Puffer bund a mini kabelek na krku byla plná Paříž. Jaké další zahraniční trendy můžeme očekávat v Česku v průběhu následujících měsíců?
V průběhu uplynulého měsíce se toho událo na módní frontě docela dost. Týdny módy s kolekcemi na podzim a zimu 2020 proběhly celým světem, sportovní značky se probudily ze zimního spánku, aby začaly ohlašovat releasy nových tenisek a v okolních státech se konalo hned několik veletrhů, na kterých jsme mohli vidět nejnovější kolekce od zástupců streetwearu.
Při této příležitosti jsme se tedy spojili s Karolínou, která pracuje pro obchod Queens na pozici nákupčího. Nedávno se totiž vrátila z pracovní cesty do Berlína a Paříže, kam jela hledat nové zajímavé značky, sledovat, co se nosí, a v první řadě zjistit, které trendy budou hýbat světem módy v roce 2020.
- Co všechno obnáší práce nákupčího pro obchod s oblečením
- Které trendy, barvy a produkty zaujaly její pozornost v Berlíně a Paříži
- Kam se podle ní bude dále vyvíjet trend ledvinek a shoulder bagů
- Které modely tenisek byly v zahraničí nejpopulárnější
O pozici nákupčího (buyera) pro módní butiky a obchody s oblečením jsi už možná slyšel, ale ne každý ví, co všechno tato pozice obnáší. Karolína má v Queensu pod palcem kategorii dámského oblečení a doplňků, vybírá produkty, které se budou prodávat a zároveň odpovídá za jejich prezentaci na webu a v kamenných prodejnách, aby byly značky spokojené a aby oblečení zaujalo. Jednou z nejzajímavějších náplní její práce jsou ale pracovní cesty po Evropě, kam jezdí hned z několika důvodů.
Vždy dvakrát za rok (přes léto a přes zimu) jezdíme do Berlína a do Paříže. V Berlíně je to zejména veletrh Seek a v Paříži jsme byli letos na veletrhu MAN /WOMAN, kde se snažíme rozšířit naše obzory a potencionálně nabrat nějaké nové značky.
Na to, které trendy a značky se budou v následujících měsících nosit, neexistuje žádná příručka a obchody s oblečením tak musí vynaložit hodně námahy, aby na pultech svých prodejen měly ty nejžhavější kousky hned na začátku nové módní vlny.
Mnohé trendy se ale vyvíjejí i několik let, zpočátku je lidé odsuzují a později se jich nedokáží nabažit. Spojování této velké módní skládačky vyžaduje neustálou pozornost a ve světě se tak pro tuto techniku zdomácněl termín trendspotting, tedy vyhledávání, rozeznávání a porozumění trendů resp. kulturního vývoje.
Je velmi důležité vidět, co se nosí v jiných městech. Sledujeme tak lidi z branže, hypebeasty, ale i běžné lidi na ulici.
Kromě trendspottingu navštěvuje Karolína podobné akce i kvůli mítinkům se značkami, se kterými spolupracuje Queens. Ne všechny z nich totiž mají českou distribuci a do Berlína tak např. chodí za značkou Stussy. Některé brandy zároveň nemají vlastní módní přehlídku a své nové kolekce odhalují v showroomech jen na podobných veletrzích, které se tak hemží kupujícími ze všech relevantních butiků a obchodů s oblečením.
Dlouhodobě spolupracujeme se značkami Daily Paper a Pleasures, které opět představily na podzim a zimu 2020 velmi silné kolekce. U Daily Paper byla cítit inspirace nultými lety (2000–2009), rave kulturou a takovou až ironickou bling-bling estetikou. Pleasures se drželo svého temného stylu a bylo cítit, že kladou důraz na kvalitu zpracování.
V rámci tenisek jsme na nohách viděli dost značku Asics. Model Gel Kayano byl podle nás botou Fashion Weeku – tyto tenisky nosili úplně všichni. A kromě toho ještě model New Balance 990 v šedé barvě nebo loafer boty se zajímavými ponožkami.
I lidé, kteří by se očividně dali zařadit do kategorie streetwear nosili saka, kalhoty k obleku nebo kabáty a celkově si potrpěli na kvalitní krejčovství a elegantní módu. V paříži se zároveň nosily pokrývky hlavy všech typů, od beranic a baretů až po klobouky. Stále bylo vidět hodně puffer bund od The North Face nebo luxusních verzí značky Moncler. Také fleece a plyš, který se kromě sherpa bund dostal i na kalhoty nebo boty. Perleťové, duhové a batikované barvy se rovněž dostaly v podstatě všude.
V Paříži všichni velmi pěkně voní. Kvalitní parfém pro ně neodmyslitelně patří k outfitu.
Skandinávské značky, které jsou známé svou minimalistickou estetikou ještě více upouštějí od brandingu. Sázejí na kvalitní materiály a silná trička v základních barvách, která vydrží několik let. Ledvinky a shoulder bagy trochu zaostávaly, ale na druhou stranu jsme viděli hodně cross body tašek Off-White nebo malých kabelek Jacquemus zavěšených na krku.
Puffery od The North Face nebo fleecové sherpa bundy má už ve svém šatníku stejně jako ledvinky nejeden Čech nebo Slovák. Vůči krátkodobým trendům typu kabelky na krku, které se označují i pojmem „fad“, ale bývá většina z nich imunní.
Na jednu stranu se sice módní kultura kvůli internetu vyvíjí bez hranic, ale v zahraničí je prostě tempo doby rychlejší a lidé jsou ochotni utrácet za oblečení víc. Pokud ti přijdou některé trendy, které zpozorovala Karolína v Berlíně a Paříži až příliš přes čáru, nemusíš se bát. Možná se do našich končin nikdy nedostanou, nebo potřebují jen trochu času, aby se na ně lidé adaptovali.