Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Úterý 12. 11. 2019 svátek má Benedikt

hledej na refresheru

Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Doporučujeme zapnout browser notifikace, pokud budeš přihlášený na Refresheru na tomto zařízení.
Móda - Módní seriál
0
Peter Hlavička
2. září 2019, 10:40

Jak zneužívají firmy po celém světě popularitu značky Supreme?

Zákony mají množství děr a některé módní značky si na tom postavily celý byznys.

Peter Hlavička
2. září 2019, 10:40
Jak zneužívají firmy po celém světě popularitu značky Supreme?
Zdroj: Brandon McGhee/www.smartsanghai.com
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
0
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Jaká je hranice mezi vykrádáním a čerpáním inspirace? Velmi tenká. Jaký je rozdíl mezi kopií a parodií? Často minimální. Každá informace, která se stane součástí tvůrčího procesu, má na něj vliv a v dnešní době je téměř nemožné vytvořit unikátní dílo bez odkazu na předešlé autory.

 

V tomto článku se dozvíš:
  • Proč mohou módní značky krást a kopírovat od Supreme;
  • jaké zákony chrání módní designy;
  • které firmy z popularity Supreme vytěžily nejvíce.

 

Loga firem a vynálezy se dají proti kopírování jednoduše zajistit ochrannou známkou resp. patentem. Jejich registrace je však drahá a samotný proces může trvat i několik měsíců. Pokud vytvoříš umělecké dílo, například fotografii nebo malbu, které je jedinečným výsledkem tvé tvůrčí duševní činnosti, autorské právo tě chrání ode dne jeho vytvoření. A to bez jakýchkoliv administrativních úkonů či poplatků.

 

Na otázku registrace a ochrany uměleckých děl jsme se zeptali Lucie Miklasové, vedoucí licenčního oddělení OSA: „Autorskoprávní ochrana je založena na neformálním principu, tedy dílo (i dílo designu) není nutné nikde registrovat a ochrana vzniká samotným vytvořením díla. Závisí tedy na posouzení jeho tvůrce, zda je design výsledkem jeho jedinečné tvůrčí duševní činnosti. V případě pochybností nebo sporu o tom rozhodne soud.“

 

Autorské právo však není jediným způsobem ochrany:Určité designy spadají přirozeně pod autoroskoprávní ochranu. Pod jiný typ ochrany, průmyslový, spadají až tehdy, jestliže je tvůrci nebo vlastníci zaregistrují. Průmyslněprávní ochrana designu je založena na formálním principu, tedy designy se registrují na Úřadu průmyslového vlastnictví a chráněné jsou takové designy, které mají tuto registraci. V případě využití prostředků průmyslněprávní ochrany existuje autorskoprávní ochrana paralelně nadále a aniž bylo dílo designu jako předmět autorského práva kdekoliv registrováno.

Pouliční škola

Světoznámá značka Supreme je asi nejlepším ztělesněním toho, jak ve skutečnosti funguje módní průmysl. Už od roku 1994 si totiž kolem sebe budovala auru, díky které nemusela dodržovat tradiční normy, do reklamy neinvestovala téměř nic a její zaměstnanci byli spíše „skateři z ulice“ než vyžehlení podnikatelé s úsměvem.

 

Jejich upřímný a zejména autentický přístup k budování značky je aktuální učebnicí téměř pro všechny firmy nejen z oblasti streetwearu. Během své historie však využíval brand Supreme různé díry v zákonech, kvůli kterým dnes musí nést nemalé následky.

 

Ako zneužívajú firmy po celom svete popularitu značky Supreme?

 

Známým příkladem je už jejich logo, které odkazuje na postmoderní dílo I Shop Therefore I Am od Barbary Kruger z roku 1987. Málokdo však ví, že Supreme není první značkou, která s podobným vizuálem přišla. Ve skutečnosti je jejich ikonické box logo inspirované motivem z triček ze spolupráce značek FTP a FUCT. Jejich parodie díla Barbary Kruger totiž vyšla už v roce 1992, tedy dva roky před vznikem Supreme.

 

Eric Brunetti, spoluzakladatel značky FUCT, patřil svého času mezi mistry krádeže a přesně věděl, do jaké míry může kopírovat díla jiných autorů tak, aby ho nemohli žalovat. Podle mnohých byl Brunetti pro Supreme na počátku 90. let obrovským vzorem a jeho motivem z filmu Planeta opic se údajně inspirovala i značka A Bathing Ape.

 

Ako zneužívajú firmy po celom svete popularitu značky Supreme?

Otázku využití díla Barbary Kruger značkou Supreme z autorskoprávní perspektivy nám opět vysvětlila Lucia Miklasová: „Inspirace se může promítnout do nového díla tak, že autor nového díla autora původního díla obdivuje, má jeho díla načtená, nasledovaná, nastudovaná... Je proto jen přirozené , že se tyto vjemy – jako inspirace – promítnou do děl autora nového díla. Je těžké vyjádřit se ke konkrétním případům – neznáme totiž všechny okolnosti těchto použití. Otázka, do jaké míry je inspirace možná, je mezi tvůrci velmi častá. Správně by však otázka měla znít tak, kdy nový tvůrce (jako uživatel) potřebuje souhlas k použití od autora původního díla.“ 

Logo Supreme by tak podle jejích slov mohlo spadat do kategorie zpracovaných děl: „Zpracování díla je velmi široký pojem. Zahrnuje skutečně jakýkoliv způsob zásahu: prodloužení, zkrácení, oříznutí, změnu barevnosti, apod. K jakémukoliv takovému zpracování může dojít pouze na základě souhlasu od autora původního díla. Podle jednoduché výkladové pomůcky, pokud je původní dílo v novém díle viditelné/vnímatelné, jde o použití/zpracování, ke kterému je třeba mít souhlas autora původního díla.“

Zákony a licence

Pokud chce tedy módní značka použít na svých produktech známý motiv díla nebo záběr z filmu, měla by požádat autora o souhlas, resp. udělení licence, za kterou samozřejmě zaplatí. Řeší ale Supreme podobné právní záležitosti? Často ne. Pokud použije undergroundová značka na svých tričkách takovou grafiku, velké nakladatelství, známí autoři a filmová studia by z ní i tak neměla co vysoudit a celý tento proces by je přitom stál hodně času a financí.

 

Jedno z prvních triček, které vyšlo od značky Supreme, mělo na sobě záběr z filmu Taxikář s Robertem De Nirem a je více než jisté, že za jeho použití nezaplatili. Při příležitosti 20. výročí značky se však rozhodli tato trička znovu prodávat a tentokrát již na štítku bylo jasně napsáno, že motiv je majetkem Columbia Pictures. 

 

Tričko Supreme Taxi Driver z roku 1994 vs. 2014

Ako zneužívajú firmy po celom svete popularitu značky Supreme?

 

S licencemi ale tančí Supreme běžně na tenké čáře a i když hodnota této značky byla nedávno vyčíslena na 1 miliardu dolarů, za grafiky se jim často platit nechce. V jejich případě to sice není až tak hrozné jako u fast-fashion prodejců, ale soudním sporům se sem tam prostě nevyhnou.

 

Jejich první velký přešlap tak přišel již v roce 2001, kdy se rozhodli, opět po vzoru Erica Brunettiho, vytvořit vlastní verzi monogramu Louis Vuitton. V tomto případě si toho ale luxusní módní dům všiml a do poštovní schránky Supreme přišel dopis, ve kterém LV přikázal okamžité ukončení prodeje všech produktů s designem podobným jejich registrovanému Toile Monogram motivu.

 

Exkluzivní obsah pro předplatitele REFRESHER+
od 57,50 kč na měsíc
PŘEDPLATIT
Už máš předplatné? Přihlásit se
PROČ SI PŘEDPLATIT?

Co se dozvíš po odemknutí?

  • Jak firmy po celém světě zneužívají popularity Supreme;
  • jakými problémy prošla značka Supreme při registrovaní své ochranné známky;
  • co se stane, pokud si dvě značky chtějí registrovat stejné umělecké dílo.

Ohodnoť článek
5
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Nejčtenější
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.