal několik kusů oblečení mezi rapery, FUBU bylo vidět ve více než třiceti rapových videoklipech a všichni si mysleli, že jde o obrovskou značku. Prvním velkým úspěchem se přitom pro ně stala až spolupráce s LL Cool J, po které začali vydělávat pořádné peníze a na přelomu tisíciletí už jejich kousky nosili i mainstreamoví interpreti jako *NSYNC nebo český Lunetic.
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemknutí?
Jakou společnou chybu, která je stáhla ke dnu, udělaly některé značky
Spolumajitelem které značky byl Jay Z a jak z ní odešel
Že hip hopová značka Vokál nebyla z Česka
Která polská značka sponzorovala i největší hip hopová jména
Hodnota značky se vyčíslovala na stovky milionů dolarů, kromě raperů si vytvořila divize i pro ženy a děti, ale právě kvantita (spolu s levnými kopiemi tenisek Air Jordan) se stala největším problémem. Po deseti letech fungování měla totiž sklady přeplněné starými kolekcemi, kterých se začala zbavovat v outletech a tím pádem šla v očích zákazníků rapidně dolů. V roce 2003 se přestala prodávat v USA a byla dostupná jen v Saúdské Arábii, Číně, Japonsku, Koreji a Jižní Africe, což mnozí lidé vnímali jako její konec.
Dnes se píše rok 2020 a značka FUBU je překvapivě stále aktivní. Na americký trh se totiž vrátila v roce 2010 pod názvem FBLegacy a ačkoliv její nabídka se točí jen kolem ikonických designů z 90. let, Daymond ji drží při životě díky desítkám jiných investic (značka měla svého času dokonce vlastní hudební label FUBU Records ).
Do historie hip hopu se zapsal RussellSimmons díky dvěma věcem. Labelu Def Jam Records a značce Phat Farm. Ta se stala příručkou, jak se dá využít popularity v hudbě na odstartování módní značky a i když za prvních šest let na ní údajně Russell prodělal 10 milionů dolarů, na přelomu tisíciletí sbíral astronomické zisky.
Phat Farm byla zosobněním hip hopové značky, která měla díky propojení na interprety z labelu Def Jam extrémní reputaci. Její kolekce byly přitom na míle vzdálené tehdejšímu obrazu drsného pouličního brandu. Svetříky, polo košile, velurové soupravy a „hip hopová elegance“ si ale našly svou cílovku a Russell se stejně jako Daymond z FUBU nechal zlákat rozšiřováním produktové linie (a levnými kopiemi tenisek Air Jordan).
Své, dnes už ex-manželce Kimoře Lee Simmons, vytvořil vlastní divizi pod názvem BabyPhat. Ta se, stejně jako Phat Farm, dostala i k nám a těšila se obrovské popularitě, ale ve skutečnosti bylo v té době celé impérium na hranici existence. Russell prodal v roce 2004 za 140 milionů obě značky firmě Kellwood Company, která z nich vyždímala vše, co mohla a následně je nechala potichu zemřít.
Phat Farm se mezitím dostal ze spárů společnosti Kellwood, má aktivní stránku, na které se nacházejí pár let staré fotky naznačující teoretické znovuobnovení brandu, ale nic není jisté. Na druhou stranu ale značka Baby Phat už svým znovuzrozením prošla a v prosinci 2019 se oficiálně vrátila na scénu novou kolekcí.
Rocawear – 1999
Před patnácti lety nosili Rocawear jen ti opravdoví frajeři, na oficiální módní přehlídky značky chodily samé celebrity a nyní stojí jejich produkty ve výprodejích s cenovkami pod 250 korun. Je smutné sledovat, jak se z populárních kousků stal módní odpad, ale tento scénář bohužel platí pro téměř všechny hip hopové značky z přelomu tisíciletí.
V období největší slávy vydělávala značka Rocawear i 700 milionů dolarů ročně a celý úspěch stál na bedrech jedné osoby. Jay-Z byl nejen spolumajitelem a hlavní tváří Rocawear, ale měl prsty i v designu kolekcí. Když se svůj brand v roce 2007 rozhodl prodat firmě Iconix Group za 204 milionů, celkové tržby už klesaly a všichni věděli, že se značkou to jde z kopce.
Jay-Z se ale kupodivu nevzdal značky úplně a zůstal na vedoucí pozici v rámci vývoje nových produktů, marketingu a licencí. Ve svých textech ji ale od roku 2007 už nikdy nezmínil a rok co rok tak klesaly celkové příjmy Rocawear o desítky milionů.
Značka je ke dnešnímu dni stále aktivní, ve srovnání s předchozími legendami hip hopu si drží poměrně širokou nabídku produktů, čas od času o ni zakopne známější osobnost, ale bez levných kopií populárních tenisek se očividně nemohla obejít.
Ne, značka Dada Supreme nemá nic společného s dnes populárním skateboardovým brandem Supreme, ale jejich historie je v mnoha částech propletená. Na scénu se dostaly přibližně ve stejnou dobu a stejně jako většina dnešních streetwearových značek se vypracovaly z klasických triček až po kompletní nabídku oděvů, doplňků a tenisek.
U zrodu Dada Supreme stála čtveřice lidí, přesněji Mike Cherry, Dave Huie, Dwayne Lewis a Duane Louis. Jak tomu ale u podobných značek bývá, s prvním úspěchem přišly i první neshody a Dave Huie se od značky odpojil, aby si založil vlastní brand s názvem UNK, který se stal nedávno inspirací pro ten opravdový Supreme.
Bez difúzních linií se kolem roku 2000 neobešla ani Dada a v ulicích byla známá také jako DadaSupreme, resp. DamanDada. Ikonickým momentem v jejich historii se ale staly tenisky Spinner, které se do prodeje dostaly kolem roku 2001. O jejich úspěch se postaral zejména hráč New York Knicks, Latrell Spreewell, který z tenisek inspirovaných točícími se koly na autech (tzv. „Spinners“) udělal největší vychytávku roku 2001.
Po úspěchu Spinner tenisek ale začala Dada upadat a z obzoru zmizela na více než 10 let. První známkou jejího znovuzrození se stal videoklip No New Friends z roku 2013, v němž měl Drake černo-žlutý dres Dada, ale oficiálně se vrátila na trh až v roce 2016 a o dva roky později začala znovu prodávat i tenisky Spinner.
O značce Vokál si kdysi mnozí lidé mysleli, že pochází z Česka. Byli ale tisíce kilometrů vzdáleni od pravdy, protože tento brand založil ve městě St. Louis raper Nelly spolu se svými kámoši ze seskupení St. Lunatics. Ještě předtím než odstartoval svoji sólo kariéru, vydělával z oblečení slušné peníze.
Do své první kolekce investovali $ 100 a vyrobili 30 triček, které následně prodávali z kufrů svých aut po koncertech St. Lunatics. První oficiální kolekce přišla v roce 2001, tedy krátce předtím, než Nelly publikoval své druhé sólo album. Přesto stíhal být součástí tvůrčího procesu a ve spojení s jeho jménem rostla popularita značky raketovým tempem. Její název je údajně akronymem a vychází z verše „very organized kids always learning”, ale mnohem prostěji ho vysvětluje slogan „oblečení, které mluví samo za sebe“.
Nelly a jeho kolegové se bohužel nechali zlákat toutéž vizí jako všechny předešlé brandy. Kromě pánského oblečení si tak vytvořili dámskou divizi pod názvem AppleBottoms a plánovali založit i luxusnější odnož značky Vokál s názvem A-Klass.
Dva roky po své první oficiální kolekci počítala značka Vokál obraty v desítkách milionů, ale od tohoto momentu to už šlo s jejími prodeji jen z kopce. V roce 2007 se neúspěšně pokusila expandovat na evropský trh a od září 2008 byla její produkce pozastavena. Apple Bottoms vydrželi o dva roky déle a jejich poslední kolekce vyšla na podzim 2010. Značka A-Klass se nikdy nedostala do prodeje.
Široké kalhoty a nadrozměrná trička nebyla jen výsadou Ameriky a mezi legendy hip hopové módy se tak zapsala i polská značka MassDNM. Tu založili v roce 1998 ve městě Lodž dva fanoušci streetwearu (Mark a Mike), kterým se v průběhu dvaceti let určitě podařilo vydělat na oblečení několik milionů.
Se svými kolekcemi udělali v Evropě pořádný rozruch a šatníky domácích raperů tak bývaly kdysi plné kousků Mass DNM. Kromě raperů z Česka, Slovenska a pochopitelně i Polska však sponzoroval tento brand i několik ikonických jmen hip hopu jako The Game, AFU-Ra, Guru nebo DJ Premier, což se od těch dob nepodařilo asi žádné polské značce.
I přesto, že hip hopová móda už dávno upustila od graffiti motivů a širokých střihů, značka Mass DNM je překvapivě stále aktivní, pravidelně přichází s novými kolekcemi a na našem území má několik distributorů (včetně Queensu). Stovky lidí z okolních zemí jsou totiž stále ochotni kupovat jejich produkty, nad čímž se na jednu stranu pozastavuje rozum, ale na druhou stranu je to ze strany zakladatelů značky úctyhodný výkon.
RYTMUS FASHION – 2009
Vlastní značku oblečení chtěly rozběhnout stovky raperů a mnozí z nich mají štěstí, že internet v té době nebyl tak rozšířen. Najít informace o jednotlivých brandech je téměř nemožné, ale díky věrným fanouškům se podařilo zachovat alespoň pár záznamů o tomto kulturním dědictví.
Kolem roku 2009, tedy krátce předtím, než se z Rytmuse stal raper s nejdražším šatníkem na domácí scéně, nebyl u nás hip hopový merch běžnou záležitostí. Mít vlastní značku oblečení tak byla velká frajeřina a Rytmus Fashion jsi mohl koupit u všech legendárních urban fashion prodejců jako Gangstagroup, Bronx nebo Supreme Style.
Logo svého módního brandu, inspirované značkou Bentley, má Rytmus dodnes vytetované na předloktí a i když jeho první kolekce s krystaly zdobenými motivy předběhla dobu asi o 10 let, pokračování jsme se nikdy nedočkali.