Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Jak české firmy postihla koronakrize a omezování jejich byznysu? A co si z celého problému odnesou?
Koronakrize. V poslední době slovo až příliš skloňované v souvislosti s pandemií koronaviru. Protože zatímco se životy jednotlivců začínají nemoci pomalu přizpůsobovat, tak čeští podnikatelé budou škody napáchané v souvislosti s nezbytným omezením života v Česku počítat ještě mnoho měsíců.
Proto jsme některé firmy oslovili, aby nám pověděly, co se pro ně osobně kvůli koronakrizi změnilo. A nejen to – protože nová situace, kterou poslední dekádu nikdo nepamatuju, úplně proměnila některé zažité zvyky, zeptali jsme se, jakou lekci, poučení, si z této krize vzali.
Do článku se vyjádřily tyto firmy:
Žufánek, výrobce alkoholu
Etapa, restaurace
GoOut, technologická společnost zaštiťující akce a události
Thomas Barbershop, holičství
Haenke, ekologicky udržitelné květinářství
Lidi z baru, provozovatelé Baru, který neexistuje, Whiskey Baru, 4pokojů, a dalších
Jak koronakrize ovlivnila vaše podnikání a jaké změny a opatření jste udělali, aby vaše firma mohla dál fungovat?
Zcela upřímně, žádná změna nenastala. Lihovar jede ještě víc než před krizí. Destilujeme každý den včetně sobot a nedělí. Nonstop. Jen holt víceméně na sklad, 65 % našich zákazníků tvoří gastro provozy. A ty jsou teď zavřené. Naše obrovská výhoda je ta, že jsme rodinná firma, neplatíme žádný nájem, jsme ve svém a mimo rodinu máme jen 4 zaměstnance. Dokážeme přežít opravdu dlouho. Jednou to gastro otevřít musí a my v tu chvíli budeme mít plný sklad.
Jaké poučení jste si z této krize odnesli – popřípadě představu o budoucím fungování trhu?
Jedno poučení máme. Od prvního roku co podnikáme, jsme se zaměřili pouze na gastro. Nikdy jsme neprodávali v žádném supermarketu, jednoduše toho zboží není tolik a hlavně jsme nechtěli, aby se zákazníci rozhodovali o koupi jen na základě aktuální slevové akce. Totální zaměření na restaurace a bary teď ukázalo, že se to někdy nemusí vyplatit. Ale ani tak z toho principu neustoupíme a v obchodních řetězcích prodávat nebudeme. Gastro je král a první velký výpadek v historii nás nerozhodí.
Etapa
Restaurace
Jak koronakrize ovlivnila vaše podnikání a jaké změny a opatření jste udělali, aby vaše firma mohla dál fungovat?
Museli jsme víceméně začít od nuly. Spustili jsem e-shop, kde každý den umisťujeme nabídku pečiva, sladkého a jídel na konkrétní dny. Začali jsme prodávat i suroviny, keramiku, grafiku atd. Znamenalo to nastavit úplně jiné procesy uvnitř. Zákazníci si chodí vyzvedávat balíčky k okénku.
Jaké poučení jste si z této krize odnesli – popřípadě představu o budoucím fungování trhu?
Je potřeba být pružní, přizpůsobit se podmínkám, které nejsme schopni ovlivnit. Nebát se experimentovat a dělat chyby, rychle se z nich poučit a neustále inovovat. To ale platitlo i před touhle situací.
GoOut
Technologická společnost zaštiťující akce a události
Jak koronakrize ovlivnila vaše podnikání a jaké změny a opatření jste udělali, aby vaše firma mohla dál fungovat?
GoOut je plně propojen s kulturní scénou, která aktuálně prochází velmi těžkým obdobím. Koronakrize všechny pořadatele kulturních akcí vystavuje velké nejistotě, jelikož nikdo neví, jak dlouho bude tento stav trvat. Stejně tak nikdo nedokáže odhadnout, zda budou lidé ochotni na kulturní akce po tom všem vůbec chodit - nejen z pozice strachu z koncentrace velkého množství lidí na jednom místě, ale i jejich vlastní ekonomické situace.
Naše vlastní podnikání se tak ocitá taktéž ve velké nejistotě a čekáme co bude dál. Paradoxně máme v těchto dnech více práce než kdy jindy. Musíme zvládnout nejen komunikaci s pořadateli, ale i všemi našimi zákazníky. Všechno se tak koncentruje do velmi krátkého časového období, které je jinak rozloženo v čase.
Za GoOut jsme se vrhli hned do několika projektů reagujících na současní podmínky: rozvíjíme koncept festivalu NIC 2020, kde si lidé mohou kupovat vstupenky na neexistující akce a podpořit tak své oblíbené interprety. Dále aktivně informujeme o kulturních akcích v online prostoru a v neposlední řadě motivujeme zákazníky k nákupu dárkových poukazů, abychom následně pomohli kulturní scéně vstát z popela.
Jaké poučení jste si z této krize odnesli – popřípadě představu o budoucím fungování trhu?
Trh v konečném důsledku bude fungovat podobně jako v době před krizí. Kultura jako taková snad nezmizí a vždy zde budou lidé, kteří ji budou rozvíjet. Jsme totiž v oboru, který nezná pouze finanční ukazatele, ale jsou mu vlastní hodnoty jako motivace, nadšení atd. Trh však zcela jistě projde velkými korekcemi. Některé subjekty zaniknout, jiné vzniknou. Dojde k přerozdělení a zcela jistě uvidíme pomalejší náběh zpět než tomu bude v jiných oborech.
Thomas Barbershop
Holičství
Jak koronakrize ovlivnila vaše podnikání a jaké změny a opatření jste udělali, aby vaše firma mohla dál fungovat?
Díky vládnímu opatření, které naše podnikání vlastně ze dne na den zastavilo, resp. zastavilo příjmy z něj, ovšem náklady zůstaly, tak ovlivnilo hodně. A protože jediný předmět podnikání firmy jsou holičské služby, tak se nedá vymyslet moc změn, které by firma použila a fungovala dál. Ze dne na den jsme přestali prakticky fungovat. Nyní jen čekáme až nám vláda zase dovolí fungovat.
Jediné štěstí je, že firma má rezervu pro případ krize o které se již delší dobu hovoří a tak jsme nemuseli zatím propustit jediného zaměstnance z bezmála dvaceti. Horší je, že s krizí můžete počítat, například propad obratu o 50 % apod. ale s totálním umrtvením provozu na nulu a ještě k tomu na dva a půl měsíce, to prostě nepředpokládáte. Momentálně přeskupujeme finanční prostředky např. do reklamy a propagaci před Vánoci na pravidelné platby, na platy zaměstnanců a čekáme, co se bude dít dál. Na pomoc od státu se příliš nespoléháme a ke slibům se neupínáme. Věříme, že to zvládneme.
Jaké poučení jste si z této krize odnesli – popřípadě představu o budoucím fungování trhu?
Trh se jistě změní, až pomine stav nouze, to je v našem oboru jisté. Klíčové bude, jak na tom bude celá společnost, což se odrazí v chování zákazníků. Na jedné straně se dá říct, že vlasy a vousy porostou dál, ale také tato služba je zbytná a bude zase hodně lidí, kteří na tom budou tak, že úpravu zevnějšku pořeší vlastními zdroji a návštěvu kadeřníka či holiče si odpustí. Což bude mít jistě vliv na ceny našich služeb, kdy bude tlak na jejich snižování. S tím bude spojený tlak na kvalitu, už si budou zákazníci vybírat za jaké služby a hlavně kolik zaplatí. Doba blahobytu je tak za námi, a to bude změna sama o sobě.
Ponaučení to bude nepochybně pro všechny. Nikdy už nikdo nebude žít od výplaty k výplatě, jak to dnes spousty lidí má. V našem oboru je to dost běžné. Nejnovější telefony na splátky, auta na leasing, drahé pronájmy bytů a běžný život financovaný z dýšek. Vždyť zítra zase budu pracovat, tak vydělám. To jsme se nyní přesvědčili, že nepůjde a nevíme dne, kdy na dva tři měsíce vypadneme od příjmů, ale složenky chodí dál.
Naše vlastní ponaučení je, že jak jsme s krizí počítali, a spolu s našimi zaměstnanci vytvářeli rezervy, byla to správná cesta a nyní to chápou i oni, že ještě nedávné přeplácení zaměstnanců, jak jsme byli svědky, byla cesta špatná. Protože rozdávat a utrácet je to nejjednodušší, ale my jsme nikoho nepropustili, neposlali na nemocenskou ani na úřad práce a plat berou zatím v plné výši. Jsme v tom společně.
Haenke
Ekologicky udržitelné květinářství
Jak koronakrize ovlivnila vaše podnikání a jaké změny a opatření jste udělali, aby vaše firma mohla dál fungovat?
Zezačátku to byl hodně kolotoč, chvíli jsme si mysleli, že jsme skončili úplně, potom jsme se dozvěděli, že „květinářství a zahrádkářství“ jsou otevřená. To byla sice super zpráva, ale jak si to vyložit, když jsme tak trochu všechno a nic.
Původně jsme chtěli zavřít úplně, ale lidé začali objednávat rostliny ve velkém, a tak jsme si řekli, že bude lepší zkusit něco jiného: rostliny dovážíme díky Liftagu do druhého dne rovnou domů. Lidi tak můžou být doma, věnovat se sami sobě a kytky přesadit, kdy se jim zachce.
Jaké poučení jste si z této krize odnesli – popřípadě představu o budoucím fungování trhu?
Poučení: my jsme věděli, že koncept Haenke je dost „ne-krizový“ koncept... něco, co by v době krize nikdy neobstálo. Ale protože jsme právě oba dva přišli na trh práce v roce 2008, tak si pamatujeme tehdejší mindset a celou dobu jsme to směřovali tam, že značka neobstojí v momentě, kdy jí nebudou lidé věřit, ale ani v momentě, kdy nebude mít ceny, co jsou blízko zemi… rostliny, které nyní dostanete na e-shopu, pocházejí od evropských pěstitelů, co mají – i přes koronakirizi – na mysli udržitelnost. Snažíme se na maximum.
Lidi z baru
Provozovatelé Baru, který neexistuje, Whiskey Baru a 4pokojů
Jak koronakrize ovlivnila vaše podnikání a jaké změny a opatření jste udělali, aby vaše firma mohla dál fungovat?
Koronakrize nás ovlivnila zcela zásadně, v podstatě jsme ze dne na den přišli o veškeré tržby. V týmu máme kolem 150 lidí, a tak jsme to chvíli viděli skutečně černě, ale naštěstí jsme se oklepali a během pár dnů si začali doslova „hledat jinou práci“ – takže v některých našich podnicích rozvážíme koktejly (Bar, který neexistuje a Whiskey Bar), jinde zase vaříme a rozvážíme obědy (4pokoje), to je asi tak běžné, co dělá spoustu barů a restaurací. Do toho jsme ale začali rozvážet i potraviny a vlastně si založili takový malý on-line supermarket (www.lidizbaru.cz), to musím říct zatím funguje úplně nejlíp.
Na tom je skvělý, že to funguje na všechny strany, protože my tím máme práci, naši dodavatelé (kteří byli často stoprocentně závislí na gastru) odbyt pro své věci, no a zákazníci se dostanou k potravinám v kvalitě, která se běžně používá v dobrých restauracích.
No a pak už to jelo dál a různí lidé z týmu začali přicházet s dalšími kreativními nápady, jak se udržet nad vodou: založili jsme fashion brand Originál Neojebeš a začali šít a prodávat trička, další parta barmanů napsala za měsíc koktejlovou kuchařku, další pracuje na deskové hře. Všechny věci, které děláme, jsou založené na tom, že musíme vytvořit nové příležitosti, abychom to přežili v plném počtu. Žádné vyhazování, tým musí zůstat celý.
Jaké poučení jste si z této krize odnesli – popřípadě představu o budoucím fungování trhu?
Já osobně si odnáším skvělej pocit, že mám kolem sebe tým, co se nepose*e, když jde do tuhého. Pardon za silná slova, ale lépe to říct neumím. Odnášíme si určitě zkušenost toho, že dokážeme během pár dnů vymyslet a realizovat věci, které by nám jindy trvaly rok – a myslím si, že tuto zkušenost ještě v budoucnu hodně využijeme.
Další věc, co se nám potvrdila, je extrémně decentralizované řízení – to je cesta, kterou jsme nastoupili už před cca 2 léty, ale občas jsme o ní pochybovali – no a teď se ukázalo, že to bylo to nejlepší, co jsme mohli udělat, protože díky tomu jsme schopní reagovat velmi rychle a vytvářet věci bez zbytečného schvalování na více úrovních a hlavně ve větší rozmanitosti. Co se týče představy o budoucím fungování trhu, na to, myslím, je ještě brzy, to si netroufám odhadovat.
Aerofilms
Filmový distributor
Jak koronakrize ovlivnila vaše podnikání a jaké změny a opatření jste udělali, aby vaše firma mohla dál fungovat?
Krize znamenala uzavření kin a pozastavení kinodistribuce našich filmů. V online a dalších médiích distribuce pokračuje dál. Soustředili jsme se jednak na úspory, kterými jsme snížili náklady, a zároveň na vytváření nových příjmů – tzn. maximální koncentraci na propagaci a atraktivní obsah našeho portálu aerovod.cz a taky jsme společně s kiny rozjeli projekt Moje kino LIVE. Tyto příjmy samozřejmě nemohou zcela nahradit výpadek kinotržeb, ale i tak jsme velmi potěšeni značným nárůstem zájmu o aerovod a také úspěchem projektu Moje kino LIVE.
Jaké poučení jste si z této krize odnesli – popřípadě představu o budoucím fungování trhu?
Těch nových věcí je spousta. Například jsme si ověřili věc, kterou jsme už nějaký čas tak úplně neověřovali – a sice, že přestože jsme se od doby, kdy jsme začínali s jedním kinem Aero, docela rozrostli, tak v našem DNA stále zůstává zakořeněna docela velká míra adaptability. Takže jsme dokázali kolektivně poměrně rychle rozpoznat důležité věci a podle toho pozměnit naše fungování během krize.
JOHN REED Fitness
Designová posilovna
Jak koronakrize ovlivnila vaše podnikání a jaké změny a opatření jste udělali, aby vaše firma mohla dál fungovat? V současné době jsou všechna naše studia po celé Evropě zavřená. Samozřejmě má tato krize na nás velký dopad, stejně jako na celé odvětví, protože veškeré byznys modely jsou zcela utlumeny. Proto po dobu trvání krize nabízíme naše CYBEROBICS online lekce celosvětově zdarma úplně všem, a to včetně LIVE lekcí – také zdarma. Je opravdu důležité zůstat zdravý a fit, hlavně teď, když lidé nemohou dělat to, na co jsou běžně zvyklí – např. když nemohou jít do posilovny. LIVE lekce a nabídka více jak 100 workoutů CYBEROBICS, které jsou natočeny 4K technologií s těmi nejlepšími světovými trenéry po celých Spojených státech, je perfektní způsob, jak trénovat doma. Zároveň vás na krátko přenesou úplně do „jiného světa“.
Jaké poučení jste si z této krize odnesli – popřípadě představu o budoucím fungování trhu?
Krize poukázala na to, jak je a bude čím dál více důležitější digitalizace – speciálně v rámci sportovního odvětví. Sport a cvičení je nezbytnou součástí toho, jak dosáhnout být zdravý a podpořit imunitní systém. A proto by měli lidé mít možnost si zatrénovat kdykoliv, kdekoliv a cokoliv, co právě chtějí.
Krize ještě neskončila a je jasné, že budou nutné nějaké změny. Stále však není úplně jisté a jasné, jak budou vypadat. Během každé krize je však nutno hledat také možnosti. Pro nás, kromě našich fitness studií, je také důležité se začít více soustředí na naši partnerskou značku CYBEROBICS, která poskytuje naše virtuální fitness kurzy. Myslíme si, že je to skvělá volba pro každého, kdo chce snadno začlenit cvičení do svého každodenního života. A to nejen nyní v krizi, ale také po jejím skončení. Toto je tak jeden ze způsobů, jak zůstat fit a udržet si zdraví.
Divadlo J. K. Tyla
Divadlo
Jak koronakrize ovlivnila vaše podnikání a jaké změny a opatření jste udělali, aby vaše firma mohla dál fungovat?
Tato krize zcela zásadně ovlivnila veškeré naše fungování a ovlivňuje je stále. Znamená pro nás obrovský výpadek všech tržeb, do odvolání zrušená představení, zrušené zkoušky všech souborů. Je třeba přijímat řadu úsporných opatření. Mezi ta nejzávažnější patří zrušení některých plánovaných inscenací.
(Opera Lohengrin je odložena na neurčito, činohru Kupec benátský nenastudujeme vůbec, muzikál Something Rotten jsme přesunuli do roku 2021, balety – Čajkovskij, Nonverbální dialog již tento rok také nenastudujeme. Zatím jednáme, zda je udržíme v dramaturgickém plánu.) Šestý ročník open air projektu Noc s operou je prozatím přesunut na náhradní termín 4. září 2020. Definitivní rozhodnutí o jeho konání padne po skončení vládních opatření.
Přestože se provoz v divadle značně omezil, nezastavil se úplně. Umělecko-technický personál pracuje na údržbě divadelních budov, technologií, realizuje technické a osvětlovací zkoušky, v divadelních dílnách se vedle šití ústenek stále pokračuje na přípravě nových inscenací, také administrativně správní personál dál vykonává své pracovní povinnosti. Posílili jsme hygienická opatření a dbáme na dodržování doporučených postupů.
Na šití ústenek či přípravě materiálů se vedle krejčovských dílen a garderoby z obou divadelních budov podílí také část umělecko-technických, administrativních i uměleckých pracovníků. Umělci všech čtyř souborů v rámci domácí přípravy pracují na studiu nových inscenací, opakují si texty stávajícího repertoáru a v nemalé míře prostřednictvím sociálních sítí stále udržují kontakt s diváky a fanoušky. Soubor činohry oslovil seniory z řad současných i bývalých zaměstnanců DJKT s nabídkou nákupů či vyřízení pochůzek, jsou k dispozici na improvizované lince důvěry, kam mohou oslovení senioři kdykoliv zavolat.
Vzhledem k trvání striktních opatření se stávající situace velmi výrazně dotkla také výuky a zkoušek Dětského sboru opery DJKT Kajetán, Muzikálového studia, Baletní školy a Divadelní dramatické dílny.
Jaké poučení jste si z této krize odnesli – popřípadě představu o budoucím fungování trhu?
Jedná se o zcela mimořádnou situaci a v této chvíli se asi těžko můžeme představovat, jaký bude další vývoj. Jakmile to situace umožní, budeme se snažit začít fungovat a postupně se vracet k běžnému provozu.
Rohlík
Potravinový on-line řetězec
Jak koronakrize ovlivnila vaše podnikání a jaké změny a opatření jste udělali, aby vaše firma mohla dál fungovat? V době začátku období koronaviru jsme měli větší zájem zákazníků o online nákup potravin z bezpečí domova, než jaký jsme byli schopni obsloužit. Udělali jsme tedy několik opatření proto, abychom zvětšili naší kapacitu: posílili jsme zaměstnance na skladě i kurýry. Jsou mezi nimi i lidé, kteří aktuálně nemohou vykonávat svojí práci a než aby byli jen doma, zapojili se u nás. Začali jsme naskladňovat zboží i přes noc.
Omezili jsme počet druhů položek na 45, v největší špičce na 35. Dočasně jsme zrušili zpětný odběr vratných obalů a nákupních tašek, máme pouze bezkontaktní platby s výjimkou seniorů, ti mohou platit i hotově. Protože platba kartou je pro ně leckdy překážkou. Všechna tato opatření nám umožnila obsloužit 20 rodin/zákazníků za minutu. O 100 % víc v porovnání s obdobím před koronavirem. Pro seniory jsme iniciativ udělali víc právě proto, že jsou aktuálně nejohroženější skupinou obyvatel.
Posílili jsme kapacity zákaznické linky, aby pomohla s asistovaným nákupem po telefonu, senioři a seniorky (65+) od nás dostali premium členství zdarma a mají tak zdarma dopravu a dostupné brzké časy dopravy. A nákup mají u nás za náklady, protože jim vracíme 30 % z ceny nákupu zpět na jejich zákaznický účet. Dále jsme se snažili s dostupností potravin podpořit ty, co pomáhají v první linii, lékaře a sestry. Nainstalovali jsme tedy naše Rohlík Pointy, boxy pro vyzvednutí nákupu v nemocnicích, kam si mohou potraviny objednávat. A ve spolupráci s našimi partnery a dodavateli jsme jim tam doručili např. hotovky od Yam Yam zdarma atp. Ve vztahu k zákazníkům jsme se snažili o to, aby měl každý v republice možnost objednat si trvanlivý sortiment z bezpečí domova.
V reakci na aktuální stav jsme tedy spustili novou službu SuchýRohlík.cz ve spolupráci s externí logistickou firmou Mailstep a doručujeme tak trvanlivý sortiment kamkoliv po republice do druhého všedního dne. Pro podporu restaurací a šéfkuchařů jsme v Praze a následně v Brně spustili službu Rohlík Bistro, ve spolupráci s Liftago. Jídlo je po uvaření zachlazeno v tzv. shockeru – velké lednici s přívodem prudkého studeného vzduchu. Pokrm tak částečně vzdoruje toku času a uchovává si svou přirozenou strukturu, texturu, barvu, chuť i aroma.
A díky následnému uložení v chladných prostorách chutná jako v restauraci. Nejde tedy o běžný rozvoz, kdy jede pokrm hodinu v polystyrenovém boxu. Zákazníci můžou prostřednictvím Rohlík Bistro podpořit své oblíbené restaurace a pomoci tak snížit nepříznivý dopad aktuálních opatření v nouzovém stavu na podnikání restauratérů. Zároveň si tak zpříjemnit tyto dny a pochutnat si na své oblíbené specialitě z oblíbené restaurace i doma.
Jaké poučení jste si z této krize odnesli – popřípadě představu o budoucím fungování trhu?
V této době nám vlastně pomohl styl naší práce, kdy řešíme denně nějaké změny a úpravy a pracujeme on-line z různých míst. A nová situace přinesla to, že lidé budou více otevření nákupu potravin v on-line supermarketu, budou mít již zkušenost a nebudou se tedy bát či ostýchat tuto službu využívat. Zajistí pohodlí a úsporu času, které tato služba přináší.
Warhorse Studios
Herní studio
Jak koronakrize ovlivnila vaše podnikání a jaké změny a opatření jste udělali, aby vaše firma mohla dál fungovat?
Rozhodli jsme se Warhorse přesunout na homeoffice, což ze začátku nebylo jednoduché, protože jsme na to nebyli připraveni. Díky vysokému nasazení celého týmu se podařilo přesunout všech 130 kolegů do virtuální kanceláře v rámci několika dnů a teď vše běží možná ještě lépe.
Kromě samotného vývoje, stávající situace ovlivnila významně také nábor nových vývojářů. První fáze probíhá většinou prostřednictvím vyřešení „domácí úlohy", takže se nic nezměnilo, ale v druhé fázi bylo nutné začít praktikovat video pohovory, na které jsme byli prozatím zvyklí pouze u uchazečů ze zahraničí. Nové nástupy jsme byli nuceni mírně posunout, ale nyní už vše probíhá hladce a nováčci rovnou pracují z domova.
První den se s nováčky sejdu osobně v prázdných kancelářích, předáme si potřebný hardware a nastává velká výzva jak pro nového kolegu, tak pro manažera při zaučování na dálku. Zatím vše vypadá dobře a produktivita je vyšší, než jsme očekávali.
Ani u nás samozřejmě není vše růžové, problém s přijímáním zájemců ze zahraničí, což je v tuto chvíli nemožné, protože proces udělování víz byl pozastaven.
Jaké poučení jste si z této krize odnesli – popřípadě představu o budoucím fungování trhu?
V první řadě máme obrovské štěstí, že pracujeme v odvětví, kde je domácí izolace možná a není nutné mít bezprostřední kontakt se zákazníky. Jako ponaučení si odnášíme, že je potřeba vnímat potenciální hrozby a včas se na ně připravit.
Nemyslím si, že bychom od teď začali všichni pracovat z domova, protože klíč úspěchu je také ve spolupráci jednotlivých oddělení a kreativním mixu, který vzniká spíše při osobním setkávání než přes kamery. Budoucnost ale vidíme pozitivně!
Oktagon
MMA organizace
Jak koronakrize ovlivnila vaše podnikání a jaké změny a opatření jste udělali, aby vaše firma mohla dál fungovat?
Ovlivnila to absolutně. Každý měsíc proděláváme milionové částky. Nemohli jsme uspořádat v tuto chvíli už 3 turnaje, 4. přijde na řadu, možná i 5. a 6. Zároveň tím, že ani jeden stát nevydal jasná pravidla, se my nemůžeme přeorientovat na něco jiného. To, co jsme v rámci pravidel mohli, jsme vymysleli. Bavíme fanoušky, děláme merch a pomáháme potřebným. Také jsme vymysleli systém, který spustíme v momentě, kdy se budou moci dva lidé prát.
Jaké poučení jste si z této krize odnesli – popřípadě představu o budoucím fungování trhu? Představu o fungování budoucího trhu máme všichni s největší pravděpodobností zkreslenou, protože nikdo nedokáže s jistotou říct, jaká nálada ve společnosti bude. Snažíme se jí ale odhadnout a nějaké nápady na následné fungování máme. Naštěstí jsme vytvářeli rezervy, přehnaně neutráceli a investovali zpět do firmy a do lidí. To se teď ukázalo jako velká výhra. Věřím tedy, že z této krize vyjdeme ještě silnější než před ní.