Alis nosil Supreme ještě předtím, než byli mnozí dnešní reselleři na světě, jeho životní příběh ti vyrazí dech.
Značka Supreme patří do mainstreamu již minimálně od roku 2010, a i když svět resellingu ovládají primárně mladší generace, mnozí reselleři jsou už dospělí, mají své rodiny, hypotéky a děti. Alis, majitel obchodu Shank Corner, je ale v rámci streetwearu a tenisek opravdový veterán. V této kultuře se pohybuje již více než 20 let a v roce 2018 dokonce otevřel první resell obchod na území Rakouska.
- Jak probíhala Alisova první návštěva newyorské prodejně Supreme v roce 1997;
- odkud sháněli lidé kolem roku 2000 informace o nových kolekcích;
- proč se ze Supreme stala mainstreamová ikona;
- kolik tisíc eur potřeboval Alis na to, aby si otevřel svůj vlastní resell obchod.
Se značkou Supreme prožil Alis podstatnou část svého života, i když v některých momentech to už chtěl vzdát, pouliční kultura ho jednoduše přitáhla zpět. V rámci rozhovoru se s námi podělil o příběhy a informace, které nenajdeš v knížkách a ani na internetu. Supreme je totiž pro něj životní styl a pokud patříš do stejné skupiny lidí, určitě si udělej výlet do Vídně a navštiv jeho obchod na adrese Goldschlagstrasse 112.
Kdy jsi poprvé slyšel o značce Supreme?
Bylo to pravděpodobně na konci roku 1995. V té době jsem začínal objevovat internet a první věcí, kterou si jako mladý kluk začneš hledat, byl skateboarding, magazín Thrasher a tak dále. Supreme byla pro mě jen další skate značka, ale v krátkém čase jsem začal chápat celou její filozofii.
Kolem roku 1996 jsem bydlel v Horním Rakousku. Jeden kluk se právě vrátil z dolovené s rodiči a do tamního skate parku přišel s několika kousky od Supreme. To bylo poprvé, kdy jsem viděl jejich věci naživo. Říkal nám, že Supreme je nyní nejžhavější značkou v New Yorku a na sobě měl tričko Afro Skater.
V té době už u nás byly populární značky jako DC nebo Etnies, ale toto bylo něco úplně jiného. Všichni jsme znali film Kids a sledovali jsme i newyorskou skate scénu, ale z produktů Supreme jsi okamžitě dostal ten „newyorský feeling“ a cítil ses být součástí této kultury.
V roce 1997 jsem měl možnost jet do New Yorku. Popravdě jsme ukradli rodičům peníze a koupili letenky. Bylo září, já jsem právě oslavil 16. narozeniny a kámoš měl v New Yorku rodinu. Na letišti JFK tehdy neplatily tak přísné podmínky jako nyní a my jsme byli dva hlupáci, kteří ani nevěděli, co dělají. Kámoš ale jezdil za svou rodinou každý rok a tím pádem znal pár lidí z ulice. Ve zkratce věděl, jak to tam chodí. Jinak by si nemohl jen tak jezdit přes brooklynský most nebo jít do Queensu. Vypadali jsme sice jako opravdoví skateři, ale byli jsme z Evropy a v první řadě jsme nebyli černí.
Díky jeho kámošům jsme tak mohli být součástí tamní scény, chodili jsme na místa, která jsme dosud znali jen z rapových videoklipů a lidé nás akceptovali. Zhruba po dvou dnech jsme se vydali na ulici Lafayette, která ale v té době vypadala otřesně. Nic zde nebylo. Ostatní značky jako například Zoo York už fungovaly na vysoké úrovni, ale Supreme otevřelo svůj obchod na ulici, která byla doslova mrtvá. Všechno to ale mělo svůj význam. Do jejich obchodu jsi mohl vjet přímo na skateboardu a nikdo ti nic neřekl; přitom na jiných ulicích tě chtěli policisté zastavit už jen kvůli tomu, že jsi měl skateboard.
Jejich estetika pro mě reprezentuje špinavé betonové ulice New Yorku plné krve a kokainu v kontrastu s mrakodrapem Trump Tower. Miluji to.
Koupil sis během své první návštěvy něco, nebo ti stačilo už to, že jsi zažil New York?
Pro mě to byla jen obyčejná návštěva skate shopu. Nic speciálního. Věděli jsme, že je to nový obchod, který dělá věci přesně pro nás, a tak jsme se tam šli podívat. Supreme dříve neprodávalo jen vlastní věci, ale kolem roku 1997 se jim to už podařilo rozjet a začali tam jezdit i lidé z Japonska. Podle mě získalo Supreme hype v 90. letech zejména díky Japoncům. Koupil jsem si jednu kšiltovku, protože se mi líbila. Jejich trička mě tehdy vůbec nezaujala; bylo zde totiž spoustu jiných značek, které měly dobré grafiky a nikdo pochopitelně neřešil resell.
Jak vypadal v té době samotný obchod?
Co se dozvíš po odemknutí?
- Jak se Alis rozhodl vykašlat na běžný život a začal se opět zajímat o streetwear naplno;
- co miluje nejvíce na značce Supreme;
- jakými způsoby se objednávalo oblečení od Supreme kolem roku 2OOO;
- kolik tisíc korun podle něj potřebuješ, aby sis mohl založit vlastní resell obchod;
- zda jsou podle něj věci od Supreme kvalitní, nebo jde jen o hype.