Můžeš s nimi tvořit, vařit či pracovat, hlavně nikam nechoď.
Všichni jsme v izolaci, mnozí se ze svého bytu nepohnuli už několik dní a postupně to na nás doléhá. Podle The Verge se to projevuje i na tom, co streamuje na YouTube. Kdysi velmi specifický žánr pro úzkou skupinu lidí dnes zažívá boom, jaký nikdo nečekal.
Videa, ve kterých můžeš sledovat tvůrce při běžných činnostech, sleduje až o 600 % více lidí než před vypuknutím pandemie koronaviru.
Dělají každodenní věci, ke kterým se můžeš přidat
Videa v kategorii #withme přišla na YouTube již kolem roku 2010, vysvětluje společnost v interaktivním článku. Takových videí dnes YouTube eviduje čtyři miliardy, takže pokud by ses rozhodl tento trend prozkoumat, máš co v karanténě dělat.
Zpočátku to byla videa Get Ready With Me pro fanoušky make-upu a kosmetických produktů. Dnes se už často označují jen zkratkou GRWM a tvůrci, ve většině případů ženy, se v něm namalují, případně ukazují svou rutinní péči o pleť či vlasy. Je to kombinace recenze produktů a komunikace s fanoušky o každodenním životě či novinkách v oblasti merche a jiných způsobů, které tvůrcům vydělávají peníze.
Postupně se však tato videa rozšířila na každou činnost, kterou tvůrci dělají. Mohli jsme s nimi vařit či péct, sbalit si kufr na dovolenou, uklidit si pokoj, vlastníma rukama si vyrobit ozdoby do domácnosti či zašít staré oblečení.
Později přibyla i videa od kreativních lidí, kteří kreslili a malovali či dělali grafický design. Lidi provázeli svými deníky nebo skicáky, učili je základní prvky, ve videích vysvětlují i to, jaké pomůcky používají a jak například editují své výtvory.
Přibližně od roku 2015 se roztrhl pytel s videi Journal With Me (vytvoř si deník/naplánuj si týden se mnou) a Study With Me, kde se youtubeři doslova natáčeli při tom, jak hodinu či dvě studují v knihovně či u sebe doma. Obvykle šlo o tvůrce, kteří se běžně soustřeďují na seberozvoj, plánování či produktivitu a chtěli svým fanouškům ukázat, jak v praxi aplikují vlastní rady.
Mezi úspěšné youtubery v tomto tématu patří Jamie, jejíž kanál TheStrive Studies sleduje okolo 250 tisíc lidí, druhý kanál The Strive to Fit dalších téměř 400 tisíc. O jejích Study With Me videích psali několik zahraničních médií, Jamie nedávno skončila medicínu a pracuje na atestaci, proto ji obvykle sledují Američané na vysokých školách. Přidává videa s hudbou i bez.
Dnes přibývají i videa s označením #athome od tvůrců, kteří se také izolují a tudíž nemohou dělat spolupráce, nahrávat rozhovory nebo pracovat s větším týmem ve studiu či u sebe doma.
Lidé tato videa dnes sledují podle Verge až o 130 % více než dříve. Proč? Protože také zůstávají doma a potřebují se učit nebo pracovat. Takto alespoň nemají pocit, že jsou v tom sami. Do jisté míry by to možná mohlo mít i motivační efekt. YouTube dokonce už poskládal seznam videí #stayathome, která tě nepochybně zabaví během pandemie. Firma chce, abys zůstal doma a k tomu vytvořili i povzbudivé video spolu s neznámějšími tvářemi YouTube.
Pokud zůstáváš doma, zachraňuješ tím životy, vzkazují.