Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Služba roste rychleji než jakýkoliv její konkurent. Smysluplného obsahu je však stále málo.
TikTok je opět tématem číslo jedna. Sociální síť je zvláštním fenoménem. Ačkoli jistě stále znáš lidí, kteří konkurenční Facebook nebo Instagram nepoužívají, vsadíme se, že o těchto dvou službách minimálně slyšeli.
O TikToku to rozhodně neplatí. Komentáře jako „toto vůbec existuje?“ nejsou ničím ojedinělým. Aktuálně má přitom už 800 milionů uživatelů. Globálně je to jen o čtvrtinu méně než Instagram, ale násobně více než například Reddit nebo oblíbený Twitter.
Platforma plná krátkých videí poutá pozornost hlavně proto, že rychle stoupá a na lídry se každý měsíc dotahuje. Pravidelně však budí i obavy o tom, zda jsou tvá data na čínských serverech v bezpečí. Momentálně také hrozí, že službu v USA úplně zakážou.
V tomto článku se ti pokusíme vysvětlit, zda se musíš bát a aplikaci odinstalovat a taky zda tě TikTok může zaujmout i v případě, že už nejsi teenager s hodinami volného času.
V tomto článku si přečteš:
Proč je TikTok tak populární zejména mezi mladými lidmi a teenagery
Jaký je rozdíl mezi TikTokem a kdysi známou službou Musical.ly
Kdo jsou najznámější TikTokeři a jakým obsahem si získáš miliony followerů
Proč chtějí službu zakázat v USA a zda ji opravdu koupí Microsoft
Zda je TikTok opravdu bezpečnostní hrozbou z Číny
TikTok a Musical.ly – když dva dělají totéž
TikTok je tak, jak vypadá dnes, výsledkem sloučení dvou služeb. Ta pod názvem Musical.ly fungovala od roku 2014 a za ten čas si v USA, ale i Německu, Francii a Velké Británii udělala určité jméno. Začínala jako hudební služba, kde sis krátké skladby mohl doplnit vlastními videi.
Videa mohla mít od 15 sekund až po jednu minutu, přičemž se dala zrychlovat, zpomalovat a doplňovat efekty. Vlastně od té doby se v tomto směru nezměnilo prakticky nic.
V září 2016 vznikla čínská aplikace s názvem Douyin, která prakticky dělala totéž a je nepochybné, kde její autoři, developeři z firmy ByteDance, našli inspiraci. Douyin však fungoval (a dodnes funguje) pouze na čínském trhu. Tak, jak mají Číňané své vlastní služby inspirované Facebookem nebo Google Mapami, stejně to v zásadě bylo i s Musical.ly a Douyinem.
Autoři se rozhodli okopírovat koncept fungující v zahraničí a nabídnout ho na domácím trhu.
Když se v ByteDance rozhodli, že Douyin vyspěl natolik, aby se podíval i za hranice Číny, jednoduše appku přihlásili do globálních obchodů Google Play a App Store. Ve světě však používali právě název TikTok.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Jaké byly rozdíly mezi TikTokem a starší službou Musical.ly
Jak funguje TikTok v Číně, kde jsou internetové služby často cenzurovány
Jaké profily mají na TikToku nejvíce followerů a zda jsou nějaké i pro „starší“ lidi
O co jde ve sporech o bezpečnost tvých osobních dat
V roce 2017 pak nastala paradoxní situace. TikTok svou původní inspiraci přerostl a jeho majitelé se Musical.ly rozhodli koupit. O rok později již bylo Musical.ly vypnuto, databáze se spojily a uživatelé po celém světě začali používat TikTok, který známe dnes.
Nič pro starší publikum?
Většina obsahu na TikToku je stále stejná, prim hrají krátká videa doplněná hudbou, která starším uživatelům nemusí příliš dávat smysl.
Za masovou popularitou můžeš hledat zejména funkcemi nabitý a na ovládání jednoduchý editor při nahrávání videí. Své klipy můžeš zkracovat, zrychlovat, doplňovat filtry, nálepkami a titulky.
Zbytek aplikace zůstává v podstatě stejný jako to, co znáš z Instagramu. Posty jsou doplněny krátkým popisem, hashtagy usnadňujícími jejich nalezení přes obecné vyhledávání a každý může komentovat, posílat soukromé zprávy či nastavit si svůj profil jako soukromý.
To, jaký obsah má největší úspěch, nejlépe dokreslují autoři s největším počtem followerů. Jejich seznamu dominuje tanečnice Charli D'Amelio s téměř 80 miliony odběratelů, tanečnice Addison Rae s 56 miliony a první muž jménem Zach King, který fanoušky zásobuje špičkově prostříhanými záběry různých triků, za které by se nestyděl ani kouzelník David Copperfield.
Až někde v druhé desítce jsou obecně známé herecké hvězdy jako Will Smith, Jason Derulo či The Rock.
TikTok tedy přeje hlavně mladým, dobře vypadajícím (často spoře oblečeným) a kreativním tvůrcům, kteří se umí hýbat, perfektně pracovat se střihem klipů nebo do 15 sekund dostanou co nejvíce humoru.
Ostatní influenceři mohou těm na TikToku závidět zejména tzv. reach, tedy to, kolik uživatelů ve výsledku uvidí jejich tvorbu.
Videa Charli D'Amelio mají desítky milionů vidění, což jsou čísla, která překonají i nejznámější youtubery nebo streamery. A pamatuj, že na jeden tiktokový post se stačí hýbat jen 15sekund. To, kolik přípravy předem post na každé platformě v případě influencerů potřebuje, posuď sám.
TikTok dotáhl k dokonalosti tzv. nekonečné skrolování. Jde o způsob, jakým je samotná mobilní aplikace nadesignovaná a jak se ovládá. Nová a nová videa se ti zobrazují po každém posunutí prstu nahoru, díky čemuž je velmi obtížné aplikaci zavřít a opustit.
Příznaky možná můžeš sledovat i na sobě. Pokud se v případě instagramových stories potřebuješ podívat na úplně všechny označené jako nové, na Facebooku nemůžeš přestat skrolovat timeline nebo na Netflixu nezvládneš po zhlédnutí jedné části seriálu zastavit načítání té následující, jsi také obětí.
Možná právě proto jsou na nekonečném skrolování TikToku závislí zejména mladí teenageři. Na druhé straně, je možno škoda, že se zde stále neprosadily účty, které by přinášely vzdělávací obsah – tedy něco jiného než prostou zábavu.
Na této síti nenajdeš ani velké zpravodajské stanice jako CNN nebo BBC, které se ti už přes Instagram snaží nabízet odkazy na nejdůležitější články. Novináři z The Guardianu TikTok mají, ale po pěti videích evidentně platformu opustili a jejich kolegové z Washington Post tvoří obsah, který má od klasické novinařiny stále daleko.
Zákaz v USA z důvodu bezpečnostní hrozby?
V těchto dnech se opět horečně diskutuje o tom, zda je vůbec TikTok bezpečný, nebo bys ho měl radši úplně odinstalovat.
K panice přispívají i informace, že americký prezident Donald Trump plánuje platformu úplně zakázat.
Důvodem je právě to, že na rozdíl od Facebooku, Instagramu či služeb vyvíjených firmou Google, jde o dílo čínských vývojářů. A někdy v průběhu minulého roku, kdy odstartovala americko-čínská obchodní válka, začali experti stále častěji upozorňovat na teoretická rizika produktů a služeb z této části světa.
Obětí byla například i značka Huawei, která u nás patří mezi ty nejpopulárnější, ale díky aktuálním sankcím a panice se od ní někteří uživatelé odvrátili.
Problémem je, že politický režim v Číně západ vnímá jako nedůvěryhodný a rizikový. Má se za to, že všechny tamní firmy by musely v případě potřeby (vojenského konfliktu mezi Čínou a západem, nebo zkrátka jen v případě, že se místní tajné služby tak rozhodnou) vládě poskytnout plnou spolupráci ve všech směrech. Tedy i poskytnout všechna data o uživatelích z celého světa, která uchovávají na svých serverech.
I firmy jako Apple, Google či Facebook často čelí pochybnostem o tom, jak se soukromím lidí nakládají, ale jsou stále pod tvrdou kontrolou odborné veřejnosti a médií. Jakékoliv pochybení by tedy mohlo rychle vyjít najevo a ohrozit jejich byznys. Facebooku se to koneckonců při kauze Cambridge Analytica a amerických prezidentských volbách stalo.
V Číně kontrola toho, jak se chová vláda, prakticky kvůli tvrdé cenzuře médií neexistuje.
O jaká data můžeš přijít?
Je však nejasné, jak reálná tato hrozba je. Sám TikTok tvrdí, že data uživatelů v USA skladuje přímo v USA a v případě jiných zemí je to taky mimo Čínu, takže by data měla být zcela v bezpečí.
Pro TikTok platí to samé jako pro ostatní aplikace. Může shromažďovat údaje o tvé poloze, identifikačních údajích o tvém mobile, takže na základě nich zjistí, jaké weby navštěvuješ a co na internetu děláš.
Není však jasné, jak by mělo docházet k jejich zneužití. Bude jejich TikTok používat pouze na vylepšování appky, nebo je prodá reklamním společnostem, které na tebe později zacílí vlastní produkty?
„Není to ani lepší ani horší než to, co už dělá Facebook nebo Google a tisíce jiných aplikací,“ řekl bezpečnostní expert Ian Thornton-Trump pro Forbes. Podle něj každá služba, která funguje zcela bezplatně, musí najít způsob, jak data o uživatelích monetizovat.
Na politické úrovni jsou obavy o něco závažnější, ale i abstraktnější. TikTok (na který se denně dívají miliony Američanů a obyvatel západních zemí) by prý teoreticky mohl být použit k tomu, aby se ti mezi příspěvky objevovala i videa zahrnující čínskou propagandu. Mohlo by tak dojít k ovlivňování voleb? Nebo šíření dezinformací?
Některé úvahy také říkají, že by mohla být zneužity biometrická data, TikTok proto několik zemí zakázalo pro členy armády nebo vysoké vládní představitele. Žádné reálné zneužití skenů obličeje nebo otisků prstů však TikToku nikdo nedokázal a je jen v rovině hypotéz.
Blíží se americké volby a možný prodej Microsoftu
Aktuální snahy amerického prezidenta o zákaz TikToku na území USA tak opět můžeš vnímat z několika úhlů.
Možná chce opravdu chránit americkou veřejnost, nebo jen šíří populismus o ochraně amerických smartphonů před vlivem z Číny a dělá si tak kampaň před listopadovými volbami, v nichž bude hrát o své znovuzvolení.
TikTok na druhé straně potřebuje chránit svůj byznys, protože desítky milionů uživatelů v USA by byly velkou ztrátou. Teoreticky plánovaný prodej americké části TikToku Microsoftu by tak vyhovoval i Trumpovi, který by dosáhl svého, ale i TikToku, protože by dostal obrovský balík peněz a vzdal se velkých starostí s manažování serverů a celé služby.
Microsoft by se zas dostal do hry a získal nástroj, díky kterému by mohl konkurovat světu sociálních sítí, který je ovládán Facebookem, Instagramem a Googlem.
Na další vývoj si budeme muset počkat. Možný prodej TikToku by mohl být oznámen do 12. listopadu, čímž by zároveň zanikl důvod na jeho zákaz na území USA.
12. listopad je totiž termínem, kdy by měl zákaz podle Trumpova nařízení začít platit.