Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Alis nosil Supreme ještě předtím, než byli mnozí dnešní reselleři na světě, jeho životní příběh ti vyrazí dech.
Značka Supreme patří do mainstreamu již minimálně od roku 2010, a i když svět resellingu ovládají primárně mladší generace, mnozí reselleři jsou už dospělí, mají své rodiny, hypotéky a děti. Alis, majitel obchoduShank Corner, je ale v rámci streetwearu a tenisek opravdový veterán. V této kultuře se pohybuje již více než 20 let a v roce 2018 dokonce otevřel první resell obchod na území Rakouska.
V tomto článku se dozvíš:
Jak probíhala Alisova první návštěva newyorské prodejně Supreme v roce 1997;
odkud sháněli lidé kolem roku 2000 informace o nových kolekcích;
proč se ze Supreme stala mainstreamová ikona;
kolik tisíc eur potřeboval Alis na to, aby si otevřel svůj vlastní resell obchod.
Se značkou Supreme prožil Alis podstatnou část svého života, i když v některých momentech to už chtěl vzdát, pouliční kultura ho jednoduše přitáhla zpět. V rámci rozhovoru se s námi podělil o příběhy a informace, které nenajdeš v knížkách a ani na internetu. Supreme je totiž pro něj životní styl a pokud patříš do stejné skupiny lidí, určitě si udělej výlet do Vídně a navštiv jeho obchod na adrese Goldschlagstrasse 112.
Bylo to pravděpodobně na konci roku 1995. V té době jsem začínal objevovat internet a první věcí, kterou si jako mladý kluk začneš hledat, byl skateboarding, magazín Thrasher a tak dále. Supreme byla pro mě jen další skate značka, ale v krátkém čase jsem začal chápat celou její filozofii.
Kolem roku 1996 jsem bydlel v Horním Rakousku. Jeden kluk se právě vrátil z dolovené s rodiči a do tamního skate parku přišel s několika kousky od Supreme. To bylo poprvé, kdy jsem viděl jejich věci naživo. Říkal nám, že Supreme je nyní nejžhavější značkou v New Yorku a na sobě měl tričko Afro Skater.
V té době už u nás byly populární značky jako DC nebo Etnies, ale toto bylo něco úplně jiného. Všichni jsme znali film Kids a sledovali jsme i newyorskou skate scénu, ale z produktů Supreme jsi okamžitě dostal ten „newyorský feeling“ a cítil ses být součástí této kultury.
V roce 1997 jsem měl možnost jet do New Yorku. Popravdě jsme ukradli rodičům peníze a koupili letenky. Bylo září, já jsem právě oslavil 16. narozeniny a kámoš měl v New Yorku rodinu. Na letišti JFK tehdy neplatily tak přísné podmínky jako nyní a my jsme byli dva hlupáci, kteří ani nevěděli, co dělají. Kámoš ale jezdil za svou rodinou každý rok a tím pádem znal pár lidí z ulice. Ve zkratce věděl, jak to tam chodí. Jinak by si nemohl jen tak jezdit přes brooklynský most nebo jít do Queensu. Vypadali jsme sice jako opravdoví skateři, ale byli jsme z Evropy a v první řadě jsme nebyli černí.
Díky jeho kámošům jsme tak mohli být součástí tamní scény, chodili jsme na místa, která jsme dosud znali jen z rapových videoklipů a lidé nás akceptovali. Zhruba po dvou dnech jsme se vydali na ulici Lafayette, která ale v té době vypadala otřesně. Nic zde nebylo. Ostatní značky jako například Zoo York už fungovaly na vysoké úrovni, ale Supreme otevřelo svůj obchod na ulici, která byla doslova mrtvá. Všechno to ale mělo svůj význam. Do jejich obchodu jsi mohl vjet přímo na skateboardu a nikdo ti nic neřekl; přitom na jiných ulicích tě chtěli policisté zastavit už jen kvůli tomu, že jsi měl skateboard.
Jejich estetika pro mě reprezentuje špinavé betonové ulice New Yorku plné krve a kokainu v kontrastu s mrakodrapem Trump Tower. Miluji to.
Koupil sis během své první návštěvy něco, nebo ti stačilo už to, že jsi zažil New York?
Pro mě to byla jen obyčejná návštěva skate shopu. Nic speciálního. Věděli jsme, že je to nový obchod, který dělá věci přesně pro nás, a tak jsme se tam šli podívat. Supreme dříve neprodávalo jen vlastní věci, ale kolem roku 1997 se jim to už podařilo rozjet a začali tam jezdit i lidé z Japonska. Podle mě získalo Supreme hype v 90. letech zejména díky Japoncům. Koupil jsem si jednu kšiltovku, protože se mi líbila. Jejich trička mě tehdy vůbec nezaujala; bylo zde totiž spoustu jiných značek, které měly dobré grafiky a nikdo pochopitelně neřešil resell.
Když jsi vešel dovnitř, bylo přirozené, že jsi podal ruku manažerovi prodejny, pozdravil jsi skaters, kteří seděli vedle pokladny, okamžitě jsi cítil, že jsi mezi svými. Hudba hrála extrémně, EXTRÉMNĚ nahlas. Pouštěli tam Slayer, Onyx, Wu-Tang a když jsi chtěl něco říct, musel jsi křičet. Najednou se jeden zákazník, pravděpodobně turista, dotkl vyloženého trička Supreme a manažer něj zařval tak, že jsem ze strachu až poskočil. „Don't you EVER touch this piece again!".
Určitě jsem nebyl jediný, kdo v jejich obchodě zažil něco podobného, ale právě na této mentalitě se postavila celá značka. Také jsem zažil situaci, kdy se lidé přišli ptát na určité tričko a manažer jim řekl, že už se vyprodalo. Hned na to ale vešel do prodejny skater, podal manažerovi ruku a ten mu hodil přesně to tričko zpod pultu. Nešlo přitom o peníze. Ten skater ho dostal zdarma.
Kdy ses změnil ze skatera, který nosí své oblečení dokud ho nezničí, na oddaného fanouška tenisek a streetwearu?
Ve skutečnosti jsem se nikdy nezměnil. Na skateboardu jezdím od roku 1991 a když je dobré počasí (a nebolí mě klouby), rád si zajezdím i dnes. Nikdy jsem se nebál spadnout a zničit si tak své oblečení, i když by bylo Supreme. Ty věci jsem totiž vždy nosil zejména kvůli jejich kvalitě. Jediná změna u mě nastala zhruba před sedmi lety, když jsem začal kvůli nostalgii sbírat různé kousky a začal jsem si vyčítat, že jsem některé z nich svého času sjezdil na desce. Vždycky jsem byl ten typ člověka, který říká, že nové znamená lepší. Dnes už se to ale změnilo kvůli všem těm lidem, kteří ženou resell.
Zlomový moment pro mě přišel, když jsem jezdil na skateboardu v opuštěném bazénu Saddáma Husajna. Až tehdy jsem si totiž uvědomil, o čem je život.
Přemýšlel jsem i nad tím, že nebudu dál nakupovat a odložím si jen ty věci, na kterých mi záleží. To je ale u Supreme nemožné; stále tvoří nové produkty, bez kterých se nemůže člověk jako já obejít. Jejich estetika pro mě reprezentuje špinavé betonové ulice New Yorku plné krve a kokainu, v kontrastu s mrakodrapem Trump Tower. Miluji to. Někteří si myslí, že jejich slogan „fuck 'em“ a postoj vůči establishmentu je jen mladickou nerozvážností.
Mně je ale pomalu 40 let. Pokud tě někdo pošle do p***, poslal tě do p***. To se nemění. Je to způsob života. Pokud se ho nebojíš nosit na tričku, patříš k Supreme. Zároveň bys měl cenit i jiné produkty než jen ty s box logem. Box logo je pouze vtip, který odkazuje na dílo Barbary Kruger. Supreme je mnohem víc než jen vtip.
Proč jsi vůbec začal uvažovat nad tím, že by ses vykašlal na Supreme, i když ti je samotný brand tak blízký?
Když ti je před třicítkou, tvá osobnost se začne měnit. Kamarádi odcházejí, zakládají si rodiny a všichni jsme byli vychováni podle vzorce, ve kterém bys měl prostě jednou dospět a být otcem. I já jsem začal zvažovat, zda je to pro mě opravdu životní styl nebo jen součást mého dětství, z níž je již čas vyrůst.
Kolem roku 2009 jsem byl kvůli práci v Iráku a zlomový moment pro mě přišel, když jsem jezdil na skateboardu v opuštěném bazénu Saddáma Husajna. Až tehdy jsem si totiž uvědomil, o čem je život a začal jsem si ho opět užívat po svém. Styl oblékání jsem totiž změnil jen kvůli práci. Pořád sice pracuji v kanceláři, ale když je čas přinést výsledky nebo se prezentovat na důležitém setkání, lidé tě nesoudí podle toho, zda máš na sobě oblek nebo kšiltovku. Důležitý je tvůj intelekt a výkon. Je přece 21. století. Můžeš být sám sebou a nemusíš se měnit.
Po pětileté pauze jsem se vrátil zpět do Rakouska a začal znovu nakupovat Supreme. Mou výsadou byly, a stále jsou, zejména kšiltovky a tenisky. Teprve po zmiňované pauze jsem se začal zajímat naplno i o oblečení a hledal věci, které jsem za tu dobu propásl. Narodil jsem se totiž v Jugoslávii, odkud jsme kvůli válce emigrovali do Rakouska. Můj otec tam zůstal a v podstatě jsme všechno ztratili. Byli jsme chudí a prošel jsem si tak stejnou cestou jako většina sneakerheads. Tenisky, na které jsem se tehdy mohl chodit akorát tak dívat do výloh, si dnes mohu dovolit, a proto se snažím vynahradit si tento nedostatek z dětství. Když jsem byl mladý, dělal jsem různé věci na hraně zákona, abych si mohl dovolit nové tenisky.
Víš, jak jsem kupoval Supreme kolem roku 2000? Volal jsem jim přes telefon přímo do New Yorku.
Považuješ se za sběratele, nebo spíše sneakerheada?
Spíše za sneakerheada. Sbírám sice tenisky, ale vždy je i nosím. Tím myslím všechny své tenisky. Mám rád všechny druhy tenisek od všech značek. Nemám rád, když lidé odsuzují určité značky jen kvůli tomu, že nemají hype. Opravdový sneakerhead podle mě kupuje zejména tenisky, které nemají hype.
Kdykoli je nový release, zamyslím se nad tím, jestli bych je mohl nosit jen tak k jeansům a bílému tričku. Ve většině případů se mi podaří přesvědčit sama sebe ke koupi. Některé general releasy jako např. Air Jordan 6 White Infrared si odkládám i několik let, ale když jsem si koupil Air Force 1 x Off-White, hned jsem si je obul. Raději bych ale nakoupil v outletu, než utrácet zbytečné prachy za hype tenisky, které mají často otřesnou kvalitu.
Už kolem roku 2012 jsem si byl jistý tím, že mé předešlé investice do Supreme se vyplatí. Díky Odd Future se totiž o Supreme dozvěděla zcela nová generace, a když jsem se snažil najít starší věci na eBay, všechny ceny šly najednou nahoru. Začal jsem tedy sbírat stále více menších produktů z každého dropu a primárně skate desky. Kolem skate desek existuje totiž zvláštní trh. Stránka Art of Skateboarding je něco takového jako StockX s deskami. Pro skaters jsou to umělecká díla a každý z nás měl v dětství sen, že si je jednou ve svém vlastním bytě zavěsí na stěnu namísto obrazů.
Už kolem roku 2013 jsem si kupoval dva páry tenisek a jeden jsem prodal, abych měl ten druhý „zdarma“. Všechno se to ale posralo s příchodem prvních Yeezy, které vyšvihly ceny na úplně jiný level a 15letá děcka byly ochotná je kupovat. Idea k založení obchodu Shank Corner vznikla kolem roku 2015.
Viděli jsme řadu idiotů, kteří na resellingu vydělávají a věděli jsme, že to dokážeme lépe. Reselling jsem ale nepotřeboval, byly to pro mě spíše menší přivýdělky k práci. V každé světové metropoli byl alespoň jeden kvalitní resell obchod nebo sekáč, který prodával archivní kousky oblečení. Spolu s mým kolegou Brianem Tejadem jsme se tak rozhodli podobný zážitek zpřístupnit lidem v Rakousku, naše prodejna je otevřena už druhý rok.
Kolik tisíc korun vás dosud stál Shank Corner? Máte nějakého investora?
Nemuseli jsme si vzít půjčku a nemáme ani investora, všechny peníze jsme do obchodu investovali z vlastní kapsy. Dokážeš si asi představit, jak to bylo těžké pro dva sneakerheady, kteří si jedou tenisky tak dlouho jako my. Počáteční investice byla zhruba 30 000 € (přibližně 776 tisíc korun), ale kromě toho již na oblečení a tenisky padly další tisíce eur. Pokud nemáš alespoň 30K, můžeš se s podobnou ideou rozloučit.
Za svým prvním kouskem od Supreme jsi cestoval přímo do New Yorku. Jak jsi kupoval jejich oblečení potom?
Víš, jak jsem kupoval Supreme kolem roku 2000? Volal jsem jim přes telefon přímo do New Yorku. Zvonilo jim to tam asi 40 minut, dokud mi to někdo nezvedl, což je pochopitelné, protože jim tam hučí hudba na plné koule. Pak mi to někdo zvedl a vynadal mi, že jim už hodinu blokuji linku. Když jsem mu řekl, že chci koupit tričko, položil.
Musel jsem tedy zavolat znovu a vysvětlovat mu, kdo jsem a proč to chci nosit. Nevěděl jsem ani, co mi pošlou. V té době totiž nebyly dostupné žádné lookbooy ani katalogy a on by mi samozřejmě přes telefon nepopisoval všechny věci, které mají aktuálně v obchodě. Řekl jsem mu jen, ať mi pošle nějaké tričko a kšiltovku, peníze jsem jim vložil na účet přes banku a trvalo pomalu dva měsíce, než mi ty věci přišly.
Jediným zdrojem informací o nové kolekci byly japonské magazíny, které sem tam nafotily menší lookbook. Fotky z těchto magazínů se následně skenovaly a někdo je vždy přidal na internet. Než ses ale dostal k takovým fotkám, ty produkty už se dávno vyprodaly. Jejich oficiální web se spustil až kolem roku 2006, ale internet byl do té doby úplně jiný než dnes. Když jsi byl venku, napadlo tě milion věcí, které si chceš vyhledat, ale než jsi přišel domů, na všechno jsi zapomněl.