Jak české firmy postihla koronakrize a omezování jejich byznysu? A co si z celého problému odnesou?
Koronakrize. V poslední době slovo až příliš skloňované v souvislosti s pandemií koronaviru. Protože zatímco se životy jednotlivců začínají nemoci pomalu přizpůsobovat, tak čeští podnikatelé budou škody napáchané v souvislosti s nezbytným omezením života v Česku počítat ještě mnoho měsíců.
Proto jsme některé firmy oslovili, aby nám pověděly, co se pro ně osobně kvůli koronakrizi změnilo. A nejen to – protože nová situace, kterou poslední dekádu nikdo nepamatuju, úplně proměnila některé zažité zvyky, zeptali jsme se, jakou lekci, poučení, si z této krize vzali.
- Žufánek, výrobce alkoholu
- Etapa, restaurace
-
GoOut, technologická společnost zaštiťující akce a události
- Thomas Barbershop, holičství
- Haenke, ekologicky udržitelné květinářství
- Lidi z baru, provozovatelé Baru, který neexistuje, Whiskey Baru, 4pokojů, a dalších
- Aerofilms, filmový distributor
- JOHN REED Fitness, designová posilovna
-
Divadlo J. K. Tyla, divadlo v Plzni
- Rohlík, potravinový on-line řetězec
-
Warhorse Studios, herní studio
-
Oktagon, MMA organizace
Žufánek
Výrobce alkoholu
Jak koronakrize ovlivnila vaše podnikání a jaké změny a opatření jste udělali, aby vaše firma mohla dál fungovat?
Zcela upřímně, žádná změna nenastala. Lihovar jede ještě víc než před krizí. Destilujeme každý den včetně sobot a nedělí. Nonstop. Jen holt víceméně na sklad, 65 % našich zákazníků tvoří gastro provozy. A ty jsou teď zavřené. Naše obrovská výhoda je ta, že jsme rodinná firma, neplatíme žádný nájem, jsme ve svém a mimo rodinu máme jen 4 zaměstnance. Dokážeme přežít opravdu dlouho. Jednou to gastro otevřít musí a my v tu chvíli budeme mít plný sklad.
Jaké poučení jste si z této krize odnesli – popřípadě představu o budoucím fungování trhu?
Jedno poučení máme. Od prvního roku co podnikáme, jsme se zaměřili pouze na gastro. Nikdy jsme neprodávali v žádném supermarketu, jednoduše toho zboží není tolik a hlavně jsme nechtěli, aby se zákazníci rozhodovali o koupi jen na základě aktuální slevové akce. Totální zaměření na restaurace a bary teď ukázalo, že se to někdy nemusí vyplatit. Ale ani tak z toho principu neustoupíme a v obchodních řetězcích prodávat nebudeme. Gastro je král a první velký výpadek v historii nás nerozhodí.
Etapa
Restaurace
Jak koronakrize ovlivnila vaše podnikání a jaké změny a opatření jste udělali, aby vaše firma mohla dál fungovat?
Museli jsme víceméně začít od nuly. Spustili jsem e-shop, kde každý den umisťujeme nabídku pečiva, sladkého a jídel na konkrétní dny. Začali jsme prodávat i suroviny, keramiku, grafiku atd. Znamenalo to nastavit úplně jiné procesy uvnitř. Zákazníci si chodí vyzvedávat balíčky k okénku.
Jaké poučení jste si z této krize odnesli – popřípadě představu o budoucím fungování trhu?
Je potřeba být pružní, přizpůsobit se podmínkám, které nejsme schopni ovlivnit. Nebát se experimentovat a dělat chyby, rychle se z nich poučit a neustále inovovat. To ale platitlo i před touhle situací.
GoOut
Technologická společnost zaštiťující akce a události
Jak koronakrize ovlivnila vaše podnikání a jaké změny a opatření jste udělali, aby vaše firma mohla dál fungovat?
GoOut je plně propojen s kulturní scénou, která aktuálně prochází velmi těžkým obdobím. Koronakrize všechny pořadatele kulturních akcí vystavuje velké nejistotě, jelikož nikdo neví, jak dlouho bude tento stav trvat. Stejně tak nikdo nedokáže odhadnout, zda budou lidé ochotni na kulturní akce po tom všem vůbec chodit - nejen z pozice strachu z koncentrace velkého množství lidí na jednom místě, ale i jejich vlastní ekonomické situace.
Naše vlastní podnikání se tak ocitá taktéž ve velké nejistotě a čekáme co bude dál. Paradoxně máme v těchto dnech více práce než kdy jindy. Musíme zvládnout nejen komunikaci s pořadateli, ale i všemi našimi zákazníky. Všechno se tak koncentruje do velmi krátkého časového období, které je jinak rozloženo v čase.
Za GoOut jsme se vrhli hned do několika projektů reagujících na současní podmínky: rozvíjíme koncept festivalu NIC 2020, kde si lidé mohou kupovat vstupenky na neexistující akce a podpořit tak své oblíbené interprety. Dále aktivně informujeme o kulturních akcích v online prostoru a v neposlední řadě motivujeme zákazníky k nákupu dárkových poukazů, abychom následně pomohli kulturní scéně vstát z popela.
Jaké poučení jste si z této krize odnesli – popřípadě představu o budoucím fungování trhu?
Trh v konečném důsledku bude fungovat podobně jako v době před krizí. Kultura jako taková snad nezmizí a vždy zde budou lidé, kteří ji budou rozvíjet. Jsme totiž v oboru, který nezná pouze finanční ukazatele, ale jsou mu vlastní hodnoty jako motivace, nadšení atd. Trh však zcela jistě projde velkými korekcemi. Některé subjekty zaniknout, jiné vzniknou. Dojde k přerozdělení a zcela jistě uvidíme pomalejší náběh zpět než tomu bude v jiných oborech.
Thomas Barbershop
Holičství
Jak koronakrize ovlivnila vaše podnikání a jaké změny a opatření jste udělali, aby vaše firma mohla dál fungovat?
Díky vládnímu opatření, které naše podnikání vlastně ze dne na den zastavilo, resp. zastavilo příjmy z něj, ovšem náklady zůstaly, tak ovlivnilo hodně. A protože jediný předmět podnikání firmy jsou holičské služby, tak se nedá vymyslet moc změn, které by firma použila a fungovala dál. Ze dne na den jsme přestali prakticky fungovat. Nyní jen čekáme až nám vláda zase dovolí fungovat.
Jediné štěstí je, že firma má rezervu pro případ krize o které se již delší dobu hovoří a tak jsme nemuseli zatím propustit jediného zaměstnance z bezmála dvaceti. Horší je, že s krizí můžete počítat, například propad obratu o 50 % apod. ale s totálním umrtvením provozu na nulu a ještě k tomu na dva a půl měsíce, to prostě nepředpokládáte. Momentálně přeskupujeme finanční prostředky např. do reklamy a propagaci před Vánoci na pravidelné platby, na platy zaměstnanců a čekáme, co se bude dít dál. Na pomoc od státu se příliš nespoléháme a ke slibům se neupínáme. Věříme, že to zvládneme.
Jaké poučení jste si z této krize odnesli – popřípadě představu o budoucím fungování trhu?
Trh se jistě změní, až pomine stav nouze, to je v našem oboru jisté. Klíčové bude, jak na tom bude celá společnost, což se odrazí v chování zákazníků. Na jedné straně se dá říct, že vlasy a vousy porostou dál, ale také tato služba je zbytná a bude zase hodně lidí, kteří na tom budou tak, že úpravu zevnějšku pořeší vlastními zdroji a návštěvu kadeřníka či holiče si odpustí. Což bude mít jistě vliv na ceny našich služeb, kdy bude tlak na jejich snižování. S tím bude spojený tlak na kvalitu, už si budou zákazníci vybírat za jaké služby a hlavně kolik zaplatí. Doba blahobytu je tak za námi, a to bude změna sama o sobě.